معرفی آلپا 12TC  

0 1,514

این متن و متون پیش رو،‌ به بررسی دقیق‌تر هریک از دوربین‌های آلپا خواهد پرداخت. در ابتدا ساده‌ترین دوربین آلپا یعنی دوربین 12TC را به شکلی مختصر مورد بررسی قرار خواهیم داد و یه برخی زمینه‌های کاربردی آن اشاره خواهیم کرد.

آلپا 12TC (دوربین کوچک سفر) که برای سفر دوربینی ایده‌آل است، در حد امکان کوچک و سبک ساخته شده و البته به طور کامل با ساختار مدولار دوربین‌های آلپای سری 12 سازگار است. این دوربین که در دو رنگ مشکی و نقره‌ای عرضه می‌شود، از تمامی بک‌های دیجیتال موجود در بازار پشتیبانی می‌کند. البته افرادی که تمایلاتی سنتی‌تر دارند، می‌توانند از بک‌های فیلم رول تا اندازه 6در9 سانتی‌متر نیز استفاده کنند، بدین‌ترتیب عکاسی بدون نیاز به الکتریسیته نیز امکان‌پذیر می‌شود.

این دوربین، همانند دیگر دوربین‌های سری 12، با لنزهای متنوعی از سازندگانی همچون اشنایدر، رودنشتوک سازگار است که آلپا مبدل‌های ویژه‌ای برای هر یک از این لنزها در اختیارتان قرار می‌دهد. مبدل‌های لنز آلپا در انواع مختلفی در دسترس هستند: ” مبدل بلند” ، “مبدل کوتاه 17 م م ” و ” مبدل کوتاه 34 م‌م”. این مبدل‌ها می‌توانند به شکل ساده و یا با امکان تیلت/سوینگ که در خود مبدل تعبیه شده است، ارائه شوند.

Untitled

Untitled2

برای تنظیم کادر در هنگام عکاسی با این دوربین، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. بدین منظور امکان استفاده از شیشه مات، استفاده از پخش زنده بک دیجیتال، منظره‌یاب کلاسیک اپتیکی 120 درجه، منظره‌یاب دیجیتال با استفاده از گوشی iPhone به همراه نگه دارنده آلپا SDH ( نگهدارنده هوشمند دستگاه) و  برنامه eFinder و همچنین منظره‌یاب‌های اپتیکی دیگر سازندگان وجود دارد که استفاده از این دوربین در شرایط مختلف را میسر می‌سازد.

دوربین آلپا 12TC گزینه مناسبی برای عکاسان خلاقی است که می‌خواهند سبک سفر کنند و البته می‌خواهند بر روی دوربین خود همواره از تنظیمات تمام دستی بهره برند و در پی سبک و کیفیتی هستند که یافتن آن در دوربین‌هایی با تولید انبوه غیر ممکن است. این دوربین علاوه بر دقت بسیار بالا،‌ امکان استفاده از لنزهای بسیار با کیفیت مخصوص بک‌های دیجیتال که برای دوربین‌های تکنیکی ساخته‌ شده‌اند را فراهم می‌آورد. هم‌چنین لنزهایی با فاصله کانونی بسیار کم بر روی این دوربین‌ها قابل استفاده هستند. این لنزها نه تنها از لنزهای مشابه دوربین‌های اس‌ال‌آر قطع متوسط،‌ فاصله کانونی کم‌تری دارند، بلکه به دلیل حذف آینه، لنزهای زاویه باز این دوربین‌ها از لنزهایی با فاصله کانونی مشابه در دوربین‌های انعکاسی، عمل‌کرد بهتری دارند. این ویژگی در هنگام استفاده از بک‌های دیجیتال با تفکیک‌پذیری بالا بسیار حائز اهمیت است.

آلپا 12TC به دلیل عدم امکان حرکت لنز نسبت به دوربین، کارکردی مشابه با دوربین‌های قطع متوسط است. در این‌جا تنها دقت جایگزین سرعت در دوربین‌های فوکوس‌خودکار شده‌ است. بدین‌ترتیب انتظار می‌رود تمامی زمینه‌های عکاسی که به سرعت عمل زیادی نیاز ندارند را بتوان برای این دوربین نیز برشمرد. اما بی‌شک زمینه‌هایی وجود دارد که چنین دوربینی برای آن‌ها مناسب‌تر از دیگر دوربین‌های قطع متوسط است.

همان‌طور که از نام این کالا بر می‌آید، ابعاد و وزن این دوربین به استفاده آن در خارج از استودیو بسیار کمک می‌کند. از این رو انتظار می‌رود منظره‌نگاری یکی از مهم‌ترین زمینه‌های کارکردی این دوربین باشد. امکان استفاده از مبدل‌های تیلت/سوینگ بر روی بسیاری از لنزهای آلپا، این دوربین را برای منظره‌نگاری به مراتب قدرت‌مند‌تر می‌سازد. علاوه بر این استفاده از بک رول بر روی این دوربین، امکان منظره‌نگاری در شرایط بسیارسخت آب‌وهوایی را نیز مقدور می‌سازد.

000840

000818003040

علاوه‌ بر منظره‌نگاری، این دوربین برای عکاسی مستند و خبری نیز مناسب است. بدیهی است منظور از عکس مستند و خبری در این‌جا عکاسی برای یک روزنامه محلی نیست. کیفیت تصاویر این دوربین می‌تواند برای افرادی که برای آژانس‌های معتبر خبری کار می‌کنند و در آن آرشیو با کیفیت تصاویر بسیار مهم است، تعیین کننده باشد. هم‌چنین عکاسان هنری که در زمینه مستند فعالیت دارند یا برای دست‌یابی به تصاویرشان اغلب نیاز به جابه‌جایی دارند، می‌توانند از دقت و کیفیت این دوربین بهره برند. همان‌طور که اشاره شد، امکان استفاده از این دوربین در شرایط سخت در این‌جا نیز می‌تواند سودمند باشد.

000820

001091000816001726000821

از دیگر زمینه‌های کاربردی که این دوربین در آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است، کپی برداری و عکاسی هوایی است. در کپی‌برداری‌های مهم از قبیل کپی‌برداری آثار هنری (به خصوص نقاشی‌ها و دست‌نوشته‌ها)،‌ دقت و کیفیت، اساسی‌ترین پارامترهای تصویر خوب به حساب می‌آیند. چرا که در آن آرشیو با کیفیت، مهم‌ترین هدف به شمار می‌رود. هم‌چنین در عکاسی هوایی نیز کوچکی و دقت دوربین مهمترین عوامل هستند. این نوع عکاسی از معدود زمینه‌هایی است که به فوکوس خودکار احتیاجی ندارد،‌ چرا که فاصله فرد از زمین تقریبا ثابت و معادل فاصله بی‌نهایت است.

003096

اما همان‌طور که اشاره شد، این دوربین همانند دوربین‌های قطع متوسط اس‌ال‌آر قابلیت استفاده در زمینه هایی از قبیل عکاسی پرتره، عکاسی معماری،‌ عکاسی از فضای داخلی، عکاسی خودرو و …  نیز را نیز دارد.

001381000646001120

مشخصات فنی:

ابعاد بدنه دوربین

طول: 110 م‌م، عرض: 110 م‌م، عمق: 20 م‌م

وزن بدنه دوربین

از حدود 220 گرم (وابسته به متعلقات دوربین)

وزن دوربین آماده استفاده

از حدود 1570 گرم (وابسته به متعلقات دوربین)

حرکات

حرکات در خود دوربین تعبیه نشده اما با مبدل‌های مناسب، حرکات تیلت و سویینگ تا 5 درجه امکان‌پذیر است و با لنزهای SB34 این حرکات تا 10 درجه افزایش می‌یابد.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.