چرا در زمان تغییر دیافراگم، دوربین حرف L را در نمایشگر نشان می‌دهد؟

2 2,953

دوربین‌های DSLR دستگاه‌های پیچیده‌ای هستند و کدهای خطای فراوانی را ممکن است نمایش دهند. کاربران کانن ممکن است با خطای ERR 01 آشنا باشند که به معنی عدم برقراری ارتباط بین لنز و دوربین است. کاربران نیکون نیز ممکن است به خطای CHA/CHR برخورد کرده باشند. این خطا به این معنی است که کارت حافظه مشکلی دارد.

ولی وقتی دوربین در زمانی که قصد تغییر دیافراگم را دارید در نمایشگر بالایی حرف L را نشان می‌دهد به چه معنی است؟

ممکن است نمایان شدن حرف L در نمایشگر مشابه یک کد خطا به نظر برسد، به‌خصوص به این دلیل که اجازه‌ی تغییر دیافراگم را هم نمی‌دهد. ولی در واقع این یک پیغام خطا نیست، بلکه تنها به شما یادآوری می‌کند که دیال پشت دوربین قفل است.

در دوربین‌های کانن به‌صورت پیش‌فرض کنترل دیافراگم بر عهده‌ی دیال پشت دوربین گذاشته شده است و سرعت شاتر با استفاده از دیال پشت دکمه‌ی شاتر کنترل می‌شود. این کنترل‌ها قابل برنامه‌ریزی هستند، بنابراین ممکن است هنگام انجام سایر تنظیمات نیز با این پیغام مواجه شوید. هر زمان که حرف L را بر روی نمایشگر بالای دوربین مشاهده کردید بدانید که به‌اشتباه یا با قصد دیال پشت دوربین را قفل کرده‌اید و یادتان رفته است که آن را باز کنید.

این قفل برای اینکه مطمئن شوید برخی از تنظیمات را به اشتباه تغییر نمی‌دهید بسیار کاربردی است، ولی بعضی‌اوقات نیز ممکن است باعث دردسر شود.

2 نظرات
  1. Hamed می‌گوید

    عالی بود مرسی از راهنمایی زیبا

  2. مطهره می‌گوید

    خیلیییییییی از لطفتون ممنونم
    دو روزه با این مشکل روبرو هستم و نمیدونستم باید چکار کنم!!!

    نوشته شما بسیار بسیار برای من راهگشا و حلال مشکلم بود.
    خیلییییی ممنونم

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.