چگونه در لایت روم رنگ آسمان را بهبود دهیم؟

آموزشگاه پیکسل، ترفند‌های مختلف در لایت روم، قسمت چهارم

1 2,615

یکی از ویرایش‌هایی که اغلب در عکاسی منظره به کار گرفته می‌شود اصلاح و بهبود رنگ آسمان است. معمولاً سنسور‌ دوربین‌های مختلف بدون فیلتر‌های رنگی، قادر نیستند که آسمان روز را با غلظت رنگی بالایی به ثبت برسانند. برای حل این مشکل می‌توان یا از فیلتر‌های رنگی استفاده کرد و با در مرحله ادیت عکس با نرم‌افزارهایی مثل فتوشاپ یا لایت روم آن را اصلاح کرد. در این مطلب سعی شده است تا با ساده‌ترین روش، اصلاح رنگ آسمان در لایت‌روم توضیح داده شود. در ادامه به دو روش مختلف برای بهبود رنگ آسمان در تصاویر منظره می‌پردازیم.

راه‌حل اول: تنظیمات HSL

احتمالاً ساده‌ترین روش برای بهبود و اصلاح رنگ استفاده از تنظیمات HSL در لایت روم است. در بخش HSL لایت‌روم پارامتر‌های مربوط به رنگ، غلظت رنگ و روشنایی رنگ را به اسلایدر‌ها تنظیم کرد. این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا با تغییر مقادیر یک یا دو تا از پارامتر‌ها به تصویر مورد نظر خود برسید. البته باید توجه داشت که این روش زمانی جواب می‌دهد که اسمان کاملاً ابری یا خاکستری نباشد و رنگ آبی در آسمان وجود داشته باشد.

همچنین در این روش کانال مربوط به رنگ آبی به طور کامل تغییر می‌کند؛ بنابراین نه تنها غلظت رنگ آسمان بلکه هر المان آبی دیگر نیز در تصویر دستخوش تغییر می‌شود؛ بنابراین در این روش زمانی به بهترین نتیجه می‌رسیم که المان‌های آبی رنگ زیادی غیر آسمان در تصویر وجود نداشته باشد.

این تصویری است که به عنوان نمونه می‌خواهیم در ادامه آن را ادیت کنیم.

برای بهبود رنگ آسمان و افزایش کنتراست ابرها از قسمت Develop در منوی بالا سمت راست، به قسمت HSL رفته و گزینه luminance را انتخاب می‌کنیم. حالا باید اسلایدر مربوط به رنگ آبی را بسته به عکسی می‌خواهید ادیت کنید به سمت چپ بکشید. در اینجا اسلایدر را بر روی -۶۵ قرار می‌دهیم.

بعد از این تغییر نتیجه مطابق عکس زیر خواهد شد.

البته با توجه به اینکه در چه فصلی و در چه زمانی از روز از منظره عکاسی کرده‌اید، می‌توان اسلایدر مربوط به Aqua را نیز تغییر داد، ولی در اغلب موارد نیازی به تنظیم این رنگ نیست.

در گام بعدی بر روی saturation کلیک کرده و اسلایدر مربوط به رنگ آبی را به سمت راست بکشید تا غلظت رنگ آبی افزایش یابد و آسمان پررنگ‌تری را در عکس شاهد باشیم. مجدداً میزان افزایش غلظت رنگ به عکسی که گرفته‌اید بستگی دارد. در اینجا اسلایدر مربوط به غلظت رنگ آبی را بر روی ۳۵ قرار می‌دهیم.

نتیجه نهایی مطابق عکس زیر خواهد شد.

 

راه‌حل دوم: استفاده از Graduated Filter

Graduated Filter در لایت‌روم ابزاری است که برای ادیت و بهبود رنگ آسمان کاملاً مناسب است. هر چند که می‌توان هنگام عکاسی از فیلتر‌های تدریجی یا Gradual استفاده کرد و تصویری با کیفیت و جزئیات بالا گرفت ولی راه ساده‌تر شبیه‌سازی عملکرد این فیلتر در مرحله ادیت عکس است.

استفاده از ابزار Graduated Filter دز لایت روم زمانی بهترین نتیجه را می‌دهد که خط افق در عکس کاملاً افقی باشد. در این روش آزادی عمل بیشتری نسبت به روش قبلی داریم. به علاوه از این تکنیک می‌توان برای اصلاح رنگ منظره غروب و طلوع آفتاب نیز استفاده کرد.

این تصویری است که به عنوان نمونه می‌خواهیم در ادامه آن را ادیت کنیم.

در قسمت Develop و در همان قسمت بلایی منو بر روی آیکون مستطیل کلیک می‌کنیم. همچنین می‌توان از کلید میانبر M استفاده کرد.

حالا اولین کاری که باید انجام دهیم اعمال فیلتر Graduated بر روی عکس است. بر روی محل تقاطع آسمان و پیش‌زمینه یا همان خط افق کلیک می‌کنیم و کمی ماوس را به سمت پایین می‌کشیم و کلیک را رها می‌کنیم.

زمانی که فیلتر Graduated به تصویر اضافه می‌شود، اصلاحات و تغییرات فقط از خط فیلتر به یک سمت و به صورت تدریجی اعمال می‌شود؛ و نیمه دیگر تصویر کاملاً بدون تغییر باقی می‌ماند.

برای این که مطمئن شویم تغییرات در نیمه مورد نظر ما اعمال می‌شود می‌توان اسلایدر اکسپوژر را تا انتها کم کرد. اگر نیمه بالایی تصویر تاریک شد، بنابراین جهت فیلتر درست تعریف شده ولی اگر نیمه پایینی تصویر تاریک شد، با بردن نشانگر ماوس به اطراف مرکز خط فیلتر یک نیم‌دایره ظاهر می‌شود. با کلیک بر روی این نیم‌دایره و چرخاندن آن می‌توان جهت فیلتر را تغییر داد.

برای تنظیم دقیق خط فیلتر می‌توان بر روی دایره‌ای کوچکی که در مرکز خط قرار گرفته کلیک کرد و خط را جابه‌جا کرد.

حالا می‌توان تغییرات لازم را اعمال کرد بدون اینکه نیمه پایینی تغییر دستخوش تغییر قرار گیرد. برای این نمونه عکس پارامتر‌های زیر را بر روی مقادیر در نظر گرفته شده قرار می‌دهیم:

Contrast: 50

Highlights: -15

Clarity: 30

Saturation: 30

در مرحله بعدی می‌توان برای جذاب‌تر شدن عکس کمی رنگ مایه آن اضافه کرد. برای این کار بر مستطیل قرار گرفته روبه روی color کلیک کرده و رنگی که می‌خواهید به آسمان اضافه شود را از پنجره پیشرو انتخاب کنید.

عکس زیر نتیجه نهایی خواهد شد.

1 نظر
  1. رضا اعتمادیان می‌گوید

    درود بر جناب حسینی عزیز
    بسیار بسیار عالی
    لطفا این بخش رو ادامه بدین

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.