ما که هستیم؟!
من نه منم، نه من منم
اول لازمه بگم این کورسوی سوادی که من دارم در حد روخوانی اشعار حضرت مولانا نیست چه برسه به فهم معانی ولی از اونجایی که میفرمایند :هرکسی از ظن خود شد یار من ، من هم گاهی از ظن خودم …
داشتم می خوندم که رسیدم به اینجا :
گر تو تویی و من منم
من نه منم، نه من منم
و یاد خیلی چیزها افتادم؛ روزهای خیلی سختی رو میگذرونیم و با کاهش قدرت خریدمون، کار کردن و پول درآوردن و گذران زندگی هرروز سختتر میشه و هرروز کسایی رو میبینیم که با روش جدید قصد تأمین مخارج زندهبودن یا زندگی کردنشون رو دارن.
امروز پیکسل ۱۵ ساله شد و کمکم داره به سن بلوغ میرسه؛ از روز اول نمیخواستم شبیه کسی باشم برخلاف خیلی که می خوان شکل یه شخص بهخصوص باشن همیشه دوست داشتم دیگران شبیه من باشن، اتفاقاً تازگیها دارم به این مرحله میرسم و میبینم که خیلیها ادای ما رو در میارن، ببخشید گفتم ادا، چون تقلید یه چیزیه، تقلب یه چیزه و ادا درآوردن یه چی دیگه.
اتفاقاً وقتی به راهاندازی کار و کسب آیفونچی فکر میکردم دائماً این جمله به جمجمهام لقد میزد:
مثل همه، شبیه هیچکس.
در ظاهر شاید مثله همه باشیم، فروشگاه آنلاینی که روی یک فروشگاه بنا شده یا فروشگاهی که یک فروشگاه آنلاین هم داره : اما مثله همه، شبیه هیچکس.

روزهای اولی که کارمون رو شروع کردیم تازه با سالها تأخیر تب دات کامها تو ایران بالا رفته بود و خیلی فروشگاههای تخصصی باهدف کمک به مشتری تأسیس شده بودن که بعضی هاشون الآن تعطیل شدن، بعضیهاشون الآن هدف شونو گم کردن و هرروز یه کار جدید می کنن، یه روز کنار دوربین کتونی میفروشن یه روز کنار کامپیوتر پیشنهاد ادکلن اورجینال به یکسوم قیمت واقعیاش میدن.
اما ما همه سعیمون رو کردیم تا با وجودی که بهظاهر مثه همه هستیم در داخل خودمون شبیه هیچکس نباشیم.
گر تو تویی و من منم: من نه منم، نه من منم
به این مصرع که رسیدم واقعاً به این فکر میکردم که ما که هستیم، عجب بی پا و دستیم، همینجوری نشستیم !!!
خیلی کلاسها و دوه های آموزشی گذروندم، خیلی جزوهها خوندم، خیلی درسها گرفتم، اما خیلی از اون هایی رو که باعث رشد سریع میشدن روبه کار نبستم چون تو بازاریابی آنلاین بزرگنمایی و شو آف توجیه داره اما من اصول اخلاقی خودم رو دارم: بهقدر بود باید نمود.
اما تو شهری که همه گندم نما و جو فروشند (اینهمه تو اصل شعره به اونایی که جز همه نیستن بر نخوره) سالم بودن و سالم موندن خیلی سخته.
تابهحال سعی کردم یا بهتره بگم سعی کردیم تا کار خودمون رو بکنیم و با اونایی که کاری شبیه کار ما دارن کاری نداشته باشیم چون فکر میکردم بیان کردن کلکها و تقلبها و دروغهای دیگران نوعی خودخواهی یا خودشیفتگی یه ، اما الآن به اون پختگی رسیدیم که راههای تقلب و جعل فروشندگان ظاهرساز رو افشا کنیم بدون اینکه قصدمون از این کار بالا بردن فروش خودمون باشه چون : چو میبینی که نابینا و چاه است اگر خاموش بنشینی گناه است.
سالها پیش در یک مجموعه آگهی روی یک موضوع تأکید داشتیم: حتی اگر از ما نخرید.
حالا روی همین جمله تأکید میکنم:
حتی اگر از ما نخرید؛ به گفتههای ما توجه کنید.
چون حیات کار و کسب ما درگرو اعتماد مشتریان به این صنف و این گروه از فروشندگانه، وقتی اعتماد روز به روز کمتر می شه همه باهم زیان میکنیم.
این مطلب نه از سره اینه که بگم ما بهترینیم، یا فقط ما خوبیم، هر کس ممکنه اشتباه کنه البته معنیاش این نیست که “آدمی جایزالخطاست” رو قبول داشته باشم، ما هم ممکنه سرمون کلاه بره، ما هم ممکنه اشتباه داشته باشیم اما پای خطا و اشتباهمون وا می ستیم و جبران میکنیم.
اما طراحی برای فریب دادن مشتری (که متأسفانه این روزها بین بازاریابها خصوصاً در دنیای مجازی و فروشگاه هان بهظاهر آنلاین یک هنر محسوب می شه) با کوتاهی، خطا یا اشتباهی که ممکنه در هر صنعتی رخ بده خیلی فرق می کنه.
مثلاً پیش میاد تویوتا میلیونها دستگاه خودرو رو برای رفع عیب به نمایندگیها فراخوانی می کنه، این با تقلب فولکس خیلی فرق داره.
در اینجا از همه همراهان پیکسل میخوام به مطالبی که تحت عنوان کاسبی بی کلک نوشته می شه دقت کنن و اگر سؤالی دارن از هر راه ارتباطی که با پیکسل هست بپرسن.
بههرحال قصد داریم تجربیات خودمون رو با شما به اشتراک بذاریم و اگر شما هم تجربهای از هر تقلب، فریب مشتری و … دارید با ما در میون بذارید تا ما هم به اطلاع همه برسونیم.
محمدرضا منفرد
مؤسس پیکسل
شما اینهمه از خود تعریف کردین سایتتون یه طراحی درست درمون نداره ادم میره تو سایت گیج میزنه نه برندها طبقه بندی شدن یا خیلی از کالاها قیمت خورده میزنی میری تو صفحه کالا میبینی نوشته کالا موجود نیست !!! نه خیلی از برندهای عکاسی رو برای فروش میارید فقط روی سه برند اصلی کلید کردین فقط بخاطر فروش بیشتر و اصلا بفکر مایی که طرفدار بقیه برندها هستیم نیستید و هیچگونه حمایتی نمیکنید و اهمیتی نمیدید چون تعدادمون کمه و منفعت انچنانی براتون نداره
امیدوارم انتقادپذیر باشید
در پناه حق.
سجاد شریفی عزیز سلام
چند مطلب رو پشت هم گفته اید ولی من سعی می کنم آنها را از هم جدا کنم و تک تک پاسخ دهم، شاید که در نظر آید.
“شما این همه از خود تعریف کردین”
جدا دوبار پشت هم مطلبی رو که نوشته بودم خوندم و چیزی که بشه اسمش رو خودستایی گذاشت پیدا نکردم، حالا منظور شما از تعریف همین خودستایی هست که من می گم یا مفهوم دیگه نمیدونم
” سایتتون یه طراحی درست درمون نداره ادم میره تو سایت گیج میزنه”
حق با شماست، کلا هیچ وقت فرصت کارکردن روی UI و UX رو نداشتیم چون خیلی وقتمون صرف کارهای حاشیه ای مثله تغییر چند بار در روز قیمت ها میشه.
“نه برندها طبقه بندی شدن”
شاید بهتر باشه دسته بندی چند بعدی داشته باشیم، که از منو بتونید تمام محصولات یک برند را با هم ببینید ولی منطق دسته بندی ما بر اساس عملکرد و محل استفاده اون ابزار هست تا بازدید کننده از یک ابزار برندهای مختلف رو ببینه،البته همین حالا هم در صفحه ی هر کالایی روی لوگوی برند که کلیک کنید همه محصولات اون برند رو می بینید و با فیلتر های سمت راست صفحه می تونید موجود و غیر موجود های جدا کنید.
” یا خیلی از کالاها قیمت خورده میزنی میری تو صفحه کالا میبینی نوشته کالا موجود نیست !!!”
بله، این به خاطر اینه که اون صفحه تو مرورگر شما کش شده، یا روی سرور ما به علت بازدید نشدن رفرش نشده.
” نه خیلی از برندهای عکاسی رو برای فروش میارید”
هر کس توان و قدرتی داره، ما علاقه ای به بزرگنمایی نداریم، آن چیزی که در بازار موجود است را عرضه می کنیم، ما وارد کننده نیستیم ما نماینده فروش واردکنندگان هستیم و تقریبا هر کالایی که در ایران نماینده رسمی دارد را عرضه می کنیم، بازار ابزار های عکاسی ایران بسیار کوچک و بسته است و برای تجار واردات خیلی از محصولات توجیه اقتصادی ندارد.
” فقط روی سه برند اصلی کلید کردین فقط بخاطر فروش بیشتر”
احتمالا منظور شما کانن، نیکون و سونی هست، بعید نیست این دایره به زودی تنگ تر هم بشه، زمانی کانن، نیکون، سونی، کاسیو، الیمپوس، پنتاکس، سامسونگ، سیگما، پاناسونیک، لایکا … هم نماینده فعال داشتند و ما هم عرضه می کردیم، اما بعضی از سازنده ها امروز اصلا وجود ندارند که ما بخواهیم کالای آنها را معرفی کنیم حتی.
” و اصلا بفکر مایی که طرفدار بقیه برندها هستیم نیستید و هیچگونه حمایتی نمیکنید و اهمیتی نمیدید چون تعدادمون کمه و منفعت انچنانی براتون نداره”
زیاد آدمه شوخی نیستم، ولی آخه ما کلوپ هواداری یک برند یا یک گروه نیستیم، ما فروشگاه مستقل شخصی هستیم که باید به فکر دخل و خرجمان باشیم، در متن هم به طنز گفته ام که ” خیلی فروشگاههای تخصصی با هدف کمک به مشتری تاسیس شده بودن ک…” ما قرار نبوده از کسی حمایت کنیم ادعایی هم نداشتیم،( هرچند سند حمایت از بعضی فعالیت های فرهنگی و هنری موجود است ) در کل هر آنچه که امکان اش باشد برای مشتری تهیه میکنیم، موجود بودن کالا در فروشگاه آنلاین یا قفسه های فروشگاه ملاک نیست، اگر امکان تامین کالایی باشد به سفارش برای مشتری تهیه می کنیم.
“امیدوارم انتقادپذیر باشید”
امیدوارم امید شما را ناامید نکرده باشم (:
در پناه حق.
سپاس از شمایی که با حوصله مشکلات ما را به ما می گویید، این روز ها خیلی خوانندگان یا بهتره بگم بینندگان حتی حال لایک کردن هم ندارند، چه برسه به اینکه کامنت بزارن.
ممنونم
محمدرضا جمالی منفرد
همیشه موفق و سربلند باشید …