چگونه با اینستاکس عکس‌های خوبی بگیریم؟

تمام نکاتی که باید برای عکاسی با instax رعایت شوند

10 5,308

چند سالی از رونق دوباره عکس‌های فوری با ابتکار شرکت‌هایی مثل فوجی‌فیلم و ارائه محصولاتی مثل اینستاکس می‌گذرد. دوربین‌هایی که کارکردی مشابه دوربین‌های قدیمی پولاروید دارند.

در این دوربین‌ها فیلم درون دوربین قرار می‌گیرد و بلافاصله پس از فشردن دکمه شاتر، فیلم از دوربین بیرون می‌آید و پس از چند دقیقه عکس روی آن ظاهر می‌گردد.

نکته جالب در مورد این دوربین‌ها و عکس‌های گرفته‌شده توسط آن‌ها این است که کاربران یا از عکاسی یا آن‌ها بسیار راضی هستند و عکاسی با چنین دوربین‌هایی را تجربه‌ای لذت‌بخش می‌دانند و یا پس از اولین تجربیات عکاسی به‌طور کامل از تار بودن، تیره بودن و یا بیش‌ازحد روشن بودن عکس‌ها ناراضی هستند!

دلیل عدم رضایت برخی کاربران از این دوربین‌ها، درواقع عدم رعایت برخی نکات ساده است که ما در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اینستاکس مینی 8 دارای تنوع رنگ جذابی است
اینستاکس مینی 8 دارای تنوع رنگ جذابی است

دوربینی که در این مطلب موردبررسی قرارگرفته، فوجی فیلم اینستاکس مینی 8 است که به دلیل قیمت مناسب و تنوع رنگ طرفداران بیشتری نسبت به دیگر مدل‌ها دارد.

 

مسئله نور

نکته اصلی در مورد دوربین INSTAX MINI 8 این است که سرعت شاتر این دوربین‌ ثابت و معادل 1/60 ثانیه است. از طرف دیگر حساسیت فیلم‌های موجود برای این دوربین‌ها نیز مقداری ثابت است. پس تنها راه تنظیم نوردهی برای جلوگیری از بیش‌ازحد تیره یا بیش‌ازحد روشن شدن عکس‌ها تغییر نور تابیده‌شده به فیلم از طریق تغییر درجه دیافراگم است!

اما مسئله اینجاست که تنظیم دیافراگم هم گرچه متغیر است اما تا حد زیادی بر عهده خود دوربین است.

این دوربین دارای چهار مود عکاسی است که برای هر یک، یک ‌شکل و چراغ روی بدنه آن تعبیه‌شده است و هرکدام یک درجه دیافراگم خاص دارد.

پیشنهاد یکی از این حالت‌ها بر عهده خود دوربین است و دوربین نیز در بیشتر مواقع در تشخیص میزان نور محیط خوب عمل می‌کند. و تنها تغییری که بر عهده کاربر است امکان چرخاندن حلقه دور لنز برای انتخاب حالت پیشنهادشده توسط دوربین و یا انتخاب حالتی ست که به نظر خود کاربر مناسب‌تر از پیشنهاد دوربین است.

چهار حالت از عبارت‌اند از:

  • داخلی / شب : باعلامت خانه و F/12.7 (بیشترین حد نوردهی)
  • ابری / سایه : با علامت ابر و F/16
  • نیمه‌ابری / آفتاب ملایم: با علامت خورشید و F/22
  • آفتاب یا نور شدید: با علامت خورشید تابان و F/32 (کمترین حد نوردهی)

+ حالت Hi-key برای محیط‌ها کم‌نور

instax MINI 8
چهار حالت عکاسی و حلقه چرخنده دور لنز instax MINI 8

به‌منظور خراب نشدن عکس‌ها فقط کافی است که قبل از فشردن دکمه شاتر، مطمئن شوید که یکی از چراغ‌ها روشن است و دوربین نور محیط را به‌درستی تشخیص داده است و سپس حلقه چرخنده را بچرخانید تا علامتش روی آن و در کنار چراغ روشن‌شده قرار بگیرد. به همین سادگی و فقط با مطمئن شدن از تشخیص صحیح دوربین (که معمولاً هم صحیح خواهد بود) و انتخاب آن می‌توانید مطمئن باشید که عکسی بیش‌ازحد تاریک یا روشن ثبت نخواهد شد.

البته درصورتی‌که احساس می‌کنید دوربین دچار اشتباه شده، می‌توانید حلقه چرخنده را روی حال مناسب قرار دهید.

instax MINI 8
اینستاکس نور محیط را تشخیص می‌دهد اما تصمیم گیرنده نهایی کسی است که عکس را می‌گیرد

 

شما از این امکان در جهت تاریک‌تر یا روشن‌تر کردن عکس‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید. برای مثال اگر سوژه در سایه (یا هوای ابری) قرار دارد و دوربین نیز همین حالت را تشخیص داده، می‌توانید با قرار دادن حلقه چرخنده روی حالت “آفتاب” موجب بسته‌تر شدن دیافراگم و کمتر شدن نور ورودی و درنتیجه تیره‌تر شدن عکس شوید!

و یا با قرار دادن حلقه چرخنده روی حالت “خانه” نور تابیده‌شده به فیلم را افزایش دهید و عکس روشن‌تری داشته باشید . . .

instax MINI 8

حالت داخلی (با علامت خانه) برای محیط‌هایی با کمترین نور ایجاد شده است. اگر دوربین این حالت را تشخص داد و احساس کردید که نور بیش‌ازحد کم است، می‌توانید با انتخاب گزینه Hi-key عکس روشن‌تری بگیرید.

تاثیر گزینه HI-KEY در عکاسی در محسط کم نور

 

مشکلات دیگر

یکی دیگر از مشکلات عکس‌های ثبت‌شده با این دوربین‌ها تار بودن عکس‌ها و شفافیت کم سوژه است. اگر دقت کرده باشید دور لنز این دوربین حداقل فاصله فوکوس 0.6 متر یا 60 سانتی‌متر درج شده است. یعنی این دوربین فقط قادر به ثبت سوژه‌های موجود در محدوده 60 سانتیمتری و بیشتر از لنز است و امکان ثبت عکس‌های سلفی در حالتی که دوربین را در دست و به سمت خود گرفته‌اید، تقریباً ناممکن است. حداکثر فاصله فوکوس نیز برای این دوربین در حدود 2.5 متر ذکرشده است که این میزان غیرقابل تغییر است. البته سوژه هایی که در فاصله دورتر از این میزان قرار دارند آنچنان تار نخوهند شد .

فراموش نکنید که اینستاکس یک فلاش همیشه فعال دارد و در صورت تشخیص صحیح نور محیط و رعایت حداقل و حداکثر فاصله از آن، در حقیقت تصویر سوژه‌ای را که در محدوده نور فلاشش باشد را به بهترین نحو ثبت خواهد کرد.

 

نکات مهم دیگر

چند نکته در ادامه ذکر شده که به یاد داشتن آن‌ها ممکن است در ثبت عکس‌های بهتر به کمک شما بیایند:

  • عکس‌های در محیط خارجی و نور طبیعی بهتر ثبت می‌شوند
  • درصورتی‌که در محیط‌های بسته عکس می‌گیرید سعی کنید لامپ‌ها را روشن کنید و یا گزینه HI-KEY را انتخاب کنید
  • از انتخاب گزینه HI-KEY در نور آفتاب خودداری کنید
  • آخرین نکته در مورد ثبت عکس توسط این دوربین نگرفتن دوربین به سمت منبع نور شدید و خورشید است، درصورتی‌که چنین اشتباهی را مرتکب شوید قطعاً عکس شما به‌اصطلاح “می‌سوزد”

 

درنهایت

از اینستاکس انتظار کفیت فوق‌العاده در حد یک دوربین دیجیتال را نداشته باشید!

instax MINI 8

به یاد داشته باشید که اینستاکس یک دوربین هوشمند نیست و ثبت عکس‌های خوب در گروی رعایت نکات کوچکی است که در اینجا ذکر شد. این دوربین طراحی شده تا در کمترین زمان یک عکس قابل‌لمس و واقعی در اختیار شما بگذارد، پس عکاسی با آن را یاد بگیرید و خاطرات خود را ماندگار کنید.

 

10 نظرات
  1. asal می‌گوید

    میشه عکسایی ک با این دوربین گرفته میشه رو ریخت تو گوشی ios?

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام نه متاسفانه
      دوربین‌های اینستکس به صورت آنالوگ عکس رو فیلم تبت می‌کنند و عملا فایل دیجیتالی‌ای وجود نداره که بشه اونو به موبایل یا کامپیوتر منتقل کرد.

  2. محمد زارعی می‌گوید

    من یکی از همین نمونه دوربین دارم اما تازگی یک مشکل بهم زده که چراغاش چشمک میزنه و عکس نمیگیره یه چراغ قرمز هم زیر دریچه نگاه کردن دوربین روشن شده

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام احتمالا باتری الکالاین گذاشتید توی دوربین، بهتره که باتری‌های قلمی معمولی استفاده کنید.

      1. کمند می‌گوید

        سلام منم همین مشکل برام یش اومده و باتری معمولی هم گذاشتم اما هنوز چراغاش چشمک میزنه و عکس نمیگیره

  3. Ftm می‌گوید

    سلام در مورده قیمتش هم توضیح میدید ممنون

  4. بیتا می‌گوید

    سلام
    من دوربین تازه گرفتم عکس میگیرم برگه پرینت نمیشه سفید میاد بیرون؟ مشگل از کجاست

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      سلام.فیام های دوربین های اینستاکس فوجی حساس ب نور هستن.احتمالا زمانیکه خواستید فیلم رو داخل دوربین بگذازید فیلم ها نور خورده و سوختن.

  5. مریم می‌گوید

    سلام.دوربین من ۴ تا چراغ جلو اش که حالت های مختلف عکس را نشون میده همزمان روشن میشه و چشمک میزنه و عکس نمیگیره. لطفا راهنمایی کنید

  6. پریسا می‌گوید

    بعد از گرفتن عکس وقتی کاغذ چاپ میشه لازم هست کاری انجام داد برای کیفیت بهتر مثل گذاشتن تو محیط تاریک یا تکان دادن ……

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.