معرفی دوربین آلپا 12SWA

0 1,521

این متن به بررسی دوربین آلپا 12SWA خواهد پرداخت. این دوربین به همراه دوربین 12WA اولین دوربین‌های آلپا هستند که در سال ۱۹۹۸ به بازار معرفی شدند. به دلیل ساختار بسیار دقیق و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در ساخت این دوربین،‌ آلپا 12SWA همچنان بدون هیچ تغییری همانند نسخه‌های اولیه تولید می‌شود و در بالاترین سطح استاندارد امروزی،‌ از تمامی بک‌های دیجیتال موجود در بازار پشتیبانی می‌کند.

دوربین آلپا 12SWA (دوربین زاویه باز با قابلیت شیفت) در ابتدا تنها با بک فیلم رول عرضه می‌شد اما در ادامه به لطف طراحی بسیار دقیق و ساختار بسیار محکم آن، امکان استفاده از بک دیجیتال نیز فراهم شد. این رخداد تاییدی عملی است بر فلسفه آلپا که به سبب آن هیچ یک از ساخته‌هایش منسوخ نمی‌شوند و هیچ تغییری به دلیل تغییر دیگر رخ نمی‌دهد. بدیهی است که این دوربین نیز به تمامی با ساختار مدولار آلپا12 سازگار است.

این دوربین، همانند دیگر دوربین‌های سری 12، با لنزهای متنوعی از سازندگانی همچون اشنایدر، رودنشتوک سازگار است که آلپا مبدل‌های ویژه‌ای برای هر یک از این لنزها در اختیارتان قرار می‌دهد. مبدل‌های لنز آلپا در انواع مختلفی در دسترس هستند: ” مبدل بلند” ، “مبدل کوتاه 17 م م ” و ” مبدل کوتاه 34 م‌م”. این مبدل‌ها می‌توانند به شکل ساده و یا با امکان تیلت/سوینگ که در خود مبدل تعبیه شده است، ارائه شوند.

000478

002381

برای تنظیم کادر در هنگام عکاسی، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. بدین منظور امکان استفاده از شیشه مات، استفاده از پخش زنده بک دیجیتال، منظره‌یاب کلاسیک اپتیکی 120 درجه، منظره‌یاب دیجیتال با استفاده از گوشی iPhone به همراه نگه دارنده آلپا SDH ( نگهدارنده هوشمند دستگاه) و  برنامه eFinder و همچنین منظره‌یاب‌های اپتیکی دیگر سازندگان وجود دارد که استفاده از این دوربین در شرایط مختلف را میسر می‌سازد.

دوربین آلپا 12SWA امکانی جذاب را در اختیار عکاسان قرار می‌دهد که به طور خاص کاربردی معمارانه دارد اما همچنین در عکاسی منظره نیز به کار گرفته می‌شود. امکان اصلاح پرسپکتیو (شیفت) در خود دوربین تعبیه شده است که به سبب کاربرد بیشتر در راستای عمودی و به سمت بالا قرار گرفته است. اگر دوربین آلپا  12SWAرا برگردانید، این حرکت رو به پایین خواهد بود. این چرخش می‌تواند بر روی دست و یا با استفاده از یک مبدل اضافه بر روی سه پایه صورت پذیرد. هنگامی که از بک دیجیتال استفاده می‌کنید، این اتفاق می‌تواند با جا به جا کردن بک و لنز صورت پذیرد. بدین ترتیب لنز هیچ حرکتی نداشته و همه شرایط برای ثبت چند عکس و چسباندن آن‌ها به منظور دست‌یابی به تصویری بزرگ‌تر مهیا است.

این دوربین نیز علاوه بر دقت بسیار بالا و‌ امکان استفاده از لنزهای بسیار با کیفیت مخصوص بک‌های دیجیتال که برای دوربین‌های تکنیکی ساخته‌ شده‌اند را فراهم می‌آورد. هم‌چنین لنزهایی با فاصله کانونی بسیار کم بر روی این دوربین‌ها قابل استفاده هستند.  این لنزها نه تنها از لنزهای مشابه دوربین‌های اس‌ال‌آر قطع متوسط،‌ فاصله کانونی کم‌تری دارند، بلکه به دلیل حذف آینه، لنزهای زاویه باز این دوربین‌ها از لنزهایی با فاصله کانونی مشابه در دوربین‌های انعکاسی، عمل‌کرد بهتری دارند. این ویژگی در هنگام استفاده از بک‌های دیجیتال با تفکیک‌پذیری بالا بسیار حائز اهمیت است.

در این دوربین، علاوه بر جایگزینی دقت به جای سرعت به نسبت دوربین‌های فوکوس‌خودکار، همان‌گونه که اشاره شد، امکان حرکات دوربین نیز وجود دارد.  بدین‌ترتیب انتظار می‌رود علاوه بر تمامی زمینه‌های عکاسی متعارف که به سرعت عمل زیادی نیاز ندارند، بتوان زمینه‌های تخصصی دیگری را نام برد که این دوربین در آن‌ها به مراتب از دوربین‌های قطع متوسط اس‌ال‌آر کارامدتر است.

ابعاد و وزن این دوربین به استفاده از آن در خارج از استودیو بسیار کمک می‌کند. از این رو انتظار می‌رود منظره‌نگاری یکی از مهم‌ترین زمینه‌های کارکردی این دوربین باشد. امکان استفاده از مبدل‌های تیلت/سوینگ در کنار امکان شیفت، این دوربین را برای منظره‌نگاری به مراتب قدرت‌مند‌تر می‌سازد. تعبیه شیفت به سمت بالا، این دوربین را برای عکاسی از مناظر شهری بسیار کارامد ساخته است، چرا که در فضاهای شهری اغلب با ساختمان‌های بلند همراه است که فضاسازی  شهری، اجازه فاصله‌گرفتن به عکاس از موضوع را نمی‌دهد. بدین‌ترتیب این دوربین گزینه‌ای مناسب برای منظره نگاران شهری و البته عکاسان معماری است.

تفاوت مبدل تیلت/سوینگ دوربین آلپا با مبدل‌های مشابه دوربین‌های اس‌ال‌آر در این است که به دلیل امکان استفاده از مبدل‌های اتصال لنز کوتاه و بلند، امکان استفاده برای موضوعات دور و نزدیک وجود دارد. در برندهایی مانند هاسلبلاد، این قابلیت با افزودن المانی اپتیکی در مبدل تیلت/شیفت صورت گرفته است که به طبع برای تمامی لنزها بهینه نشده است. مبدل آلپا بدون افزودن المان اپتیکی به حفظ کیفیت تصویر کمک می‌کند. علاوه بر این امکان استفاده از بک رول بر روی این دوربین، امکان منظره‌نگاری در شرایط سخت آب‌وهوایی را نیز مقدور می‌سازد.

یکی از قابلیت‌هایی که شیفت در اختیار عکاسان قرار می‌دهد ، قابلیت چسباندن چند عکس و تبدیل آن به عکسی بزرگ‌تر است. حرکت عمودی تعبیه شده در این دوربین به عکاسان کمک می‌کند تا تصاویر پانورامای بی‌نقصی به ثبت برسانند چرا که بر خلاف دوربین‌های اس‌ال‌آر این دوربین بدون تغییر زاویه و حتی جای لنز می‌تواند تصاویر پانوراما ثبت کند. برای آن‌که لنز هیچ حرکتی نسبت به موضوع نداشته باشد، می‌توانید لنز را پشت دوربین و بک دیجتال را جلوی آن نصب کنید! بدین ترتیب شیفت بر روی برد حسگر انجام خواهد شد. بدیهی است با چرخش ۹۰ درجه‌ای دوربین، شیفت افقی نیز امکان‌پذیر می‌شود.

002926001337001172

علاوه‌ بر منظره‌نگاری، این دوربین برای عکاسی مستند و خبری نیز مناسب است. بدیهی است منظور از عکس مستند و خبری در این‌جا عکاسی برای یک روزنامه محلی نیست. کیفیت تصاویر این دوربین می‌تواند برای افرادی که برای آژانس‌های معتبر خبری کار می‌کنند و در آن آرشیو با کیفیت تصاویر بسیار مهم است، تعیین کننده باشد. هم‌چنین عکاسان هنری که در زمینه مستند فعالیت دارند یا برای دست‌یابی به تصاویرشان اغلب نیاز به جابه‌جایی دارند نیز می‌توانند از دقت، کیفیت و البته قابلیت حرکت لنز نسبت به حسگر این دوربین بهره برند. همان‌طور که اشاره شد، امکان استفاده از این دوربین در شرایط سخت در این‌جا نیز می‌تواند سودمند باشد. همان‌طور که اشاره شد، امکان استفاده از این دوربین در شرایط سخت و البته تعبیه دو دستگیره که به هنگام استفاده از لنزهای زاویه باز بسیار کمک‌کننده است،‌ در این‌جا نیز می‌تواند سودمند باشد.

000795000792

همانند تمامی دوربین‌های آلپا سری 12، ‌این دوربین نیز برای کپی‌برداری و عکاسی هوایی مناسب است. در کپی‌برداری‌های مهم از قبیل کپی‌برداری آثار هنری (به خصوص نقاشی‌ها و دست‌نوشته‌ها)،‌ دقت و کیفیت، اساسی‌ترین پارامترهای تصویر خوب به حساب می‌آیند. چرا که در آن آرشیو با کیفیت، مهم‌ترین هدف به شمار می‌رود. هم‌چنین در عکاسی هوایی نیز کوچکی و دقت دوربین مهمترین عوامل هستند. تعبیه دو دستگیره برای این دوربین، در عکاسی هوایی به عکاس کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر دوربین داشته باشد.  این نوع عکاسی از معدود زمینه‌هایی است که به فوکوس خودکار احتیاجی ندارد،‌ چرا که فاصله فرد از زمین تقریبا ثابت و معادل فاصله بی‌نهایت است.

اما همان‌طور که اشاره شد، با توجه به امکان حرکت لنز نسبت به حس‌گر، در برخی زمینه‌ها،‌ کیفیات تصویری این دوربین از دوربین‌های انعکاسی بسیار فاصله می‌گیرد. می‌توان برای مثال از عکاسی معماری،‌ عکاسی از فضای داخلی، عکاسی کالا و عکاسی خودرو و برخی دیگر از زمینه‌هایی که دوربین‌های تکنیکی را از دوربین‌های انعکاسی جدا می‌کند، نام برد.001418001237001421

مشخصات فنی:

ابعاد بدنه دوربین

طول: 180 م م، عرض: 115 م م، عمق: 45 م م

وزن بدنه دوربین

از حدود 640 گرم (وابسته به متعلقات دوربین)

وزن دوربین آماده استفاده

از حدود 1890 گرم (وابسته به متعلقات دوربین)

حرکات

حرکات در خود دوربین تعبیه شده و شیفت عمودی +25 م م که با مبدل و چرخاندن دوربین به شیفت -25 م م نیز امکان پذیر است. همچنین با مبدل های مناسب، حرکات تیلت و سویینگ تا 5 درجه امکان پذیر است و با لنزهای SB34 این حرکات تا 10 درجه افزایش می یابد.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.