نقد و بررسی دوربین سونی a9 III

0 547

دوربین سونی a9 III، جدیدترین دوربین ورزشی، پرسرعت و حرفه‌ای سونی است. این دوربین مجهز به سنسور Stacked CMOS است که امکان عکاسی با پیاپی با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه را مهیا کرده است. دوربین سونی a9 III مجهز به فناوری گلوبال شاتر است که به لطف آن، خوانش پیکسل‌های به‌صورت هم‌زمان از سراسر سنسور انجام می‌شود.

مشخصات اصلی دوربین سونی a9 III

  • سنسور ۲۴ مگاپیکسلی گلوبال شاتر Stacked CMOS
  • عکاسی پیاپی با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه
  • قابلیت ثبت عکس تا ۱ ثانیه قبل از فشار دادن کامل دکمه شاتر
  • قابلیت تنظیم سرعت شاتر تا 1/80000 ثانیه با امکان سینک با فلاش
  • منظره‌یاب OLED با وضوح ۹.۴۴ میلیون نقطه‌ای و بزرگنمایی ۰.۹ برابری
  • نمایشگر چرخان با وضوح ۲ میلیون نقطه‌ای

دوربین سونی a9 III چه ویژگی‌های جدیدی دارد؟

سنسور گلوبال شاتر

استفاده از سنسور مجهز به فناوری گلوبال شاتر، بزرگ‌ترین ویژگی جدید دوربین a9 III سونی است. به لطف استفاده از این فناوری، خوانش پیکسل‌ها از سطح سنسور به‌‌صورت سراسری و هم‌زمان انجام می‌شود و درنتیجه این موضوع در تصاویر که همراه با این دوربین ثبت می‌شوند، انحرافات حرکتی مانند پدیده رولینگ شاتر، وجود نخواهد داشت. البته چنین سنسورهایی پیش از دوربین a9 III نیز وجود داشته، اما a9 III اولین دوربین بدون آینه فول فریم مجهز به این فناوری است. اصلی‌ترین نقاط قوت تکنولوژی گلوبال شاتر، عدم وجود انحرافات حرکتی مانند رولینگ شاتر در تصاویر ثبت شده به همراه این دوربین و سرعت بسیار بالا (۱۲۰ فریم بر ثانیه) در عکاسی پیاپی است.

دوربین سونی a9 III

سرعت بالای خوانش اطلاعات در این دوربین، امکان دستیابی به سرعت‌های بالا در ثبت تصویر را مهیا کرده و می‌توان سرعت شاتر را تا 1/80000 ثانیه بالا برد. خوانش اطلاعات به‌صورت هم‌زمان از تمام سطح سنسور، همچنین به این معنا است که این دوربین می‌تواند حتی در هنگامی‌که سرعت شاتر را بر روی حداکثر میزان تنظیم کرده‌اید نیز با فلاش سینک شود.

البته سنسور گلوبال شاتر استفاده شده بر روی a9 III بدون نقطه‌ضعف نیست. طراحی سنسور گلوبال شاتر به‌گونه‌ای است که میان پیکسل‌ها یک فوتودیود دیگر وجود دارد که عملکرد آن مشابه با حافظه بافر است، این موضوع باعث کاهش اندازه فوتودیود اصلی که وظیفه ثبت تصویر را به عهده دارد، می‌شود. نتیجه این موضوع در حداقل حساسیت ISO این دوربین خود را نشان داده است. حساسیت ISO پایه این دوربین برخلاف اکثر دوربین‌ها، مقدار ۲۵۰ است. عدم امکان استفاده از حساسیت ISO 100 باعث افت کیفیت تصویر خواهد شد، البته این مقدار افت کیفیت، چندان به چشم نخواهد آمد.

عکاسی پیاپی با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه

دکمه‌ شاتر دوربین سونی a9 III
دکمه C5 جدید قرار گرفته در قسمت جلویی دوربین، امکان افزایش سرعت عکاسی و دستیابی به‌سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه را در اختیار گذاشته است.

سرعت خوانش بسیار سریع سنسور این دوربین،‌امکان دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا را در اختیار گذاشته است که پیش‌ازاین دوربین در دوربین‌هایی با سنسورهای بزرگ امکان‌پذیر نبوده است. به بیان دقیق‌تر، سنسورهای Stacked CMOS موجود در نسل‌های قبلی که خوانش اطلاعات آن‌ها به‌صورت تدریجی است، حداکثر سرعت عکاسی ۳۰ فریم بر ثانیه را در اختیار می‌گذارند، اما حداکثر سرعت دوربین a9 III در عکاسی ۴ برابر دوربین‌های پیشین (۱۲۰ فریم بر ثانیه) است. البته باید در خاطر داشته باشیم که نمی‌توان همراه با تمام لنزها از این سرعت استفاده کرد و در همین راستا کمپانی سونی، فهرستی از لنزهایی که می‌توان همراه با آن‌ها با این سرعت عکاسی کرد را در اختیار کاربران گذاشته که می‌توانید برای مشاهده این فهرست، اینجا کلیک کنید.

ممکن است که حتی عکاس‌های ورزشی نیز به‌ندرت به حداکثر سرعت این دوربین در عکاسی پیاپی نیاز داشته باشند. به همین دلیل امکان کاهش سرعت عکاسی پی‌درپی در a9 III وجود دارد تا با هر بار نگه داشتن دکمه شاتر، تعداد زیادی فایل در حافظه دوربین شما ذخیره نشود. همچنین بعد از کاهش سرعت عکاسی پیاپی دوربین در شرایطی که نیاز به‌ سرعت بالای دوربین دارید می‌توانید با فشار دادن دکمه قابل شخصی‌سازی و دکمه شاتر به سرعت‌های بالاتر دسترسی داشته باشید.

درگاه کارت حافظه دوربین سونی a9 III
همانند سایر دوربین‌های بالا رده سونی، دوربین a9 III نیز دارای دو درگاه کارت حافظه CFexpress Type A و UHS-II SD است. البته این کارت‌های حافظه از کارت‌های CFexpress Type B که بسیاری از دوربین‌های غیر از دوربین‌های سونی با آن‌ها سازگار هستند، سرعت پایین‌تری دارد.

کمپانی سونی همانند بسیاری از دوربین‌های قبلی خود از درگاه کارت حافظه CFexpress Type A در این دوربین استفاده کرده که سرعت خوانش و ثبت اطلاعات در این نوع کارت حافظه نصف سرعت کارت‌های حافظ بزرگ‌تر CFexpress Type B است. این نکته به این معنا است که دوربین a9 III برای ساماندهی اطلاعات در هنگام استفاده از حداکثر سرعت پیاپی در عکاسی، باید به حافظه بافر داخلی خود تکیه کند. حافظه بافر این دوربین ظرفیتی برابر با ۱۹۶ عکس فشرده نشده ۱۴ بیتی با فرمت Raw را به همراه دارد، بااین‌وجود هنگام استفاده از حداکثر سرعت این دوربین می‌توان تا ۱.۶ ثانیه به عکاسی پیاپی پرداخت. از این مقادیر می‌توان تخمین زد که حافظه بافر این دوربین ظرفیت تقریبی ۱۰ گیگابایتی دارد.

قابلیت Pre-Capture

دوربین a9 III اولین دوربین دارای قابلیت pre-capture است. باوجوداین قابلیت در حالت نیم فشار دکمه شاتر یا با نگه‌داشتن دکمه AF-On می‌توان تصاویری که در طول مدت ۱ ثانیه از جلوی دوربین شما گذشته‌اند را بازبینی و ثبت کرد. اگر به توانایی خود در تشخیص لحظه ایده‌آل برای ثبت عکس، اطمینان دارید؛ می‌توانید این زمان را تا 1/200 ثانیه کاهش دهید.

پردازشگر هوش مصنوعی

دوربین a9 III مجهز به پردازشگر هوش مصنوعی است که پیش از آن بر روی دوربین a7R V وجود داشته است. البته وجود این تراشه به دوربین قابلیت یادگیری ماشینی اضافه نکرده است، اما عملکرد آن را در تشخیص سوژه در مقایسه با دیگر دوربین‌های سونی، بهبود داده است.

تثبیت‌کننده تصویر

نمایشگر چرخان دوربین سونی a9 III

دوربین سونی a9 III مجهز به آخرین الگوریتم‌های تثبیت‌کننده تصویر است که امکان خنثی کردن اثر لرزش دست تا ۸ استاپ را در اختیار گذاشته است. برخلاف دوربین‌های کانن، مقدار ۸ استاپ تنها مربوط به تثبیت‌کننده تصویر داخلی بدنه دوربین است؛ به‌این‌ترتیب در هنگام استفاده از لنزهایی که دارای تثبیت‌کننده تصویر هستند، این مقدار افزایش خواهد یافت.

عملکرد دوربین سونی a9 III در مقایسه با رقبای خود

با در نظر گرفتن سرعت بسیار بالا و قابلیت‌های حرفه‌ای کاربرپسند دوربین سونی a9 III، نزدیک‌ترین رقبای آن را می‌توان دوربین‌های حرفه‌ای کانن، نیکون و دوربین سونی a1 دانست. در جدول پایین سونی a9 III را با دوربین‌های سونی a1، کانن EOS R3 و نیکون Z9 مقایسه کرده‌ایم.

Sony a9 III Sony a1 Canon EOS R3 Nikon Z9
قیمت دلاری $6500 $6500 $6000 $5500
تعداد پیکسل 24MP 50MP 24MP 46MP
نوع سنسور Stacked CMOS
(Global shutter)
Stacked CMOS Stacked CMOS Stacked CMOS
حداکثر سرعت عکاسی پیاپی ۱۲۰ فریم بر ثانیه ۳۰ فریم بر ثانیه ۳۰ فریم بر ثانیه | ۱۹۶ فریم بر ثانیه (نوردهی/فوکوس خودکار ثابت) ۳۰ فریم بر ثانیه (JPEG) – ۲۰ فریم بر ثانیه (RAW) – ۱۲۰ فریم بر ثانیه (JPEG با وضوح ۱۱ مگاپیکسلی)
Pre-capture تا ۱ ثانیه تنها با فرمت JPEG
تثبیت کننده تصویر تا ۸ استاپ تا ۵.۵ استاپ تا ۸ استاپ تا ۶ استاپ
حداقل حساسیت ISO ۲۵۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۶۴
حداکثر حساسیت ISO ۵۱۲۰۰ ۱۰۲۴۰۰ ۲۰۴۸۰۰ ۱۰۲۴۰۰
حداکثر سرعت شاتر 1/80,000 1/32,000 شاتر الکترونیک
1/8000  شاتر مکانیکی
1/64,000 شاتر الکترونیک
1/8000  شاتر مکانیکی
1/32,000
سینک فلاش 1/80,000 1/400 1/250 EFCS
1/200 Mech
1/180 Elec
1/250
وضوح و بزر‌گ‌نمایی منظره‌یاب ۹.۴۴ میلیون نقطه – بزرگنمایی ۰.۹ برابری ۹.۴۴ میلیون نقطه – بزرگنمایی ۰.۹ برابری ۵.۷۶ میلیون نقطه – بزرگنمایی ۰.۷۶ برابری ۳.۶۹ میلیون نقطه – بزرگنمایی ۰.۸ برابری
سرعت بازسازی تصویر Std: 120 fps
High: 240 fps
Std: 60 fps
High: 120 fps
H+: 240 fps*
Power save: 60 fps
Smooth: 120 fps
Std: 60 fps
High: 120 fps
نمایشگر پشتی نمایشگر چرخان با وضوح ۲ میلیون نقطه‌ای نمایشگر چرخان با وضوح ۱.۴۴ میلیون نقطه‌ای نمایشگر چرخان با وضوح ۴.۱۵ میلیون نقطه‌ای نمایشگر با قابلیت تنظیم جهت قرار گیری در دو جهت با وضوح ۲.۱ میلیون نقطه‌ای
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری 4K up to 120p MOV 8K/30 UHD MOV 6K/60 DCI Raw
4K/120 DCI/UHD MOV
8K/60 Raw
8K/30 DCI MOV
کارت حافظه 2x CFexpress Type A / UHS II SD 2x CFexpress Type A / UHS II SD 1 CFe Type B
1 UHS II SDq
2x CFe Type B / XQD
USB 10Gbps 10Gbps 10Gbps 5Gbps
دوام باتری بر اساس استاندارد CIPA هنگام استفاده از نمایشگر/منظره‌یاب 530 / 400 530 / 430 860 / 620 740 / 700
وزن ۷۰۲ گرم ۷۳۷ گرم ۸۲۲ گرم ۱۳۴۰ گرم
ابعاد ۱۳۶ x ۹۷ x ۸۳ میلی‌متر ۱۲۹ x ۹۷ x ۸۱ میلی‌متر ۱۵۰ x ۱۴۳ x ۸۷ میلی‌متر ۱۴۹ x ۱۵۰ x ۹۱ میلی‌متر

 

طراحی بدنه و ویژگی‌های کنترلی

دوربین سونی a9III

باوجوداین موضوع که بدنه دوربین‌های a7، a9 و a1 شبیه به هم هستند، اما برخی از جزئیات و چیدمان دکمه‌های کنترلی هر نسل از این دوربین‌ها، تفاوت‌های جزئی با یکدیگر دارند. دوربین سونی a9 III ازنظر ارگونومیک دچار تغییرات جدی‌تری نسبت به نسل‌های پیشین شده است.

گریپ این دوربین کمی عمیق‌تر شده، برجستگی آن افزایش‌یافته و فضای بیشتری برای استراحت انگشت اشاره در این دوربین وجود دارد، همچنین دکمه شاتر نیز کمی برجسته شده که در اثر این موضوع دسترسی به دکمه شاتر بسیار آسان‌تر شده است. همچنین دکمه‌های قابل شخصی‌سازی دوربین نیز در قسمت بالایی دوربین قرارگرفته است.

گریپ دوربین سونی a9 III

منظره‌یاب و نمایشگر دوربین سونی a9 III

دوربین سونی a9 III دارای منظره‌یاب ۹.۴۴ میلیون نقطه‌ای مشابه با دوربین a7R V است. عدسی قرارگرفته در قسمت بیرونی این منظره‌یاب، بزرگنمایی ۰.۹ برابری به همراه دارد. بازسازی تصویر در این منظره‌یاب با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه انجام می‌شود، امکان افزایش سرعت بازسازی تصویر به ۲۴۰ فریم بر ثانیه نیز در این دوربین وجود دارد که در این حالت، رزولوشن کاهش خواهد یافت. تصویر منظره‌یاب این دوربین در هنگام عکاسی، سیاه نمی‌شود.

نمایشگر پشتی دوربین وضوح ۲ میلیون نقطه‌ای به همراه دارد و می‌توان حالت قرارگیری آن را در تمام زوایا تنظیم کرد.

باتری

باتری دوربین سونی a9III

دوربین سونی a9 III همراه با باتری NP-FZ100 عرضه شده است. سونی در اکثر دوربین‌های فول فریم جدید خود از این باتری استفاده کرده است. بر اساس استاندارد CIPA این باتری قادر است با هر بار شارژ‌، انرژی موردنیاز برای ثبت ۵۳۰ عکس به همراه نمایشگر پشتی و ۴۰۰ عکس به همراه منظره‌یاب را تأمین کند. باوجوداین موضوع که این اعداد، مقادیر رضایت بخشی هستند،‌ اما معمولاً دوربین‌هایی که به‌صورت اختصاصی برای عکاسی ورزشی ساخته می‌شوند، باتری‌های بادوام‌تری دارند، البته این نوع دوربین‌ها معمولاً همراه با گریپ باتری عمودی عرضه می‌شوند.

خوشبختانه می‌توان دوام باتری دوربین a9 III را با استفاده از گریپ باتری VG-C5 افزایش داد. این باتری گریپ، فضای اضافی برای قرارگیری یک باتری FZ100 دیگر را در اختیار می‌گذارد و با استفاده از آن، دوام باتری دوربین شما، دو برابر خواهد شد.

کیفیت تصویر

نصف شدن اندازه فوتودیود این دوربین تأثیر مستقیمی بر روی قابلیت جذب نور آن گذاشته است. این موضوع درنهایت باعث افزایش حساسیت ISO پایه دوربین و درنتیجه کاهش جزئی در کیفیت تصویر شده است. البته در خاطر داشته باشید که در هنگام عکاسی ورزشی، استفاده از حساسیت ISO 100 چندان ضروری نیست، پس محدود شدن حداقل حساسیت به مقدار ۲۵۰، مشکل چندانی برای کاربران پیش نخواهد آورد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.