باتری گریپ چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

1 2,387

یکی از دلایلی که موجب می‌شود حرفه‌ای‌ها به سمت دوربین‌های DSLR گرایش داشته باشند، این است که در کنار سنسورهای بزرگ، سیستم‌های فوکوس پیشرفته و لنزهای قابل تعویض، لوازم جانبی متنوعی نیز برای آن‌ها قابل خریداری هستند. یکی از محبوب‌ترین لوازم جانبی که بیشتر عکاسان از آن‌ها استفاده می‌کنند باتری گریپ است.

باتری گریپ‌ها لوازم جانبی پرطرفداری هستند که به زیر دوربین متصل شده و از طریق اتصالات باتری با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

در عکس زیر می‌توانید یک باتری گریپ بدون دوربین را مشاهده کنید:

این هم یک دوربین با گریپ باتری نصب‌شده در زیر آن:

کانن تقریباً برای تمامی مدل‌های DSLR خود باتری گریپ عرضه می‌کند، ولی نیکون تنها برای مدل‌های سطح بالاترش باتری گریپ را ارائه می‌کند.

خوب حالا چرا عکاسان از باتری گریپ استفاده می‌کنند و استفاده از آن‌ها چه مزیت‌هایی دارد؟

 

استفاده از باتری گریپ عمر باتری شما را دو برابر می‌کند

باتری گریپ‌ها دو باتری دوربین را در خود جای می‌دهند و زمانی که شارژ یکی از آن‌ها به پایان برسد به‌صورت خودکار از دومی استفاده خواهند کرد. بنابراین عمر باتری دوربین شما را دو برابر می‌کنند. یکی از بدترین اتفاقاتی که برای یک عکاسی حرفه‌ای ممکن است بیفتد تمام شدن باتری در میان کار است و با استفاده از یک باتری گریپ می‌توان احتمال پیش آمدن چنین اتفاقی را کاهش داد. البته باید یک باتری دوم را باید به‌صورت جداگانه تهیه کرد.

 

نیازی نیست حتماً از باتری خود دوربین استفاده کنید

بیشتر باتری گریپ‌ها دارای دو نوع خشاب برای باتری هستند. یکی برای باتری خود دوربین و دیگری برای استفاده از باتر‌ی‌های قلمی. به‌این‌ترتیب حتی درصورتی‌که باتری اصلی دوربین را همراهتان ندارید یا شارژش تمام شده است نیز می‌توانید به عکاسی ادامه دهید. البته توصیه نمی‌شود به‌صورت مداوم از باتری‌های قلمی استفاده کنید، ولی راهکار اضطراری کارآمدی هستند.

 

ارگونومی دوربین‌ را بهبود می‌بخشند

این موضوع به‌خصوص در مورد دوربین‌های کوچک‌تر مانند کانن 1300D یا 100D صادق است. بسیاری از افراد وقتی دوربین‌های کوچک‌تر را در دست می‌گیرند حس راحتی نمی‌کنند و تمام انگشت‌هایشان بر روی گریپ دوربین جای نمی‌گیرند. باتری گریپ این مشکل را حل می‌کند. البته وقتی از لنزهای بزرگ و سنگین تله استفاده می‌کنید بالانس دوربین‌های بزرگ مانند کانن 5D Mark IV و نیکون D750 نیز بر هم می‌خورد و استفاده از گریپ می‌تواند تعادل را به آن‌ها بازگرداند. شاید اضافه کردن یک باتری گریپ به دوربینی با یک لنز تله‌‌ی بزرگ اشتباه به نظر برسد، زیرا وزن آن را افزایش می‌دهد، ولی در واقعیت موجب برقراری بالانس بهتری در وزن دوربین می‌شود و کنترل آن را راحت‌تر می‌کند.

 

دکمه‌های اضافی بر روی باتری گریپ



وقتی دوربین را در حالت عمودی یا پرتره نگاه می‌دارید، بسیاری از دکمه‌های روی دوربین، ازجمله دکمه‌ی شاتر در جایگاه مناسبی نیستند و پیدا کردن یا استفاده از آن‌ها می‌تواند سخت و خسته‌کننده باشد. به همین دلیل باتری گریپ‌ها چند دکمه‌ی پرکاربرد مانند دکمه‌ی شاتر را بر روی خود جای داده‌اند تا در حالت پرتره نیز بتوانید به‌راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

 

چند نکته در مورد باتری گریپ‌ها که بد نیست بدانید:

ضروری نیست که باتری گریپ را از برند خود دوربین تهیه کنید

اگر به دنبال باتری گریپ با برند خود دوربین بگردید ممکن است با قیمت‌های بالایی مواجه شوید، ولی باتری گریپ از آن دسته لوازمی است که واقعاً نیازی به خرید از برند اصلی نخواهید داشت. البته توجه داشته باشید که باتری گریپ‌ را از برندهای معتبر مانند Phottix بخرید یا مطمئن شوید که نمره‌ی خوبی را از خریداران دریافت کرده باشد.

 

برای دوربین‌های سطح پایین نیکون به باتری گریپ‌های خاصی نیاز خواهید داشت

دوربین‌های سطح مبتدی نیکون مانند D3300 دارای کانتکت شاتر نیستند، بنابراین باتری گریپ‌های معمولی نمی‌توانند دکمه‌ی شاتر آن‌ها را به کار بیندازند. برای این نوع دوربین‌ها به گریپ خاصی احتیاج خواهید داشت که با کابل مخصوصی به دوربین متصل می‌شوند.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.