معرفی آلپا 12STC

0 1,776

متن پیش رو به بررسی دوربین تکنیکی آلپا STC خواهد پرداخت. این دوربین که کوچک‌ترین دوربین تکنیکی آلپا است، بسیار مشابه به دوربین آلپا TC  ساخته شده،‌با این تفاوت که امکان کنترل پرسپکتیو یک محوری در آن تعبیه شده است.

دوربین آلپا STC  ( دوربین کوچک سفر با قابلیت شیفت) بنا بر استانداردهای دوربینی بسیار کوچک و سبک با قابلیت کنترل پرسپکتیو (شیفت) ساخته شده است. این دوربین همچنین می‌تواند برای چسباندن عکس‌ها به یکدیگر به منظور بیشتر شدن تعداد پیکسل‌های یک عکس به کار گرفته شود. حرکت این دوربین در راستای افقی تعبیه شده و بدیهی است که حرکات لنز به چپ و راست به راحتی با چرخاندن 90 درجه‌ای دوربین به حرکات بالا و پایین تغییر می‌کند. تمامی دوربین‌های آلپا چرخش‌ها و حالت‌های معکوس شگفت‌انگیزی را فراهم می‌آورند که به عنوان مثال می‌توان به جا به جایی جلو و عقب دوربین، جا‌به‌جایی بالا و پایین آن و همچنین حالت‌های افقی و عمودی اشاره کرد. لازم است دوباره به این نکته اشاره شود که تفاوت بسیاری میان این دوربین‌ها  و دوربین‌های تولید انبوه وجود دارد؛ این دوربین، از لحاظ طراحی مشابه تمام دوربین‌های آلپا با قابلیت شیفت، قابلیتی را فراهم می‌آورد که هیچ یک از  دیگر سازندگان دوربین آن را ارائه نمی دهند: تمامی حرکات شیفت در تمام طول حرکت به وسیله بلبرینگ غلتکی صورت می‌پذیرد که هرچند ارزان‌ترین روش نیست، اما مطمئنا دقیق‌ترین راه حل است.

این دوربین نیز، همانند دیگر دوربین‌های سری 12، با لنزهای متنوعی از سازندگانی همچون اشنایدر، رودنشتوک سازگار است که آلپا مبدل‌های ویژه‌ای برای هر یک از این لنزها در اختیارتان قرار می‌دهد. مبدل‌های لنز آلپا در انواع مختلفی در دسترس هستند: ” مبدل بلند” ، “مبدل کوتاه 17 م م ” و ” مبدل کوتاه 34 م‌م”. این مبدل‌ها می‌توانند به شکل ساده و یا با امکان تیلت/سوینگ که در خود مبدل تعبیه شده است، ارائه شوند.

000497

همانند دیگر دوربین‌های آلپا، برای تنظیم کادر در هنگام عکاسی، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده نمود. بدین منظور امکان استفاده از شیشه مات، استفاده از پخش زنده بک دیجیتال، منظره‌یاب کلاسیک اپتیکی 120 درجه، منظره‌یاب دیجیتال با استفاده از گوشی iPhone به همراه نگه دارنده آلپا SDH ( نگهدارنده هوشمند دستگاه) و  برنامه eFinder و همچنین منظره‌یاب‌های اپتیکی دیگر سازندگان وجود دارد که استفاده از این دوربین در شرایط مختلف را میسر می‌سازد.

دوربین آلپا 12STC نیز همانند 12TC، دوربینی سبک به حساب می‌آید و مناسب سفر است،‌ این دوربین نیز قابل استفاده در زمینه‌های متعارفی است که دوربین‌های قطع متوسط از پس آن بر می‌آیند، اما امکان کنترل پرسپکتیو، ‌این دوربین را از دوربین‌های مشابه قطع متوسط جدا کرده و در دسته دوربین‌های تکنیکی نیز قرار می‌دهد. این دوربین علاوه بر دقت بسیار بالا،‌ امکان استفاده از لنزهای بسیار با کیفیت مخصوص بک‌های دیجیتال که برای دوربین‌های تکنیکی ساخته‌ شده‌اند را فراهم می‌آورد. هم‌چنین لنزهایی با فاصله کانونی بسیار کم بر روی این دوربین‌ها قابل استفاده هستند.  این لنزها نه تنها از لنزهای مشابه دوربین‌های اس‌ال‌آر قطع متوسط،‌ فاصله کانونی کم‌تری دارند، بلکه به دلیل حذف آینه، لنزهای زاویه باز این دوربین‌ها از لنزهایی با فاصله کانونی مشابه در دوربین‌های انعکاسی، عمل‌کرد بهتری دارند. این ویژگی در هنگام استفاده از بک‌های دیجیتال با تفکیک‌پذیری بالا بسیار حائز اهمیت است.

ce0NF7caqhg1s

در این دوربین، علاوه بر جایگزینی دقت به جای سرعت به نسبت دوربین‌های فوکوس‌خودکار، همان‌گونه که اشاره شد، امکان حرکات دوربین نیز وجود دارد.  بدین‌ترتیب انتظار می‌رود علاوه بر تمامی زمینه‌های عکاسی متعارف که به سرعت عمل زیادی نیاز ندارند، بتوان زمینه‌های تخصصی دیگری را نام برد که این دوربین در آن‌ها به مراتب از دوربین‌های قطع متوسط اس‌ال‌آر کارامدتر است.

همان‌طور که از نام این کالا بر می‌آید، ابعاد و وزن این دوربین به استفاده آن در خارج از استودیو بسیار کمک می‌کند. از این رو انتظار می‌رود منظره‌نگاری یکی از مهم‌ترین زمینه‌های کارکردی این دوربین باشد. امکان استفاده از مبدل‌های تیلت/سوینگ در کنار امکان شیفت، این دوربین را برای منظره‌نگاری به مراتب قدرت‌مند‌تر می‌سازد. علاوه بر این امکان استفاده از بک رول بر روی این دوربین، امکان منظره‌نگاری در شرایط سخت آب‌وهوایی را نیز مقدور می‌سازد.

یکی از قابلیت‌هایی که شیفت در اختیار عکاسان قرار می‌دهد و برای منظره‌نگاری سودمند است، قابلیت چسباندن چند عکس و تبدیل آن به عکسی بزرگ تر است. حرکت افقی تعبیه شده در این دوربین به عکاسان منظره کمک می‌کند تا تصاویر پانورامای بی‌نقصی به ثبت برسانند چرا که بر خلاف دوربین‌های اس‌ال‌آر این دوربین بدون تغییر زاویه و حتی جای لنز می‌تواند تصاویر پانوراما ثبت کند.  بدیهی است با چرخش ۹۰ درجه‌ای دوربین، شیفت عمودی نیز امکان‌پذیر می‌شود.

000834

001184002884

علاوه‌ بر منظره‌نگاری، این دوربین برای عکاسی مستند و خبری نیز مناسب است. بدیهی است منظور از عکس مستند و خبری در این‌جا عکاسی برای یک روزنامه محلی نیست. کیفیت تصاویر این دوربین می‌تواند برای افرادی که برای آژانس‌های معتبر خبری کار می‌کنند و در آن آرشیو با کیفیت تصاویر بسیار مهم است، تعیین کننده باشد. هم‌چنین عکاسان هنری که در زمینه مستند فعالیت دارند یا برای دست‌یابی به تصاویرشان اغلب نیاز به جابه‌جایی دارند نیز می‌توانند از دقت، کیفیت و البته قابلیت حرکت لنز نسبت به حسگر این دوربین بهره برند. همان‌طور که اشاره شد، امکان استفاده از این دوربین در شرایط سخت در این‌جا نیز می‌تواند سودمند باشد.

003012001127003060

اما همان‌طور که اشاره شد، با توجه به امکان حرکت لنز نسبت به حس‌گر، در برخی زمینه‌ها،‌ کیفیات تصویری این دوربین از دوربین‌های انعکاسی بسیار فاصله می‌گیرد. می‌توان برای مثال از عکاسی معماری،‌ عکاسی از فضای داخلی، عکاسی کالا و عکاسی خودرو و برخی دیگر از زمینه‌هایی که دوربین‌های تکنیکی را از دوربین‌های انعکاسی جدا می‌کند، نام برد.

001759001362001374

مشخصات فنی:

ابعاد بدنه دوربین

طول: 145 م م، عرض: 140 م م، عمق: 25 م م

وزن بدنه دوربین

از حدود 590 گرم (وابسته به متعلقات دوربین)

وزن دوربین آماده استفاده

از حدود 1950 گرم (وابسته به متعلقات دوربین)

حرکات

حرکات در خود دوربین تعبیه شده و شیفت افقی – یا عمودی با توجه به موقعیت دوربین- تا 36 م م (+/- 18 م م ) امکان پذیر است. همچنین با مبدل های مناسب، حرکات تیلت و سویینگ تا 5 درجه امکان پذیر است و با لنزهای SB34 این حرکات تا 10 درجه افزایش می یابد.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.