۱۰ عکس برنده و الهامبخش از جوایز عکاسی مستقل ۲۰۲۵
جوایز عکاسی مستقل ۲۰۲۵ برندگان بخش عکاسی مردم را معرفی کرد؛ ۱۰ عکس شگفتانگیز و الهامبخش که تنوع بینظیر انسانی را به تصویر میکشند و توسط هنرمندان برجستهای از سراسر جهان ثبت شدهاند. این رقابت که امسال زیر نظر استیو مککری، عکاس افسانهای، داوری شد، تصاویری را به نمایش گذاشته که مرزها را پشت سر میگذارند، فرهنگها را به هم پیوند میدهند و زندگی در دورافتادهترین نقاط جهان را روایت میکنند.
در میان این برندگان، مو کمال با عکس خیرهکننده خود با عنوان «تأمل» که در واراناسی هند ثبت کرده است، جایزه اول را به دست آورد. هر یک از این تصاویر، نمایانگر استعدادی بینظیر و ارتباطی عمیق با تجربه انسانی است و امسال این رقابت را به ستایشی باشکوه از زیبایی انسانها و داستانهای زندگیشان بدل کرده است.
۱. عکاس برنده: «تأمل – واراناسی، هند» اثر مو کمال
«یک سادوی تنها با حالتی اندیشمندانه در لبه سکویی کنار رود گنگ در واراناسی ایستاده است.»
«این تصویر بهطرزی عمیق، حس سکون و معنویت را منتقل میکند و بهخوبی جوهره واراناسی و تقدس رود گنگ را به تصویر میکشد. حالت آرام این مرد، در میان نور نرم و طلایی صبحگاهی، احساسی از بیزمانی و تأمل را القا میکند. ترکیببندی تصویر کاملاً متوازن است؛ قایقها و منظره شهری دوردست، بدون برهم زدن تمرکز از سوژه اصلی، عمق و معنا به تصویر میافزایند. انعکاسهای ملایم در آب، حالوهوای عکس را تقویت کرده و ارتباطی نمادین میان مرد، رودخانه و امر الهی برقرار میسازد. این عکس، بهطرزی شاعرانه، تنهایی و ایمان را به تصویر کشیده است.»
۲. جایزه دوم: «سرگشته – مغولستان غربی» اثر آلِساندرا مانزوتی
«یک بادیهنشین کنجکاو قزاق از مغولستان غربی کامیونش را متوقف میکند تا ببیند گروهی از افراد غربی در این منطقه دورافتاده و متروک، در سرمای طاقتفرسای زمستان، مشغول چه کاری هستند.»
«این تصویر بهخوبی روحیه کنجکاوی و تابآوری را که مشخصه زندگی در مغولستان دورافتاده است، به نمایش میگذارد. ترکیببندی عکس بسیار چشمگیر است؛ رنگ آبی زنده کامیون تضادی دیدنی با رنگهای خاکی و خاموش منظره بیابانی ایجاد کرده است. حالت طبیعی چهره بادیهنشین و سگ، حتی در چنین محیطی سخت و بیرحم، حس گرما و ارتباطی انسانی را القا میکند. توجه به جزئیاتی مانند بافت فرسوده کامیون و گله کوچک دوردست در پسزمینه، عمق بیشتری به داستان عکس میدهد. این تصویر تعادلی زیبا میان انسان و طبیعت برقرار کرده و آن را به اثری بهیادماندنی تبدیل کرده است.»
۳. جایزه سوم: «سایههای سفید – شبهجزیره یامال، سیبری» اثر نیکولا دوکاتی
«پرترهای که دوکاتی از مجموعه تحسینشده “سایههای سفید” ارائه داده، اثری بینظیر است. ترکیببندی مرکزی، که کودک را در برابر آسمان پاستلی قطبی و پسزمینهای نورانی از مهتاب قرار داده، حس بیزمانی را القا میکند و بهخوبی سنتهای قدیمی مردم ننتس را که هنوز هم پابرجا هستند، منعکس میکند. نور ملایم قطبی بافتهای یخزده و گونههای گلگون کودک را برجسته میسازد و در عین حال، سختی محیط و استقامت کسانی که اینجا را خانه مینامند، نشان میدهد. این تصویر داستانی پرقدرت از مردمی را روایت میکند که در یکی از بیرحمترین مناطق زمین زندگی کردهاند، اما آینده آنها همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد.»
۴. فینالیست: «دختر بستنیفروش – بیاریتز، فرانسه» اثر مَتیو کواتراوو
۵. فینالیست: «هنر دامهای ماهیگیری – تو سی، ویتنام» اثر وینچنزو آوالونه
۶. فینالیست: «ساحلنشین – منطقه لداخ، هند» اثر واسیم مالک
۷. فینالیست: «ویلامار – بولیوی» اثر مایکل ماری
۸. فینالیست: «ایوز و بانجو – لوئر ایست ساید» اثر استَگ گینزبورگ
۹. فینالیست: «مادری در آند – کوههای آند پرو» اثر جیمی استروز
۱۰. فینالیست: «دروازهبان»