اگر می‌خواهید در هوای سرد عکاسی کنید، این مطلب را بخوانید:

چند توصیه برای عکاسی در هوای سرد

0 1,776

عکاسان حرفه‌ای چه طور در هوای سرد بدون دردسر کار می‌کنند و از پس شرایط بد آب‌وهوایی برمی‌آیند. مهم نیست که از چه دوربین و تجهیزاتی استفاده می‌کنید، آماده‌سازی مناسب و دانش کافی از تجهیزات، می‌تواند آسیب ندیدن دوربین در هر شرایطی را تضمین کند. در همین رابطه می‌توانید در مدت کوتاهی اینفوگرافی زیر را بخوانید و برای عکاسی در هوای سرد آماده شوید.

قبل از اینکه از خانه یا استودیو بیرون بزنید:

۱. باتری‌ها در برابر هوای سرد بسیار حساس هستند و کاهش دما در عملکرد آن‌ها تأثیر زیادی می‌گذارد. به همین دلیل بهتر است چند باتری‌ یدکی به همراه داشته باشید و از قبل هم آن‌ها را شارژ کرده باشید.

۲. کیف دوربین یا کوله‌پشتی دوربین در هر شرایط می‌تواند از دوربین و وسایلی که به همراه دارید محافظت کند. هوای سرد و زمستانی هم از این قاعده مستثنا نیست.

۳. یک زیپ‌پک یا کیسه پلاستیکی زیپی نیز به همراه داشته باشید. در ادامه دلیل آن را خواهیم گفت.

۴. استفاده از دستکش در هوای سرد الزامی است.

استفاده از دستکش دست‌ها را گرم نگه می‌دارد و می‌توان با راحتی بیشتری دکمه‌ها و دیال دوربین را کنترل کرد. بهترین نوع دستکش برای عکاسی در هوای سرد، دستکش‌های بدون انگشتی هستند که با استفاده آن‌ها علاوه بر گرم نگه‌داشتن دست، می‌توان با راحتی بیشتری، با دوربین کار کرد.

عکاسی در هوای سرد:

یادتان نرود که باتری‌های اضافی را تا حد امکان گرم نگه دارید؛ مثلاً آن‌ها را در جیب خود قرار دهید. همچنین اگر فلاش‌ اکسترنال را با خود به همراه دارید فلاش و باتری آن را بهتر است که گرم نگه دارید.

چند توصیه برای عکاسی:

۱. نکته مثبت درباره هوای سرد برای عکاسی این است که نسبت به هوای گرم، معمولاً تمیزتر است و گردوخاک کمتری دارد. بنابراین می‌توان عکس‌هایی شارپ‌تری را ثبت کرد.

۲. اگر از منظره‌های برفی در روز عکاسی می‌کنید، باید حواستان به نوردهی باشد. ناحیه‌های برفی در صحنه به راحتی نورسنج دوربین را به اشتباه می‌اندازد و ممکن است که عکس نسبت به نوردهی نرمال تیره‌تر یا روشن‌تر به نظر برسد و جزئیات یخشی از تصویر را از دست بدهید. ساده‌ترین کار این است که با فرمت RAW عکاسی کنید و در حالت نورسنجی روشن‌ترین ناحیه‌های را نورسنجی کنید و با یک تا دو استاپ کمتر عکاسی کنید و بعداً در مرحله ادیت با مقادیر سایه و روشن را تنظیم کرد. از طرف دیگر استفاده از هود لنز هم در مناظر برفی الزامی است چرا که بازتاب نور خورشید از سطح برف می‌تواند باعث بروز فلر در عکس شود.

۳. در نیمه دوم پاییز و فصل تابستان با توجه به اینکه خورشید در طول روز با زاویه پایین‌تری می‌تابد، کیفیت نور برای عکاسی عموماً بهتر است و سایه‌های بلند‌تری خواهیم داشت. با توجه به موقعیت خورشید و احتمال ابری بودن هوا، اگر در حالت وایت‌بالانس خودکار عکاسی کنید، ممکن است عکس با سایه آبی‌رنگی ثبت شود. برای حل این مشکل می‌توان تنظیمات وایت‌بالانس را بر روی حالت ابری (Cloudy) قرار دهید تا رنگ‌ها گرم‌تر به نظر برسند.

۴. از فیلتر UV استفاده کنید. فیلتر UV تا حدودی اثر کاهش کنتراست بر اثر مه‌گرفتگی را که معمولاً در فصل‌های سرد رخ می‌دهد کاهش می‌دهد و شارپنس بیشتری را در عکس شاهد هستیم. به علاوه این فیلتر مانند یک محافظ عمل می‌کند از تشکیل قطرات شبنم و لک شدن المان جلویی لنز جلوگیری می‌کند.

قبل از اینکه به خانه یا استودیو برگردید:

۱. برای شروع کارت‌های حافظه را از دوربین خارج کنید. دلیل این کار را در ادامه خواهیم گفت.

۲. دوربین و لنز‌ها را در کیسه‌های پلاستیکی زیپ‌پک بگذارید. شبنم و رطوبت در فضا‌ها به خصوص در فضاهای سرد بر روی اشیای سرد تشکیل می‌شود. با قرار دادن دوربین و لنز در کیسه پلاستیکی زیپی، به جای این‌که قطرات آب و شبنم بر روی دوربین و لنز و درون آن تشکیل شود، روی کیسه پلاستیکی می‌نشیند. زمانی که به خانه یا محل کار خود رسیدید، حداقل بگذارید دوربین و لنز تا دو ساعت درون کیسه پلاستیکی و در کوله پشتی باشند تا تدریجاً به دمای محیط برسند. در این مدت می‌توانید عکس‌های خود را از کارت حافظه به کامپیوتر یا هارد منتقل کنید.

اگر توصیه یا پیشنهادی دارید که فکر می‌کنید کار عکاس‌ها را در هوای سرد راحت‌تر می‌کند می‌توانید در بخش نظرات آن را بیان کنید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.