تجربه عکاسی در قرن نوزدهم با Petzval

2 1,432

روزگاری را تصور کنید که برای یک عکس پرتره 10 دقیقه سوژه را باید در برابر دوربین ثابت نگاه می داشتید! در قرن نوزدهم عکاسی پرتره این چنین بود تا اینکه لنزهای سریع پتزول (Petzval) این ملاحظات را تغییر دادند. امروز شما می توانید این لنز قرن نوزدهمی را با ظاهری کاملاً کلاسیک و آنتیک از فروشگاه پیکسل تهیه کنید. لنز Lomography Peyzval f/2.2 85 mm را می توانید برای ماونت EF کانن و ماونت F نیکون – دیجیتال و آنالوگ – استفاده کنید.

petzval_lens_quarter2_1_1

در سال 1839 برای عکاسی پرتره از لنزی با f/15 استفاده می شد که دارای آبراسیون شدید بود و لازم بود تا سوژه حدود 10 دقیقه در برابر دوربین خشک شود. از آنجاکه حساسیت فیلم ها نیز زیاد نبود، نیاز به لنزهایی سریع تر بسیار احساس می شد. در پی تلاش های صورت گرفته توانستند لنز جدیدی به نام à Verres Combinés را بسازند که ترکیبی از دو لنز آکروماتیک سمنته بود و دیافراگم بازتری (f/5.6) داشت. این لنز دارای ضعف شارپنس شدید بود.

history1

تلاش های صورت گرفته در زمینه حل این مشکل در سال 1840 از سوی جوزف پتزول – ریاضی دان و فیزیک دان اتریشی – به ثمر نشست. لنز های پیتزول از عدسی های شیء دوگانه تشکیل شده بودند که دارای چهار عدسی در سه گروه اپتیکی بودند. فاصله کانونی 160 میلی متر و بازترین مقدار دیافراگم f/3.6 بود. این لنز اولین لنز طراحی شده براساس اصول علمی و سریع ترین لنز برای عکاسی پرتره در آن زمان بود. با ساخت این لنز هنر عکاسی پرتره شکوفا شد. هنوز بسیاری از لنز های پرتره از اصول طراحی اپتیکی لنزهای پتزول پیروی می کنند.

ولی آنچه امروزه در فروشگاه پیکسل عرضه شده است، نسخه بازتولید شده از همان لنز فوق العاده قرن نوزدهم است. کمپینی که در وب سایت kickstarter.com به راه افتاد، بودجه لازم برای ساخت مجدد این لنز کم نظیر را فراهم کرد و شرکت Lomoghraphy این لنز را بازتولید نمود. لنزی که امروز به عنوان Lomography Petzval f/2.2 85 mm عرضه می شود دارای بدنه ای برنجی و کلاسیک است. طراحی اپتیکی این لنز توسط شرکت Zenit در روسیه صورت گرفته و دارای مشخصاتی است که برای دنیای امروز عکاسی بسیار جالب است.

لنز های پتزول اولیه برای دوربین های با حسگر بزرگ ساحته شده بود، ولی لنزهای پتزول امروزی به راحتی بر روی دوربین های فول فریم دیجیتال و آنالوگ قابل استفاده است. بدنه این لنز از آلیاژ برنج بوده و دارای مکانیزم فوکوس پیچی است. برای تغییر مقدار دیافراگم باید تیغه های دیافراگم را به صورت دستی وارد و خارج کنید. به همراه این لنز هفت تیغه دیافراگم استاندارد عرضه می شود. افزون بر این ها، برای کنترل بیشتر بر بوکه و خلق پس زمینه ها جذاب با جلوه های ویژه، تیغه های دیافراگمی به شکل اشک، زنبوری و ستاره ای نیز در بسته این لنز قرار دارد.

header_small1

apertures

aperture_example

تصاویر تهیه شده با لنز جدید پتزول دارای شارپنسی بی نظیر در مرکز است و حاشیه تصویر دارای فوکوس سافت و تاریک شدن حاشیه ها (vignetting) است. بوکه ای زیبا و مدور در تصاویر، سوژه را از پس زمینه جدا کرده و توجه بیننده را به سوی مرکز تصویر سوق می دهد. آنچه با این لنز خلق می کنید در ویرایش کامپیوتری تصاویر غیرقابل تولید است.

بازترین عدد دیافراگم لنز جدید پتزول f/2.2 بوده و بسته ترین آن f/16 است. فاصله کانونی ثابت و 85 میلی متر بوده و زاویه دید 28 درجه است. هیچ گونه اتصال الکترونیکی وجود نداشته و حداقل فاصله فوکوس یک متر است. بر روی این لنز می توانید از فیلترهای 58 میلی متری استفاده کنید.

می توانید در زیر نمونه تصاویر تهیه شده با این لنز را بر روی دوربین های دیجیتال و آنالوگ مشاهده کنید.

دوربین های دیجیتال

دوربین های آنالوگ

2 نظرات
  1. علیرضا می‌گوید

    با سلام.از اطلاعات ارزنده تان متشکرم.چگونه میتوان این لنز پتزول را خریداری کرد؟ قیمتش چند است؟

    1. سعید ستاربگلو می‌گوید

      دوست عزیز، متاسفانه در حال حاضر موجود نمی‌باشد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.