۶ نکته عکاسی اکشن برای عکاسان فعال و سریع
عبارت «عکاسی از یک هدف در حال حرکت» مطمئناً بیش از یک مفهوم دارد، بهویژه وقتی این عبارت از زبان یک عکاس نظامی سابق شنیده میشود. اگرچه میخواهیم در این مقاله از مثالهایی در مورد عکاسی از نیروی هوایی ایالات متحده استفاده کنیم، اما قصد داریم به طور خاص در مورد عکاسی از سوژههای متحرک صحبت کنیم. در ادامه ۶ نکته برتر در عکاسی اکشن برای عکاسان فعال و سریع را با شما به اشتراک میگذاریم.
ثبت عکسهای اکشن و روایت داستانهای متحرک با عکاسی ثابت میتواند دشوار باشد. برای همین با تجزیه و تحلیل نکات، ترفندها و فرمولهای برتر یک راهنمای جامع را برای ثبت عکسهای اکشن بهتر در اختیار شما میگذاریم. به طور خلاصه باید بدانید که این کار چیزی بیش از تنظیم سرعت شاتر به ۱/۴۰۰۰ ثانیه و گرفتن عکسهای پیدرپی با حالت عکاسی پشتسرهم است.
عکاسی اکشن چیست؟
عکاسی اکشن، که گاهی بهعنوان عکاسی اکشنشات نیز شناخته میشود، به ثبت عکسی از یک سوژه متحرک اشاره دارد به نحوی که عکس، حس حرکت را به بیننده منتقل کند. ایده نمایش یک سوژه در حال حرکت با عکاسی ثابت ممکن است کاملاً متناقض بهنظر برسد. اما نگران نباشید، این مقاله پر از نکات، ترفندها و تکنیکهایی است که عکسهای اکشن شما را به سطح بالاتری میرساند.
نکته اول: پیشبینی حرکت
در هنگام گرفتن عکسهای اکشن، پیشبینی حرکت سوژه کلیدی است. برای مثال، از قبل فوکوس کردن روی جایی که سوژه قرار است به آنجا برود به جای محلی که در حال حاضر در آن قرار دارد، شاید تفاوت بین یک عکس واضح یا تار را رقم بزند. اگر سوژه شما در یک خط مستقیم از نقطه A به سمت نقطه B حرکت میکند، میتوانید پیشبینی کنید که سوژه به نقطه B خواهد رسید. بنابراین، با تنظیم فوکوس در نقطه B، دیگر نیاز نخواهید داشت که به دنبال سوژه بگردید و احتمالاً وقتی سوژه به آنجا رسید، عکس را از دست بدهید.
نکته دوم: بررسی نکردن مداوم عکسها
بررسی مداوم عکسها (Chimping) چیست؟ این اصطلاح برای توصیف حالتی به کار میرود که عکاسان دیجیتال بعد از هر عکس به صفحه LCD دوربین خود نگاه میکنند. این اصطلاح برگرفته از صداهای «اووه» و «آه» است که عکاسان در هنگام تحسین عکسهای خود درمیآورند. دلیل دیگر این نامگذاری این است که میمونها نیز به بررسی همهچیز علاقه دارند. پس با تکرار این حرکت میمونوار به یک عکاس بیتجربه تبدیل نشوید.
اگر از قبل نوردهی را درست تنظیم کردهاید و شرایط نوری هم تغییر نکرده، نیازی به متوقف کردن عکاسی و بررسی صفحه LCD بعد از هر عکس ندارید. ممکن است در حالی که مشغول تحسین عکسهای قبلی خود هستید لحظات ارزشمندی را از دست بدهید. وقت زیادی برای مشاهده تصاویر خود در خانه با وضوح ۱۰۰٪ بعد از عکاسی وجود دارد. البته این به معنای این نیست که هرگز به LCD نگاه نکنید؛ باید تعادلی بین نگاه به صفحه و مدام نگاه نکردن به آن پیدا کنید. اما به خاطر داشته باشید که عکس بعدی را در حالی که به عکس قبلی نگاه میکنید، از دست ندهید.
نکته سوم: آشنایی با قوانین
باید در هر موقعیت عکاسی اکشن به یک روش خاص عمل کنید؛ چه در حال عکاسی ورزشی، عکاسی از ماشینها یا ثبت تصاویر یک تمرین نظامی باشم. قبل از شروع همیشه باید باید با قوانین بازی آشنا شویم. بهعنوان مثال، اگر قرار است از یک بازی بسکتبال عکس بگیریم، قوانین مشخصی وجود دارد: دو تیم بازیکن در زمین بازی، توپ را به نوبت به داخل سبد میاندازند. اکشن ما به عرض و طول زمین یا ارتفاعی که بازیکنان میتوانند بپرند محدود است.
عملیات نظامی نیز میتواند مشابه همین روش باشد هرچند که معمولاً از ورزشها برای تمرین عکاسی اکشن استفاده میکنیم. سرعت بالای ورزشها به آمادهسازی برای حرکات سریع نیروها و تجهیزات نظامی کمک میکند. پس به یاد داشته باشید که مشابه ورزشها، در عکاسی نظامی هم در یک تیم (واحد نظامی) با اهداف (ماموریتها) مشخصی برای به انجام رساندن اهداف هستید. داشتن ایدهای نسبی از موقعیت نیروها، حرکات و تاکتیکها بسیار شبیه به تاکتیکهای ورزشی و استراتژیها است.
البته، قوانین کاملاً قابل نقض هستند. اگر با قانون مورفی آشنا باشید که میگوید: «هر چیزی که بتواند خراب شود، خراب خواهد شد»، میدانید که همه چیز همیشه طبق برنامه پیش نمیرود. مثلا در ورزشهایی مثل بسکتبال، توپ ممکن است از زمین خارج شود و به یک تماشاچی برخورد کند. در ارتش نیز تجهیزات ممکن است خراب شوند یا دشمن در کمین باشد. هر چند اینها معمولاً استثنا هستند، اما ممکن است به فرصتهای عکاسی غیرمنتظرهای منجر شوند.
نکته چهارم: ترفندهای سرعت شاتر
همانطور که قبلاً گفتیم، عکاسی اکشن چیزی فراتر از تنظیم سرعت شاتر به ۱/۴۰۰۰ ثانیه است. گاهی اوقات میتوان از سرعت شاتر کندتر برای تاکید بر حرکت در یک عکس اکشن استفاده کرد. استفاده از تکنیکی مانند پنینگ (panning) وقتی به درستی انجام شود، سوژه را فریز میکند و به پسزمینه، حالت محوشدگی حرکتی میدهد. علاوه بر این، میتوانید از یک فلاش با هماهنگی پرده دوم (rear-curtain sync) استفاده کنید تا جلوه بیشتری به سوژه عکس پنینگ بدهید.
نکته پنجم: همیشه آماده باشید
این نکته ممکن است مانند یک اصل بدیهی به نظر برسد، اما همیشه بدیهیات آنقدر که باید توجه نمیشود. این مفهوم میتواند به سادگی به معنی داشتن باتریهای کاملاً شارژ شده یا کارتهای حافظه فرمت شده و آماده باشد که بتوانید در لحظه از آنها استفاده کنید. مشاهده شده که چند عکاس برای یک رویداد طولانی تنها با یک باتری یا یک کارت حافظه حاضر شدهاند.
این آمادگی شامل توانایی عکس گرفتن از موقعیت درست در لحظه مناسب نیز میشود. اگر بیش از حد مشغول عوضکردن لنز، خرید خوراکی یا نوشیدن نوشابه باشید، ممکن است عکسهای اکشن خوبی را از دست بدهید. حتی ممکن است اگر در موقعیت مناسب و آماده عکاسی نباشید یا اگر خیلی بدشانس باشید در سمت اشتباه زمین در زمان حساس بازی قرار بگیرید.
نکته ششم: آگاهی محیطی
این نکته میتواند برای عکاسان حیاتی باشد. هنگام عکاسی با لنز ۷۰-۲۰۰ میلیمتری، ممکن است تمرکز زیادی روی سوژه داشته باشید و محیط اطراف خود را کاملاً فراموش کنید. آگاهی محیطی یعنی اینکه در هر لحظه بدانید چه چیزی در اطراف شما در حال وقوع است. آیا در نزدیکی شما تجهیزات سنگینی در حال حرکت است؟ آیا کیف دوربین شما در جای امنی قرار دارد که به سرقت نرود؟ آیا اگر یک قدم به عقب بردارید، به یک موتور توربینی روشن نزدیک خواهید شد؟
وقتی از عملیات نظامی عکاسی میکنید، بسیار مهم است که از محیط اطراف آگاهی داشته باشید، زیرا تصاویر و گاهی اوقات جان شما به آن بستگی دارد. برای مثال در یکی از شوهای نظامی سالهای اخیر، یکی از عکاسان تقریبا توسط یک هواپیمای B-52H Stratofortress زیر گرفته شد چون بیش از حد روی هواپیمایی در انتهای دیگر باند فرودگاه تمرکز کرده بود.
دو نظریه در عکاسی اکشن
عکاسی اکشن را معمولا به دو رویکرد یا نظریه تقسیم میشود: عکاسی در حرکت (Shoot and Move) یا ترکیب و انتظار (Compose and Wait). هر کدام از این روشها مزایا و معایب خود را دارند، اما تمام ۶ نکتهای که قبلاً گفتیم میتوانند در هر دو روش اعمال شوند. هیچ روش درست یا غلطی برای ثبت عکسهای اکشن وجود ندارد، بنابراین با در نظر گرفتن تمام این اطلاعات، مطابق با سبک عکاسی خودتان از آنها استفاده کنید. بیایید با ایده عکاسی در حال حرکت شروع کنیم.
عکاسی در حرکت (Shoot and Move)
این سبک عکاسی همان مفهوم عکاسی سریع و فعال در معنای واقعی کلمه است. در این سبک، ما بهطور فیزیکی سوژه خود را دنبال میکنیم و امیدواریم که در لحظهای تصادفی، نور، ترکیببندی و حرکت با هم تلاقی کنند. مزیت این روش آن است که امکان دارد لحظهای فوقالعاده را در قلب لحظات پر سرعت و اکشن ثبت کنید. در نهایت این شمایید که درون این لحظات قرار دارید و یک دیدگاه اول شخص (POV) قدرتمند را به نمایش میگذارید.
اما بزرگترین عیب این روش، در واقع بزرگترین مزیت آن نیز هست. قرار گرفتن در قلب صحنههای اکشن علاوه بر خطرات آن، احتمالاً فرصت کمی برای توقف و ترکیببندی عکسها را به شما میدهد و نتیجه آن تعداد زیادی عکسهای تار است.
ترکیب و انتظار (Compose and Wait)
این روش به نظر ساده میآید: نور مناسب را پیدا کنید، ترکیببندی کنید و سپس منتظر بمانید. اینگونه وقتی سوژه وارد قاب شد، عکسی خوشترکیب از لحظه حساس با نور عالی ثبت خواهید کرد. این روش آسانترین راه برای عکاسی اکشن بهنظر میرسد و مزیتهای واضح این روش شامل کنترل دقیق بر نور، فوکوس و ترکیببندی میشود.
اما اگر سوژه شما هرگز وارد قاب شما نشود چه؟ خب بزرگترین عیب این روش آن است که گاهی تمام آمادگیها نتیجه چندان خوبی ندارد و با انتخاب این روش احتمالاً عکسهای عالی دیگری را از دست میدهید.