مقایسه 5Ds/5Dsr و 5D Mark III

0 3,313

تقریباً سه ماه از ارائه‌ی دو دوربین جدید کانن یعنی 5Ds و 5Dsr می‌گذرد. دو دوربینی که برای پر کردن جای خالی فول فریم با رزولوشن بالا در دوربین‌های کانن آمده‌اند و رکورد مگا پیکسل در دوربین‌های فول فریم را از آن خود کرده‌اند. تا قبل از این، بالاترین تراکم پیکسلی در دوربین‌های فول فریم کانن را 5D Mark III با 22 مگا پیکسل داشت که از رقیبانی چون Nikon D800 و Sony A7r (هر دو با 36 مگا پیکسل) بسیار کمتر بود. اما با ارائه‌ی این دو دوربین، کانن با جهشی بزرگ تمام رقیبان خود را جاگذاشته و حتی با آمدن Sony A7r II ،که از سنسور 42 مگا پیکسلی بهره می‌برد، توانسته همچنان جایگاه نخست بیشترین تراکم پیکسلی در دوربین‌های فول فریم را حفظ کند.

همانطور که از این مقدمه کوتاه متوجه شده‌اید، ویژگی بارز و متمایز دو دوربین جدید کانن تراکم پیکسلی بالای آنهاست. اما آیا در دیگر زمینه‌ها هم این دو توانسته‌اند نسبت به 5D mark III پیشرفتی داشته باشند؟ هرچند که 5Ds  و 5Dsr جایگزین‌های 5D Mark III نیستند و 5D Mark IV در راه است، اما برای روشن شدن برخی تفاوت‌ها و شباهت‌ها، در این مقاله قصد دارم به مقایسه این دو دوربین با 5D Mark III بپردازم.

op5zmb4g2lwlx19a9z62

قبل از مقایسه دو دوربین جدید کانن با 5D III ، باید به تفاوت بین 5Ds و 5Dsr اشاره کنم. تنها تفاوت بین این دو دوربین در به‌کارگیری فیلتر low pass در 5Ds و خنثی شدن اثر آن در 5Dsr است. فیلتر low pass که آن را anti-aliasing  هم می‌نامند در جلوی سنسور قرار می‌گیرد و وظیفه‌اش جلوگیری از ایجاد مشکل moire  و aliasing در تصاویر ثبت‌شده‌ی دوربین‌های دیجیتال است. اختلال moire زمانی ایجاد می‌شود که از اشیا و مناظری که دارای الگوهای تکرارشونده ریز هستند، مثل دیوارهای آجری و طرح ریز پیراهن، عکاسی می‌کنید. این فیلتر در بسیاری از دوربین‌های دیجیتال وجود دارد، اما اخیراً و با افزایش مگا پیکسل دوربین‌ها، که احتمال بروز چنین مشکلی را کمتر می‌کند، تولیدکنندگان دوربین‌های دیجیتال، ازجمله سونی و نیکون، متمایل به حذف این فیلتر شده‌اند. حذف فیلتر low pass باعث بالا رفتن شارپنس عکس‌ها می‌شود. اما کانن بجای حذف کامل این فیلتر در 5dsr ، با قرار دادن یک فیلتر دیگر، اثر آن را خنثی کرده است. این کار به‌منظور کاهش هزینه‌های طراحی و توسعه‌ی سنسور های فاقد این فیلتر انجام شده است. بنابراین تنها تفاوت بین این دو دوربین وجود فیلتر low pass در 5ds و حذف اثر آن (که معادل حذف آن است) در 5dsr است. همین باعث شده 5dsr  کمی از 5ds گران‌تر باشد.

حال بپردازیم به تفاوت‌های این دو دوربین جدید با 5D mark III که سه سال از زمان ارائه‌اش می‌گذرد. برای سرعت و سهولت بیشتر در مقایسه‌ی این سه دوربین ، همه‌ی تفاوت‌ها و شباهت‌های مهم را در جدول زیر خلاصه کرده‌ام.

[styled_table]

مشخصات 5Ds 5Ds r 5D Mark III
سنسور تصویر 50.6 مگاپیکسل 50.6 مگاپیکسل  22.3 مگاپیکسل
دامنه ی ISO 100-6400 100-6400 100-25600
سرعت شاتر 30 تا 1/8000 ثانیه 30 تا 1/8000 ثانیه 30 تا 1/8000 ثانیه
سیستم فوکوس خودکار 61 نقطه ای (41 نقطه از نوع cross-type) 61 نقطه ای (41 نقطه از نوع cross-type) 61 نقطه ای (41 نقطه از نوع cross-type)
سرعت عکاسی پیاپی 5 فریم در ثانیه 5 فریم در ثانیه 6 فریم در ثانیه
سیستم نورسنجی 150k pixels (RGB+IR) 150k pixels (RGB+IR) 63 segment (RG/GB)
فیلتر Low pass دارد دارای خنثی کننده اثر OLPF دارد
جک هدفون ندارد ندارد دارد
خروجی غیر فشرده HDMI ندارد ندارد دارد
حداکثر رزولوشن فیلم Full HD 1920 x 1080

(30 FPS)

Full HD 1920 x 1080

(30 FPS)

Full HD 1920 x 1080

(30 FPS)

رابط USB USB 3.0 USB 3.0 USB 2.0
نمایشگر 3.2 اینچی (1.04 میلیون نقطه ای) 3.2 اینچی (1.04 میلیون نقطه ای) 3.2 اینچی (1.04 میلیون نقطه ای)
پردازنده تصویر Dual DIGIC 6 Dual DIGIC 6 DIGIC 5+

 [/styled_table]abbsbblfiehiainpnjck

همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید، این دو دوربین در بسیاری از مشخصات با 5D Mark III کاملاً یکسان هستند و البته چند تفاوت بزرگ هم دارند. مهم‌ترین این تفاوت‌ها در دامنه‌ی استاندارد ISO آن‌ها است که در دو دوربین 5Ds  و 5Dsr بسیار پایین‌تر از 5D III است. البته این تفاوت با در نظر گرفتن تراکم پیکسلی بیش از 2 برابر این دو دوربین نسبت به 5D III  خیلی هم دور از انتظار نبود. درواقع کوچک‌تر شدن پیکسل‌ها در این دو دوربین میزان نور پذیری آن‌ها را بسیار کاهش داده تا حدی که در ISO بالاتر از 6400 ، احتمالاً نویز تصاویر آن‌قدر بالا می‌رود که کانن مجبور شده ISO را به همان میزان 6400 محدود کند. یک تفاوت مهم دیگر، استفاده از سیستم نورسنجی پیشرفته‌تر در این دو دوربین است. این همان سیستمی است که در 7D Mark II هم بکار رفته است. و درنهایت حجم عظیم اطلاعاتی که از سنسور 50 میلیون پیکسلی این دو دوربین به پردازنده روانه می‌شود باعث شده تا کانن تصمیم بگیرد برای پردازش بدون تاخیر آن‌ها از دو پردازنده DIGIC 6 استفاده کند.

 

kta5hcsmpblfnofpk6dp

از لحاظ امکانات فیلمبرداری، 5D Mark III همچنان یکی از مدعیان است ( هرچند رقیبی جدی به نام سونی در حال تصاحب بازار در این زمینه است). اما در این دو دوربین نه‌تنها هیچ امکان جدیدی اضافه نشده بلکه نسبت به 5D III، از برخی امکانات نظیر جک هدفون و خروجی غیر فشرده HDMI هم کاسته شده است. اصولاً کانن در مورد قرار دادن امکانات فیلمبرداری جدید بر روی DSLR هایش بسیار خسیسانه عمل می‌کند. یک علت این است که نمی‌خواهد بازار دوربین‌های سینمایی‌اش را تحت‌الشعاع قرار دهد. به‌هرحال با توجه به اینکه 5D Mark IV در راه است، نبود امکانات جدید فیلمبرداری در5Ds  و 5Dsr قابل درک است.

در خاتمه، باید گفت که با توجه به توانایی کمتر 5Ds و 5Dsr برای عکاسی در شرایط نوری ضعیف، دو دوربین جدید کانن بیشتر برای استفاده در استودیو (که امکان کنترل نور به طور کامل وجود دارد) و عکاسی طبیعت و منظره (که معمولاً نیاز به ISO بالا ندارد) مناسب هستند و آن ویژگی تقریباً همه‌کاره بودن 5D Mark III را ندارند. ناگفته پیداست که عمده دلیلی که کسی بخواهد این دو دوربین را بخرد نیاز به جزییات بسیار بالا در عکس‌ها و امکان چاپ آن‌ها در ابعاد بسیار بزرگ است. این بدین معناست که این دو دوربین برای عکاسان تبلیغاتی و مد می‌تواند جزو بهترین گزینه‌ها باشد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.