شکل‌دهنده‌های نور پروفوتو OCF (قسمت سوم)

0 1,500

در متون پیشین درباره‌ی شکل‌دهنده‌های نور پروفوتو توضیحاتی ارائه شد. این متن به طور مشخص بر ژل‌های رنگی پروفوتو OCF متمرکز است و نمونه عکس‌هایی از آن‌ها به نمایش می‌گذارد. در ترجمه‌ی فارسی و در رابطه با فلاش‌های استودیویی، عبارت ”modifier” اغلب به ”شکل‌دهنده” ترجمه می‌شود؛ اما در واقع این کلمه به معنی ”تغییر دهنده/اصلاح‌ کننده/تعدیل ‌کننده” است. از این رو هرچند ژل‌های رنگی به نور ”شکل” نمی‌دهند، اما در رنگ آن تغییر ایجاد می‌کنند. از این رو، پروفوتو ژل‌های رنگی را نیز در دسته‌ی مودیفایر‌ها قرار داده است.

ژل‌های رنگی OCF؛ رنگ را به پالت خود اضافه کنید

شما می‌توانید با استفاده از ژل‌های OCF، رنگ را به پالت خود اضافه کنید. پروفوتو 20 ژل در اختیار شما قرار می‌دهد که شامل ده ژل اصلاح رنگ و ده ژل جلوه‌های رنگی است. ژل‌های اصلاح رنگ برای مثال می‌توانند به منظور تعادل رنگ فلاش مورد استفاده قرار گیرند تا رنگ نور را گرم‌تر یا سردتر نمایند. هم‌چنین این ژل‌ها می‌توانند برای هم‌رنگ کردن نور فلاش با انواع نور‌های پیوسته‌ مانند نورهای سینمایی مورد استفاده قرار گیرند. در مقابل ژل‌های جلوه‌های رنگی، به شما اجازه می‌دهند تا از خلاقیت خود برای رنگ‌دهی به نور بهره ببرید.

نمونه عکس نورژردازی‌شده با ژل جلوه‌های رنگی

ژل‌های OCF به منظور نصب بر روی فلاش‌های OCF پروفوتو بریده شده‌اند و به راحتی بر روی نگه‌دارنده‌ی مخصوص خود نصب می‌شوند. این ژل‌ها در سه کیت مختلف عرضه می‌شوند: ”کیت ابتدایی ژل رنگی OCF” که شامل ده ژل از پرطرفدارترین ژل‌های رنگی و یک نگهدارنده‌ی ژل/گرید است؛ به علاوه‌ی دو بسته‌ی ”ژل اصلاح رنگ ”و ”ژل جلوه‌های رنگی” که هر یک 20 ژل را شامل می‌شوند.

ژل‌های جلوه‌های رنگی پروفوتو

پروفوتو در کیت‌های تخصصی خود، از هر یک از ژل‌های رنگی، چند عدد قرار داده است تا کاربر با آزادی عمل بیشتری بتواند از آن‌ها بر روی شاخه‌های مختلف نوری بهره ببرد. هم‌چنین، بسیاری از عکاسان با بر روی هم قرار دادن ژل‌های رنگی مختلف به رنگ‌ها و شدت‌های متفاوتی دست می‌یابند. برای مثال شما می‌توانید با روی هم قرار دادن دو ژل مجنتا، به نوری با رنگ مجنتای غلیظ دست یابید؛ یا با روی هم‌قرار دادن ژل‌های رنگی سایان و زرد، ژل رنگی سبز بسازید.

کاربرد‌های پرطرفدار:
اصلاح رنگ
جلوه‌های رنگی خلاقانه
رنگ‌دهی به پس‌زمینه
بهبود رنگ پوست

ژل‌های رنگی پروفوتو
عکاسی با ژل رنگی آبی و نارنجی با تعادل نوری مختلف، می‌تواند به رنگ ثابت موضوع و تغییر رنگ پس‌زمینه منجر شود.

مشخصه‌های ژل‌های OCF:

تعادل رنگ نور یا رنگ‌دهی خلاقانه به نور

امکان انتخاب بین ده ژل اصلاح رنگ و ده ژل جلوه‌های رنگی

ژل‌های بریده شده و نام‌گذاری شده

امکان نصب آسان و سریع

به همراه کیف نگه‌دارنده

امکان استفاده به همراه تمامی شکل‌دهنده‌های OCF

نمونه عکس نورپردازی شده با ژل رنگی پروفوتو

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.