بروزرسانی فوق‌العاده سونی برای a7R II و دیگر دوربین‌ها

0 1,440

چند روز پیش سونی دوربین جدید و فوق‌العاده خود را با نام a7S II مخصوص عکاسی و فیلمبرداری در شب معرفی کرد. یکی از ویژگی‌های این دوربین که مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان قرار گرفت، برخورداری از فرمت خام 14 بیتی (14bit RAW) و امکان عکاسی با این فرمت در حالت فشرده و غیر فشرده بود. اما اگر صرفا به این دلیل قصد دارید این دوریین را خریداری کنید یا آن را جایگزین a7R II خود کنید، بد نیست بدانید که با یک بروزرسانی نرم‌افزاری رایگان می‌توان از فرمت خام 14 بیتی در a7R II و برخی مدل از دوربین‌های دیگر نیز بهره‌مند شد.

البته سونی هنوز به‌طور دقیق اعلام نکرده است که چه دوربین‌های دیگری بجز a7R II این بروزرسانی را دریافت خواهند کرد، اما چیزی که مشخص می‌باشد این است که قطعا بجز a7R II، چند مدل دیگر از دوربین‌های این شرکت بروزرسانی مذکور را دریافت می‌کنند.

محض اطلاع یادآوری می‌کنیم که عکس‌های گرفته‌شده با فرمت خام 12 بیتی، از 4096 رنگ در هر کانال RGB تشکیل شده و در مجموع 68 میلیارد رنگ در آن‌ها بکار رفته است. وقتی که این بروزرسانی برای فایل‌های خام انجام شود و از 12 بیتی به 14 بیتی ارتقا یابند، هر عکس گرفته شده دارای 16.385 رنگ در هر کانال خواهد بود و مجموعا از بیش از 4 تیلیارد رنگ در خلق آن استفاده شده است که تفاوت محسوسی را حداقل از حیث تعداد رنگ‌های استفاده شده در تصویر شاهد خواهیم بود. با همین فرمول می‌توان محاسبه کرد که مجموع رنگ های بکار رفته در عکس‌های خام 8 بیتی حدود 16.8 میلیون خواهد بود.

Sony-A7R-with-Leica-Wide-Angle-Tri-Elmar-16-18-21mm-f-4

استفاده از فرمت 14bit RAW قطعا مزایا و معایب خاص خودش را دارد. همانطور که می‌دانید عکس‌های گرفته‌شده با این فرمت جزئیات را در دقیق‌ترین حالت خود نمایش می‌دهد و برای افرادی که می‌خواهند همگام با پیشرفت فناوری، از مزایای آن بهره‌مند شوند بسیار مناسب خواهد بود. ولی در عوض می‌دانیم که به حافظه‌ی بیشتری برای ذخیره‌سازی این عکس‌ها نیاز است. شاید بسیاری از افراد با حمل حافظه‌های بیشتر از جمله هارد درایو مشکلی نداشته باشند، ولی قطعا افراد دیگری هستند که علاقه‌ای به انجام این کار ندارند.

سونی درباره این بروزرسانی می‌گوید: “پردازش فایل‌های خام فشرده‌نشده 14 بیتی دقیقا پاسخی به نیاز‌های مشتریان است. علاقه‌مندان بسیاری به عکاسی و فیلمبرداری این درخواست را از ما داشتند. ما معتقدیم که استفاده از پردازش‌های مختلف فایل‌های خام، در آینده باعث ارتقاء و بالابردن هرچه بیشتر عملکرد این دوربین‌های فوق‌العاده می‌شود. ”

A7R_front-closeup1

سونی همچنین این وعده را داد که 8 لنز جدید FE در اوایل 2016 معرفی و به مجموعه لنزهای خود اضافه خواهد کرد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.