فراخوان سومین جشنواره بین‌المللی عکس خیام

0 1,443

جشنواره بین المللی عکس خیام با هدف ارتقای سطح عکاسی و گفتگوی بصری میان عکاسان ایران و جهان و به منظور بزرگداشت حکیم عمر خیام (427-510), دانشمند, فیلسوف و شاعر بزرگ ایرانی، توسط نمایندگی فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار می شود. کلوپ عکس فوکوس، وابسته به موسسه فرهنگی هنری خانه هنر خیام بوده، و نمایندگی فدراسیون بین المللی هنر عکاسی، فیاپ، در ایران است.

 جشنواره بین المللی عکس خیام, تنها جشنواره ایرانی زیر نظر فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) (با شماره پاتروناژ 2015/394)، انجمن سلطنتی عکاسی انگلستان (RPS) (با شماره پاتروناژ 2015/58)، و انجمن عکاسی آمریکا (PSA)، (در بخش های PID رنگی و PID تک رنگ) است. عکس های راه یافته به این جشنواره, ضمن ثبت در آرشیوFIAP و PSA بنام عکاس, برای دریافت القاب FIAP و PSA نیز محاسبه خواهد شد. نخستین و دومین جشنواره خیام عنوان پر شرکت کننده ترین جشنواره ایرانی را بدست آوردند. این جشنواره تنها جشنواره ایرانی بود که تعداد شرکت کنندگان خارجی آن از شرکت کنندگان ایرانی بیشتر بود. نمایشگاه آثار برتر در 32 شهر به نمایش درآمد. همچنین مطابق قوانین فیاپ، کتاب جشنواره نیز، به تمامی شرکت کنندگان اهدا شد. (حتی شرکت کنندگانی که عکسشان در جشنواره پذیرفته نشد هم کتاب را بصورت رایگان دریافت کردند.) این کتاب توسط فیاپ با امتیاز 5 ستاره (بالاترین کیفیت) ارزش گزاری شد. گزارش تصویری دوره های قبل جشنواره را می توانید در منوی ویدئو در سایت جشنواره ببینید. برای اطلاع از آخرین اخبار جشنواره می توانید در کانال جشنواره در تلگرام عضو شوید.

940715_1[2c3691c8ef638ace5be9febe3506048f]

مراحل شرکت در جشنواره:

  1. مطالعه دقیق و کامل فراخوان
  2. انتخاب عکس ها
  3. تغییر اندازه عکس ها با توجه به راهنمای تغییر سایز عکس
  4. ثبت نام در سایت جشنواره
  5. واریز هزینه ثبت نام
  6. آپلود عکس ها
  • شرکت کنندگان دوره های قبل جشنواره خیام و سایر جشنواره هایی که از دبیرخانه دیجیتال فوکوس استفاده کرده اند، با همان نام کاربری و بدون نیاز به ثبت نام دوباره، می توانند در جشنواره شرکت کنند.
  • برای جلوگیری از ثبت نام های بی هدف و تکراری، سایت به گونه ای طراحی شده که از این پس نام کاربری، کد ملی شرکت کننده باشد و نیز تا پیش از واریز هزینه ثبت نام، آپلود عکس ممکن نباشد. چون ممکن است در روزهای پایانی اختلال در شبکه بانکی وجود داشته باشد، پیش بینی لازم را انجام دهید.
  • واریز هزینه ثبت نام بصورت آنلاین بوده و بلافاصله پس از واریز آنلاین، مبلغ واریزی به حساب کاربری فرد اضافه شده و می تواند عکس ها را آپلود کند.
  • افرادی که امکان واریز وجه آنلاین ندارند، می توانند هزینه را کارت به کارت کرده و یا به حساب جشنواره واریز کنند، اما در اینصورت می بایست مشخصات واریز را در سایت (در بخش واریز غیر آنلاین) ثبت کرده و تنها پس از تایید واریز توسط دبیرخانه، می توانند عکس ها را آپلود کنند. تایید واریز توسط ایمیل و پیامک به شرکت کننده اطلاع داده می شود. شماره حساب و کارت جشنواره پس از ثبت نام در سایت قابل مشاهده است. ترجیحا از روش واریز آنلاین استفاده کنید. امکان ثبت واریز وجه غیرآنلاین یک روز پیش از پایان مهلت شرکت بسته خواهد شد.

تم سومین دوره جشنواره مادر زمین است. زمین را می توان مادری در نظر گرفت که سر منشا زندگی است. بدلیل گستردگی موضوع، آن را به 4 بخش تقسیم کرده ایم. انتخاب موضوعات بخش های 3 تا 6 به گونه ای است که مقایسه جاذبه های زمین با آلودگی های پدید آمده به دست انسان، تلنگری باشد در جهت حفاظت از زمین. برگزارکننده به دنبال نشان دادن آلودگی های محیط زیست که توسط انسان بوجود آمده و نیز زیبایی ها و جاذبه های زمین مانند چشم انداز، طبیعت و حیات وحش، آیین ها، معماری و میراث فرهنگی، پرستش خدا، شهر شما، غذا، لذت غذا و … است.

موضوعات:

جشنواره در شش بخش برگزار می شود:

  1. موضوع آزاد تک رنگ (فقط تک رنگ/سیاه و سفید)
  2. موضوع آزاد رنگی (فقط رنگی)
  3. موضوع شهر من (رنگی/تک رنگ)
  4. موضوع محیط زیست (رنگی/تک رنگ)
  5. موضوع آیین ها، میراث فرهنگی و گردشگری (رنگی/تک رنگ)
  6. موضوع کشاورزی و صنایع غذایی (رنگی/تک رنگ)
  • در هر بخش می توان چهار عکس (درمجموع بیست و چهار عکس برای 6 بخش) ارسال کرد. هر عکس را تنها در یک بخش می توان شرکت داد. عکس ها باید طبق تعاریف زیر و تعاریف فیاپ و PSA ،که در انتهای فراخوان آمده، باشند.
  • در بخش آزاد می توان عکس هایی با هر موضوع را شرکت داد. به عنوان مثال: پرتره, آیین ها, طبیعت, حیات وحش, چشم انداز, سفر, معماری, طبیعت بی جان, فوتوژورنالیسم, نجوم, خلاقه و غیره. در تمامی بخش ها استفاده از هر نوع تکنیک مجاز است, از جمله :فتومونتاژ, پانوراما, HDR و غیره. در بخش آزاد رنگی، نقش رنگ در عکس نیز جز امتیازات عکس در داوری منظور خواهد شد.
  • به منظور نکوداشت فعالیت های خیام در زمینه نجوم, مدال طلای خیام به بهترین عکس با موضوع نجوم اهدا خواهد شد. برنده از بین عکس های تمامی بخش ها انتخاب خواهد شد.
  • تعریف عکس با موضوع نجوم: منظور برگزار کننده از عکس های با موضوع نجوم, عکس های چشم انداز است که موضوع اصلی در آن مربوط به نجوم باشد، مانند ستاره ها, ماه و غیره.
  • تعریف عکس با موضوع شهر من: شهر خود یا دیگر شهرهای جهان را نمایش دهید، مردم شهر، فرهنگ شهر، زندگی شهری، چشم اندازهای شهری و …
  • تعریف عکس با موضوع محیط زیست: جاذبه های محیط زیست مانند چشم انداز، طبیعت و حیات وحش و یا آلودگی های محیط زیست.
  • تعریف عکس با موضوع کشاورزی و صنایع غذایی: عکس ارسالی می تواند از هریک از موضوعاتی زیر باشد، اما موضوع اصلی عکس باید به نحوی مرتبط با غذا باشد، مانند: ارتباط انسان و غذا، لذت غذا، تولید غذا که از کشاورزی تا صنایع غذایی، بسته بندی و عرضه غذا و محصولات غذایی را در بر می گیرد. مانند کشت محصولات غذایی، دامپروری و شیلات، ماشین آلات کشاورزی و کارخانه های وابسته، فرآوری غذا، شامل آماده سازی محصولات تازه برای عرضه در بازار، کارخانه های تولید مواد غذایی، فروش محصولات غذایی مانند تبلیغات، بازاریابی و بسته بندی محصولات غذایی، پخش و حمل و نقل، عمده فروشی و خرده فروشی، خدمات غذایی مانند کترینگ و رستوران، پیک توزیع غذا، بازار های سنتی فروش محصولات غذایی و سوپر مارکت ها.

 

تقویم جشنواره:

 آغاز ثبت نام و دریافت عکس ها: 14 مهر 1394

  • آخرین مهلت ثبت نام و دریافت عکس ها با تخفیف: 14 آذر 1394
  • آخرین مهلت ثبت نام و دریافت عکس ها با تمدید: 24 آذر 1394
  • داوری: 29 آذر تا 10 دی 1394
  • اعلام پذیرفته شدگان و نامزدهای جوایز: 20 دی 1394
  • اهدای جوایز و نمایشگاه: اردیبهشت 1395
  • تحویل کتاب: توزیع در مراسم اهدای جوایز

 

با توجه به علاقه شرکت کنندگان داخلی به تمدید مهلت جشنواره ها، در زمان اعلام فراخوان، تمدید جشنواره اعلام می شود! امتیاز ویژه شرکت کنندگانی که ثبت نام را به روزهای آخر موکول نمی کنند، امکان ثبت نام با 20% تخفیف است. ثبت نام ها در مهلت تمدید فاقد تخفیف است. سایت بصورت خودکار در پایان روز 24 آذر بسته می شود و این مهلت به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.

راه های ارتباطی و تماس:

 آدرس سایت: khayyamexhibition.com

  • ایمیل: khayyamexhibition2@gmail.com
  • آدرس پستی: تهران صندوق پستی 136-17645
  • آدرس دبیرخانه دائمی:

تهران, مطهری، کوه نور، بن بست دوم، پلاک 7، واحد 3

خانه هنر خیام (کلوپ عکس فوکوس)

تلفن: 88172732 و 09213752248، ساعات تماس 10 تا 18 روزهای شنبه تا چهارشنبه

فکس: 88745427

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.