Canon 16-35mm f/2.8L III در برابر Canon 16-35mm f/2.8L II

مقایسه پیکسل به پیکسل لنز‌های کانن

2 2,402

برای عکاسان کاننی معماری و منظره هیچ لنزی به اندازه سری لنز‌های EF 16-35mm کانن جذاب نیست. این لنز‌ها که جزو پرتعدادترین لنز‌های کانن هستند شامل 4 مدل کاملا متفاوت می‌شوند. سه مدل از آنها دارای حداکثر دیافراگم f/2.8 و یکی از آنها که نسبتا هم جدید است دارای f/4 و تماما از سری لنز‌های L این شرکت هستند. جالب اینجاست که هیچکدام از مدل‌های f/2.8 دارای لرزشگیر نیستند، اما کانن روی مدل f/4 لرزشگیر هم گذاشته است. آخرین مدل از این لنز‌ها کانن EF 16-35mm f/2.8 L III است که در سال 2016 همزمان با دوربین فول‌فریم کانن EOS 5D Mark IV و نسخه جدید لنز EF 24-105mm f/4L IS II معرفی شد، یکی از پیشرفته‌ترین لنز‌های زوم واید محسوب می‌شود. تفاوت قیمت نزدیک به 40 درصدی با مدل قبلی یعنی نسخه f/2.8 II همین لنز نشان می‌دهد که تفاوت کیفیت آنها چیزی بیشتر از یک به روز رسانی ساده است. ما در اینجا به شما می‌گوییم که این دو لنز چه تفاوت‌هایی با هم دارند و کدامیک از آنها برای شما مناسب‌تر است؟

مقایسه پیکسل به پیکسل Canon 16-35mm f/2.8L III برابر Canon 16-35mm f/2.8L III

چرا هیچیک از این لنز‌ها را نخریم؟

قیمت مهم‌ترین دلیلی است که به سراغ چنین لنز‌های با کیفیتی نروید. تمامی لنز‌های EF 16-35mm جزو لنز‌های سری L و دارای بالاترین سطح کیفیت و ساختار در بین لنز‌های کانن هستند و طبیعتا برای داشتن چنین کیفیتی باید هزینه‌ بیشتری را متحمل شوید. حتی اگر بخواهید این هزینه را متحمل شوید و یکی از این لنز‌ها را بخرید، باز هم تنها محدود به زاویه واید خواهید بود. زاویه‌های واید معمولا کمی اعوجاج ایجاد می‌کنند و حتی اگر بهترین لنز‌های زوم واید را هم داشته باشید باز هم برای عکاسی پرتره و عروسی بهتر است یک لنز تله بلند‌تر مانند EF 24-105mm F/4L IS II USM خود کانن یا مدل ارزان قیمت‌تر Art  24-105mm F/4 DG OS HSM سیگما را تهیه کنید تا هم تصاویر شما تخت‌ و بدون اعوجاج باشد و هم بتوانید در مواقع مورد نیاز از فاصله‌های دورتر نیز عکس بگیرید. ضمنا هیچیک از این لنز‌ها با حداقل فاصله فوکوس 28 سانتی‌متر و بزرگنمایی 0.25 برابر نمی‌توانند برای عکاسی ماکرو یا حتی کلوزآپ استفاده شوند و برای چنین عکس‌هایی به لنز‌هایی مانند Tokina 100mm F/2.8 AT-X M100 AF Pro D Macro Autofocus یا لنز ماکرو معروف خود کانن یعنی Canon EF 100mm F/2.8L Macro IS USM نیاز خواهید داشت.

مقایسه پیکسل به پیکسل Canon 16-35mm f/2.8L III برابر Canon 16-35mm f/2.8L III

فراموش نکنید لنز‌های زوم واید جزو لنز‌های سنگین وزن هستند و استفاده از آنها روی بدنه‌های کوچکی مانند Canon EOS 650D نه تنها پایداری و تعادل دوربین را برهم می‌زند، بلکه به دلیل وجود ضریب بزرگنمایی حسگر در دوربین‌های غیر فول‌فریم، زاویه دید این لنز بسته‌تر شده و فاصله کانونی آن با 1.6 برابر افزایش به 25.6 تا 52.5 میلی‌متر در یک دوربین فول‌فریم می‌رسد. البته شاید با استفاده از گریپ‌های مخصوص این دوربین‌‌ها (مانند Canon Battery Grip BG-E8) بتوانید تعادل دوربین را بالاتر ببرید، اما این لنزها از سری EF بوده و مخصوص دوربین‌های فول‌فریم کانن ساخته شده است. بنابراین اگرچه می‌توانید آن را روی دوربین‌های غیر فول‌فریم این شرکت نیز ببندید قطعا برای استفاده از زاویه‌های خیلی باز به لنز‌های وایدتری نیاز خواهید داشت.

مقایسه پیکسل به پیکسل Canon 16-35mm f/2.8L III برابر Canon 16-35mm f/2.8L III

چرا یکی از این دو لنز را بخریم؟

متاسفانه کانن در این فاصله کانونی گزینه‌های زیادی در اختیارتان قرار نداده است. در واقع برای کسانی که نیاز به لنز‌های زوم واید دارند به جز این چهار لنز و لنز ارزان قیمت‌تر Canon EF 17-40mm F/4L USM هیچ لنز دیگری از برند کانن وجود ندارد. البته می‌توانید اگر اصراری به خرید لنز‌های با کیفیت کانن ندارید می‌توانید لنز‌هایی مانند Sigma 12-24mm F/4 DG HSM Art یا Tokina AT-X 16-28mm F/2.8 Pro FX را هم با قیمت مناسب‌تری خریداری کنید که اگرچه به پای لنز‌های سری L نمی‌رسند، اما کیفیت خروجی آنها برای بسیاری از عکاسان کافی است.

هر دو لنز EF 16-35mm f/2.8 از سری L هستند. یعنی می‌توانید خط قرمز رنگ یا Red Line معروف کانن را دورتادور آنها ببینید. لنز‌های سری L اغلب به بدنه‌ عایق برای کار در شرایط سخت و دوام بسیار بالا در محیط‌های نامساعد معروف هستند. بنابراین می‌توانید سال‌های سال روی عملکرد دقیق آنها در محیط‌های خارج از آتلیه حساب کنید. ضمنا از آنجا که کانن روی سطوح بیرونی عدسی‌های جلو و عقب این لنز‌ها، از پوشش ضد آب و مقاوم در برابر لکه فلورین استفاده کرده، هم جذب آلودگی روی آنها بسیار ناچیز است و هم به راحتی می‌توان لکه‌های باران یا اثر انگشت را از روی آنها تمیز کرد.

مقایسه پیکسل به پیکسل Canon 16-35mm f/2.8L III برابر Canon 16-35mm f/2.8L III

با اینکه اعوجاج یک مشکل عمومی در لنز‌های زوم واید محسوب می‌شود اما کانن با استفاده از عدسی‌های فوق‌العاده پیشرفته در ساختار این دو لنز، میزان اعوجاج را در گوشه‌های تصویر در سرتاسر محدوده زوم به حداقل رسانده است. دهانه بزرگ 82 میلی‌متری و دیافراگم ثابت f/2.8 که بازترین دیافراگم در لنز‌های زوم واید است، به شما اطمینان می‌دهد که هم کنترل فوق‌العاده‌ای روی عمق میدان و محو شدگی پس زمینه تصاویر دارید و هم بدون نیاز به لرزشگیر می‌توانید به راحتی در محیط‌های کم نور با سرعت‌های شاتر پایین هم روی دست عکاسی کنید.

اگرچه دیافراگم f/2.8 یک دیافراگم فوق‌العاده برای ایجاد بوکه در تصاویر است، اما تعداد کمی از عکاسان از لنز‌های زوم واید برای عکاسی پرتره استفاده می‌کنند و ترجیح می‌دهند برای ایجاد بوکه در پس زمینه عکس‌های پرتره از لنز‌های دیگری مانند لنز ارزان قیمت Canon EF 50mm F/1.8 STM برای این کار استفاده کنند. بنابراین اگر دیدید که یک عکاس پرتره از این لنز استفاده می‌کند، مطمئن باشید در حال ثبت عکس‌های تمام قد با زاویه دید بزرگی از منظره اطراف است.

مقایسه پیکسل به پیکسل Canon 16-35mm f/2.8L III برابر Canon 16-35mm f/2.8L III

اما بیشترین استفاده این لنز‌ها برای عکاسان عروسی برای فیلمبرداری در مجالس و محیط‌های کم‌نور است. شارپنس فوق‌العاده، اعوجاج ناچیز، دیافراگم باز، محدوده زوم عالی این لنز‌ها برای فیلمبرداری با دوربین‌های DSLR این لنزها را به انتخاب نخست فیلمبرداران عروسی‌ها تبدیل کرده است. خصوصا اینکه هر دوی این لنز‌ها دارای موتور فوکوس پرقدرت و بی‌صدای USM اختصاصی کانن هستند و علاوه بر اینکه فوکوس هر دوی آنها به صورت داخلی انجام می‌شود، می‌توانید در هر لحظه، حتی در زمانی که از فوکوس خودکار آن استفاده می‌کنید، محدوده فوکوس را با رینگ فوکوس دستی روی لنز هم کنترل کنید که برای کنترل فوکوس در نور کم فوق‌العاده کاربردی است.

Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

مزیت‌های نسخه f/2.8 II

نسخه قدیمی‌تر لنز کانن EF 16-35mm f/2.8 L II بسیار سبک‌تر از نسخه f/2.8 L III است. این لنز همان قطر بدنه 88.5mm نسخه جدیدتر را دارد، اما حدود 1.6  سانتی متر کوتاه‌تر (111 در برابر 127 میلی‌متر) و حدود 155 گرم (635 در برابر 790 گرم) سبک‌تر از مدل جدیدتر خودش است. به جز وزن کمتر و البته قیمت ارزان‌تر، این مدل مزیت دیگری نسبت به مدل f/2.8 L III ندارد.

مزیت‌های نسخه f/2.8 L III

کانن در نسخه جدیدتر لنز EF 16-35mm f/2.8 L همان تعداد عدسی مدل قبلی (16 عدسی) را به کار برده است. اما ساختار این عدسی‌ها تغییر کرده و کانن در مدل جدیدتر این لنز از تکنولوژی پیشرفته اپتیکی خود برای ساخت دو عدسی GMO یا عدسی غیر محدب دو سویه با ابعاد بزرگ استفاده کرده که تاثیر آن روی شارپنس این لنز فوق‌العاده است. به طوری که شارپنس گوشه‌های تصویر در مدل قبلی اصلا با این مدل قابل مقایسه نیست و بهبود فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است. همچنین به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های پوششی جدید به نام Air Sphere Coating (ASC) و Sub-wavelength Coatings (SWC) روی سطوح عدسی‌های این لنز، بازتاب‌های داخلی از سطح عدسی‌های لنز بسیار کاهش یافته و تصویری بسیار شفاف و پرکنتراست با حداقل پراکندگی و فلر را ثبت می‌کند.

Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

نهایتا اینکه کانن ساختار دیافراگم مدل جدید این لنز را نیز تغییر داده و اگرچه بوکه یک لنز EF 16-35mm f/2.8 را نمی‌توان در حد لنز‌های مخصوص پرتره کانن مانند Canon EF 85mm F/1.2L II USM به شمار آورد، اما بهرحال استفاده از دیافراگم 9 پره مدور به جای دیافراگم 7 پره در مدل قبلی، می‌تواند بوکه‌های دایره‌ای و زیباتری را در عکس‌ها و ویدئو‌هایی که با این لنز‌ها گرفته می‌شود ایجاد کند که احتمالا مهم‌ترین دلیل برای انتخاب این لنز‌ها برای فیلمبرداری از مجالس است.

Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

نتیجه‌گیری

شک نکنید که مدل جدیدتر یعنی لنز EF 16-35mm f/2.8 L III ارزش هزینه بالای خودش را در تصاویری که قبت می‌کند نمایش خواهد داد. شارپنس این لنز در بازترین فاصله کانونی یعنی 16mm که بیشترین استفاده را نیز دارد، هم در مرکز تصویر و هم در گوشه‌ها، فوق‌العاده بالاتر از مدل قبلی است (می‌توانید در این صفحه از وب‌سایت DPreview نمونه مقایسه‌ای کیفیت این دو لنز را ببینید. اما در هر حال هزینه بالاتر آن هم عامل تاثیرگذاری است. لطفا اگر تجربه استفاده از هر یک از این تجهیزات یا دیدگاهی درباره مطالب مطرح شده دارید با ما در میان بگذارید و فراموش نکنید ما همه چیز را پیکسل به پیکسل با هم مقایسه می‌کنیم.

 

تصاویر نمونه ثبت شده با لنزEF 16-35mm f/2.8 L III  برگرفته از وب‌سایت DPreview

2 نظرات
  1. حسین می‌گوید

    درود. با تشکر از نوشته های ارزشمند شما
    سوالی داشتم خدمتتون. میخواستم بپرسم آیا لنزهای سری ال کانن رو میشه برای دوربینهای کراپ کانن مثل ۷دی استفاده کرد؟

  2. امیر یاری می‌گوید

    ممنون از شما
    بله، البته. لنز‌های سری L از باکیفیت‌ترین لنز‌های موجود در بازار هستند و تمامی آنها را می‌توانید روی دوربین‌های با حسگر کراپ نیز استفاده کنید. البته همانطور که در مقاله هم گفتم، فاصله کانونی آنها با ضریب بزرگنمایی 1.6 برابر، کمی بلند‌تر از فاصله کانونی اصلی خواهد شد. به عنوان مثال یک لنز با فاصله کانونی 24 میلی‌متر، نمایی همانند یک لنز 38.4 میلی‌متر را نمایش خواهد داد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.