بهترین تجهیزات عکاسی سال ۲۰۲۳

0 388

با گذشت یک سال میلادی دیگر، وب‌سایت DPReview بهترین تجهیزات عکاسی سال را اعلام کرد. در سال ۲۰۲۳ صنعت تولید تجهیزات عکاسی دچار تغییرات شگفت‌انگیزی شد و محصولات هیجان‌انگیزی توسط کمپانی‌های مختلف عرضه شدند. در این سال، کمپانی نیکون دوربین فول‌فریم با ظاهر کلاسیک عرضه کرد، فوجی‌فیلم قابلیت‌های بالا رده فیلم‌برداری را به دوربین‌های مدیوم فرمت اضافه کرد، پاناسونیک سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز را به دوربین‌ جدید خود اضافه کرد و پنتاکس از دوربین مونوکروم خود رونمایی کرد. همچنین سونی نیز اولین دوربین فول فریم مجهز به تکنولوژی گلوبال شاتر را عرضه کرد.

در سال ۲۰۲۳ لنزهای مختلفی نیز به بازار عرضه شدند. کمپانی کانن لنز زوم RF 24-105mm f/2.8 که بسیاری از عکاس‌ها منتظر آن بودند را عرضه کرد. کمپانی نیکون به روال خود در ساخت لنزهای پرایم تله‌فتو ادامه داد. سونی تعدادی لنز ازجمله لنز FE 24-70mm F2.8 GM II، و فوجی‌فیلم نیز دو لنز تیلت شیفت برای دوربین‌های مدیوم فرمت خود عرضه کرد.

 

بهترین لوازم جانبی عکاسی و فیلم‌برداری

فینالیست‌های بهترین لوازم جانبی ۲۰۲۳
بهترین تجهیزات عکاسی – بهترین لوازم جانبی

نامزدهای دریافت جایزه در این بخش، گیمبال دوربین‌دار DJI Pocket 3، پهپاد DJI Mini 4 Pro، دوربین ورزشی GoPro Hero 12 Black و میکروفون بی‌سیم Røde Wireless Pro بودند. از میان این محصولات، میکروفون بی‌سیم Røde Wireless Pro جایزه اصلی و پهپاد DJI Mini 4 Pro جایزه افتخاری را از آن خود کردند.

برنده اصلی بهترین لوازم جانبی: میکروفون Røde Wireless Pro

میکروفون Rode Wireless Pro
میکروفون رود Wireless Pro – برنده جایزه بهترین لوازم جانبی سال ۲۰۲۳

به‌طورمعمول کمپانی‌های سازنده تجهیزات عکاسی، فیلم‌برداری و صدابرداری در ارائه نسخه به‌روز شده از محصولات خود، تغییرات چندان بزرگی در طراحی اعمال نمی‌کنند. اما میکروفون Wireless Pro، قابلیت‌های کاملاً جدیدی در اختیار کاربران گذاشته است. این میکروفون از فناوری 32-bit float پشتیبانی می‌کند. البته این میکروفون، اولین میکروفون مجهز به این فناوری نیست، اما سایت DPReview به علت ابعاد کوچک و طراحی مقاوم، امتیاز بالایی به این محصول داده است. این میکروفون برد بی‌سیم ۲۵۰ متری و قابلیت Timecode Sync را به همراه دارد.

بهترین لنزهای زوم

بهترین تجهیزات عکاسی - بهترین لنزهای زوم

فهرست محصولات شرکت‌کننده در این بخش:

  • لنز کانن  RF 24-105mm F2.8 L IS USM Z
  • لنز Sigma 70-200mm F2.8 DG DN OS | Sports
  • لنز سونی FE 20-70mm F4G
  • لنز Tamron 70-180mm F2.8 Di III VCD VXD G2

برنده افتخاری بهترین لنز زوم: لنز Tamron 70-180mm F2.8 Di III VCD VXD G2

 

تامرون در ساخت لنزهای جمع‌وجور، سریع با دامنه تنظیم گشودگی دیافراگم کارآمد، تبحری استادانه کسب کرده و لنز Tamron 70-180mm F2.8 Di III VCD VXD G2 یکی از لنزهای دارای این خصوصیات است. این لنز دارای پورت USB-C است که برای کاربران، امکان آپدیت فریم‌ور و شخصی‌سازی سوئیچ‌های موجود بر روی بدنه لنز را فراهم کرده است. این لنز نسبت به لنز E 70-200mm f/2.8 سونی، ابعاد کوچک‌تر و وزن سبک‌تری دارد، اما کارایی آن افت نکرده و در تمام موقعیت‌ها از عکاسی پرتره تا ورزشی، می‌توان از آن‌ استفاده کرد.

برنده اصلی بهترین لنز زوم: لنز سونی FE 20-70mm f/4 G

برنده بخش بهترین لنز زوم،‌ لنز FE 20-70mm f/4 G

لنز سونی FE 20-70mm f/4 G زاویه دید الترا-واید تا نرمال را به همراه دارد. این لنز در مقابل لنز E 24-70mm زاویه واید‌تری را در اختیار گذاشته است؛ شاید ۴ میلی‌متر آنقدرها به نظر نرسد ولی در عمل کارایی بالایی به این لنز اضافه کرده است. این لنز برای استفاده در طول سفر، گزینه‌ ایده‌آلی است، مخصوصاً اگر دوربین شما یکی از دوربین‌های a7CR یا a7C II باشد. علاوه‌ بر اندازه جمع‌وجور، این لنز کیفیت تصویر عالی، بوکه چشم‌نواز، خروجی بسیار شارپ هنگام استفاده از فاصله کانونی ۲۰ میلی‌متری به همراه دارد، همچنین انحراف فلر در این لنز به‌خوبی کنترل‌شده است. یکی از جذابیت‌های این لنز برای فیلم‌برداران، امکان استفاده از لرزشگیر Active SteadyShot و قابلیت جلوگیری از تنفس فوکوس و دستیابی به فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متری به‌صورت هم‌زمان است.

بهترین لنزهای پرایم

بهترین تجهیزات عکاسی - بهترین لنزهای پرایم

محصولات شرکت‌کننده در این بخش:

  • لنز Nikon Z DX 24mm f/1.7
  • لنز OM System M.Zuiko Digial ED 90mm F3.5 Macro IS Pro
  • لنز Sigma 14mm f/1.4 DG DN
  • لنز سونی FE 50mm f/1.4 GM

برنده افتخاری بهترین لنز پرایم: سونی FE 50mm f/1.4 GM

از زمان معرفی مانت E، ۶ لنز ۵۰ میلی‌متری برای این مانت عرضه شده است. با عرضه لنز E 50mm f/1.2 GM در سال ۲۰۲۱، کمتر کسی فکر می‌کرد که یک لنز ۵۰ میلی‌متری جی‌مستر دیگر نیز در آینده عرضه خواهد شد. اما سونی با عرضه لنز FE 50mm f/1.4 GM از لنزی کارآمد برای بسیاری از کاربران، رونمایی کرد. این لنز قادر است تصاویری بسیار شارپ، باکیفیت با بوکه‌ و نواحی خارج از فوکوس نرم و چشم‌نواز را در اختیار بگذارد. با وجود کیفیت بسیار بالا، این لنز در مقابل سایر لنزهای ۵۰ میلی‌متری بالا رده، وزن سبک‌تر و اندازه کوچک‌تری دارد. این لنز را می‌توان بهترین لنز ۵۰ میلی‌متری مانت E دانست، مگر این‌که به حداکثر گشودگی دیافراگم f/1.2 نیاز داشته باشید.

برنده اصلی بهترین لنز پرایم: Sigma 14mm f/1.4 DG DN

برنده اصلی بهترین لنز پرایم: Sigma 14mm f/1.4 DG DN

در اوایل سال گذشته مدیر کمپانی سیگما، صحبت‌هایی درباره طراحی و عرضه لنزهای منحصر‌به‌فرد کرده بود، لنز Sigma 14mm f/1.4 DG DN را می‌توان به‌درستی محصولی منحصربه‌فرد دانست. این لنز که به‌صورت اختصاصی برای عکاسی نجومی طراحی شده، ابعاد بزرگی دارد؛ اما قابلیت‌های جالب‌توجهی به همراه دارد. این لنز سرعت بسیار بالایی دارد و قادر است نور اجرام آسمانی را به‌خوبی جذب کند. از قابلیت‌های منحصربه‌فرد این لنز، باید به وجود سیستم گرم‌کننده داخلی که در شب‌های سرد بسیار کارآمد است، اشاره کرد.

بهترین دوربین‌های غیرحرفه‌ای

بهترین تجهیزات عکاسی - بهترین دوربین‌های غیرحرفه‌ای

محصولات شرکت‌کننده در این بخش:

  • کانن EOS R50
  • کانن EOS R8
  • فوجی‌فیلم X-S20
  • سونی a6700

برنده افتخاری بهترین دوربین غیرحرفه‌ای: دوربین کانن EOS R8

دوربین کانن EOS R8 یک دوربین فول فریم و مجهز به بسیاری از قابلیت‌های دوربین‌های بالا رده کانن است. به بیان دقیق‌تر در این دوربین سنسور، پردازشگر و سیستم فوکوس خودکار دوربین EOS R6 Mark II به‌کاررفته، اما قیمت آن ۱۰۰۰ دلار ارزان‌تر از EOS R6 Mark II است. دوربین EOS R8 در ثبت تصاویر با رنگ‌های زنده و واقعی و رنگ پوست طبیعی، توانایی قابل توجهی دارد، عملکرد این دوربین در هنگام استفاده از حساسیت ISO بالا، بسیار عالی است و می‌توان همراه با آن به‌صورت ۱۰ بیتی فیلم‌برداری کرد. البته دوام نه‌چندان عالی باتری، عدم وجود پرده اول شاتر مکانیکی و جوی‌استیک فوکوس خودکار از نقاط ضعف این دوربین هستند، اما بااین‌وجود این دوربین می‌تواند از پس تمام نیازهای بسیاری از کاربران برآید.

برنده اصلی بهترین دوربین غیرحرفه‌ای: دوربین سونی a6700

برنده اصلی بهترین دوربین غیرحرفه‌ای: دوربین سونی a6700

دوربین سونی a6700 دوربینی برای تمام کاربران است. چندان تفاوتی وجود ندارد که اولویت شما اگر عکاسی، فیلم‌برداری یا ولاگ باشد، این دوربین می‌تواند به‌خوبی نیازهای شما را برآورده کند. در این دوربین شاهد برخی از ویژگی‌های دوربین‌های گران‌قیمت‌تر (مانند رولینگ شاتر کنترل‌شده و دیال دوگانه) هستید. البته در این دوربین، کمبودهایی مانند طراحی نه‌چندان ارگونومیک، سرعت محدود و عدم وجود جوی‌استیک فوکوس خودکار نیز وجود دارند. در عوض سونی a6700 یکی از بهترین سیستم‌های فوکوس خودکار، قابلیت‌هایی مانند کراپ خودکار کادر برای تعقیب سوژه در هنگام ولاگ و امکان استفاده از طیف گسترده لنزهای مانت E را در اختیار گذاشته است.

بهترین دوربین نیمه‌حرفه‌ای

بهترین تجهیزات عکاسی - بهترین دوربین نیمه‌حرفه‌ای

محصولات شرکت‌کننده در این بخش:

  • دوربین نیکون ZF
  • دوربین پاناسونیک Lumix S5 IIX
  • دوربین پاناسونیک Lumix G9 II
  • دوربین سونی a7C II

برنده افتخاری بهترین دوربین نیمه‌حرفه‌ای: پاناسونیک Lumix S5 IIX

دوربین پاناسونیک S5 IIX اولین دوربین پاناسونیک سری لومیکس مجهز به سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز است، این موضوع موجب امکان رقابت بیشتر این مدل با رقبای خود شده است. همچنین این دوربین قابلیت فیلم‌برداری با خروجی ProRes و ذخیره آن به‌صورت مستقیم بر روی درایو SSD و فیلم‌برداری با فرمت Raw و انتقال خروجی از طریق پورت HDMI را به همراه دارد.

برنده اصلی بهترین دوربین نیمه‌حرفه‌ای: دوربین نیکون Zf

برنده اصلی بهترین دوربین نیمه‌حرفه‌ای: دوربین نیکون Zf

دوربین نیکون Zf دوربینی با ظاهر کلاسیک و شبیه به دوربین‌های مرسوم در اوایل دهه ۸۰ میلادی، اما با مشخصات فنی امروزی است. این دوربین کیفیت تصویر بسیار عالی و سیستم فوکوس خودکار پیشرفته‌ای را به همراه دارد. قابلیت‌های فیلم‌برداری این دوربین نیز در مقایسه با دوربین‌های هم‌رده قدیمی‌تر نیکون، دستخوش تغییرات و پیشرفت چشمگیری شده است. البته نمی‌توان Zf نیکون را دوربینی مناسب برای استفاده طولانی یا استفاده به همراه لنزهای سنگین دانست. اما باوجود گذشت چند سال از عرضه این دوربین، هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

بهترین تجهیزات عکاسی: بهترین دوربین‌های حرفه‌ای

بهترین تجهیزات عکاسی - بهترین دوربین‌های حرفه‌ای

محصولات شرکت‌کننده در این بخش:

  • دوربین فوجی‌فیلم GXF 100 II
  • دوربین لایکا Q3
  • دوربین نیکون Z8
  • دوربین سونی a7CR

برنده افتخاری بهترین دوربین حرفه‌ای: دوربین سونی a7CR

دوربین a7CR مجموعه‌ای از قطعات بعضی از دوربین‌های جدید سونی است. این دوربین دارای بدنه‌ای مشابه با دوربین a7C است اما منظره‌یاب و دیال بزرگ‌تری بر روی آن سوار شده است. کیفیت تصویر و سیستم فوکوس خودکار آن نیز همانند دوربین a7R V است، اما قیمت دلاری آن به مقدار ۹۰۰ دلار از a7R V ارزان‌تر است. منظره‌یاب این دوربین از دوربین a7R V کوچک‌تر و پنل آن رزولوشن پایین‌تری به همراه دارد، همچنین قابلیت‌های کنترلی a7CR به گستردگی a7R V نیست، اما سایر ویژگی‌های این دوربین در ابعادی کوچک‌تر و قیمتی ارزان‌تر در دوربین a7CR وجود دارند. این دوربین در بخش بهترین دوربین حرفه‌ای مسابقه بهترین تجهیزات عکاسی سایت DPReview برنده افتخاری شده است.

برنده اصلی بهترین دوربین حرفه‌ای: دوربین نیکون Z8

برنده اصلی بهترین دوربین حرفه‌ای: دوربین نیکون Z8

دوربین Z8 نیکون، دوربینی سریع با رزولوشن بالا است که بیشتر قابلیت‌های دوربین بالا رده Z9 را با قیمتی ارزان‌تر در اختیار گذاشته است. سیستم فوکوس خودکار این دوربین عملکرد بسیار عالی به همراه دارد، کیفیت تصویر آن با بهترین دوربین‌هایی که برای عکاسی از مناظر طراحی شده‌اند رقابت می‌کند و همچنین قادر است با رزولوشن بسیار بالا برای نمایش در نمایشگرهای بسیار بزرگ، فیلم‌برداری کند.

بهترین تجهیزات عکاسی: بهترین محصول سال

بهترین تجهیزات عکاسی - بهترین محصول سال

فهرست محصولات شرکت‌کننده در این بخش:

  • لنز Fujifilm GF 30mm F5.6 T/S
  • دوربین نیکون Z8
  • لنز Sigma 14mm F1.4 DG DN Art
  • لنز سونی FE 20-70mm F4 G

برنده افتخاری بهترین محصول سال: لنز Sigma 14mm F1.4 | Art

لنز Sigma 14mm F1.4 | Art واید‌ترین لنز با حداکثر گشودگی دیافراگم f/1.4 است که به‌صورت اختصاصی برای عکاسی نجومی طراحی شده است. لنزهای متنوعی ازجمله لنزهای تیلت شیفت برای دوربین‌های بدون آینه مدیوم فرمت و لنزهای استاندارد زوم با قابلیت استفاده از زاویه دید واید در سال گذشته عرضه شدند،‌ اما این لنز سیگما امکان تماشا و عکس‌برداری بسیار باکیفیت از اجرام آسمانی را برای کاربران مهیا کرده است.

برنده اصلی بهترین محصول سال در مسابقه بهترین تجهیزات عکاسی: دوربین نیکون Z8

برنده اصلی بهترین محصول سال: دوربین نیکون Z8

دوربین نیکون Z8 به همان دلایلی که به‌عنوان بهترین دوربین حرفه‌ای سال انتخاب شده، به‌عنوان بهترین محصول سال نیز انتخاب شده است. این دوربین تقریباً تمام قابلیت‌های دوربین بالا رده Z9 را با بدنه‌ای کوچک‌تر، وزنی سبک‌تر و قیمتی ارزان‌تر در اختیار گذاشته است. این دوربین سیستم فوکوس خودکار بی‌نقص، سرعت بسیار بالا در عکاسی و قابلیت‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای را برای علاقه‌مندان مهیا کرده است.

منبع Dpreview
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.