نقد و بررسی فلاش میتروس

6 1,661

_MG_0760

فلاش‌های رودوربینی از پرکاربردترین لوازم در عکاسی هستند. اندازه‌ی کوچک، قدرت مناسب، تغذیه از باتری‌های قلمی، و امکان استفاده در انواع شرایط، از اساسی‌ترین دلایل کاربرد وسیع این لوازم هستند. در چند سال اخیر، شاهد فلاش‌های رودوربینی متعددی از شرکت‌های ثالث بوده‌ایم که به‌علت قیمت مناسب، رقابت جالبی با تولیدکنندگان اصلی به‌راه انداخته‌اند. شرکت‌هایی مانند متز، سیگما، نیسین، یانگنو، فلاش‌های رودوربینی بسیار جذابی می‌سازند، که عموماً (به‌جز برخی مدل‌های متز)، قیمت‌هایی بسیار رقابتی دارند. فوتیکس در زمینه‌ی ساخت فلاش‌های رودوربینی بازیکنی تازه‌کار محسوب می‌شود؛ اما آیا فلاش میتروس نیز گزینه‌ای ضعیف است؟

پیکسل، فروشنده‌ی انحصاری محصولات فوتیکس در ایران است و در یک سال اخیر، تعداد زیادی از محصولات این شرکت را در بازار ایران عرضه نموده است. به‌تازگی و به‌پیشنهاد خود شرکت فوتیکس و چند نفر از دوستان عکاس، فلاش میتروس را در بازار ایران عرضه کرده‌ایم. اما به دلیل تازه‌کار بودن فوتیکس در زمینه‌ی ساخت این نوع فلاش‌ها، تصمیم گرفتیم یک نمونه از این فلاش را تحت انواع آزمایش‌ها بگذاریم، تا ببینیم نقد و بررسی‌هایی که در مورد آن خوانده بودیم، تا چه حد درست هستند. (برای خواندن نقد و بررسی‌های سایت‌های انگلیسی‌زبان به انتهای این مطلب رجوع کنید)

کیفیت بسته‌بندی و ساخت

جعبه‌ی اصلی فلاش از مقوای بسیار ضخیم ساخته شده است. داخل این جعبه، کیف فلاش در یک پوشش حبابی قرار گرفته است. کیف فلاش بسیار خوش‌ساخت است و جیب‌های متعددی برای انواع لوازم کوچک مربوط به فلاش (شامل پایه، دیفیوزر عالی، و کابل‌های مختلف) در داخل و خارج آن تعبیه شده‌اند. به‌جرأت می‌توان گفت که این کیف از نمونه‌های دیگر شرکت‌ها (حتی شرکت‌های اصلی تولیدکننده) کیفیت بهتری دارد.

_MG_0777

فلاش میتروس، در اولین نظر، کیفیت ساختی بسیار عالی دارد. بدنه‌ی خوش‌دست، مقاوم، و محکم فلاش، خیلی سریع احساس اطمینان را منتقل می‌کند. دقت و کیفیت ساخت، از پایه تا سر فلاش کاملاً مشهود است. مشخص است که تیم طراحی، به‌خوبی از عهده‌ی طراحی بدنه‌ی فلاش برآمده‌اند.

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ما این بود که این فلاش، مانند بسیاری از فلاش‌هایی که توسط شرکت‌های ثالث برای دوربین‌های تولیدکنندگان اصلی ساخته می‌شود، کیفیت ساخت خوبی نداشته باشد. این نگرانی پس از خواندن نقد و بررسی‌های مختلف وب‌سایت‌های خارجی، تا حد زیادی برطرف شد، اما پس از این‌که خودمان فلاش را بررسی کردیم، نگرانی‌مان کاملاَ برطرف شد، و از کیفیت بالای ساخت فلاش مطمئن شدیم.

داخل جعبه‌ی فلاش موارد زیر وجود دارند: فلاش، کیف حمل، پایه، سیم سنکرون 5 / 3، کابل USB، مبدل درگاه باتری خارجی، دیفیوزر، یک حافظه‌ی USB حاوی دفترچه‌ی راهنمای فلاش، گواهینامه‌ی کنترل کیفیت، برگه‌ی راهنمای اولیه.

رابط کاربری و آرایش دکمه‌ها

_MG_0764

گرچه رابط کاربری این فلاش طراحی خاصی دارد که اندکی با رابط کاربری فلاش‌های کانن متفاوت است، اما عادت به‌آن بسیار آسان است. کاربر می‌تواند همه‌چیز را از روی صفحه‌ی نمایش ال‌سی‌دی فلاش کنترل کند. این مسئله هنگام استفاده از چند فلاش برای نورپردازی حرفه‌ای بسیار کارآمد است، چرا که به‌راحتی می‌توان تنظیمات هریک از فلاش‌ها را بازبینی کرد. این مسئله باعث جلوگیری از سردرگمی، به‌خصوص هنگامی که عکاس به‌تنهایی کار می‌کند، می‌شود.

آرایش دکمه‌های این فلاش، اندکی با مدل‌های 580EXII و 600EX-RT کانن متفاوت است. شاسی خاموش/روشن فلاش در سمت راست، و در بالا قرار گرفته است. یک سری کلید چهارطرفه در بخش میانی کلیدهای فلاش قرار گرفته‌اند که هرکدام به‌جز انجام فرمان‌های خاص، می‌توانند برای تغییر مقادیر نیز استفاده شود. در مرکز این چهار کلید نیز یک کلید SET قرار گرفته که برای تأیید تنظیمات استفاده می‌شود. تغییر حالت‌های فلاش، مانند بیش‌تر فلاش‌های دیگر از طریق کلید MODE (بالا، چپ) صورت می‌گیرد. این کلید برای تنظیم نور پس‌زمینه‌ی ال‌سی‌دی فلاش نیز به‌کار می‌رود. کلید تست فلاش نیز در سمت چپ، و در پایین قرار گرفته است.

امکانات کاربردی و ویژه

اولین چیزی که برای ما در استفاده از این فلاش جذابیت داشت، آرایش باتری‌های قلمی داخل مخزن فلاش بود. هنگام قراردادن باتری در مخزن اکثر فلاش‌ها، یکی از مشکلات این است که تک‌تک باتری‌ها از ابتدا در جای خود به‌خوبی قرار نمی‌گیرند، اما آرایش ویژه‌ی مخزن باتری‌های این فلاش، از این مشکل جلوگیری می‌کند.

_MG_0761

درگاه هم‌زمان‌سازی (Sync) این فلاش قابلیتی بسیار کار‌آمد است. این درگاه از نوع 5 / 3 میلی‌متری (و نه PC) است. گرچه اکثر لوازم نورپردازی حرفه‌ای از قدیم از درگاه‌های PC استفاده کرده‌اند، اما این درگاه چندان قابل اطمینان نیست و استفاده از درگاه 5 / 3 میلی‌متری امکان خوبی است.

درگاه USB این فلاش، برای به‌روزرسانی نرم‌افزار داخلی (Firmware) فلاش تعبیه شده است، تا با به‌بازار آمدن دوربین‌های جدید از طرف شرکت کانن، فوتیکس بتواند با ارائه‌ی به‌روزرسانی، سازگاری فلاش با این دوربین‌ها را تضمین کند. این امکان، باعث می‌شود تا کاربر بتواند اطمینان بیش‌تری به کالای خریداری‌شده‌ی خود داشته باشد.

_MG_0763

درگاه باتری خارجی این فلاش با انواع باتری‌های خارجی فلاش رودوربینی فوتیکس سازگار است. برای اطمینان بیش‌تر، یک مبدل نیز به‌همراه فلاش ارائه می‌شود که می‌تواند برای استفاده از باتری‌های خارجی کانن استفاده شود. این نوع سازگاری نیز، از ویژگی‌های مثبت این فلاش است.

کارت بازتابی (Bounce Card) و دیفیوزر واید (Wideangle Diffuser) این فلاش، دقیقاً مشابه انواع فلاش‌های مرسوم است.

_MG_0769

اما دیفیوزری که به‌همراه این فلاش ارائه می‌شود، ظاهری متفاوت دارد و در عین حال به‌خوبی از پس وظیفه‌اش برمی‌آید.

راست: نمای پشت، چپ: نمای جلو
راست: نمای پشت، چپ: نمای جلو

دقت نورسنجی و کارکردهای خودکار

فلاش میتروس در اکثر مواقع به‌خوبی از عهده‌ی نورسنجی برمی‌آید و نتایج بسیار خوبی ارائه می‌دهد. از این فلاش می‌توان در آتلیه، محیط‌های تاریک، نور روز، میهمانی‌ها و مجالس، و بسیاری شرایط دیگر به‌راحتی استفاده کرد و از نتایج راضی بود. کیفیت و کارایی نوردهی فلاش، بسیار مشابه مدل 580EXII کانن است، و فقط هنگام عکاسی پرتره در زیر نور شدید خورشید است که ممکن است نتایج میتروس تفاوت‌های بسیار کوچکی با مدل 580EXII، یا حتی 600EX-RT کانن داشته باشند. از آن‌جایی که دقت نورسنجی فلاش در حالت اتوماتیک یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های عکاسان، به‌خصوص عکاسان مجالس، است، ما نیز این فلاش را در شرایط متنوعی آزمایش کردیم و فلاش عملکردی عالی داشت.

قدرت این فلاش معادل شماره‌ی رهنمای (Guide Number) پنجاه و هشت متر (در ISO 100 و f=105mm) است. گستره‌ی زوم سر فلاش بین 24 تا 105 میلی‌متر (در قطع فول‌فریم) است. این فلاش قادر است هنگام استفاده روی دوربین‌هایی با قطع حسگر کوچک‌تر، به‌صورت خودکار میزان زوم خود را با قطع حسگر سازگار کند. هنگام استفاده از دیفیوزر واید فلاش، زوم فلاش معادل 14 میلی‌متر (در قطع فول‌فریم) خواهد بود. سر فلاش امکان چرخش افقی تا 360 درجه، و چرخش عمودی تا 7 درجه به پایین و 90 درجه به بالا، دارد.

امکان استفاده از این فلاش به‌صورت بی‌سیم (در چهار کانال) وجود دارد و کاربر می‌تواند فلاش را روی حالت‌های بی‌سیم Optical Slave (فرمانبر نوری)، Master (فرمانده)، و Slave (فرمانبر) قرار دهد تا با توجه به کلیت نورپردازی خود، فلاش میتروس را در چیدمان نور موردنظر بگنجاند. از آن‌جایی که می‌توان این فلاش را روی حالت‌های HSS یعنی Hyper-Speed Sync، و Second-Curtain Sync نیز قرار داد، قابلیت‌های متنوعی برای استفاده از خلاقیت در نورپردازی برای کاربر وجود خواهد داشت.

نورسنجی و جنس نور عالی
نورسنجی و جنس نور عالی

زمان بازیابی و عمر باتری

به‌عموم کاربران توصیه می‌شود تا هنگام استفاده از فلاش‌های رودوربینی از باتری‌های آلکالاین استفاده کنند. ما در طول آزمایش‌ها از سه نوع باتری آلکالاین استفاده کردیم:

  • Energizer MAX: مجموعاً سه بسته‌ی چهارتایی از این باتری مصرف کردیم. در حالت استفاده‌ی عمومی این نوع باتری می‌تواند امکان عکاسی تا حدود 150 عکس را ایجاد کند. در حالتی که از حداکثر قدرت فلاش استفاده شود، تعداد عکس‌های ممکن می‌تواند کم‌تر باشد.
  • Panasonic Alkaline: مجموعاً دو بسته‌ی چهارتایی از این باتری مصرف کردیم. این باتری کارکرد ضعیف‌تری نسبت به Energizer MAX داشت و در حالت استفاده‌ی عمومی می‌توان تا حدود 120 عکس با آن گرفت.
  • Energizer Advanced: از آن‌جایی که هنگام آزمایش‌های ما این نوع باتری بسیار کمیاب بود، فقط توانستیم یک بسته از آن تهیه کنیم. کارکرد فلاش با استفاده از این باتری بسیار عالی و رضایت‌بخش خواهد بود. در حالت استفاده‌ی عمومی می‌توان بیش از 200 عکس گرفت.

زمان بازیابی این فلاش در حالت‌های پرمصرف، حدود نیم‌ثانیه از مدل 580EXII کانن کندتر است. در حالت Normal Flash، زمان بازیابی بین 1 / 0 تا 5 ثانیه، و در حالت Quick Flash بین 1 / 0 تا 5 / 2 ثانیه خواهد بود.

جنس نور و رنگ

جنس نور فلاش ممکن است تا حدی سلیقه‌ای باشد. برخی جنس تخت را می‌پسندند، و برخی جنس نور گرم، اما خوب است بدانیم که هرچه جنس نور سردتر و تخت‌تر باشد، امکان دستکاری و به اصطلاح Gradeکردن رنگ و نور بیش‌تر خواهد بود. جنس نور این فلاش هم تا حد زیادی سرد و تخت است. این مسئله فلاش را برای عکاسی خبری، مجالس و عکاسی صنعتی به گزینه‌ای عالی تبدیل می‌کند. هم‌چنین، «جنس» نور فلاش هنگام استفاده از دیفیوزر جانبی، دیفیوزر واید، و کارت باونس فلاش تغییر چندانی نمی‌کند و این حاکی از کیفیت ساخت عالی آن‌ها است.

Bottles

جمع‌بندی

قبل از هرچیز باید گفت که فلاش میتروس یک فلاش حرفه‌ای است. ما با این فلاش صدها عکس گرفتیم و میتروس هیچ‌وقت ما را به‌اصطلاح «لنگ» نگذاشت. در بسیاری از مواقع ریسک کردیم و از این فلاش به‌عنوان فلاش اصلی برای چند کار عکاسی استفاده نمودیم، و کارکرد آن بسیار رضایت‌بخش بود. این فلاش را به‌همه‌ی کاربران پیشنهاد می‌کنیم.

نقاط قوت

  • قدرت خروجی بالا
  • درگاه‌ها مختلف
  • نورسنج عالی
  • سازگاری با HSS
  • صدای بوق هنگام شارژشدن
  • کیفیت ساخت بالا
  • دیفیوزر عالی
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف

  • مصرف باتری نسبتاً بالاتر از رقبا
  • زمان بازیابی نسبتاً کندتر از رقبا
  • فقط مخصوص دوربین‌های کانن (حداقل فعلاً)

نقد و بررسی‌های وب‌سایت‌های دیگر:

6 نظرات
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    بسیار هم عالی … از مارک فوتیکس کالا را از طریق شما خریداری کرده ام و بسیار هم راضی هستم و حداقل علاوه بر کفیت خوب ساخت آن از قیمت بسیار پایین آن نسبت به مدل های صاحب برند راضی هستم ! کاش فلاشی هم برای روی دوربین های نیکون معرفی کنید تا بتواند جایگزین خوبی برای نیکونی ها باشد.

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      از نظر شما ممنونم.
      متأسفانه فلاش‌های جایگزین برای دوربین‌های نیکون نسبتاً کم‌یاب است. فلاش‌های متز و نیسین در برخی مدل‌ها برای نیکون موجود هستند، اما در بازار ایران نادر هستند.

    2. اشکان زهرایی می‌گوید

      × خبر جدید: احتمالاً به‌زودی مدل نیکونی این فلاش هم معرفی خواهد شد

      1. سروش نفیسی می‌گوید

        سپاس از پیگیری شما در بروز رسانی اخبار … منتظر می مانیم

  2. امير می‌گوید

    قیمت این فلاش برای دوربینهای کانن چنده؟

    1. سعید ستاربگلو می‌گوید

      لطفا به آدرس زیر مراجعه نمایید
      http://www.pixel.ir/speed-lite/3222-phottix-mitros-ttl-flash-for-canon.html

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.