Tric نخستین تریگر فلاش برای آیفون خواهد بود

3 2,002

احتمالا به زودی راهی برای اتصال فلاش‌های اکسترنال حرفه‌ای و فلاش‌های آتلیه‌ای به آیفون پیدا می‌شود. محصول جدیدی به نام  Tricقرار است به عنوان نخستین فلاش تریگر آیفون این امکان را به کاربران این تلفن همراه پرطرفدار بدهد تا بتوانند از فلاش‌های حرفه‌ای استفاده کنند.

tricflash

سیستم Tric به گونه‌ای طراحی شده که به صورت یک قطعه فیزیکی دارای کفشک فلاش به فلاش‌های اکسترنال متصل می‌شود یا از طریق سیم می‌توان آن را به فلاش‌های آتلیه‌ای هم متصل کرد. خوشبختانه قطعه دیگری روی آیفون نصب نمی‌شود و Tric از طریق یک اپلیکیشن اختصاصی که روی گوشی نصب می‌شود می‌تواند با دوربین آیفون ارتباط برقرار کند و در لحظه گرفتن عکس، فلاش‌ها را نیز فعال می‌کند. این ارتباط به وسیله بلوتوث انجام می‌شود.

ایرادهای این ایده زیاد هستند. اول اینکه اصولا ارتباط بی‌سیم و ساختار آیفون به گونه‌ای است که امکان استفاده از سرعت‌های بالا را به فلاش نمی‌دهد. سریعترین زمان برای استفاده از فلاش با Tric 1/30 ثانیه است. این سرعت تقریبا برای اغلب موقعیت‌های عکس‌برداری چندان کاربردی ندارد. نکته دیگر اینکه چون این ارتباط تنها به صورت سینک کردن نور اتفاق می‌افتد بنابراین نمی‌توان روی کاربرد TTL آن حساب کرد. اصولا با هربار زدن شاتر، یکبار هم نور تابیده می‌شود و دوربین امکان خواندن اطلاعات به دست آمده از فلاش را ندارد. بنابراین برای کنترل کردن شدت نور فلاش، می‌بایست از روی خود فلاش و نه دوربین این کار را انجام داد. و مسئله مهم بعدی اینکه این محصول تنها برای گوشی‌های آیفون در نظر گرفته شده و راه حلی برای کاربران پرتعداد اندروید در نظر نگرفته است.

به نظر من یک نکته کاملا حرفه‌ای هم در اینجا وجود دارد. اصولا کسی که امکان استفاده از فلاش‌های اکسترنال یا آتلیه‌ای را دارد، دانش استفاده از آنها را نیز دارد و برای عکاسی حرفه‌ای با این فلاش‌ها سعی می‌کند از یک دوربین حرفه‌ای‌تر که هم کیفیت و امکانات بسیار بالاتری نسبت به آیفون دارد و هم در اغلب موارد از آیفون ارزان‌تر هستند استفاده کند. حتی اگر کسی بخواهد برای استفاده از تریگر Tric در یک پروژه عکاسی، یک فلاش اجاره کند هم می‌تواند همراه با آن فلاش یک دوربین هم برای پروژه‌اش اجاره کند.

3ddesign

گویا خود سازندگان Tric هم با این محدودیت‌ها آشنا هستند، زیرا در قسمت Limitation در سایت Kikstarter این موارد را به دقت عنوان کرده‌اند. ولی با تمام این محدودیت‌ها امیدوارند که محصولشان با استقبال کاربران iPhone قرار بگیرد و از استفاده از آن در iPhone Photography لذت ببرند. این گروه برای تولید تجاری این محصول به سرمایه گذاری و پیش خرید محصولشان نیاز دارند. قرار است در صورت عرضه Tric در دسامبر امسال، قیمت آن برابر 75 دلار باشد. آیا در صورتیکه پیکسل هم چنین محصولاتی را وارد کند، تمایلی به خرید آن دارید یا شما هم اشکالاتی در ایده ساخت این محصول می‌بینید؟

3 نظرات
  1. میثاق زندگانی می‌گوید

    چرا همه دنیا فقط اپل رو گوشی میدونن؟ یعنی اجرای برنامه‌های تحت اندروید اینقدر سخته که نمیتونن برای اندروید این ابزارها رو تولید کنند؟ توی ایران دقیقا برعکسه

    1. امیر یاری می‌گوید

      تعداد گوشی های اندرویدی بیشتر از اپلی هاست. اما واقعیت این است که اپلی ها بیشتر برای تجهیزات جانبی و امکانات نرم افزاری گوشی هایشان هزینه می کنند. اگر دقت کنید خیلی از نرم افزارها هم ابتدا برای اپل منتشر می شوند تا تامین هزینه ارائه آنها برای اندروید راحتتر شود. کمی صبر کنید نسخه اندرویدی این وسیله هم وارد بازار می شود. شاید ارزان تر هم باشد 😉

  2. reza می‌گوید

    salam man daghighna donbale haminam va mitunam ino tahiye konam ya na?

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.