“زندگی و عشق در مترو” از دریچه دوربین استنلی کوبریک

نگاهی به یکی از مجموعه عکس‌های استنلی کوبریک

0 2,618

در سال ۱۹۴۶ مجله‌ی لوک نیویورک مجموعه عکسی با نام “زندگی و عشق در متروی نیویورک” به چاپ رساند که عکاس آن جوان ۱۸ ساله‌ای به نام استنلی کوبریک بود!

استنلی کوبریک، زاده‌ی محله‌ی برانکس نیویورک که بعدها تعدادی از شاهکارهای سینمای جهان را خلق کرد.

کوبریک که جزئیات زیبایی شناسانه‌ی تصویر و استفاده دقیق از فاصله کانونی و حرکت تصویر در فیلم‌هایش  زبانزد است، در هنگام تهیه این گزارش تصویری ۱۸ ساله بود و به شکل تمام‌وقت به‌عنوان عکاس و خبرنگار در مجله لوک فعالیت می‌کرد.

شروع علاقه وی به عکاسی از سن سیزده‌سالگی و زمانی بود که پدرش یک دوربین گرافلکس به او هدیه داد. وی مدتی بعد به‌عنوان عکاس مدرسه برگزیده شد و پس از پایان دوره دبیرستان با فرستادن عکس‌هایش برای مجله لوک این رشته را به‌صورت حرفه‌ای پیگیری کرد.

عکاسی از متروی نیویورک از موضوعاتی است که همچنان جذابیت خود را برای عکاسان حفظ کرده و پیش از کوبریک نیز موردتوجه بسیاری از عکاسان بوده است. در سال ۱۹۳۸ عکاس تأثیرگذار آمریکایی، “واکر اوانس” مجموعه عکسی از متروی نیویورک تهیه کرد که تأثیر آن را روی عکس‌های کوبریک جوان نیز می‌توان دید.

استنلی کوبریک
یکی از عکس‌های مجموعه “زندگی و عشق در متروی نیویورک”

در عکس بالا مردم نیویورک نیم‌قرن گذشته را می‌بینید که بجای تلفن‌ها هوشمند و آی‌پد، در دست خود روزنامه دارند.

 

توضیح کوبریک برای این مجموعه عکس:

او در مورد این مجموعه عکس گفته: “از نور طبیعی استفاده کردم، زیرا می‌خواستم همه‌چیز طبیعی باشد”.

وی همچنین گفته که این مجموعه را طی دو هفته عکاسی از مترو تهیه‌کرده که نیمی از آن بین نیمه‌شب تا ۶ صبح تهیه شده است. وی معتقد است که مردم در این ساعات به‌گونه‌ای دیده می‌شوند که در طول روز نمی‌توان دید، برای مثال در این ساعات افراد روی صندلی‌های مترو می‌خوابند و یا پای خود را روی صندلی‌ها دراز می‌کنند.

ضمناً تمام عکس‌ها به خاطر تکان‌های مترو در هنگام حرکت، فقط در دقایق توقف مترو در ایستگاه‌ها ثبت شده است!

خاطره جالب کوبریک از این مجموعه مربوط می‌شود به تنها مشکلی که در جریان عکاسی برای او پیش آمد:

وی گفته “در حین تهیه این مجموعه یکی از نگهبانان مترو از من پرسید برای چه عکس می‌گیرم؟ من پاسخ دادم برای مجله لوک عکاسی می‌کنم . . . نگهبان پاسخ دارد: آره پسر کوچولو، منم سردبیر روزنامه دیلی ورکر هستم . . .”.

کوبریک برای تهیه این مجموعه عکس از یک دوربین کنتاکس استفاده کرد. وی به دلیل کمبود نور در محیط مجبور بود عکس‌ها را با زمان نوردهی یک‌هشتم ثانیه ثبت کند که نشان از مهارت و تمرین زیاد وی در عکاسی خبری دارد.

کوبریک در طول فعالیت خود در مجله لوک نیویورک بیش از پانزده هزار عکس برای این مجله تهیه کرد.

تعدادی از عکس‌های این مجموعه عکس “زندگی و عشق در متروی نیویورک” که هم‌اکنون در آرشیو دیجیتال موزه نیویورک نگهداری می‌شوند را در ادامه می‌بینید:

استنلی کوبریک Stanley Kubrick

استنلی کوبریک Stanley Kubrick

استنلی کوبریک Stanley Kubrick

استنلی کوبریک Stanley Kubrick

استنلی کوبریک Stanley Kubrick

استنلی کوبریک Stanley Kubrick

استنلی کوبریک Stanley Kubrick

استنلی کوبریک Stanley Kubrick

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.