کاربرد رنگ‌های مختلف چترها در نورپردازی

1 2,960

چترها از پرکاربردترین شکل‌دهندگان نور به حساب می‌آیند و در سایزها، اشکال و رنگ‌های مختلفی در دسترس عکاسان قرار دارند. در این مطلب قصد داریم در مورد روش شکل‌دهی به نور توسط انواع مختلف چتر و کاربرد رنگ‌های مختلفشان توضیحات مختصری را ارائه کنیم.

به طور کلی چترها دو گونه‌ی مختلف دارند: نوع نیمه‌شفاف که با نام‌های Shoot through یا Translucent نیز شناخته می‌شود و انواع انعکاسی که به نام Reflective شناخته می‌شوند.

انواع نیم‌شفاف که معمولاً به رنگ سفید هستند برای پراکنده کردن و به دست آوردن نور ملایم مورداستفاده قرار می‌گیرند. در زمان استفاده از این نوع چترها فلاش روبه‌داخل چتر قرار می‌گیرد و چتر بین فلاش و سوژه واقع می‌شود. این نوع چترها بعضی‌اوقات به‌عنوان جایگزینی ارزان و جمع‌وجور برای سافت‌باکس‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند و می‌توان از آن‌ها در فاصله‌ی نزدیکی نسبت به سوژه استفاده کرد. البته در صورت نیاز می‌توانید از این چترها نیز به شکل یک چتر انعکاسی بهره بگیرید.

این چتر 101 سانتیمتری که توسط کمپانی Fomex ساخته شده است یک نمونه از چترهای نیم‌شفاف است.

در عکس زیر می‌توانید فرق نور فلاش به‌صورت تنها، Shoot Through و انعکاسی با یک چتر نیم‌شفاف را مشاهده کنید:

چترهای انعکاسی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که نور فلاش به داخل آن‌ها تابانده می‌شود و سطح داخلی چتر نور را منعکس می‌کند. این‌گونه چترها علاوه بر بزرگ‌تر کردن منبع نور و تولید نور ملایم، امکان محدود کردن و کنترل آن را نیز می‌دهند. لازم به ذکر است که در زمان استفاده از این نوع چترها منبع نور بین سوژه و چتر قرار می‌گیرد.

از مزایای چترهای انعکاسی می‌توان به این مورد اشاره کرد که در رنگ‌های مختلفی در دسترس هستند. به‌این‌ترتیب نه‌تنها می‌توان از آن‌ها برای شکل‌دهی و پراکنده کردن نور استفاده کرد، بلکه می‌توان برای تغییر دمای عکس و کنترل دقیق‌تر نور نیز بهره گرفت. در ادامه به‌صورت مختصر کاربرد هر رنگ را شرح می‌دهیم:

طلایی: از این نوع چترها برای گرم کردن نور بر روی سوژه استفاده می‌کنیم. این نوع چترها برای عکاسی پرتره در محیط باز از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.

نقره‌ای: از چترهای نقره‌ای برای افزایش نور بدون تأثیر بر روی رنگ استفاده می‌شود. این نوع چترها کمترین اتلاف نور را دارند ولی نوری که تولید می‌کنند به نرمی چترهای سفید نیست.

سفید: از چترهای سفید برای روشن‌تر کردن سایه‌ها بهره گرفته می‌شود. نور بسیار نرمی تولید می‌کنند و رنگ نور را تغییر نمی‌دهند، ولی نسبت به انواع نقره‌ای نور کمتری را منعکس می‌کنند. بنابراین نیاز خواهید داشت که قدرت فلاش را کمی بیشتر کنید.

 

پوشش خارجی چترهای انعکاسی نیز می‌تواند مشکی یا سفید باشد. انواع مشکی نور اضافی محیط را نیز تا حدودی کنترل می‌کنند و تأثیر نورپردازی شما را افزایش می‌دهند.

البته برخی از چترهای انعکاسی دارای یک پوشش نیمه‌شفاف نیز هستند که فلاش درون آن قرار می‌گیرد. این‌گونه چترها مانند Umbrella Soft-Box Dual Layer Black/White با نام چتر سافت‌باکس نیز شناخته می‌شوند. با استفاده از این چترها نور باز هم ملایم‌تر خواهد شد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.