معرفی دوربین آلپا 12XY

0 1,944

این متن به بررسی دوربین آلپا 12XY خواهد پرداخت. این دوربین به همراه دوربین 12MAX امکان حرکات کنترل پرسپکتیو را در دو راستای افقی و عمودی به کاربر می‌دهند. این دوربین که با عبارت extreme معرفی شده است،‌ زیر بار هیچ محدودیتی نرفته و آلپا هرآن‌چه که عکاس به آن نیاز دارد را در این دوربین گردهم آورده است. این گردهم‌آیی همه‌جانبه تنها به صورت اضافه وزن (!) نمود یافته که البته در مقایسه با دوربین‌های مشابه خود (اگر دوربینی به واقع وجود داشته باشد)،‌ چندان هم زیاد نیست.

آلپا 12XY (که X و Y به حرکت در دو محور X و Y اشاره دارد) دوربینی است که به دلیل ابعاد و وزنش برای استفاده بر روی سه پایه طراحی شده است. این ویژگی بسیار مطلوب است چرا که علاوه بر پایداری دوربین بر روی سه‌پایه، امکان حرکات (شیفت) بیشتر برای دستیابی به تصاویر بسیار دقیق که باید به یکدیگر چسبانده شده و تصاویر بزرگ‌تری به وجود آورند، پدید می‌آید. تمامی کیفیات مورد نیاز، به تمامی در آلپا 12XY  گرد هم آمده‌اند

این دوربین، همانند دیگر دوربین‌های سری 12، با لنزهای متنوعی از سازندگانی همچون اشنایدر، رودنشتوک سازگار است که آلپا مبدل‌های ویژه‌ای برای هر یک از این لنزها در اختیارتان قرار می‌دهد. مبدل‌های لنز آلپا در انواع مختلفی در دسترس هستند: ” مبدل بلند” ، “مبدل کوتاه 17 م م ” و ” مبدل کوتاه 34 م‌م”. این مبدل‌ها می‌توانند به شکل ساده و یا با امکان تیلت/سوینگ که در خود مبدل تعبیه شده است، ارائه شوند.

001285000438

برای تنظیم کادر در هنگام عکاسی، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. بدین منظور امکان استفاده از شیشه مات، استفاده از پخش زنده بک دیجیتال، منظره‌یاب کلاسیک اپتیکی 120 درجه، منظره‌یاب دیجیتال با استفاده از گوشی iPhone به همراه نگه دارنده آلپا SDH ( نگهدارنده هوشمند دستگاه) و  برنامه eFinder و همچنین منظره‌یاب‌های اپتیکی دیگر سازندگان وجود دارد که استفاده از این دوربین در شرایط مختلف را میسر می‌سازد.

در مورد زمینه‌های استفاده،‌ می‌توان به استفاده برترین عکاسان جهان از آلپا 12XY  در زمینه‌های عکاسی اتوموبیل، عکاسی معماری و منظره نگاری اشاره نمود. آلپا 12XY یک ابزار بزرگ است که برای استفاده طولانی مدت حرفه‌ای‌ها طراحی شده است. طبیعتا این دوربین ویژگی‌هایی خاص دارد که شما اغلب در جای دیگر بیهوده در جست‌وجوی آن هستید! برای مثال در هر حالتی از شیفت‌های مختلف، هیچ یک از صفحات متحرک فراتر از قاب دوربین قرار نمی گیرند؛ تمام حرکات شیفت با بلبرینگ غلتکی هدایت می‌شوند و مبدل‌های بک دیجیتال می‌توانند با دقت یک صدم میلی‌متر در جای خود قرار گیرند.

این دوربین نیز علاوه بر دقت بسیار بالا و‌ امکان استفاده از لنزهای بسیار با کیفیت مخصوص بک‌های دیجیتال که برای دوربین‌های تکنیکی ساخته‌ شده‌اند را فراهم می‌آورد. هم‌چنین لنزهایی با فاصله کانونی بسیار کم بر روی این دوربین‌ها قابل استفاده هستند.  این لنزها نه تنها از لنزهای مشابه دوربین‌های اس‌ال‌آر قطع متوسط،‌ فاصله کانونی کم‌تری دارند، بلکه به دلیل حذف آینه، لنزهای زاویه باز این دوربین‌ها از لنزهایی با فاصله کانونی مشابه در دوربین‌های انعکاسی، عمل‌کرد بهتری دارند. این ویژگی در هنگام استفاده از بک‌های دیجیتال با تفکیک‌پذیری بالا بسیار حائز اهمیت است.

در این دوربین، علاوه بر جایگزینی دقت به جای سرعت به نسبت دوربین‌های فوکوس‌خودکار، همان‌گونه که اشاره شد، امکان حرکات دوربین در دو راستا به صورت هم‌زمان نیز وجود دارد.  بدین‌ترتیب انتظار می‌رود علاوه بر تمامی زمینه‌های عکاسی متعارف که به سرعت عمل زیادی نیاز ندارند، بتوان زمینه‌های تخصصی دیگری را نام برد که این دوربین در آن‌ها به مراتب از دوربین‌های قطع متوسط اس‌ال‌آر و حتی دیگر دوربین‌های آلپا با امکان حرکت در یک راستا، کارامدتر است.

هر‌چند این دوربین برای استفاده بر روی سه‌پایه طراحی شده است،‌ اما هم‌چنان آن‌قدر سبک و قابل حمل هست که بتوان به سادگی آن را در بیرون از استودیو مورد استفاده قرار داد. به علاوه امکان حرکت در دو راستا که در بسیاری از تصاویر معماری، منظره‌نگاری و مناظر شهری تعیین کننده است، دلیل محکمی برای استافده از این دوربین در خارج از استودیو است. به علاوه امکان استفاده از مبدل‌های تیلت/سوینگ در کنار امکان شیفت، این دوربین را برای منظره‌نگاری به مراتب قدرت‌مند‌تر می‌سازد. هم‌چنین تعبیه شیفت به در دو راستا و در چهار جهت، نیاز به چرخاندن دوربین را از میان برداشته است.

تفاوت مبدل تیلت/سوینگ دوربین آلپا با مبدل‌های مشابه دوربین‌های اس‌ال‌آر در این است که به دلیل امکان استفاده از مبدل‌های اتصال لنز کوتاه و بلند، امکان استفاده برای موضوعات دور و نزدیک وجود دارد. در برندهایی مانند هاسلبلاد، این قابلیت با افزودن المانی اپتیکی در مبدل تیلت/شیفت صورت گرفته است که به طبع برای تمامی لنزها بهینه نشده است. مبدل آلپا بدون افزودن المان اپتیکی به حفظ کیفیت تصویر کمک می‌کند. علاوه بر این امکان استفاده از بک رول بر روی این دوربین، امکان منظره‌نگاری در شرایط سخت آب‌وهوایی را نیز مقدور می‌سازد.

001288001546001044

یکی از قابلیت‌هایی که شیفت در اختیار عکاسان قرار می‌دهد، قابلیت چسباندن چند عکس و تبدیل آن به عکسی بزرگ‌تر است. این دوربین با فراهم کردن حرکاتی بیشتر از آلپا MAX امکان ایجاد تصاویر بزرگ‌تری را فراهم می‌آورد. البته بدیهی است برای این کار به لنزی با دایره پوشش بزرگتر نیاز دارید. هم‌چنین حرکت افقی و عمودی تعبیه شده در این دوربین به عکاسان کمک می‌کند تا تصاویر پانورامای بی‌نقصی به ثبت برسانند چرا که بر خلاف دوربین‌های اس‌ال‌آر این دوربین بدون تغییر زاویه و حتی جای لنز می‌تواند تصاویر پانوراما ثبت کند. در این راستا قسمت جلویی دوربین(برد لنز) در راستای عمودی حرکت می‌کند تا نیازهای معمول عکس‌های معماری و مناظر شهری را برطرف سازد، برد حسگر نیز در راستای افقی حرکت می‌کند که به نیاز معمول چسباندن افقی تصاویر در کنار یکدیگر پاسخ می‌دهد. در صورتی که امکان حرکات در راستای دیگر را برای جلو یا عقب دوربین مدنظر دارید، می‌توانید دوربین را 90 درجه بچرخانید یا این‌که لنز و بک دیجیتال را جابه‌جا کنید.

001550

همانند تمامی دوربین‌های آلپا سری 12 ،‌این دوربین نیز برای کپی‌برداری مناسب است. در کپی‌برداری‌های مهم از قبیل کپی‌برداری آثار هنری (به خصوص نقاشی‌ها و دست‌نوشته‌ها)،‌ دقت و کیفیت، اساسی‌ترین پارامترهای تصویر خوب به حساب می‌آیند. چرا که در آن آرشیو با کیفیت، مهم‌ترین هدف به شمار می‌رود. امکان استفاده از حرکت در دو راستا، امکان کپی برداری چند تکه و دستیابی به تصویری با جزئیات بسیار را فراهم می‌سازد. برای مثال در کتابخانه ملی فرانسه از این دوربین برای کپی برداری از اکثر کتاب‌ها استفاده شده است.

اما همان‌طور که اشاره شد، با توجه به امکان حرکت لنز نسبت به حس‌گر، علاوه بر زمینه‌های متعارف مانند پرتره و عکاسی مستند، در برخی زمینه‌ها،‌ کیفیات تصویری این دوربین از دوربین‌های انعکاسی بسیار فاصله می‌گیرد. می‌توان برای مثال از عکاسی معماری،‌ عکاسی از فضای داخلی، عکاسی کالا و عکاسی خودرو و برخی دیگر از زمینه‌هایی که دوربین‌های تکنیکی را از دوربین‌های انعکاسی جدا می‌کند، نام برد.

001684

001166000633002452

مشخصات فنی:

ابعاد بدنه دوربین

طول: 220 م م، ارتفاع: 290 م م، عمق: 25 م م

وزن بدنه دوربین

از حدود 2600 گرم (وابسته به متعلقات دوربین)

وزن دوربین آماده استفاده

از حدود 3650 گرم (وابسته به متعلقات دوربین)

حرکات

حرکات در خود دوربین تعبیه شده و شیفت عمودی 70 م م (+45 م م ، -25 م م) و البته شیفت افقی 50 م م (ر: 25 م م ، چ: 25 م م ) در داخل دوربین تعبیه شده است. همچنین با مبدل های مناسب، حرکات تیلت و سویینگ تا 5 درجه امکان پذیر است و با لنزهای SB34 این حرکات تا 10 درجه افزایش می یابد

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.