چه انتظاراتی از دوربین 5D Mark IV کانن داریم؟!

0 1,927

بیش از 4 سال است که از معرفی دوربین 5D Mark III و ورود آن به بازار می‌گذرد و در تمام این مدت، پرچم‌دار فعلی دوربین‌های فول فریم این کمپانی یکی از محبوب‌ترین‌های بازار بوده است. کم‌کم وقت آن رسیده تا کانن این سری از دوربین‌های خود را به روزرسانی کرده و نسل جدید آن را رونمایی کند. در این مدت شایعات پیرامون 5D Mark IV کم نبوده و از جانب منابع نزدیک به این کمپانی ژاپنی، اطلاعات پراکنده‌ای نیز به بیرون درز پیدا کرده است. در این مطلب قصد داریم انتظارات خود از پرچم‌دار جدید کانن را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

EOS 5D mIII FSR CMOS SENSOR-650-80

رزولوشن بیشتر

طبیعی است که اولین پیشرفت 5D Mark IV باید در زمینه حسگر تصویربرداری باشد. انتظار می‌رود حسگر این دوربین دارای رزولوشن بیشتری باشد و فناوری‌های موجود در آن نیز پیشرفت‌های چشم‌گیری را به خود ببیند. همان‌گونه که مطلع هستید یکی از معدود تغییرات 5D Mark III نسبت مدل پیشین خود یعنی 5D Mark II به رزولوشن حسگر آن مربوط می‌شود که از 21 به 22.3 مگاپیکسل ارتقاء یافت. از آنجایی که رقبای اصلی کانن در پرچم‌داران مشابه خود از حسگرهایی با رزولوشن بیشتر از 36 مگاپیکسل بهره گرفته‌اند، به همین دلیل عاقلانه است که 5D Mark IV کانن نیز حسگری با رزولوشن تصویر مشابه را ارائه کند. از طرفی دیگر کانن با معرفی دوربین‌های EOS 5DS و EOS 5DS R نشان داد که برای استفاده از حسگرهای رزولوشن بالا چندان بی‌علاقه نیست. با این وجود استفاده از حسگری 28 تا 30 مگاپیسکلی می‌تواند بسیاری از علاقه‌مندان 5D Mark IV را راضی نگه‌ دارد.

قابلیت فیلم‌برداری 4K

دوربین 5D Mark II نقطه عطفی در میان دوربین‌های DSLR در زمینه فیلم‌برداری بشمار می‌رفت و انتظار می‌رود تا پرچم‌دار جدید این شرکت یعنی 5D Mark IV نیز گام‌های بزرگی در این بخش بردارد. پیش‌بینی می‌شود تا این دوربین دارای قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن 4K باشد چرا که بسیاری از رقبای مستقیم آن این ویژگی را به دوربین‌های خود افزوده‌اند. از آنجایی که 5D Mark IV قرار است قلب علاقه‌مندان به فیلم‌برداری حرفه‌ای با DSLR‌ها را به تسخیرخود درآورد، به احتمال فراوان این دوربین از ورودی‌های میکروفون و هدفون به منظور نظارت بر روی صدای در حال ضبط نیز بهره‌مند خواهد بود. علاوه بر قابلیت فیلم‌برداری 4K، انتظار می‌رود 5D Mark IV در زمینه رکورد ویدئو با رزولوشن فول اچ‌دی 1080P نیز فریم‌ریت بالاتری را ارائه دهد تا بتوان با استفاده از آن ویدئوهای خلاقانه اسلو-موشن را خلق کرد.

EOS 5D mIII CREATIVE 6-650-80

حساسیت ایزوی بالاتر

حساسیت ایزوی EOS 5D Mark III در محدوده 25600-100 قرار دارد که با استانداردهای فعلی هم پایین‌تر از حد انتظار است. البته ناگفته نماند که می‌توان ISO را در این دوربین تا 102400 نیز افزایش داد. به هر حال پیش‌بینی می‌شود حساسیت ISO در دوربین جدید کانن افزایش یابد و اگر بخواهیم خوش‌بین باشیم این پارامتر در 5D Mark IV مانند EOS 1DX Mark II نزدیک به 409600 خواهد بود.

EOS 5D mIII FSL AE SENSOR-650-80

پردازشگر جدید

اگر 5D Mark IV قادر به رکورد ویدئوهای 4K باشد پس قطع به یقین به پردازشگر تصویری جدیدی مجهز گشته که این امکان را برای آن فراهم می‌آورد. انتظار می‌رود همان پردازشگر DIGIC 6+ که سابق بر این در دوربین EOS-1DX Mark II شاهد استفاده از آن بودیم در این دوربین بکار رود. شاید هم کانن با قرار دادن نسل جدید پردازشگرهای تصویری خود موسوم به DIGIC 7 قصد شگفت‌زده کردن کاربران خود را داشته باشد.

به هر حال چیزی که از آن مطمئن هستیم این است که کیفیت تصاویر ثبت شده و سرعت دوربین دچار بهبود خواهد شد. علاوه بر این به احتمال زیاد سرعت ثبت تصویر در حالت عکاسی پی‌در‌پی بیشتر از 6 فریم بر ثانیه خواهد بود که در EOS 5D Mark III وجود داشت. با این وجود انتظار منطقی از 5D Mark IV این است که در حالت عکاسی پی‌در‌پی حداکثر تا 8 فریم بر ثانیه عکس‌برداری کند.

سیستم فوکوس تازه نفس

پیش‌بینی می‌شود کانن همان سیستم فوکوس 61 نقطه‌ای که در 5D Mark III بکار گرفته بود را برای 5D Mark IV نیز برگزیند، با این وجود امیدواریم در این زمینه نیز تغییراتی حاصل شود تا سیستم فوکوس دوربین جدید این کمپانی بر 5D Mark III برتری پیدا کند. همچنین تمایل زیادی برای افزایش میزان حساسیت نیز وجود دارد. بسیار عالی می‌شود اگر دقت و سرعت فوکوس خودکار در این دوربین بهبود یابد تا عکاسی از سوژه‌های در حال حرکت به امری لذت‌بخش‌تر تبدیل شده و با دقت بیشتری قابل انجام باشد.

EOS 5D mIII CREATIVE 3-650-80

نمایشگر لمسی

امروزه شاهد استفاده از نمایشگرهای لمسی در بسیاری از دوربین‌های DSLR سطح متوسط و نه‌چندان حرفه‌ای هستیم. حال کانن برای حفظ آبرو و در کورس نگه داشتن دوربین پرچم‌دار جدید خود در این بخش٬ بایستی 5D Mark IV به نمایشگری حساس از نوع لمسی مجهز کند. با اینکه کانن در 1D X Mark II و نیکون در D5 از یک نمایشگر لمسی بهره گرفته‌اند، ولی هنوز اطلاعات دقیقی مبنی بر استفاده از نمایشگر لمسی برای 5D Mark IV وجود ندارد. به هر حال بسیار خرسند خواهیم شد اگر کانن این طلسم را در خانواده EOS 5D بشکند و نسخه چهارم آن را به یک نمایشگر از نوع لمسی مجهز سازد تا انتخاب نقاط فوکوس به امری دقیق‌تر و صدالبته لذت‌بخش‌تر بدل گردد.

نمایشگر متحرک

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده باشد که پای نمایشگر‌های متحرک به دوربین‌های خانواده EOS 5D باز شود و چه دوربینی بهتر از 5D Mark IV می‌تواند پذیرای این تحول باشد. بهتر است به این نکته باور داشته باشیم که کانن همچین قصدی دارد. برخی رقبای مستقیم این دوربین مانند D750 نیکون، پنتاکس K-1 و یا خانواده A7 سونی در حال حاضر از نمایشگر متحرک سود می‌برند. حال که وجود چنین نمایشگرهایی در دوربین‌های این رده تقریبا به یک استاندارد بدل شده است، انتظار بالایی برای استفاده از نمایشگر متحرک در دوربین 5D Mark IV وجود دارد.

EOS 5D mIII-650-80

بهره‌مندی از USB 3.0

اگر فرض را بر این بگذاریم که 5D Mark IV از حسگری با رزولوشن بیشتر و قابلیت فیلم‌برداری 4K بهره می‌برد، پس برای انتقال چنین عکس‌ها و ویدئوهای حجیمی نیاز به درگاه ارتباطی سریع‌تری مانند USB 3.0 خواهد بود. برخورداری از این درگاه برای دوربینی مانند EOS 5D Mark II یک ضرورت به حساب نمی‌‌آمد ولی احتمالا کاربران 5D Mark IV نیاز مبرمی به آن خواهند داشت.

وای‌فای و GPS

با اینکه کانن و نیکون در استفاده از فناوری‌های جدید در دوربین‌های خود چندان سریع و چابک نیستند، با این حال نه وای‌فای و GPS فناوری جدیدی بشمار می‌روند و نه کانن در بکارگیری آن‌ها بی‌تجربه است. کم نیستند دوربین‌هایی که این کمپانی آن‌ها را به چنین فناوری‌هایی مجهز ساخته است، ولی تاکنون شاهد وجود وای‌فای و GPS در دوربین‌های خانواده 5D نبوده‌ایم. 5D Mark IV بهترین فرصت برای کانن است تا این خلاء را پر کند و مانند پنتاکس K-1 هر دوی این فناوری‌ها را به صورت داخلی در این دوربین قرار دهد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.