عرضه اولین دوربین روباتیک فول فریم با قابلیت تعویض لنز جهان توسط سونی با نام FR7

سونی عضو جدیدی از سری دوربین‌های سینمایی خود با عنوان FR7 عرضه کرده است. در این دوربین تکنولوژی تصویربرداری روز و قابلیت‌های کنترل از راه دور رباتیک، ادغام شده‌اند. چنین دوربینی پیش‌ازاین وجود نداشته است.

12 1,355

به گفته کمپانی سونی، این دوربین از خیلی از جوانب شبیه به سایر دوربین‌های سینمایی است، اما امکان کنترل حرکت روان و دقیق این دوربین در محورهای پن، تیلت و زوم از راه دور، آن را تبدیل به اولین دوربین فول‌فریم، با قابلیت تعویض لنز و حرکت در سه‌محور با قابلیت کنترل از راه دور کرده است.

دوربین سینمایی روباتیک FR7 سونی

کاربرد دوربین FR7 سونی

به بیان کمپانی سونی این دوربین به‌صورت انحصاری برای استفاده در برنامه‌های واقع‌نما (Reality show)، تئاترهای اپیزودیک، برنامه‌های با محوریت مصاحبه، برنامه‌های تلویزیونی آشپزی و موزیک ویدیوها طراحی شده است. به‌طور مثال با استفاده از این دوربین در برنامه‌های آشپزی، دوربین می‌تواند به‌طور آسان‌تری دور آشپز حرکت کند و مزاحمت نیز ایجاد نکند.

علاوه بر این‌ها می‌توان از این دوربین در موقعیت‌هایی مانند فیلم‌برداری در اماکن مذهبی، برنامه‌های نیازمند به پخش زنده، کنسرت‌ها، مجالس عروسی، فشن شوها و تئاترها نیز استفاده کرد.

دوربین سینمایی روباتیک FR7 سونی ۲

این دوربین ازنظر ظاهری شباهت بسیاری با دوربین FX6 سونی دارد و دارای سنسور BSI فول‌فریم با وضوح ۱۰.۳ مگاپیکسلی و داینامیک رنج +15  استاپی و بازه حساسیت ایزو ۸۰۰ تا ۴۰۹۶۰۰ است. به گفته سونی، این دوربین در شرایطی که کنترلی بر شرایط نوری وجود ندارد، ابزار ایده‌آلی برای فیلم‌برداری خواهد بود. این دوربین در حالت‌های گوناگونی ازجمله 4K 120p و 4K 60p 4:2:2 ده بیتی از طریق پورت HDMI و SDI خروجی تصویر در اختیار کاربران می‌گذارد.

دوربین سینمایی روباتیک FR7 سونی ۳

این دوربین مجهز به قابلیت‌های فوکوس خودکار ازجمله تشخیص و تعقیب بدون تأخیر چشم و سوژه است. یکی از تفاوت‌های دوربین FR7 با دوربین FX6، عدم وجود قابلیت دریافت صدا در این دوربین است. البته می‌توان از طریق پورت XLR به این دوربین، میکروفون متصل کرد.

درحالی‌که به همراه این دوربین می‌توان از ۷۰ لنز مانت E سونی استفاده کرد، اما کنترل محور زوم، وابسته به موتورهای داخلی لنزها است که تنها در برخی از لنزهای این شرکت چنین موتورهای فرمان‌پذیری وجود دارد. البته ناگفته نماند که به گفته این شرکت، سونی تنها تولیدکننده چنین لنزهایی است که داشتن این نوع لنزها، یکی از ملزومات استفاده کامل از قابلیت‌های این دوربین است. لنز E 28-135mm f/4 به‌عنوان بهترین لنز برای استفاده در کنار این دوربین، مطرح شده است که به‌عنوان لنز کیت در کنار FR7 قابل خریداری است.

دوربین سینمایی روباتیک FR7 سونی ۴

محورهای این دوربین قادر به حرکت بسیار آهسته و روان و همچنین بسیار سریع هستند. این محورها قادرند با سرعت ۰.۰۲ درجه در ثانیه تا ۶۰ درجه در ثانیه حرکت کنند. دامنه حرکت محور پن این دوربین از منفی ۱۷۰ تا مثبت ۱۷۰ درجه و محور تیلت این دوربین در بازه منفی ۳۰ تا ۱۹۵ درجه قابلیت حرکت دارند. همچنین در صورت مانت این دوربین از سقف، محور تیلت آن می‌تواند در بازه‌ای از منفی ۲۱۰ تا ۱۵ درجه حرکت کند.

در حال حاضر قابلیت تعقیب سوژه به‌صورت خودکار در محورهای پن، تیلت و زوم وجود ندارد و تنها فوکوس خودکار دوربین قادر به تعقیب سوژه است. تعقیب سوژه با حرکت محورها فعلاً تنها به‌صورت دستی و یا از طریق برنامه دادن به دوربین، امکان‌پذیر است.

می‌توان این دوربین را از طریق اپلیکیشن تحت وب کاملاً جدید و همچنین به همراه کنترلر RM-IP500 Pro کنترل کرد. کاربران از طریق کامپیوتر و یا تبلت می‌توانند به اپلیکیشن تحت وب مزبور دسترسی داشته باشند. این اپلیکیشن کنترل بسیار ساده و شهودی در اختیار کاربران گذاشته است، همچنین می‌توان به‌صورت لمسی و همانند گوشی‌های هوشمند، فوکوس دوربین را از طریق این اپلیکیشن تحت وب، کنترل کرد. می‌توان دوربین را از طریق اسکن QR کد انحصاری موجود بر روی دوربین با تبلت‌ها سینک کرد. همچنین از طریق وای-فای و پورت Ethernet نیز امکان اتصال دوربین به کامپیوتر وجود دارد.

دوربین سینمایی روباتیک FR7 سونی ۵

دوربین سینمایی روباتیک FR7 سونی ۶

پورت‌های خروجی دوربین FR7 سونی

این دوربین امکان ذخیره‌سازی اطلاعات بر روی کارت‌های حافظه CFexpress و SDXC را به همراه دارد. همچنین این دوربین دارای خروجی‌های SDI، Optical و HDMI type A و خروجی XLR پنج پینی برای صدابرداری است. از طریق برق و کابل LAN می‌توان دوربین FR7 را ‌راه‌اندازی کرد.

این دوربین در اواخر ماه نوامبر با قیمت ۹۶۹۹ دلار برای بدنه و با قیمت ۱۲۱۹۹ دلار برای بدنه به همراه لنز کیت E 28-135mm f/4 PTZ عرضه خواهد شد.

منبع Petapixel
12 نظرات
  1. مجید می‌گوید

    با سلام . آقای مدیر فروشگاه این پیام رو میگذارم که برات درس عبرتی بشه و دیگه هر مزخرفی رو توی اینستاگرامتون شئر نکنید . امروز قصد خرید دوربین fx 3 رو داشتم اما فقط و فقط به دلیل اینکه اون چرندیات رو در مورد مدرس های اینستاگرام منتشر کردید از سایت رقیب شما یعنی نورنگار خرید کردم . اولا مبارکم باشه . ثانیا شما هم بهتره یاد بگیرید که فقط یک احمق میتونه محتوا تولید کنه و به مشتری های بالقوه خودش توهین کنه !!! به شما جدا تبریک میگم چون شما همون احمقید !!!

  2. علی می‌گوید

    مملکت ماشالله گل و بلبله ! اینقدر بی صاحب شده این کشور که یک دلال دوربین تو پاچه کن به خودش اجازه میده در مورد مارکت آموزش اظهار فضل بکنه ! بتمرگ سر جات دوربینتو بفروش !!!

  3. شکور غریب می‌گوید

    پیکسل بهترین فروشگاه اینترنتی دوربین ایران بود اما متاسفانه وارد حاشیه شد و خودش رو بدجوری خراب کرد . وقتی مدیر معلوم الحال فروشگاه بجای فروختن دوربین و لنز شروع میکنه به درگیر شدن با مدرس های عکاسی چیزی جز این هم انتظار نمیره ! افسوس و صد افسوس …

  4. ظفرقندی می‌گوید

    خدای من ! پیکسل که روزی دیجیکالای عکاسی ایران بود از اون عظمت تبدیل شده به یک بلاگر که با دعوا و درگیری با مدرسان عکاسی دنبال حاشیه درست کردنه !! این نابودی حساب شده فقط و فقط از عهده آقای احسان منفرد بر میومد ! تبریک !!!!!

  5. همدانی می‌گوید

    پیکسل و احسان منفرد ! نقل این روزهای محافل عکاسی در فضای مجازی !!!! واقعا چطور تونستی اینقدر گند بزنی توی فروشگاه خودت ؟؟؟؟!!!!!!

  6. امیر حسین جلیلی می‌گوید

    با سلام و احترام . با توجه به رفتار بی ادبانه مدیر این فروشگاه نسبت به مدرسین عکاسی در اینستاگرام تا اطلاع ثانوی مجموعه فرهنگی ما تمام خرید های خود از پیکسل را کنسل کرده و از رقبای شما خرید خواهد کرد . ضمنا در کلاس های آموزشی خود به هنرجویان هم توصیه خواهیم کرد که تحت هیچ عنوان از شما خرید نداشته باشند . به امید اینکه یاد بگیرید اصل اول کاسبی کردن ، داشتن ادب و شعور است

  7. علیرضا می‌گوید

    واقعا بیزینس پلن شما خنده داره ! توهین به مشتری های خودتون ؟!؟! ابله همین مدرس های اینستاگرامی اکثر مشتری های شما رو تشکیل میدن دیگه چرا اینقدر خنگی ؟؟؟

  8. محمدرضا حلی زاده می‌گوید

    آقا احسان بهت تبریک میگم معروف شدی شدید !!! حتی اساتید با سابقه هم دارن علیهت جبهه میگیرن 😂😂 آخه آدم عاقل میاد علیه مشتری های خودت پست میذاره ؟؟؟ به نظرم یه عذرخواهی بکن چون دارن میرن تو فاز شکایت و طومار جمع کردن … خود دانی داداش

  9. سید رضا میری می‌گوید

    آقا امشب کلاب هاوس غوغایی بود 😂😂😂😂
    همون بهتر که نبودی ! بهت تهمت @@@ و @@@ زدن 😂😂😂

  10. رامین می‌گوید

    تو غلط میکنی در مورد مدرس ها چرت و پرت میگی . امروز میخواستم لنز بخرم اما از نورنگار خریدم تا چشت دراد

  11. هاشم زاده می‌گوید

    باورم نمیکنم پیکسل همون فروشگاهی باشه که روزی مرجع خرید دوربین عکاسی بود . چه به روزش آوردید که همه جا و در همه گروه ها دارن در موردش بد میگن ؟؟ آقا این ماجرای دعوای شما با مدرس های عکاسی چیه دیگه ؟؟ همه شما رو تحریم کردن مثل اینکه

  12. سید معین فرجی می‌گوید

    چقدر کامنت منفی !!! آقای احسان خان لطفا ببینید چه بر سر فروشگاه خود آوردید ! این عاقبت توهین کردن به مشتری های خودتون هست . آخه مرد حسابی کدوم آدم عاقلی میاد به مشتری های خودش توهین میکنه ؟؟؟ مگه غیر از همین مدرس ها کس دیگه ای توان خرید دوربین های چند صد میلیونی رو داره ؟؟؟ التماس تفکر

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.