گزارش جلسه پرسش و پاسخ فیلم سینمایی « جاده قدیم »
نشست رسانهای « جاده قدیم » با حضور منیژه حکمت؛ کارگردان فیلم، مهتاب کرامتی، پوریا رحیمی، محمدرضا غفاری و ترلان پروانه بازیگران فیلم و با اجرای محمود گبرلو عصر امروز جمعه سیزدهم بهمنماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.
درابتدای نشست منیژه حکمت گفت: مدیون اهالی رسانه هستیم و از اینکه در خدمت شما هستیم خرسند و خوشحالیم. من روز گذشته با مردم در سالن سینما فیلم میدیدم ولی بلیت نبود و مردم باید روی زمین مینشستند و فیلم میدیدند و یا برای سانس فوق منتظر میماندند که از این بابت معذرتخواهی میکنم از مردم سراسر ایران.
مهتاب کرامتی با ابراز خوشحالی از اینکه فیلم را در کنار اصحاب رسانه دیدهام، گفت: برای من این همنشینی ونظر شما مهم است و موجب ارتقای کار من میشود.
منیژه حکمت در ادامه گفت: از همه عواملم که در این پروسه همراهم بودند تشکر می کنم. بهترین عوامل سینما همراه این فیلم بودند. قرار بود من این فیلم را در سال 94 بسازم که مسئله انرژی هستهای داغ بود و شرایط اقتصادی نیز که همیشه وجود دارد.
حکمت با اشاره به اینکه این فیلم از دغدغههایم میآید، افزود: سخت است چنین فیلمنامهای را کار کردن، به طوری که فیلمنامه علیه خودش عمل نکند. شاید قبل از این اگر کار میکردم، شانس کار کردن با چنین گروهی را نداشتم.
کارگردان «جاده قدیم» درباره اینکه تا چه اندازه این فیلم دچار ممیزی شده است، گفت: خوشبختانه فیلمنامهای که نوشته شده بود، ساخته شد به غیر از برخی نکاتی که همیشه باید در فیلمها رعایت شوند. من آدم حاشیهپردازی نیستم، مطالبه گر هستم و این را میگویند حاشیه.
کرامتی با ابراز رضایت از حضور در این فیلم گفت: حضور در چنین نقشی برای هر کسی آرزو است. ما تحقیقات میدانی داشتیم و زمانی که من به فیلم پیوستم و جز اولین نفرات بودم، خانم حکمت تحقیقات و وویسهای ضبط شده را در اختیارم گذاشتند. موارد اینچنینی در جامعه زیاد است اما ترس از فاش شدن هویتشان اجاره پرداختن به این موضوع را نمیدهند.
حکمت درباره این موضوع که بسیاری از خردهپیرنگهای فیلم میتوانست در فیلم حذف شود، پاسخ داد: همه قصهها حولمحور یک خانواده بود و به هم مرتبط بودند. این نظر شماست و محترم است.
غقاری درباره حضور در این فیلم گفت: از گروه بسیار خوبمان و آرامشی که سر صحنه برای ما وجود داشت، تشکر میکنم. این صمیمیت موجب میشد ما با خوشحالی کارمان را انجام دهیم. در فیلمی که آدم حالش خوب است، مطمئنا خروجی خوب میشود.
حکمت درباره اسپانسرهای فیلم گفت: من با صدای بلند میگویم که ما اسپانسری نداریم و اسامی که در تیتراژ میبینید را برای اکران پاک خواهیم کرد. بانک پارسیان هم تنها به ما یک شعبه داد.
پروانه نیز گفت: آنقدر شرایط پشت صحنه خوب بود از پایان فیلمبرداری ناراحتم. بعد از این کار و پشتیبانیهایی که خانم حکمت داشتند، کار کردن با دیگر کارگردانها را برای من سخت میکند و فکر میکنم چنین پشتیبانیهایی برای من در سینما رقم نخواهد خورد.
او درباره بیلبورد تاکسیهای اینترنتی که در فیلم دیده شد، گفت: هیچ قصدی در کار نبوده است.
کارگردان این فیلم در پاسخ به اینکه آیا ساخته شدن فیلم «فروشنده» باعث شد شما راحتتر کار کنید، گفت: فیلمنامه این فیلم پنج سال قبل در خانه سینما ثبت شده است. هیچ مرکز آماری درباره تجاوز و چنین ناهنجاریهایی وجود ندارد. مسئولین این حوزه آن را انکار میکنند. باید تحقیق کرد تا ببنیم این روند ناهنجاری به کجا میرسد. دیروز من در سینما آزادی و مگامال بودم و شاهد بودم که درصد کمی از بلیتها به مردم تعلق دارد و درصد بالایی در اختیار ارگانهای خاص است و این موضوع برای من بسیار ناراحت کننده است.
منیژه حکمت درباره ضد زن بودن یکی از کاراکترهای فیلم گفت: من همه مردهای فیلمم را دوست دارم. ضد مرد بلد نیستم فیلم بسازم و به جنسیت کاراکترها نگاه نمیکنم.
کرامتی در توضیح کاراکترهای فیلم گفت: خانم حکمت در فیلمشان به گونهای رنگپردازی داشتند که شخصیتها هر کدام به نوبه خودشان با موضوع برخورد میکنند.
کارگردان این فیلم در پاسخ به اینکه آیا ساخته شدن فیلم «فروشنده» باعث شد شما راحتتر کار کنید، گفت: فیلمنامه این فیلم پنج سال قبل در خانه سینما ثبت شده است. هیچ مرکز آماری درباره تجاوز و چنین ناهنجاریهایی وجود ندارد. مسئولین این حوزه آن را انکار میکنند. باید تحقیق کرد تا ببنیم این روند ناهنجاری به کجا میرسد. دیروز من در سینما آزادی و مگامال بودم و شاهد بودم که درصد کمی از بلیتها به مردم تعلق دارد و درصد بالایی در اختیار ارگانهای خاص است و این موضوع برای من بسیار ناراحت کننده است.
منیژه حکمت درباره ضد زن بودن یکی از کاراکترهای فیلم گفت: من همه مردهای فیلمم را دوست دارم. ضد مرد بلد نیستم فیلم بسازم و به جنسیت کاراکترها نگاه نمیکنم.
کرامتی در توضیح کاراکترهای فیلم گفت: خانم حکمت در فیلمشان به گونهای رنگپردازی داشتند که شخصیتها هر کدام به نوبه خودشان با موضوع برخورد میکنند.