راهنمای خرید لنزهای واید و فوق واید (بخش اول)

30 5,488

لنزهای واید بدون شک از محبوب‌ترین لنزهای عکاسی بشمار می‌روند و به همین دلیل افراد زیادی روزانه در سراسر جهان اقدام به خرید این شاخه از لنزها می‌کنند. مسلماً در این میان مهم‌ترین و کلیدی‌ترین سؤالی که افراد از خود می‌پرسند این است که بهترین لنز واید کدام است؟! اما احتمالاً این افراد برای یافتن پاسخ این سؤال دچار سردرگمی شده و دردسرهای زیادی را می‌کشند. اگر شما هم قصد خرید لنزی واید یا فوق واید را دارید برای اینکه به پاسخ روشنی برای سؤال بالا دست پیدا کنید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با همراه ما باشید.

لنزهای واید می‌توانند جذابیت خاص خود را برای عکاسان سبک‌های مختلف به همراه داشته باشند. به عنوان مثال برای یک عکاس خیابان و مستندساز بدون شک ساده نیست تا پرسپکتیو و چشم‌اندازی که لنزهای واید در دسترس قرار می‌دهند را نادیده بگیرد و به آن عشق نورزد. همان‌گونه که احتمالاً می‌دانید پرسپکتیوی که یک لنز ۵۰ میلی‌متری فراهم می‌آورد تا حد بسیار زیادی به چشم‌اندازی که چشم انسان ارائه می‌دهد شباهت دارد. آن چه با چشمان خود می‌بینیم شامل هر آن چیزی است که پیرامون ما قرار دارد و به طور یقین آنچه که به واسطه زاویه دید خود قادر به مشاهده آن هستیم و احساسش می‌کنیم در درک و تفسیر محیط پیرامون ما نقشی حیاطی ایفا می‌کند. شاید به دلیل همین تشابه باشد که لنزهای واید و فوق واید نزد بسیاری از عکاسان منظره، طبیعت و یا عکاسان پروژه‌های معماری از جایگاه والایی برخوردار هستند. حتی اگر در این مسئله ریزتر و دقیق‌تر شویم درمی‌یابیم که لنزهای واید برای عکاسان ورزشی، عکاسان حیاط وحش و به طور خاص برای عکاسان پرتره‌ای که می‌خواهند بخشی از محیط اطراف را در کادر تصویر خود جای دهند نیز جذابیت خاصی دارند.

Best-Wide-angle-lenses-for-Nikon-DLSR

تنوع لنزهای واید بسیار گسترده است. برای مثال برای خرید یک لنز ۲۸ یا ۳۵ میلی‌متر نزدیک به ۱۰۰ انتخاب وجود دارد؛ از لنزهای واید استاندارد گرفته تا لنزهای فیش‌آی مدور و فوق واید. با این وجود در ادامه سعی داریم برخی از جذاب‌ترین لنزهای واید را از سازندگان مختلف معرفی کنیم و توصیه می‌کنیم پیش از خرید لنز واید جدید خود، نیم‌نگاهی هم به لیست پیشنهادی ما داشته باشید.

در دو بخش اول این مطلب لنزهای مناسب برای دوربین‌های DSLR را معرفی می‌کنیم و در پخش پایانی نیز پیشنهاد‌های خود را برای لنزهای واید مناسب برای دوربین‌های بدون آینه مطرح خواهیم کرد.

 

لنزهای مناسب برای دوربین‌های DSLR

1265743934000_675829

Nikon

در میان لیست بلند بالای لنزهای واید نیکون، لنز ۱۹ میلی‌متر این شرکت می‌تواند یکی از جالب‌ترین انتخاب‌ها باشد که برای دوربین‌های فول‌فریم و قطع DX این کمپانی طراحی و معرفی شده است. از دیگر لنزهای پیشنهادی نیکون در این شاخه می‌توان به لنز سریع AF-S NIKKOR 20mm f/1.8G ED با کمینه فاصله فوکوس حدوداً ۲۰ سانتی‌متر اشاره داشت. اگر قصد استفاده از این لنز بر روی یک دوربین قطع متوسط DX را دارید حتماً می‌دانید که در این شرایط فاصله کانونی معادل آن برابر با ۳۰ میلی‌متر خواهد بود. لنزهای AF DX Fisheye-NIKKOR 10.5mm f/2.8G ED و AF Fisheye NIKKOR 16mm f/2.8D جزو لنزهای فیش‌آی نیکون بشمار می‌روند که با استفاده از آن‌ها می‌توان تصاویری با زاویه دید ۱۸۰ درجه را به ثبت رساند. هر دوی این لنزها برای دوربین‌های فول فریم و قطع متوسط این کمپانی قابل استفاده هستند.

1410504666000_1082607

شرکت نیکون چندین لنز سریع و واید فیکس نیز تاکنون روانه بازار کرده است. برای مثال لنز AF NIKKOR 14mm f/2.8D ED از مطرح‌ترین لنزهای فوق واید و پرایم این برند ژاپنی است. لنز سریع AF-S NIKKOR 24mm f/1.4G ED نیز برای عکاسی در شرایط نوری ضعیف و محیط‌های تاریک از جمله بهترین انتخاب‌های موجود در این شاخه است. دیگر لنزهای واید پیشنهادی از سری لنزهای خانواده نیکون عبارت‌اند از لنز AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED VR، PC-E NIKKOR 24mm f/3.5D ED، AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED، AF-S NIKKOR 16-35mm F/4G ED که همگی به سیستم لرزشگیر مجهز می‌باشند. همچنین لنز AF-S Zoom-NIKKOR 17-35mm f/2.8D IF-ED را نیز پیشنهاد می‌کنیم که ارزش بررسی و تحقیق همه جانبه را داراست.

اگر به طور ویژه قصد خرید لنز واید و فیکس ۲۸ یا ۳۵ میلی‌متری را از برند نیکون دارید، سه گزینه پیش روی شماست که هر سه جزو لنزهای سریع محسوب می‌شوند؛ AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G ED و AF-S NIKKOR 28mm f/1.8G به همراه لنز AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G.

Canon

کانن در حال حاضر حدود ۱۳ لنز واید و فوق واید پرایم را برای دوربین‌های DSLR فول فریم و قطع APS-C خود روانه بازار کرده است. علاوه بر این، ۷ لنز زوم واید هم در لیست لنزهای معرفی شده توسط این کمپانی به چشم می‌خورد. از جدیدترین لنزهای این شرکت می‌توان به EF 11-24mm f/4L USM و EF 35mm f/1.4 II USM اشاره داشت. اگر قصد ثبت تصویر با چشم‌اندازی ۱۸۰ درجه دارید بد نیست در مورد لنز فیش‌آی EF 8-15mm f/4L Fisheye USM هم تحقیق کنید. در محدوده فاصله کانونی 35-16 میلی‌متر نیز کانن دو لنز با موتور فوکوس خودکار USM را معرفی کرده است. لنز اولی مدل EF 16-35mm f/2.8L II USM می‌باشد که بازشدگی دیافراگم ثابتی را ارائه می‌دهد و از بدنه‌ای مقاوم در برابر نفوذ آب برخوردار است. لنز دوم در این محدوده فاصله کانونی لنز EF 16-35mm f/4L IS USM با حداکثر بازشدگی دیافراگم ثابت f/4 می‌باشد که به سیستم لرزشگیر تصویر نیز مجهز است. اگر هم از کاربران دوربین‌های قطع APS-C کانن هستید لنز EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM می‌تواند یکی از ایده آل ترین انتخاب‌های موجود برایتان باشد.

1423194519000_1119028_0

لنزهای EF 14mm f/2.8L II USM، EF 24mm f/1.4L II USM و EF 35mm f/1.4L USM همگی از خانواده لنزهای سری L کانن هستند که در زمره مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین لنزهای معرفی شده در چند سال اخیر قرار می‌گیرند. کانن برای انتخاب بیشتر لنزهای EF 24mm f/2.8 IS USM، EF 28mm f/2.8 IS USM و EF 35mm f/2 IS USM را نیز معرفی کرده است که همگی به سیستم لرزشگیر تصویر اختصاصی مجهز هستند و می‌توان تصاویر مطلوب‌تری را با آن‌ها در شرایط نوری ضعیف و سرعت‌های پایین شاتر به ثبت رساند. برای دوربین‌های قطع متوسط هم لنز EF-S 24mm f/2.8 STM قابل انتخاب است که فاصله کانونی معادل ۳۸ میلی‌متر را ارائه می‌دهد و از یک موتور فوکوس پله‌ای بهره می‌برد که تجربه فوکوس خودکاری نرم و بی‌صدا را ممکن می‌‌کند. اگر هم از علاقه‌مندان لنزهای تیلت/شیفت هستید بهتر است نیم‌نگاهی به لنزهای TS-E 17mm f/4L و TS-E 24mm f/3.5L II داشته باشید.

Sony A-Mount

برای دوربین‌های DSLR سونی با مانت A شش لنز پرایم و هشت لنز زوم در دسترس است که در این میان سه لنز زوم چند منظوره مخصوص حسگرهای قطع متوسط APS-C وجود دارد که از ۱۸ میلی‌متر شروع می‌شود. لنز 16mm f/2.8 Fisheye در حقیقت وایدترین لنز پرایم موجود برای دوربین‌های مانت A سونی است که در ساخت آن از عناصر ED و Aspherical بهره گرفته شده و به لطف این ساختار اپتیکی می‌توان عکس‌هایی با شارپنس بالا در سراسر تصویر را انتظار داشت. اگر باز هم لنز بهتری می‌خواهید حتماً لنزهای 20mm f/2.8 و لنز Distagon T* 24mm f/2 ZA SSM Prime با موتور فوکوس خودکار بی‌صدا ساخت شرکت زایس را مد نظر قرار دهید. لنز 35mm f/1.4G Prime نیز می‌تواند جزو انتخاب‌های اصلی در این شاخه باشد.

1441889553000_1185201

لنز مدل 16-35mm f/2.8 ZA SSM II Vario-Sonnar T* که با همکاری مشترک زایس و سونی ساخته شده است با حداکثر بازشدگی دیافراگم ثابت F/2.8 از لنزهای سریع بشمار می‌رود که به لطف بهره‌گیری از عناصر ED در ساختار اپتیکی آن و همچنین پوشش T-Star عدسی‌ها می‌تواند جزو مطمئن‌ترین گزینه‌های موجود باشد. از جمله لنزهایی که برای دوربین‌های قطع متوسط سونی در دسترس می‌باشد نیز می‌توان به لنزهای واید زوم DT 11-18mm f/4.5-5.6 با فاصله کانونی معادل 27-16.5 میلی‌متر و لنز ماکروی DT 30mm f/2.8 با نسبت بزرگنمایی 1:1 اشاره داشت.

در مطلب بعدی به معرفی برخی لنزهای پیشنهادی از برندهای سیگما، تامرون، توکینا و زایس خواهیم پرداخت. پس یخش بعدی را از دست ندهید.

30 نظرات
  1. لیلا می‌گوید

    سلام
    من canon 700dدارم.آیا می شه لنز واید براش گرفت؟

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام.
      بزرگترین مزیت تمام DSLR ها قابلیت تعویض لنز هست.
      لنز واید 18-10 کانن خیلی لنز خوبیه و انتخاب مناسبی برای شماست.
      https://www.pixel.ir/slr-lens/4857-canon-ef-s-10-18mm-f45-56-is-stm.html

  2. بهروز حسینی می‌گوید

    سلام بهترین لنز واید برای دوربین 610 دی ، کانن کدام است؟ ممنونم از راهنماییتان

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام.
      در چه حد واید؟
      برای چه منظوری؟

  3. بمانی می‌گوید

    با سلام
    بهترین لنز واید (سه مورد) برای نیکون D7200 کدامست؟
    ممنون از شما

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام.
      بهترین در واقع برای چه کاری و چه رنج قیمتی؟
      لنز 20-10 گزینه خیلی خوبیه که هم یک رنج مناسب از فاصله کانونی واید به شما میده و هم کیفیت خوبی داره!
      اما در بین لنزهای فیکس واید، لنز 35mm f/1.8G یک لنز باکیفیت و خوش قیمت هست که فکر میکنم لنز کیت داشته باشید و فاصله کانونی اون رو در اختیار داشته باشید.
      اما لنز با کیفیت و خوبی هست.
      موارد دیگه ای هم هستن که از این دو مورد گرونتر هستن مثل Tamron SP 15-30mm f/2.8 Di VC USD که لنز بسیار با کیفیت و البته گرونی هست و روی فول فریم هم قابل استفاده است.

  4. سروش می‌گوید

    با سلام
    لنز واید مناسب دوربین نیکون D3400 با قیمت کمتر وجود نداره؟ زیر 35 م م

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      خیر
      از این ارزونتر فقط یک مورد هست: 55-18

  5. سروش می‌گوید

    ممنون.
    توی لنز 55-18 ،در وایدترین حالت یعنی 18 م م کیفیت و شارپنس تصاویر اختلاف محسوسی داره با لنز های قیمت متوسط و بالا؟
    و اینکه اصلا بیشترین کیفیت رو توی این لنزها در چه(55-18) فاصله کانونی میبینیم؟

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      طبیعتاً وقتی ارزونترین لنز رو میخرید نباید اون رو با گرونترین لنزها مقایسه کنید!
      اگر غیر از این بود دلیلی برای خرید لنزهای دیگر و تولید لنزهای مختلف در فواصل کانونی یکسان نبود . . .
      و در مجموع هم نمیشه گفت دقیقاً در چه فاصله کانونی بیشترین کیفیت رو میبینید.
      اما در این لنز چون با بیشتر شدن فاصله کانونیش، دیافراگمش هم بسته تر میشه (نور عبوری کمتر میشه) پس هرچه فاصله کانونی کمتر باشه میتونید با دیافراگم بازتر و در نتیجه کیفیت بیشتری عکاسی کنید.

  6. Mobina می‌گوید

    سلام. میشه راجب لنز های نیکون هم بگید؟!‌ لنز 18_140 بهتره یا 18_135

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام بله حتما در چند روز آینده یه مطلب در این مورد منتظر می‌کنیم.

  7. بابک می‌گوید

    سلام
    برای دوربین pentax k-x بهترین لنز واید باری عکاسی معماری داخلی چیست؟ از لحاظ قیمت کدام لنز واید به نسبت کیفیت مناسبتر هست؟

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام لنز mc PENTAX-DA 14mmF2.8ED گزینه مناسبی هست ولی در کل لنز‌های مانت K در ایران سخت پیدا می‌شه. اگر کسی رو در خارج دارید می‌تونید بسپارید بهش که براتون تهیه کنید.

  8. میثم می‌گوید

    سلام، عدد روی لنز ها برای دوربین کراپ با احتساب ضریب برش هست؟ از اونجا که لنز کراپ روی فول فریم قابل استفاده نیست میشه نتیجه گرفت مثلا 18-270 تامرون دقیقا 18 روی دوربین یا 27؟

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام. البته فاصله کانونی لنز فاکتوریه که به مشخصات فیزیکی لنز بستگی داره و نه به ابعاد سنسور دوربین. و وقتی میگیم مثلا لنز ۵۰ میلی‌متر مخصوص دوربین‌های کراپ فاصله کانونی معادل ۷۵ میلی‌متر داره یعنی این لنز بر روی حسگر کراپ همان زاویه دید یک لنز ۷۵ میلی‌متر بر روی یک دوربین فول‌فریم را ارائه می‌ده. لنز‌های مخصوص دوربین‌های کراپ هم بدون احتساب ضریب برشه و اگر می‌خواید فاصله کانونی معدلش رو به دست بیارید باید در کراپ فکتور ضرب کنید.

  9. محمد می‌گوید

    سلام
    ایا لنز اولترا وایدی هست که به d7200 نیکون و 750 نیکون بخوره؟
    لنز tokina 11-16 این شرایط را دارد؟
    متشکر

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام بله لنز‌های واید زیادی هستند. همین لنز Tokina 11-16 هم به دو دوربین قابل اتصال هستش ولی چون لنز برای سنسور‌های APS-C طراحی شده روی دوربین D750 باید بر روی حلت کراپ عکاسی کرد. بهترین گزینه برای استفاده بر روی دوربین‌های فول‌فریم و کراپ لنز‌های مانت FX هستند. مثل لنز 14-24 f2.5 FX. یا لنز Sigma 18-35mm f/1.8 DC ART HSM

  10. مرتضي می‌گوید

    سلام اقا سجاد من ی دوربین 200Dکنون دارم
    و لنز ١٨۵۵روش بود و ی لنز ۵٠برای پرتره گرفتم میخاستم ببینم برای گرفتن عکس واید به چه شماره لنزی نیاز دارم
    ممنون

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام
      برای گرفتن عکس‌ّای واید با توجه به سایز سنسورتون همون لنز ۱۸-۵۵ مناسب هستش. فاصله کانونی را از ۱۸ تا ۳۵ باید قرار بدید.

  11. سلیمان می‌گوید

    سلام
    اطلاعت خوبی وجود داشت ،ممنون
    من دوربین کانن 800d خریدم و کار معماری انجام میدم دنبال یه لنز واید هستم
    اگر پیشنهادتون بفرمایید ممنون میشوم

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      سلام دوست عزیز. معمولا در عکاسی معماری از لنز های اولترا واید استفاده میشه و یکی از بهترین انتخاب ها برای دوربین های کراپ دار کانن Canon 10-18mm STM و لنز Sigma 10-20mm f3.5 هستن.

  12. m26 می‌گوید

    سلام.خسته نباشید.من یه دوربین 1300d دارم با لنز 55-18 کیت دوربین
    خواستم بپرسم برای عکاسی معماری و طبیعت چه لنزی به دوربینم میخوره؟

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      سلام معمولا براب عکاسی معماری از لنزهای اولترا واید استفاده میکنند و متداولترین لنز اولتراواید برای دوربین های Half Frame لنز Canon 10-18mm هست.

  13. منصور می‌گوید

    سلام
    من یک دوربین کانن D500 دارم که لنز آن فابریک هست برای عکسهای گروهی باید فاصله زیاد باشه تا همه توی عکس نشان داده شوند و برای مشاهده عکس توی کامپیوتر باید عکس را زوم کرد تا خوب دیده شود چه لنزی و با چه مشخصاتی باید تهیه کنم که این مشکل حل شود فقط برای مراسمات شخصی از دوربین استفاده میکنم
    با تشکر

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      سلام لنز Nikon 10-20mm جواب نیاز شما رو میده.

  14. مجتبی می‌گوید

    سلام
    من یه دوربین 80D دارم چه لنز وایدی برای فیلمبرداری با کرین مناسب هست؟
    سپاس

  15. شهلا می‌گوید

    سلام خسته نباشید من دنبال یک لنز مناسب برای عکاسی طبیعیت هستم و لنزی که در خانه بتوان براحتی از ان استفاده کرد. دوربین من 700d کانن میباشد

  16. شهلا می‌گوید

    دوربین من 700d کانن میباشد

  17. بهزاد می‌گوید

    سلام ، وایدترین لنزی که میشه با 7D استفاده کرد چه لنزی هست ؟

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.