یک چارت ساده برای درک بهتر سرعت شاتر دوربین

0 3,585

وقتی در عکاسی حرف از سرعت شاتر به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد رابطه‌‌ی سرعت شاتر با نوردهی است. سرعت شاتر بخش مهمی از مثلث نوردهی (دیافراگم، ایزو، سرعت شاتر) است و به عکاسان در به دست آوردن نوردهی مناسب کمک بسزایی می‌کند.

معمولاً یادگیری رابطه‌ی سرعت شاتر با نوردهی آسان‌تر از دو فاکتور دیگر نوردهی است. هر چه سرعت کمتر باشد نور بیشتری به سنسور می‌رسد. آنچه در مورد سرعت شاتر از اهمیت بیشتری برخوردار است این است که چگونه از آن به‌عنوان ابزاری هنری استفاده کنیم.

چارت زیر از سایت Phototraces.com کاربرد سرعت شاترهای مختلف را به شکلی ساده و مبتکرانه به نمایش گذاشته است تا راهنمایی برای عکاسان و نحوه‌ی استفاده‌ی خلاقانه از سرعت شاتر باشد:

استاپ کامل، 1/2 استاپ، 1/3 استاپ

همه‌ی ما می‌دانیم که ایزو، دیافراگم و سرعت شاتر مثلث نوردهی را تشکیل می‌دهند. برای مدتی طولانی تنظیم سرعت شاتر بسیار راحت بود، به‌طور مثال می‌دانستیم که 1/100 ثانیه نوری دو برابر یا یک استاپ بیشتر از 1/200 ثانیه را به فیلم می‌رساند. ولی با فراگیر شدن دوربین‌های دیجیتال اوضاع کمی فرق کرده است و سرعت شاترهای 1/2 و 1/3 استاپ نیز قابل‌استفاده هستند. جدول مرتبط با سرعت‌های شاتر در سمت چپ این چارت به درک بهتر و محاسبات راحت‌تر در این زمینه کمک می‌کند.

 

سرعت شاتر ایمن

 

وقتی اجسام متحرک در کادر عکستان قرار دارند برای اینکه به شکلی واضح و شارپ دیده شوند باید سرعت شاتر سریع‌تری را انتخاب کنید. این شکل حاشیه‌ی امن عکاسی از اجسام متحرک را به نمایش می‌گذارد. به‌طور مثال در سرعت‌های کندتر از 1/100 ثانیه کم‌کم احتمال تار شدن اجسام متحرک به وجود می‌آید.

 

 

نور
شکل خورشید در این چارت برای درک بهتر رابطه‌ی نور با سرعت شاتر است. هرچه شاتر کندتر باشد نور بیشتری به سنسور می‌رسد.

 

 

انواع عکاسی

در سمت راست این چارت سرعت‌های مناسب برای عکاسی از سوژه‌های مختلف به‌صورت عمومی بیان شده‌ است. از عکاسی پرندگان که نیاز به‌سرعت بالایی دارد تا عکاسی از آسمان شب که باید شاتر را چندین ثانیه باز نگاه دارید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.