جایزه بزرگ Hasselblad 2017 در جیب یک هلندی

0 1,804

شاید بتوان هاسلبلاد را با شخصیت‌ترین کمپانی تولیدکننده دوربین در میان نام‌های دیگر دانست. این کمپانی با وجود اینکه یک نهاد تجاری به شمار می‌رود هر سال یکی از معتبرترین رویداد هنری را در جهان عکاسی برگزار می‌کند و جایزه‌ای در حدود ۱۱۰،۰۰۰ دلار به برنده اهدا می‌کند. نام‌های بزرگی در عکاسی از آنسل آدامز و هنری برسون گرفته تا نن گلدین و پل‌گراهام در تاریخ ۴۰ ساله این رویداد هنری موفق به کسب جایزه هاسلبلاد شده‌اند؛ اما امسال این جایزه به یک عکاس زن هلندی به نام راینِکه دایک‌اشترا (Rineke Dijkstra) رسیده‌ است.

دایک‌اشترا عکاس زن ۵۶ ساله‌ای است که بیشتر فعالیت‌ خود را به عکاسی پرتره اختصاص داده است. این عکاس بیشتر در کار‌هایش دغدغه‌های اجتماعی و روان‌شناسانه را دنبال می‌کند و اغلب به‌طور نامحسوس در جست‌و‌جوی هویت اشخاص و بازنمایی آن‌هاست. عکس‌های دایک‌اشترا معمولاً در مقیاسی بزرگ چاپ می‌شوند و نقش اصلی این عکس‌ها یا تصاویر ویدیویی را کودکان، نوجوانان یا جوانان ایفا می‌کنند. کار‌های دایک‌اشترا مانند عکاسان هنری امروز آلمان فضایی سرد و بی‌روح دارد و ما را تا حدودی به یاد پرتره‌های توماس راف می‌اندازد ولی با این تفاوت که آثار دایک‌اشترا بیینده را تا حدودی وادار به تأمل به رابطه بین بیننده و سوژه عکس می‌کند، چرا که سوژه‌های عکس‌های او در مقابل دوربین اغلب حالتی انفعالی و ابژکتیو دارند. نکته‌ای که خیلی از آثار این عکاس هلندی به آن اشاره دارد، تأکید بر روی احساس متناقض انسانی است. یکی از معروف‌ترین مجموعه‌های او، Afterbirth، پرتره مادرانی است که تازه وضع حمل کرده و کودک خود را در دست گرفته‌اند و در حالت احساسی ضعیفی قرار دارند.

یکی از ویژگی‌هایی کار دایک‌اشترا کار بر روی پروزه‌های طولانی مدت است. آثار او که تِمی کاملاً انسانی دارند در بازه‌های زمانی طولانی‌مدت جمع می‌شود. این عکاس با گرفتن پرتره‌های اشخاص در بلند مدت سعی در به ثبت رساندن تغییرات شخصیتی انسان در طول زمان را دارد. یکی دیگر از آثار معروف او مجموعه پرتره‌هایی از یک دختر بوسنیایی از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ است که تغییرات جسمانی و هویتی او را در دوران بلوغ با سبکی شخصی و جالب به ثبت رسانده است.

آثار دایک‌اشترا تابه‌حال در نمایشگاه‌ها و موزه‌های مختلف و معتبری از گوگنهایم گرفته تا موزه‌ هنر‌های معاصر آمریکا به نمایش درآمدهاست. او همچنین موفق به کسب جوایز مختلفی ازجمله کسب دکترای افتخاری از رویال کالج لندن و جایزه وکسنر نیز شده است. در ادامه برخی از آثار او به نمایش درآمده است، برای بزرگ‌تر دیدن تصاویر می‌توان بر روی آن‌ها کلیک کرد.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.