عکس‌هایتان را به ادوبی بفروشید

0 2,118

امروز صبح شرکت ادوبی یک سری نرم‌افزار جدید و آپدیت‌هایی برای نرم‌افزارهای قبلی خودش معرفی کرد. اما جالب اینجاست که مهمترین معرفی امروز نه یک نرم‌افزار و نه آپدیت‌های این شرکت بود. بلکه یک سرویس جدید است که از مدت‌ها قبل شایعاتی مربوط به آن شنیده می‌شد. سرویس فروش عکس یا Stock Image Service به نام Adobe Stock که ادوبی امیدوار است به زودی به محل نخست جستجو و خرید عکس برای عکاسان و ویرایش‌ها تبدیل شود.

stock

ادوبی به دلیل نسبتا موجهی دست به این کار زده است. هم اکنون 85 درصد از کسانی که به دلیلی ممکن است از روی اینترنت عکس خریداری کرده باشند، به نوعی از برنامه‌های این شرکت استفاده می‌کنند. به همین دلیل این شرکت به تمامی کسانی که سرویس‌های این شرکت را خریداری کرده‌اند تخفیف خوبی بابت عضویت در Adobe Stock می‌دهد تا بتواند آنها را در قبال انتخاب Adobe Stock نسبت به سرویس‌های مشابهی مانند Getty یا Shutterstock ترغیب کند.

البته به نظر من این مسئله خیلی به کیفیت محتوایی که ادوبی قرار است روی سرویس Adobe Stock به کاربران بدهد استوار است. از آنجا که مدتی پیش ادوبی سرویس اشتراک عکس Fotolia را خرید احتمالا با پشتوانه محکمی قرار است پا به میدان بگذارد. البته خرید این سرویس به معنی تغییر نام شرکت مادر نبود و ادوبی ترجیح داده که Fotolia با همان نام تجاری خودش به کارش ادامه دهد، زیرا اینطور برآورد می‌کند که نام فتولیا برای کاربران اروپایی نام شناخته شده‌تری است و تغییر نام این شرکت ممکن است به تجارت این سایت آسیب برساند. ادوبی فعلا با حدود 40 ملیون عکس و طراحی وکتور شروع به کار کرده و این تعداد به سرعت افزایش پیدا می‌کند.

Adobe Stock با کتابخانه یا Library نرم‌افزارهای ادوبی ترکیب می‌شود. به این معنی که اینطور نیست که برای استفاده از یک تصویر باید آن را دانلود کنید، بلکه شما عکس را از روی سرویس‌های Stock انتخاب می‌کنید و مستقیما از داخل نرم‌افزارهای ادوبی و از داخل پنجره Library به آن دسترسی خواهید داشت. از آنجا که اغلب سرویس‌های ادوبی برای کشور ما بسته شده است، مطمئن نیستم که این سرویس روی برنامه‌های ما دقیقا به چه شکلی کار می‌کند یا اصولا امکان استفاده از آن در ایران وجود دارد یا خیر. جالب اینجاست که برای اینکه مشکل پهنای باند و سرعت اینترنت حل شود، وقتی عکسی را انتخاب می‌کنید، قبل از آنکه آن را سفارش دهید، نسخه رزولوشن پایین تصویر را ویرایش می‌کنید و نهایتا پس از خرید تصویر، تمامی تغییرات روی نسخه اصلی ایجاد می‌شوند.

البته سفارش عکس‌ها چندان هم ارزان نیست. هر عکس 10 دلار، 10 عکس در ماه 50 دلار و 750 عکس در ماه 200 دلار! این ارقام برای خرید از داخل ایران چندان ارزان نیستند. اما می‌تواند خبر خوبی برای عکاسان داخل ایران باشد. زیرا اکنون ممکن است یک مشتری خوب برای عکس‌هایی که تا پیش از این کسی در ایران بابت آنها پول خوبی نمی‌داد پیدا کرده باشند. فکر می‌کنید چه عکس هایی از ایران بیشترین فروش را روی این سرویس خواهد داشت؟

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.