بررسی دوربین بدون آینه سونی Sony A7 IV

0 5,731

دوربین بدون آینه Sony A7 IV چهارمین نسل از سری پرآوازه A7 است. این دوربین سونی که پیشرفته‌ترین نسخه این سری به حساب می‌آید، مجموعه وسیعی از پیشرفت‌ها را در زمینه‌های فوکوس خودکار و رابط کاربری را در خود جای داده است.

 

ویژگی‌های دوربین بدون آینه سونی مدل Sony A7 IV

  • حسگر ۳۳ مگاپیکسل BSI CMOS فول فریم
  • عکاسی پیاپی تا ۱۰ فریم بر ثانیه با فرمت RAW به همراه بافر افزایش یافته
  • لرزشگیر داخلی سنسور شیفت تا حداکثر نرخ EV ۵.۵
  • فیلمبرداری 4K با نمونه برداری از تصاویر 7K تا ۳۰ فریم بر ثانیه
  • فیلمبرداری 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در حالت Super35/APS-C
  • قابلیت ضبط ویدئو ۱۰ بیت یا عکاسی با فرمت HEIF
  • فیلمبرداری 265 به همراه حالت رنگ S-Cinetone
  • منظره‌یاب الکترونیکی ۳.۶۹ میلیون نقطه‌ای OLED
  • دو شیار کارت حافظه برای UHS-II SD و CFe A یا UHS-II SD دوم
  • اتصال بلوتوث LE پیوسته و بدون قطعی

به طور خلاصه باید گفت بیشتر ویژگی‌های دوربین A7 IV نسبت به مدل پیشین یعنی A7 III بهبود یافته است. این محصول که قرار است از اواخر دسامبر ۲۰۲۱ به بازار عرضه شود، برچسب قیمتی ۲۴۹۹ دلاری دارد. این یعنی ۵۰۰ دلار بیشتر از قیمت A7 III در زمان معرفی.

حسگر دوربین بدون آینه سونی Sony A7 IV

 

حسگر ۳۳ مگاپیکسلی BSI-CMOS

حسگر ۳۳ مگاپیکسلی به کار رفته در دوربین بدون آینه سونی مدل Sony A7 IV از نوع BSI-CMOS است که یک پیشرفت قابل توجه نسبت به حسگر ۲۴ مگاپیکسلی مورد استفاده در A7 III یا رقبای همرده تولید پاناسونیک و نیکون به شمار می‌آید. در حال حاضر استفاده از حسگر‌های BSI در میان شرکت‌های سازنده دوربین‌های بدون آینه رواج پیدا کرده و اختلاف کیفیت خیره‌کننده‌ای میان نسل‌های مختلف دیده نمی‌شود.

عکاسی پیاپی با دوربین بدون آینه سونی مدل Sony A7 IV به حداکثر نرخ ۱۰ فریم بر ثانیه می‌رسد. خوشبختانه ظرفیت بافر نیز افزایش چشمگیری داشته و در صورت عکاسی پیاپی با نرخ ۶ فریم بر ثانیه و ذخیره‌سازی همزمان فرمت غیر فشرده RAW و فرمت JPEG می‌توان تا بیش از ۸۰۰ عکس گرفت. سرعت عکاسی پیاپی خیلی بالا نیست اما سونی برای این منظور مدل‌های دیگری عرضه کرده و این انتظار به جایی از این مدل نیست.

 

فوکوس خودکار

پیشرفت دوربین بدون آینه سونی مدل Sony A7 IV در بخش فوکوس خودکار قابل تحسین است. سونی ادعا می‌کند فوکوس دقیق در شرایط کم‌نور (-4EV با لنز F2) ممکن است و این عدد یک استاپ تاریک‌تر از حداکثر توانایی فوکوس دوربین A7 III است. اما جذاب‌ترین پیشرفت نسل جدید A7 در بخش فوکوس خودکار هوشمند است. یکی از بزرگترین ضعف‌های Sony A7 III، فوکوس هوشمند محدود بر روی چشم انسان بود. به این ترتیب اگر یک چشم دیگر وارد کادر می‌شد یا سوژه سرش را بر می‌گرداند، سیستم فوکوس خودکار گیج می‌شد. اما در نسل چهارم دوربین‌های A7، قابلیت فوکوس هوشمند بر روی چشم، سر و بدن انسان و سوییچ کردن خودکار میان این‌ها اضافه شده است. در نتیجه دوربین هر فرد را به صورت کامل تشخیص می‌دهد و در هر شرایطی فوکوس از روی او برداشته نمی‌شود. به علاوه قابلیت فوکوس هوشمند بر روی حیوانات مانند پرندگان، سگ‌ها و گربه‌ها نیز وجود دارد. البته تمام این قابلیت‌ها در زمان فیلمبرداری نیز در دسترس هستند.

شاید تنها سیستم هوشمندی که بتواند با فوکوس خودکار سونی رقابت کند، هوش مصنوعی دوربین‌های جدید کانن باشد. با استفاده از این الگوریتم‌های پیشرفته، برای فوکوس کردن روی یک سوژه تنها انتخاب کردن آن کافیست. به جرئت می‌توان گفت این بزرگترین و ارزشمندترین تغییری است که در نسل جدید دوربین‌های بدون آینه رخ داده و تجربه بسیار متفاوت و لذت‌بخشی را از کار کردن با دوربین فراهم می‌کند.

فیلمبرداری دوربین بدون آینه سونی Sony A7 IV

فیلمبرداری

پس از فوکوس خودکار هوشمند، بزرگترین پیشرفت در دوربین بدون آینه سونی مدل Sony A7 IV مربوط به قابلیت‌های فیلمبرداری است. این دوربین می‌تواند با وضوح 4K ۱۰ بیت فیلمبرداری کند که این مسئله در زمان تدوین فیلم خام Log انعطاف‌پذیری بیشتری ایجاد می‌کند. ضبط HLG (Hybrid Log Gamma) نیز سبب پخش به صورت HDR می‌شود.

حداکثر نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه برای ویدئو‌های 4k در دسترس است اما برای این منظور تنها از بخشی از حسگر به صورت APS-C یا Super35 استفاده می‌شود . امکان فشرده سازی با فرمت H.265 برای اعمال پروفایل رنگی سینمایی S-Cinetone نیز وجود دارد.

خوشبختانه فوکوس خودکار هوشمند در زمان فیلمبرداری نیز در دسترس است و این مسئله کیفیت ویدئو‌های ضبط شده با دوربین بدون آینه سونی مدل Sony A7 IV را به طور چشمگیری بهبود می‌بخشد.

پخش موسیقی دوربین بدون آینه سونی Sony A7 IV

پخش مستقیم (Live Stream)

یکی از ویژگی‌های کارامد دوربین بدون آینه سونی مدل Sony A7 IV، قابلیت اسریم زنده از طریق اتصال USB است. به این ترتیب می‌توان ویدئو‌هایی با وضوح HD یا Full HD را تا نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه از طریق USB منتقل کرد و از این دوربین به عنوان وبکم استفاده کرد. برای این منظور باید از نرم‌افزار Imaging Edge Webcam استفاده شود که با کامپیوتر‌های ویندوزی و مک سازگاری کامل دارد.

حتی امکان اتصال از طریق موبایل نیز وجود دارد اما صدا برای وضوح بالاتر از 720p منتقل نمی‌شود.

 

عکاسی ۱۰ بیت با فرمت HEIF

دوربین بدون آینه سونی مدل Sony A7 IV قابلیت عکاسی با فرمت فشرده HEIF ۱۰ بیتی را دارد. بر خلاف کانن که تنها از این فرمت برای ثبت تصاویر HDR استفاده می‌کند، سونی قابلیت ثبت تصاویر با رنج دینامیکی استاندارد را به صورت  ۱۰ نیز بیت دارد.

 

مقایسه دوربین بدون آینه سونی مدل Sony A7 IV

دوربین بدون آینه سونی مدل Sony A7 IV شاید گران‌ترین مدل از سری A7 باشد که تا به امروز معرفی شده است. مقایسه این دوربین از لحاظ قیمتی با کانن مدل Canon EOS R6 و نیکون مدل Nikon Z6 II منطقی به نظر می‌رسد. برای مشخص شدن تفاوت‌های نسل چهارم و نسل سوم A7، در جدول زیر مشخصات هر ۴ دوربین در کنار یکدیگر آمده است:

Sony a7 III Nikon Z6 II Canon EOS R6 Sony a7 IV
۱۹۹۹ دلار ۱۹۹۹ دلار ۲۴۹۹ دلار ۲۴۹۹ دلار قیمت در زمان معرفی
۲۴ مگاپیکسل ۲۴ مگاپیکسل ۲۰ مگاپیکسل ۳۳ مگاپیکسل تعداد پیکسل‌ها
BSI-CMOS BSI-CMOS CMOS BSI-CMOS فناوری حسگر
On-Sensor PDAF On-Sensor PDAF Dual Pixel (On-Sensor PDAF) On-Sensor PDAF سیستم فوکوس خودکار
۵ محوره ۵ محوره ۵ محوره+قابل استفاده همزمان با لرزشگیر لنز ۵ محوره لرزشگیر تصویر
تا EV ۵ تا EV ۵ تا EV ۸ تا EV ۵.۵ نرخ CIPA
۱۰ فریم بر ثانیه ۱۲ فریم بر ثانیه ۱۲ فریم بر ثانیه با شاتری مکانیکی و ۲۰ فریم بر ثانیه با شاتر الکترونیکی ۱۰ فریم بر ثانیه (lossy RAW) حداکثر سرعت عکاسی پیاپی
۲۰۰/۱ ثانیه ۲۰۰/۱ ثانیه ۲۵۰/۱ ثانیه ۲۵۰/۱ ثانیه سرعت همگام‌سازی با فلاش
۰.۹۲ میلیون نقطه‌ای قابل چرخش کامل و لمسی ۲.۱ میلیون نقطه‌ای با قابلیت تغییر زاویه و لمسی ۱.۶۲ میلیون نقطه‌ای قابل چرخش کامل و لمسی ۱.۰۴ میلیون نقطه‌ای قابل چرخش کامل و لمسی صفحه نمایش
۲.۳۶ میلیون نقطه‌ای/۰.۷۸ برابر ۳.۶۸ میلیون نقطه‌ای/۰.۸ برابر ۳.۶۸ میلیون نقطه‌ای/۰.۷۶ برابر ۳.۶۹ میلیون نقطه‌ای/ ۰.۷۸ برابر وضوح و بزرگنمایی منظره‌یاب
ندارد دارد ندارد ندارد نمایشگر بالای بدنه
UHD 4K 24p

(UHD 4K 30p 1.2x crop)

UHD 4K 30p

(UHD 4K 60p 1.5x crop)

UHD 4K 60p (1.05x crop) UHD 4K 30p

(UHD 4K 60p 1.5x crop)

فیلمبرداری
S-Log/2/3/HLG

۸ بیت داخلی

N-Log

HLG

۱۰ بیت HDMI

C-Log

HDR PQ

۱۰ بیت داخلی

S-Log2/3/HLG

۱۰ بیت داخلی

حالت‌های Log/HDR
۱ عدد UHS-II SD

۱ عدد UHS-I SD

۱ عدد CFe Type-B

۱ عدد UHS-II SD

دو عدد UHS-II SD ۱ عدد CFe Type-A یا UHS-II SD

۱ عدد UHS-II SD

کارت حافظه
۷۱۰ با نمایشگر

۶۱۰ با منظره‌یاب

۴۱۰ با نمایشگر

۳۴۰ با منظره‌یاب

۵۱۰ با نمایشگر

۳۸۰ با منظره‌یاب

۵۸۰ با نمایشگر

۵۲۰ با منظره‌یاب

عمر باتری (تعداد شات)
۱۲۷×۹۶×۷۴ ۱۳۴×۱۰۱×۶۸ ۱۳۸×۹۸×۸۸ ۱۳۱×۹۶×۸۰ ابعاد (میلی‌متر)
۶۵۰ ۶۷۵ ۶۸۰ ۶۵۹ وزن (گرم)

 

بیشتر بخوانیم : کانن R3 در برابر سونی A1؛ جدال پرچمداران بدون آینه

 

بدنه و تنظیمات

شکل ظاهری بدنه دوربین بدون آینه سونی مدل Sony A7 IV مشابه نسل سوم این محصول است اما بهینه‌سازی‌هایی هم در طراحی آن لحاظ شده است. برای مثال گریپ دوربین کمی عمیق‌تر شده و جوی استیک تقویت شده است. یک درگاه HDMI Type-A بزرگ نیز در این دوربین به چشم می‌خورد.

تنظیمات دوربین بدون آینه سونی Sony A7 IV

 

یک پیچ قابل قفل شدن و بدون علامت‌گذاری بر روی این دوربین قرار گرفته که قابلیت شخصی‌سازی دارد. صفحه نمایش قابلیت کامل چرخش را دارد که برای ضبط ویدئو‌های سلفی یا تهیه ویدئوبلاگ بسیار کارامد است.

 

منوی دوربین Sony A7 IV

منوی دوربین نیز دچار تغییراتی شده و بهبود‌های زیادی را تجربه کرده است. چینش جدید گزینه‌ها، جابجایی میان آن‌ها را ساده‌تر و سریع‌تر کرده است و زمان زیادی برای یاد گرفتن آن لازم نیست.

اتصال پیوسته بلوتوث

سونی تا پیش از این از قابلیت بلوتوث برای انتقال اطلاعات جغرافیایی از گوشی به دوربین استفاده می‌کرد. اما در مدل دوربین بدون آینه سونی مدل Sony A7 IV، اتصال پیوسته و کم مصرف بلوتوث ارائه شده است که انتقال عکس‌ها را به دوربین ممکن می‌کند. در نتیجه نیازی به جفت شدن دوربین و گوشی برای هربار انتقال اطلاعات نیست.

 

شاتر قابل بسته شدن

شاتر دوربین سونی Sony A7 IV

یکی از قابلیت‌های ساده اما کارامد این دوربین، امکان بستن شاتر مکانیکی در زمان خاموش بودن دوربین است. در نتیجه گرد و غبار بر روی حسگر نمی‌نشیند. البته باید توجه داشت که تیغه‌های شاتر بسیار سبک و شکننده هستند و نباید از آن‌ها انتظار محافظت فیزیکی را داشت.

 

باتری

دوربین بدون آینه سونی مدل Sony A7 IV از باتری مشهور NP-FZ100 استفاده می‌کند که در تمامی دوربین‌های جدید سونی دیده می‌شود. با یکبار شارژ کامل می‌توان ۵۸۰ شات با استفاده از نمایشگر یا ۵۲۰ شات با استفاده از منظره‌یاب الکترونیکی ثبت کرد. البته این اعداد هیچوقت دقیق نیستند.

باتری دوربین سونی Sony A7 IV

خوشبختانه امکان شارژ باتری در زمانی که داخل دوربین قرار گرفته وجود دارد و برای این کار تنها به یک اتصال USB-C نیاز است.

 

جمع‌بندی

به طور کلی دوربین بدون آینه سونی مدل Sony A7 IV پیشرفت‌های زیادی در بخش فناوری داشته و قابلیت‌های پیشرفته فوکوس خودکار هوشمند، آن را وارد مرحله‌ جدیدی از دنیای دوربین‌های بدون آینه کرده است. قابلیت‌های فیلمبرداری نیز بسیار کارامد هستند و این دوربین را در جایگاه مناسبی در میان رقبا قرار می‌دهد.

 دوربین سونی Sony A7 IV

اما مسئله اصلی، تغییر جایگاه این دوربین به عنوان یک A7 است. زمانی که نسل اول A7 معرفی شد، ۱۷۰۰ دلار ارزان‌ترین قیمتی بود که برای یک دوربین فول فریم بدون آینه ثبت شده بود. حتی اگر تورم هم در نظر گرفته شود، نسل چهارم A7 باید قیمتی حدود ۲۰۰۰ دلار داشته باشد. اما سونی تصمیم گرفته جایگاه ارزان‌ترین دوربین بدون آینه را برای مدل A7C کنار بگذارد و با افزایش قیمتی ۵۰۰ دلاری، A7 IV را به عنوان محصول پیشرفته‌تری به فروش برساند.

در ادامه باید گفت که این دوربین یک انتخاب مناسب برای طیف وسیعی از کاربران خواهد بود و رقابت تنگاتنگی با کانن R6 دارد. سونی اصرار دارد که پیشرفت‌های A7 IV از مدل پرچمدار a1 الگوبرداری شده است. اگرچه این موضوع تا حد زیادی صحت دارد اما حسگر Stacked CMOS به کار رفته در a1 قدرتی مهارنشدنی دارد که به هیچ عنوان با حسگر دوربین بدون آینه سونی مدل Sony A7 IV قابل مقایسه نیست. این میزان ادعا، انتظارات زیادی ایجاد می‌کند که ممکن است تمامی آن‌ها هنگام استفاده از این دوربین برآورده نشود. اگرچه نسل چهارم A7 یک دوربین توانمند و همه‌فن حریف به حساب می‌آید که پیشرفت قابل قبولی نسبت به نسل قبلی است. اما در مقایسه آن با نسل اول و دوم A7 یا برخی مدل‌های A7R، هر کاربری از کیفیت و کارایی متفاوت و بالای آن شگفت‌زده خواهد شد.

منبع : dpreview

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.