نقد و بررسی دوربین کانن EOS R8

2 1,127

دوربین کانن EOS R8 یک دوربین فول فریم اقتصادی مجهز به سنسور ۲۴.۲ مگاپیکسلی CMOS است؛ این سنسور پیش از EOS R8 در دوربین EOS R6 II به‌کاررفته بود. این دوربین همچنین مجهز به جدیدترین قابلیت‌های فوکوس خودکار کمپانی کانن و قابلیت‌های پیشرفته‌تری در حیطه فیلم‌برداری در مقایسه با دوربین هم‌اندازه EOS RP است.

مشخصات اصلی دوربین کانن EOS R8

  • سنسور فول فریم ۲۴.۲ مگاپیکسلی CMOS
  • عکاسی پیاپی با سرعت ۴۰ فریم بر ثانیه همراه با شاتر الکترونیک (۶ فریم بر ثانیه، همراه با شاتر مکانیکی)
  • عکاسی پیاپی با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه در فرمت RAW با قابلیت pre-buffering نیم‌ ثانیه‌ای
  • فیلم‌برداری 4K با استفاده از تمام سطح سنسور، فیلم‌برداری 6K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه
  • فیلم‌برداری در حالت‌های 10-bit C-Log3 یا HDR PQ
  • حالت 10-bit HDR HEIF
  • منظره‌یاب OLED با وضوح ۲.۳۶ میلیون نقطه‌ای (بزرگنمایی ۰.۷ برابری)
  • نمایشگر پشتی چرخان
  • قابلیت ضبط صدا چهار کاناله با استفاده از مبدل XLR

دوربین EOS R8 چه ویژگی‌های جدیدی دارد؟

دوربین EOS R8
دوربین EOS R8 مجهز به سنسور ۲۴ مگاپیکسلی و پردازشگر Digic X است که پیش‌ازاین در دوربین EOS R6 II وجود داشته، اما ابعاد این محصول جمع‌وجورتر و همانند دوربین EOS RP است.

دوربین EOS R8 ازنظر ابعاد، دوربینی مشابه با EOS RP است که بر روی آن سنسور و سیستم فوکوس خودکار دوربین EOS R6 Mark II سوار شده است؛ لازم به ذکر است که قیمت دوربین EOS R6 II هزار دلار گران‌تر است. بااین‌وجود EOS R8 جایگزین دوربین EOS R و احتمالاً EOS RP خواهد شد. همچنین رقبای این دوربین در سایر برندها را می‌توان دوربین نیکون Z5 و مدل‌های قدیمی‌تر سری a7 سونی دانست.

به گفته کمپانی کانن، سنسور و پردازشگر دوربین EOS R8 با دوربین EOS R6 II یکسان هستند، به‌این‌ترتیب بسیاری از ویژگی‌های اصلی این دوربین ازجمله کیفیت تصویر، سیستم فوکوس خودکار و خروجی ویدیویی، تفاوتی با EOS R6 II نخواهد داشت. البته نباید این دو دوربین را دو دوربین یکسان دانست؛ دوربین R8 نسخه‌ای اقتصادی از دوربین EOS R6 II است. از تفاوت‌های اصلی میان این دو دوربین باید به عدم وجود پرده اول شاتر مکانیکی در دوربین R8 که باعث کاهش سرعت عکاسی این دوربین شده، اشاره کرد.

سیستم فوکوس خودکار

تشخیص سنجاب توسط سیستم فوکوس R8
سیستم فوکوس خودکار دوربین EOS R8 برای تشخیص سنجا‌ب‌ها برنامه‌دهی نشده است، اما بااین‌حال این دوربین توانسته در زمان کوتاهی این سنجاب را تشخیص دهد.

استفاده از سیستم فوکوس خودکار دوربین EOS R6 II در دوربین EOS R8 به این معنا است که این دوربین قادر به تشخیص طیف گسترده‌ای از سوژه‌ها است. این سیستم رابط کاربری بسیار آسانی دارد، تنها کافی است محدوده‌ای برای اعمال فوکوس خودکار انتخاب کنید. دوربین EOS R8 قادر به تشخیص سوژه‌های زیر است.

  • افراد (بدن، سر و چشم)
  • حیوانات (سگ‌ها، گربه‌ها، پرنده‌ها و اسب‌ها)
  • وسایل نقلیه‌ (اتومبیل، موتورسیکلت، هواپیما و قطار)
  • حالت خودکار (در این حالت سیستم فوکوس خودکار، به‌صورت خودکار به تشخیص موارد بالا می‌پردازد)

جوی استیک فوکوس خودکار ازجمله قابلیت‌هایی است که در دوربین EOS R8 وجود ندارد. در عوض می‌توانید از قابلیت لمسی بودن نمایشگر یا تاچ‌پد دوربین برای تنظیم محدوده فوکوس خودکار، استفاده کنید. همانند مدل‌های قبلی، می‌توان ویژگی تاچ‌پد بودن نمایشگر را محدود کرد تا از نویز فوکوس جلوگیری شود.

شاتر مکانیکی تک پره‌ای

دوربین کانن EOS R8

همانند دوربین سونی a7C، دوربین EOS R8 نیز برای پایان پروسه نوردهی از شاتر مکانیکی استفاده می‌کند، اما این دوربین فاقد پره‌های شاتر برای شروع نوردهی است. استفاده از این مکانیسم باعث کاهش قیمت و اندازه این دوربین شده است، اما معایبی نیز به همراه دارد.

بزرگ‌ترین مشکل این مکانیسم، افت سرعت عکاسی پیاپی این دوربین در هنگام استفاده از شاتر مکانیکی است. همچنین سازوکار شاتر مکانیکی این دوربین می‌تواند هنگام تنظیم بر روی سرعت‌های بالا (معمولاً سرعت‌ 1/1000 ثانیه یا سرعت‌های بالاتر) و گشودگی‌ دیافراگم بالا، باعث انحراف بصری شود.

عکاسی پیاپی با فرمت RAW همراه با قابلیت pre-buffer

دوربین EOS R8 همانند دوربین EOS R6 II قادر به عکاسی پیاپی با سرعت ۴۰ فریم بر ثانیه یا ۳۰ فریم بر ثانیه در فرمت RAW است. در هنگام عکاسی پیاپی با فرمت RAW می‌توان از قابلیت pre-buffer نیز استفاده کرد. با استفاده از این قابلیت، هنگامی‌که دکمه شاتر در حالت نیم‌شات قرارگرفته، تصاویر در حافظه دوربین نگه‌داشته می‌شوند و با فشار دادن کامل دکمه شاتر، ۱۵ تصویر که در نیم ثانیه آخر توسط دوربین ثبت شده‌اند، ذخیره خواهند شد. با استفاده از این قابلیت می‌توانید هنگام عکاسی از سوژه‌هایی که سرعت بالایی دارند، شانس بسیار بیشتری در ثبت عکس‌های بی‌نقص داشته باشید.

تصاویر ثبت شده در حالت عکاسی پیاپی و با فرمت Raw در دوربین با فرمت CR3 RAW ادغام می‌شوند، این فرمت در حال حاضر تنها همراه با نرم‌افزار اختصاصی کانن یا از طریق سیستم تبدیل فرمت داخلی دوربین قابل تبدیل به فرمت‌های دیگر است. عکاسی در این حالت و حالت ۴۰ فریم بر ثانیه با استفاده از شاتر الکترونیک دوربین انجام می‌شود که سرعت بسیار بالای ۱۸ هزارم ثانیه‌ای به همراه دارد، اما در هنگام عکاسی از سوژه‌هایی که با سرعت بالایی حرکت می‌کنند، شاهد دیستورت شدن سوژه در محور افقی خواهیم بود.

مقایسه دوربین کانن EOS R8 با رقبای خود

دوربین کانن EOS R8 با قیمت ۱۴۹۹ دلار عرضه شده است که آن را به یکی از ارزان‌ترین دوربین‌های فول‌ فریم بدون آینه تبدیل کرده است، تنها دوربین‌های نیکون Z5 و کانن EOS RP با قیمت‌های کمتری عرضه شدند. همچنین با وجود عرضه دوربین‌های قدیمی‌تر سری a7 با قیمت ارزان‌تر توسط سونی، می‌توان گفت که دوربین EOS R8 در شرایطی کاملاً رقابتی، عرضه شده است.

با وجود قیمت ارزان، دوربین EOS R8 مجهز به جدیدترین سیستم فوکوس خودکار کمپانی کانن است که این موضوع باعث برتری این دوربین نسبت به دوربین‌های قدیمی سری a7 شده است. ازاین‌رو و با وجود بدنه جمع‌وجور، می‌توان از میان دوربین‌های سونی، دوربین a7C را رقیب EOS R8 دانست. در جدول زیر همچنین برای درک تفاوت‌ها، EOS R8 با EOS R6 II مقایسه شده است.

Canon EOS R8 Nikon Z5 Sony a7C Canon EOS R6 II
قیمت دلاری $1499 $1399 $1799 $2499
تعداد پیکسل 24MP 24MP 24MP 24MP
تثبیت کننده تصویر ندارد (تثبیت‌کننده تصویر لنز) دارد دارد دارد
حالت‌های شاتر EFCS
شاتر الکترونیک
شاتر مکانیکی
EFCS
شاتر الکترونیک
EFCS
شاتر الکترونیک
شاتر مکانیکی
EFCS
شاتر الکترونیک
سرعت عکاسی پیاپی

(شاتر الکترونیک)

6fps (40fps) 4.5fps 10fps 12fps (40fps)
رزولوشن و بزرگنمایی منظره‌یاب وضوح ۲.۳۶ میلیون نقطه‌ای

بزرگنمایی ۰.۷ برابری

وضوح ۳.۶۹ میلیون نقطه‌ای

بزرگنمایی ۰.۸ برابری

وضوح ۲.۳۶ میلیون نقطه‌ای

بزرگنمایی ۰.۵۹ برابری

وضوح ۳.۶۸ میلیون نقطه‌ای

بزرگنمایی ۰.۷۶ برابری

نمایشگر پشتی نمایشگر لمسی کاملا چرخان با وضوح ۱.۶۲ میلیون نقطه‌ای نمایشگر لمسی با قابلیت تیلت و وضوح ۱.۰۴ میلیون نقطه‌ای نمایشگر لمسی کاملا چرخان با وضوح ۰.۹۲ میلیون نقطه‌ای نمایشگر لمسی کاملا چرخان با وضوح ۱.۶۲ میلیون نقطه‌ای
جوی‌استیک فوکوس خودکار ندارد دارد ندارد دارد
درگاه کارت حافظه ۱ درگاه UHS-II ۲ درگاه UHS-II ۱ درگاه UHS-II ۲ درگاه UHS-II
قابلیت‌های فیلم‌برداری فیلم‌برداری با رزولوشن 4K و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه

بدون کراپ

حالت 10-bit HDR

فیلم‌برداری با رزولوشن 4K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه

کراپ ۱.۷ برابری

فیلم‌برداری با رزولوشن 4K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه

کراپ ۱.۲ برابری (30p)

فیلم‌برداری با رزولوشن 4K تا سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه

بدون کراپ

10-bit Log یا HDR

خروجی ویدیویی RAW

دوام باتری هنگام استفاده از نمایشگر/منظره‌یاب ۱۵۰/۲۹۰ ۳۹۰/۴۷۰ ۶۸۰/۷۴۰ ۳۲۰/۵۸۰
ابعاد ۱۳۳×۸۶×۷۰ میلی‌متر ۱۳۴×۱۰۱×۷۰ میلی‌متر ۵۹×۷۱×۱۲۴ میلی‌متر ۸۸×۹۸×۱۳۸ میلی‌متر
وزن ۴۶۱ گرم ۶۷۵ گرم ۵۰۹ گرم ۶۷۰ گرم

 

بدنه و دکمه‌های کنترلی دوربین کانن EOS R8

دوربین کانن R8

بدنه دوربین EOS R8 شباهت بالایی با دوربین EOS RP دارد، بدنه‌ای که عکاسی با آن بسیار آسان است، تنها مکان قرارگیری برخی از دکمه‌های کنترلی این دوربین، جابجا شده است. در این دوربین همانند دوربین EOS R6 II، قابلیت‌های کنترلی برای تغییرات مستقیم در تنظیمات وجود ندارد که اصلی‌ترین قسمت آن را می‌توان عدم وجود جوی‌استیک کنترل فوکوس خودکار دانست. بر روی بدنه این دوربین دو دیال کنترل با جایگیری ارگونومیک از گریپ قرار گرفته‌اند.

به گفته کانن، این دوربین در مقابل نفوذ گردوغبار و آب مقاوم است، اما مقاوم آن به اندازه دوربین EOS R6 II نیست. بدنه این دوربین از مواد اولیه سبک‌تری ساخته شده و پلاستیک بیشتری در بدنه آن وجود دارد.  در این دوربین تنها یک درگاه کارت حافظه وجود دارد و محفظه قرارگیری باتری نیز در زیر دوربین قرار گرفته است. همچنین امکان اتصال گریپ باتری نیز در این دوربین وجود ندارد.

درگاه پورت‌ها و کارت‌ حافظه دوربین کانن R8

دوربین EOS R8 دارای ۵ پورت است که در دوربین EOS R6 II نیز شاهد آن‌ها بوده‌ایم. این پورت‌ها شامل پورت micro HDMI، USB-C، هدفون و میکروفون و پورت اتصال ریموت می‌شوند. پورت USB این دوربین، دارای استاندارد نسل ۲ ورژن ۳.۲ با حداکثر سرعت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه است.

باتری

باتری دوربین کانن EOS R8

باتری دوربین R6 II در مقایسه با باتری به‌کاررفته در R8 ظرفیت بالاتری دارد. دوربین R8 مجهز به باتری LP-E17 است که همراه با آن نمی‌توان برای زمان طولانی از دوربین استفاده کرد. این باتری قادر است انرژی دوربین برای ثبت ۱۵۰ تصویر در هنگام استفاده از منظره‌یاب و ۲۲۰ عکس در هنگام تنظیم دوربین بر روی حالت ذخیره انرژی را فراهم کند. البته اعدادی که استاندارد CIPA اعلام می‌کند، همیشه مقادیری کمتر از واقعیت است و می‌توان با هر بار شارژ دوربین، عکس‌های بیشتری ثبت کرد؛ اما به‌هرحال باتری LP-E17 برای استفاده طولانی مدت از دوربین باتری مناسبی نیست، پس اگر قصد عکاسی در محیطی دارید که امکان شارژ باتری وجود ندارد، تهیه چند باتری اضافه را توصیه می‌کنیم. همچنین می‌توان این دوربین را از طریق پورت USB شارژ یا از آن استفاده کرد. به‌این‌ترتیب می‌توانید با همراه داشتن یک پاوربانک دارای قابلیت USB-PD برای مدت طولانی‌تری از EOS R8 استفاده کنید یا باتری آن را شارژ کنید.

قابلیت‌های فیلم‌برداری

نمایشگر چرخان دوربین کانن EOS R8

برخلاف شهرت کمپانی کانن در عدم قرار دادن بسیاری از قابلیت‌ها در دوربین‌های اقتصادی، دوربین EOS R8 در فیلم‌برداری قابلیت‌های فراوانی دارد.

دوربین EOS R8 قادر به فیلم‌برداری با رزولوشن 4K و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه با استفاده از ناحیه 6K سنسور دوربین است. این دوربین همچنین توانایی فیلم‌برداری ۱۰ بیتی همراه با پروفایل‌های C-Log3 یا HDR PQ را به همراه دارد، بر روی بدنه این دوربین پورت‌های میکروفون و هدفون و همچنین نمایشگر کاملاً چرخان وجود دارد. هات شو این دوربین نیز قابلیت اتصال لوازم جانبی مانند مبدل صوتی Tascam XLR برای صدابرداری ۴ کاناله را به همراه دارد.

منظره‌یاب و هات شو دوربین R8

فیلم‌برداری همراه با دوربین EOS R8، محدودیت‌هایی نیز به همراه دارد. در حالت‌های 4K/60p و 1080/120 می‌توان تا ۳۰ دقیقه همراه با آن فیلم‌برداری کرد و در حالت‌های 4K و FullHD 30p نیز می‌توان تا ۲ ساعت در هر نوبت همراه با این دوربین فیلم‌برداری کرد، البته لازم به ذکر است که ظرفیت باتری دوربین برای فیلم‌برداری تا ۲ ساعت کافی نیست.

برای فیلم‌برداری در حالت ۸ بیتی دوربین نیاز به کارت‌ حافظه SD با استاندارد U3 خواهید داشت، این کارت‌های حافظه، قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند. اما برای فیلم‌برداری ۱۰ بیتی C-Log3 یا HDR PQ نیاز به کارت حافظه‌ای با استاندارد V60 خواهید داشت.

سیستم فوکوس خودکار دوربین EOS R8

اگر نیاز به دوربینی دارید که به‌خوبی سوژه‌ها را تعقیب کند یا می‌خواهید از سوژه‌هایی که با سرعت بالایی حرکت می‌کنند، عکاسی کنید از کار با دوربین کانن EOS R8 لذت خواهید برد. با وجود قیمت ارزان‌تر و بدنه کوچک‌تر دوربین R8 در مقایسه با R6 II، سیستم فوکوس خودکار این دو دوربین تقریباً مشابه یکدیگر است. به‌این‌ترتیب قابلیت‌های فراوانی هم در حالت فوکوس خودکار دائمی و هم در حالت فوکوس خودکار تک نقطه‌ای در اختیار شما است.

سیستم فوکوس خودکار دوربین کانن R8 قادر به تشخیص سوژه‌های مختلفی، اعم از قطار، اتومبیل، حیوانات و پرندگان است. این دوربین قادر به تشخیص سوژه با در نظر گرفتن محدوده فوکوس دلخواه شما است. به لطف این موضوع، سوژه‌ای که نزدیک به نقطه فوکوس دلخواه شما است در اولویت قرار می‌گیرد و در صورت فعال کردن حالت Servo AF، تعقیب خواهد شد.

سیستم فوکوس خودکار این دوربین در هنگام عکاسی به‌صورت پیاپی نیز عملکرد بی‌نقصی به همراه دارد. البته لازم به ذکر است که باوجوداین که دوربین R8 مجهز به شاتر الکترونیک است و می‌توان همراه با آن با سرعت ۴۰ فریم بر ثانیه به عکاسی پیاپی پرداخت، حافظه بافر این دوربین محدود است و نمی‌توان بیش از چند ثانیه همراه با آن به عکاسی با این سرعت پرداخت. همچنین قدرت پردازش و ظرفیت باتری این دوربین نیز قدرت نه‌چندان بالای خود را در تداوم عکاسی پیاپی نشان خواهند داد.

منبع Dpreview
2 نظرات
  1. حسین می‌گوید

    سلام ، قابلیت فیلمبرداری عمودی که مناسب شبمه های اجتماعی هست در این دوربین وجود دارد ، مثل r50

    1. احمدرضا فرزان جم می‌گوید

      سلام و عرض ادب.
      در صورتی که به یک گیمبال خوب مجهز باشید، با هر دوربینی می‌تونید در جهت عمودی یا افقی کار کنید. مثلاً مدل‌های زیر:
      https://www.pixel.ir/357-camera-gimbal

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.