۱۱ لنز شگفت‌انگیز تاریخ عکاسی

2 4,772

تقریباً چیزی در حدود دو قرن از اولین باری که انسان توانست زمان را در غالب یک قاب تصویر منجمد کند، می‌گذرد. دو قرن است که علم و هنر عکاسی بدون وقفه در حال پیشرفت است و لنزهای زیادی برای دوربین‌های مختلف طراحی شده ولی تمامی این لنزها ارزش یکسانی ندارند و بعضی از آن‌ها توجهات بیشتری را به خود جلب کرده است. در ادامه به بررسی برخی از عجیب‌ترین لنزهای تاریخ خواهیم پرداخت. با پیکسل همراه باشید.

۱- لنز لوموگرافی پیتزوال مخصوص عکاسی پرتره

این لنزها از سال ۲۰۱۳ توسط صنعت لوموگرافی دوباره در مرکز توجهات قرار گرفت؛ اگرچه که عدسی اصلی این لنزها در سال ۱۸۴۰ توسط ژوزف پیتزوال طراحی شده‌اند. این لنز از دو عدسی دوبلت و یک دیافراگم waterhouse تشکیل شده است. تصویری که توسط این لنز ثبت شده باشد، در حواشی با افت شدید کیفیت و وضوح همراه خواهد بود و دارای بوکه‌هابی نرم و کرم رنگی است که فضای عکس را بسیار نوستالژیک و قدیمی می‌کند. امروزه در بازار، مبدل‌های این لنز برای اتصال به دوربین‌های مختلفی از جمله کانن و نیکون وجود دارد.

5200mmcanonebay

۲- لنز فیش آی ۶ میلی‌متری F2.8 NIKKOR، یک سوپرواید تمام عیار

لنز فیش‌آی ۶ میلی‌متری NIKKOR در سال ۱۹۷۲ توسط نیکون رونمایی شد. نکته جالب توجه در مورد این لنز آن است که می‌تواند زاویه‌ای معادل ۲۲۰ درجه را پوشش دهد و این بدین معناست که عدسی ابن لنز واید قادر است تا حدودی زوایایی از پشت خود را نیز در تصویر ثبت کند. این لنز از ۱۲ المان اپتیکی در ۹ گروه تشکیل شده است. به علاوه لنز فیش‌آی ۶ میلی‌متری NIKKOR به شش فیلتر داخلی برای تنظیم وایت‌ بالانس تصویر مجهز است. آخرین نمونه ساخته شده از این لنز در لندن به قیمت ۱۶۰۰۰۰ دلار فروخته شده است.

nikon-6mm-f2-8-fisheye-lens

۳- لنز Carl Zeiss Planar 50mm f/0.7، سرعتی فوق‌العاده

بازشدگی دهانه دیافراگم تا f/0.7! این لنز بدون شک آن را به یکی از سریع‌ترین لنز‌های تاریخ بدل کرده است. شرکت زایس لنز Planar 50mm را در سال ۱۹۶۶ به سفارش ناسا ساخت تا این سازمان بتواند از سطح ماه عکس بگیرد. تنها ۱۰ نمونه از این لنز تا به حال تولید شده است. ۱ عدد توسط خود کمپانی زایس نگه‌داری می‌شود، ناسا ۶ نسخه از این لنز را در اختیار دارد و سه‌تای دیگر آن را استنلی کوبریک کارگردان معروف خریده است. این لنز‌های به قدری سریع و پرقدرت هستند که کوبریک توسط آن‌ها و فقط زیر نور چند شمع توانست صحنه‌های موردنظر خود در فیلم Barry Lyndon را فیلم‌برداری کند.

50mm

۴- لنز سوپر تله‌فوتوی Apo Sonnar T1700mm F4 محصول شرکت زایس

این لنز به سفارش یک قطری که دوستدار عکاسی از طبیعت است طراحی و ساخته شده است. کمپانی زایس از این لنز در نمایشگاه Photokina 2006 رونمایی کرد. نکته جالب توجه اینجاست که هم نام خریدار و هم قیمت این لنز نامشخص مانده است. از این لنز تنها یک نمونه ساخته شده است و در ساختار اپتیکی آن از ۱۵ المان اپتیکی در ۱۳ گروه بهره گرفته شده است. این لنز غول‌آسا برای اتصال به دوربین قطع متوسط طراحی شده است.

zeiss1700-01

۵- لنز 200-500mm f/2.8 سیگما، یک هیولای ورزشی

این وسیله‌ای که در تصویر می‌بینید یک بازوکا نیست! بلکه تنها یک لنز ورزشی بسیار سریع است که توسط کمپانی سیگما طراحی و تولید شده است. لنز 200-500mm f/2.8 سیگما یکی از سریع‌ترین لنز‌های ورزشی است که تا به حال روانه بازار شده است و با دو تله کانورتوری که سیگما برای آن طراحی کرده است به راحتی فاصله کانونی آن تا ۱۰۰۰ میلی‌متر نیز می‌رسد. نکته عجیب اینجاست که این لنز برای اتوفوکوس به یک باتری جداگانه نیاز دارد! اگر این لنز را در بازار توانستید پیدا کنید قیمت آن چیزی در حدود ۲۶۰۰۰ دلار خواهد بود که در بازار ایران این قیمت به عدد‌های بالاتری نیز می‌رسد.

009475l sigma_200-500

۶- لنز ۵۲۰۰ میلی‌متری F14 کانن، یک تلسکوپ به تمام معنا

این لنز پرایم که توسط کانن طراحی شده است خود به تنهایی می‌تواند مثل یک تلسکوپ عمل کند. وزن آن چیزی بیشتر از 90 کیلوگرم است بنابراین برای عکاسی با این لنز حتماً به یک پایه مخصوص نیاز خواهید داشت. لنز ۵۲۰۰ میلی‌متری کانن دارای بازشدگی دیافراگم ثابت F14 است و برای فوکوس کردن بر روی سوژه‌‌هایی با فاصله بیشتر از ۴۸ کیلومتر کاربرد دارد. تنها سه نمونه از این لنز به‌خصوص تولید شده است که یکی از آن‌ها چند سال پیش در فروشگاه اینترنتی eBay با قیمت ۵۰٬۰۰۰ دلار به فروش رفت.

20121019_122401_zps5a0033da

 ۷- لنز Noctilux-M 50mm f/0.95 لایکا، سرعت و دقت در کنار هم

شهرت کمپانی لایکا به خاطر مهندسی آلمانی و دقیق در ساخت دوربین و لنزهای عکاسی است. لنز Noctilux-M 50mm f/0.95 یکی از سریع‌ترین لنزهای تولید شده توسط لایکا است. اگر چه که این لنز سریع‌ترین لنز تاریخ به شمار نمی‌رود ولی در میان لنز‌های aspherical (غیر کروی) از بیشترین سرعت ممکن و حداکثر بازشدگی دهانه برخوردار است. غیرکروی بودن المان‌های این لنز موجب شده است که در بازترین عدد دیافراگم یعنی F0.95 نیز تصویری واضح و شارپ ارائه دهد. لایکا در زمان تولید این لنز ادعا کرده بود تصویری که توسط آن ارائه می‌شود نزدیک‌ترین زاویه دید و پرسپکتیو را به چشم انسان دارد. Noctilux-M 50mm f/0.95 در بازار‌های خارجی چیزی در حدود ۱۰۰۰۰ دلار قیمت دارد.

leica_11_602_50mm_f_0_95_noctilux_m_aspherical_586190

۸- لنز Meyer Optik Trioplan f/2.8، بوکه‌های حبابی و خیره‌کننده

این لنز برای اولین‌ بار در سال ۱۹۱۶ توسط هوگو میر طراحی شد. فاصله کانونی ۱۰۰ میلی‌متری و F2.8 باعث شده است که این لنز قدیمی بوکه‌هایی خارق‌العاده و زیبا را در پس‌زمینه خلق کند. Trioplan f/2.8 لنزی کوچک بود که در دوره‌ی خود با استقبال شدید علاقه‌مندان روبه‌رو شد.

8295545632_9d58503ed5_o

۹- لنز Lensbaby Composer Pro 50، رسیدن به فوکوس دلخواه

Lensbaby Composer Pro 50 یک لنز کنترل عمق‌ میدان است که توسط آن می‌توان به تناسب و عمق میدان دلخواه خود در تصویر رسید. این لنز کنترل عمق میدان را از تاری شدید پس‌زمینه گرفته و وضوح کامل از فواصل نزدیک تا بی‌نهایت را ممکن کرده است. این لنز با فاصله کانونی ۵۰ میلی‌متر و بازشدگی دهانه دیافراگم F2.5 با هر دو نوع قطع سنسور فول فریم و APS-C‌ سازگار است.

cpii_e50_1500

 ۱۰- لنز 1200mm f/5.6 کانن، غول المپیکی

شاید لنز ۱۲۰۰ میلی‌متری کانن رکوردی را در این لیست نشکسته باشد ولی دارای ویژگی‌های است که باعث شده تا در میان ۱۱ لنز منحصر به فرد تاریخ قرار گیرد. این لنز از ۱۳ المان اپتیکی در ۱۱ گروه مجزا تشکیل شده است و چیزی در حدود ۱۶.۵ کیلوگرم وزن دارد. لنز 1200mm f/5.6 کانن با فاصله کانونی ثابت یک لنز پرایم به حساب می‌آید و برای اولین بار برای ثبت تصاویر المپیک تابستانی ۱۹۸۴ لس‌آنجلس به کار گرفته شد. به لطف فاصله کانونی بلند، این لنز به یک انتخاب ایده‌ال برای عکاسان ورزشی و طبیعت بدل گشته است. کانن تا به حال ۱۰۰ نمونه از این لنز را روانه بازار کرده است که آخرین آن در سال ۲۰۱۵ با قیمت ۱۸۰٬۰۰۰ دلار توسط فروشگاه B&H به فروش رسید.

1661991858001_4206375957001_canon-1200mm-yt

۱۱- لنز APO-Telyt-R 1:5.6/1600mm لایکا، گران‌ترین لنز تاریخ

یک پادشاه قطری ۲٬۰۶۴٬۵۰۰ دلار برای لنز APO-Telyt-R 1:5.6/1600mm لایکا پرداخته و آن را به گران‌ترین لنز تاریخ صنعت عکاسی بدل کرده است. لایکا از این لنز سوپر‌تله تنها دو نمونه طراحی کرده است که یکی از آن‌ها در آلمان و دیگری در قطر نگه‌داری می‌شود. این لنز یک هیولای ۶۰ کیلوگرمی‌ است که طولی معادل ۱.۲۲ متر دارد.

234143z10p5j9pmp59ahv4

2 نظرات
  1. قدرت ا..صفری می‌گوید

    سپاس از جناب آقای حسینی عزیز
    اینجانب علاقه زیادی به عکاسی داشته و اینکه طبیعت گرد و کوه نورد هستم در صدد خرید دوربین عکاسی هستم که قابلیتهای بالا نظیر کیفیت تصویر و سرعت و امکان زوم و لنز داشته باشد توان مالی خرید بین ۱۰ تا ۱۵ م تومان را دارم که خواهشمنداست در معرفی بهترین دوربین بنده را مرهون لطف خود قرار دهید .

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام
      با در نظر گرفتن فاکتور‌های مختلف و با توجه به وضعیت بازار دوربین D5600 نیکون به همراه یک لنز ۱۸-۱۴۰ و یک لنز ۵۵-۲۰۰ میلی‌متر نیکون می‌تونه گزینه مناسبی برای کار شما باشه. با این مجموعه هم می‌تونید عکاسی حیات وحش انجام بید و هم از مناظر مختلف عکس بگیرید. کیفیت عکس‌ها هم به گونه‌ای هستش که می‌تونید با کیفیت عالی اون‌ها رو در ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ سانتی‌متر چاپ کنید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.