دوربین 400 مگاپیکسل هسلبلاد رونمایی شد

0 2,030

اگر از کاربران یا علاقه‌مندان به دوربین‌های دیجیتال قطع متوسط باشید، حتما با قابلیت مولتی‌شات هسلبلاد آشنایی دارید. امروز، 16 ژانویه‌ی 2018، هسلبلاد به طور رسمی از دوربین مولتی‌شات جدید خود با نام 400c-MS رو‌نمایی کرد. این دوربین که همانند دوربین H6D 100c، از حس‌گر درخشان 100 مگاپیکسل سی‌ماس سونی بهره می‌برد، با ثبت 6 عکس و تلفیق آن‌ها می‌تواند به تصویری با تفکیک 400 مگاپیکسل دست یابد.

حس‌گرهای مولتی‌شات، درواقع همانند حس‌گرهای متعارف هستند، با این تفاوت که از تکنولوژی سنسور-شیفت نیز بهره می‌برند که طی آن تمامی پیکسل‌ها، هر یک از سه رنگ اصلی را به ثبت می‌رسانند.

به بیان ساده‌تر، سنسور شیفت در یک برنامه‌ی حرکتی کل سنسور را با دقت نیم‌پیکسل حرکت می‌دهد که باعث ثبت هر سه‌رنگ اصلی در هر یک از پیکسل‌ها و در نتیجه افزایش داده‌های رنگی و افزایش تفکیک (رزولوشن) تصویر می‌شود. این در حالی است که هر یک از پیکسل‌های دوربین‌های متعارف، تنها قابلیت ثبت یک رنگ را دارند.

هسلبلاد
الگوریتم حرکت تکنولوژی سنسور-شیفت هسلبلاد

 

تکنولوژی مولتی‌شات تنها برای عکاسی از موضوعات ثابت قابل استفاده است و اغلب برای کارکرد‌های صنعتی و عکاسی از میراث فرهنگی (مانند نقاشی، نسخ خطی،‌مجسمه و …) مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه با گذشت حدود ده سال از معرفی اولین دوربین مولتی‌شات هسلبلاد، این شرکت قدم بزرگ دیگری در راستای ارتقاء تصویر دیجیتال برداشته است که مشابهی در بازار ندارد. هرچند، سیستم مولتی‌شات حس‌گر سی‌ماس بر روی دوربین‌هایی مانند سونی و پنتاکس نیز وجود دارد. اما، حس‌گر هسلبلاد علاوه بر سنسور‌-شیفت، به تکنولوژی ”حس‌گر شناور” نیز مجهز است که درواقع به واسطه‌ی آن، حس‌گر بر روی یک لرزش‌گیر پنج‌محوره قرار دارد. این تکنولوژی به کاربر اطمینان می‌دهد تا در هنگام ثبت شش عکس، لرزش‌های دوربین یا پایه، محل قرار‌گیری حس‌گر را تغییر ندهند.

هسلبلاد
نمونه عکس ثبت شده به روش مولتی‌شات به همراه مقایسه‌ی جزئیات تصویر

 

تصاویر به دست‌آمده از این دوربین، از تفکیک 23200در17400 پیکسل برخوردارند که فایل TIFF آن با عمق رنگ 16 بیت، حجمی معادل 2.3 گیگابایت خواهد داشت. این دوربین از مارچ 2018 به بازار عرضه می‌شود و قیمت آن حدود 48000 دلار خواهد بود.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.