چه زمانی از حالت نور سنجی نقطه ای – Spot Metering استفاده کنیم

0 3,821

دانستن این که چه زمانی باید از حالت نور سنجی نقطه ای (Spot Metering) استفاده کرد سوالی است که معمولاً از عکاسانی که مشکل نور دهی در عکس هایشان دارند می شنویم. در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

مطلب پیشنهادی: مقدمات عکاسی: نوردهی

حالت پیش فرض نورسنجی ماتریسی (Matrix) یا چند بخشی در اکثر دوربین ها حالت نور سنجی دقیق و قابل اعتمادی است. اگرچه، زمانی که در نزدیکی یک منبع نور، در مقابل منبع نور و یا با پس زمینه تاریک عکس می گیرید، نتیجه نهایی ممکن است بیش از حد تاریک یا بیش از حد روشن باشد. همیشه به دست آوردن نور مناسب با استفاده از جبران نوردهی (exposure compensation) دوربین کار راحتی نیست.

برای داشتن کنترل کامل بر روی نور سنجی از حالت نورسنجی نقطه ای (Spot Metering) استفاده کنید. در این حالت دوربین به جای اینکه قسمت هایی از نقاط مختلف تصویر را برای نور سنجی انتخاب کند تنها قسمت کوچکی از کادر را برای نور سنجی انتخاب می کند و بر اساس آن نور سنجی می کند. استفاده از Spot Metering تلاش و دقت بیشتری می خواهد اما نتیجه آن هم خیلی بهتر از نور سنجی حالت ماتریسی است.

برای نور سنجی نقطه ای شما باید قسمتی که نور سنجی در آن انجام می شود را روی قسمت مناسبی از سوژه قرار دهید. مانند تمام حالت های نور سنجی، نور سنجی ای که دریافت می کنید بر اساس نور های میانه (Mid-Tone) است.

پس، حالا که فهمیدید چه زمانی باید از حالت نور سنجی Spot Metering استفاده کنید، مانند عکسی که ما در بالا گرفته ایم، شما باید نور سنجی را بر روی قسمتی از سوژه انجام دهید که می خواهید آن قسمت به عنوان نور میانه یا Midtone انتخاب شود. حالا به شما می گوییم چطور و چه زمانی از حالت نور سنجی نقطه ای – Spot Metering استفاده کنیم.

۱- حالت نور سنجی دوربین را روی Spot Metering قرار دهید

برای تغییر دادن حالت نور سنجی در اکثر دوربین های Nikon، هم می توانید به داخل تنظیمات Shooting Menu بروید و هم می توانید به سادگی دکمه حالت نور سنجی (Metering Mode) را بزنید و با استفاده از دکمه جهت های دوربین حالت نور سنجی را تغییر دهید. شکلی که برای حالت نور سنجی Spot Metering در تنظیمات وجود دارد یک نقطه داخل یک مستطیل (مانند شکل بالا) است. دوربین های گران قیمت معمولاً دکمه ای مخصوص تغییر دادن حالت نور سنجی دارند.

۲- تغییراتتان را انجام دهید

حالت نور سنجی Spot Metering در مد های P، A، S و M قابل انتخاب است، بنابراین از انتخاب مد یا حالت عکاسی مناسب برای این حالت نور سنجی اطمینان حاصل کنید. برای عکاسی از سوژه هایی مانند پرتره که می خواهید کنترل بالایی روی عمق میدان داشته باشید، استفاده از مد A (اولویت با دیافراگم) کار شما را ساده تر می کند، چرا که می توانید مقدار باز بودن دریچه دیافراگم را کنترل کنید.

۳- منطقه فوکوس را انتخاب کنید

در بسیاری از دوربین های Nikon منطقه نور سنجی Spot Metering به نقطه فوکوس دوربین لینک شده است، بنابراین نقطه فوکوس را بر روی حالت تک نقطه ای (Single) بگذارید. حالا نقطه فوکوس را با فشردن دکمه جهت های پشت دوربین انتخاب کنید. این نقطه باید بر روی قسمتی از سوژه قرار بگیرد که می خواهید روی آن فوکوس انجام شود.

۴- از حالت AE-L استفاده کنید

برای اینکه بتوانید نورسنجی و فوکوس را به صورت جداگانه کنترل کنید، مطمئن شوید که تنظیم AE-L/AF-L در قسمت منوی Custom Settings بر روی حالت «AE Lock Only» تنظیم شده است. با این کار شما می توانید نورسنجی را بر روی قسمتی که انتخاب کرده اید انجام دهید و این نور سنجی را قفل کنید، سپس با فشردن دکمه شاتر تا نیمه بر روی سوژه فوکوس کنید.

۵- یک نقطه را انتخاب کنید

نقطه فوکوس را بر روی قسمتی از سوژه قرار دهید که می خواهید به عنوان Midtone (نور میانه، قسمتی از عکس که نه خیلی تاریک و نه خیلی روشن است) عکس انتخاب شود. حال دکمه AE-L واقع در پشت دوربین را فشار دهید و آن را نگه دارید. در عکاسی پرتره، قسمتی که باید نور سنجی روی آن انجام شود پوست سوژه است. برای عکاسی از منظره این نقطه می تواند شاخ و برگ یا چمن باشد.

خرید تجهیزات نورسنجی

۶- فوکوس کنید و عکس بگیرید

در حالی که دکمه AE-L را نگه داشته اید، می توانید ترکیب بندی عکس را تغییر دهید و بر روی سوژه اصلی عکس با فشردن دکمه شاتر تا نیمه فوکوس کنید. وقتی از فوکوس و ترکیب بندی عکس راضی بودید، وقت عکس گرفتن و دیدن نتیجه کارتان با استفاده از حالت نور سنجی Spot Metering است.

منبع: Lenzak

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.