بزرگ‌ترین اشتباه در عکاسی سیاه‌ و سفید

چرا تصاویر مونوکروم تخت به نظر می‌رسند و راه‌های اصلاح آن

1 122

عکاسی سیاه‌ و سفید همیشگی است. از ریشه‌هایش در قرن نوزدهم تا دنیای دیجیتال امروز، همچنان جایگاهی قدرتمند در روایت بصری دارد. تصاویر مونوکروم به‌خاطر عمق احساسی و حس دراماتیکشان ستایش می‌شوند و حق هم همین است.

خرید تجهیزات عکاسی

اما هر صحنه‌ای به‌طور خودکار در عکاسی سیاه‌ و سفید جواب نمی‌دهد. مشکل اصلی اغلب از آنجا ناشی می‌شود که به‌جای توجه به لومینوسیتی (روشنایی و شدت نور)، فقط به تضاد رنگی تکیه می‌کنیم. در حالی که لومینوسیتی ستون فقرات عکاسی سیاه‌ و سفید است.

چرا برخی عکس‌ها در عکاسی سیاه‌ و سفید تخت می‌شوند؟

وقتی رنگ را حذف می‌کنیم، وزن تصویر تغییر می‌کند. در عکاسی رنگی، رنگ‌ها با هم رقابت می‌کنند؛ اما در عکاسی سیاه‌ و سفید همه‌چیز به فرم، خطوط هدایتگر و بیان احساسی وابسته می‌شود. همین ویژگی است که قدرت این نوع عکاسی را می‌سازد. ولی نباید آن را ساده انگاشت.

برای مثال، یک صحنه رنگی مثل مزرعه‌ای سبز زیر آسمانی آبی ممکن است در رنگ بسیار جذاب باشد، اما وقتی آن را به سیاه‌ و سفید تبدیل کنیم، از بین می‌رود. چرا؟ چون سبز و آبی در مقیاس روشنایی نزدیک به هم هستند و وقتی به خاکستری تبدیل می‌شوند، تصویری گل‌آلود و بی‌کنتراست به وجود می‌آورند. در زبان عکاسی، گفته می‌شود تصویر «تخت می‌شود»؛ یعنی کنتراست کافی ندارد، عمق بصری‌اش از دست رفته و همه‌چیز مثل سطحی یکنواخت و خاکستری دیده می‌شود.

در مقابل، یک خیابان شهری را تصور کنید که ساختمان‌ها سایه‌های عمیق انداخته‌اند، اما پرتو نوری فقط روی یک رهگذر افتاده است. همین بازی نور و تاریکی در عکاسی سیاه‌ و سفید فوراً درام و قدرت بصری می‌سازد. اینجا جایی است که تضاد روشنایی، نه رنگ، اهمیت دارد.

دایره مونوکروم
دایره مونوکروم

دیدن دنیا با چشمان سیاه‌ و سفید

یاد گرفتن دیدن بر اساس نور به‌جای رنگ آسان نیست، چون ما جهان را رنگی می‌بینیم. اما ابزارهایی وجود دارد:

  • بسیاری از دوربین‌های دیجیتال پیش‌نمایش سیاه‌ و سفید دارند. این حالت به شما اجازه می‌دهد هنگام کادربندی تصویر را در مونوکروم ببینید و تفاوت‌های نوری را تشخیص دهید.
  • یک ترفند ساده میدانی: یک چشمتان را ببندید و با چشم دیگر نیمه‌چشمک بزنید. این کار صحنه را ساده‌تر کرده و کمک می‌کند روشنایی‌ها و تاریکی‌ها را راحت‌تر از هم جدا کنید.

ویرایش؛ فراتر از بی‌رنگ کردن تصویر

تسلط بر عکاسی سیاه‌ و سفید فقط به گرفتن عکس ختم نمی‌شود؛ مرحله ویرایش نیز حیاتی است. کافی نیست رنگ را حذف کنید و تمام.

  • با یک لایه تنظیمی سیاه‌وسفید می‌توانید کنترل دقیقی روی ترجمه هر رنگ به خاکستری داشته باشید: روشن‌تر کردن قرمزها، تیره‌تر کردن آبی‌ها، یا تقویت سبزها برای ایجاد عمق و کنتراست.
  • همچنین، استفاده از فیلترهای رنگی (دیجیتال یا فیزیکی) می‌تواند به جداسازی بهتر عناصر در تصویر کمک کند.
یک لایه‌ی تنظیمی سیاه‌وسفید اضافه کنید تا بتوانید تون‌های مونوکروم را کنترل کنید (اعتبار تصویر: Future).
یک لایه تنظیمی سیاه‌وسفید اضافه کنید تا بتوانید تون‌های مونوکروم را کنترل کنید (اعتبار تصویر: Future).

نتیجه‌گیری

عکاسی سیاه‌ و سفید فقط حذف رنگ نیست؛ بلکه نوعی نگاه متفاوت به نور، فرم و کنتراست است. یک تصویر قدرتمند در عکاسی سیاه‌ و سفید تصادفی به دست نمی‌آید، بلکه نیازمند قصد، چشم تمرین‌کرده و فهم عمیق از نور و فرم است.

منبع digitalcameraworld
1 نظر
  1. آتلیه عکاسی رام می‌گوید

    بسیار عالی

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.