لنزهای ثابت زیر یک میلیون تومان
معرفی لنزهای پرایم زیر یک میلیون تومان + نمونه عکس
لنزهای ثابت زیر یک میلیون تومان از پرطرفدارترین لنزهای بازار هستند که برای تجربه سبکهای جدید در عکاسی به عکاسان پیشنهاد میشوند.
در این مطلب پس از تشریح تفاوتهای اصلی ایجادشده توسط لنزهای ثابت با عدد دیافراگم کمتر، به معرفی تعدادی لنز ثابت با قیمتی زیر یکمیلیون تومان به همراه نمونه عکس آنها خواهیم پرداخت. اگر تا امروز تصمیمی برای خرید یک لنز پرایم یا ثابت نگرفتهاید شاید با خواندن این مطلب و مشاهده تفاوتها و برتریهای لنزهای ثابت، نظرتان در این مورد تغییر کند:
دیافراگم یا اپرچر! مسئله این است . . .
اولین تفاوتی که در مشخصات لنزهای ثابت (یا پرایم) جلبتوجه میکند عددی است که ما ایرانیها به نام اندازه یا عدد دیافراگم میشناسیم. عددی که در متنها و تنظیمات دوربین با نام اپرچر (aperture) نیز از آن یاد میشود.
حقیقت این است که کلمه “دیافراگم” صرفاً اشاره به تیغههایی دارد که با تغییر اندازه روزنه درون لنز موجب کاهش یا افزایش نور ورودی به آن میشوند، اما “اپرچر” دقیقاً اشاره به آن روزنهی ایجادشده توسط آن دارد. در زبان انگلیسی بههیچعنوان از کلمه “دیافراگم” برای اشاره به این مورد استفاده نمیشود، بلکه فقط با کلمات f-number و aperture به آن اشاره میشود که عدد مربوط به آن در کنار حرف F ذکر میشود.
رابطه میان میزان بازشدگی این روزنه یا اپرچر با عدد مربوط به آن معکوس است! یعنی هرچه عدد مربوطه بزرگتر باشد این روزنه بستهتر خواهد بود و هرچه این عدد کوچکتر باشد میزان بازشدگی این روزنه بیشتر است. حداقل این عدد دیافراگم در لنزهای زوم ارزانقیمت متغیر و بین ۳٫۵ و ۵٫۶ است.
این در حالی ست که ارزانترین لنزهای پرایم و حرفهای معمولاً عدد دیافراگمهایی بسیار پایینتر مثل ۲٫۸ یا ۱٫۸ را در اختیار کاربر قرار میدهند.
تأثیر بازشدگی دیافراگم بر عکس چیست؟
هرچه f-number کوچکتر باشد دیافراگم بازتر و نوری هدایتشده به سمت سنسور بیشتر خواهد بود. این یعنی کاربر در نور کمتر و با ایزوی کمتر میتواند عکسی روشنتر با سرعت شاتری بالاتر به ثبت برساند!
با بالا رفتن ایزو، تصویر نیز با نویز بیشتری به ثبت میرسد (پس کمتر بودن آن یک مزیت است) و وقتی سرعت شاتر بالاتر باشد یعنی امکان ثبت سوژههای متحرک بیشتر است و درنهایت وقتی دیافراگم بازتر باشد، عمق میدان وضوح شما کمتر است و سوژه به شکل بهتری از پسزمینه جدا خواهد شد. مطالعه موارد ذکر شده در تصویر زیر درک این مسئله را سادهتر خواهد کرد:
این یعنی عکس شما جلوه بهتری خواهد داشت. خصوصاً در زمانی که منابع نوری کوچک پشت سوژه شما قرار داشته باشند جلوهای در آن ایجاد خواهد شد که به آن “بوکه” گفته میشود.
لنزهای زیر یکمیلیون تومان برای دستیابی به f-number پایینتر کدماند؟
درمجموع لنزهایی با f-number کوچکتر لنزهای گرانی محسوب میشوند، خصوصاً اگر امکان زوم نیز داشته باشند. اما برخی از لنزهای ساختهشده توسط کمپانی کانن و نیکون علیرغم دارا بودن f-number پایین و بازشدگی دیافراگم مناسب، قیمت بسیار مناسبی نیز دارند که امکان تجربه سبک جدیدی از عکاسی را به عکاسان میدهند. کیفیت این لنزهای ارزان به حدی مناسب است که از آنها روی بدنههای گران و حرفهای نیز استفاده شود.
در اینجا قصد معرفی شش لنز با f-number پایین راداریم که در زمان نگارش این متن (تابستان ۱۳۹۶) دارای قیمتی زیر یکمیلیون تومان هستند. همگی این لنزها دارای فاصله کانونی ثابت هستند.
این لنز با قیمتی در حدود چهارصد هزار تومان یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین لنزهای پرایم ساختهشده توسط کانن است. این لنز کانن سالهاست که به شکلهای گوناگون توسط کانن تولید میشود.
مدل فعلی و موجود در بازار این لنز EF 50mm f/1.8 STM است که STM در نام این لنز اشاره به سیستم فوکوس آن دارد که هم بیصداتر و هم دقیقتر از مدلهای پیشین است. لنزهای STM خصوصاً در هنگام تصویربرداری روی دوربینهای جدیدتر کانن بهصورت بهینهتر از این سیستم بهره میبرند. روی این لنز یک دکمه برای خارج کردن آن از حالت فوکوس خودکار قرار گرفته است.
این لنز نیکون نزدیکترین لنز به Canon EF 50mm f/1.8 STM است و قیمتی نزدیک به آن دارد. با این تفاوت که خبری از موتور فوکوس در آن نیست! و همین مسئله موجب پایین بودن قیمت آن و نزدیک شدنش به رقیب کاننی شده است.
فوکوس خودکار با این لنز فقط روی دوربینهای نیکون دارای موتور فوکوس داخلی در دسترس است و این لنز روی بدنههایی مثل D5300 یا D3400 نیکون دارای فوکوس دستی است اما روی بدنههایی مثل نیکون D7100 و ردههای بالاتر، فوکوس خودکار با آن امکانپذیر است. البته بسیاری از عکاسان معتقدند هنگام عکاسی با لنزی که دارای این فاصله کانونی است (خصوصاٌ روی یک دوربین غیر فول فریم) نیازی به فوکوس خودکار نیست.
این لنز کانن نیز مانند دیگر لنزهای کانن معرفیشده در این مطلب دارای امکان فوکوس خودکار است.
لنز Canon EF 40mm f/2.8 STM گرچه نسبت به Canon EF 50mm f/1.8 STM دارای دیافراگم بستهتری است اما از شارپنس و وضوح بسیار خوبی برخوردار است و مزیت آن خصوصاً هنگام نصب آن روی بدنههای غیرفول فریم، بازتر بودن زاویه دید است که تقریباً برابر با یک لنز نرمال روی بدنه فول فریم میباشد. این لنز در بازه قیمتی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان قرار دارد.
یک لنز شارپ با فاصله کانونی واید و قیمتی باورنکردنی!
این لنز کانن نیز در بازه قیمتی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتومان قرار دارد. علت ارزانتر بودن این لنز نسبت به لنزهای مشابه عدم امکان استفاده از آن روی بدنههای فول فریم کانن است که علامت اختصاری EF-S درجشده در نام آن (برخلاف دو لنز دیگر کانن موجود در این مطلب که EF هستند) اشاره به همین مسئله دارد. اندازه این لنز نیز همانند Canon EF 40mm f/2.8 STM بسیار کوچک است. این لنز بهاصلاح یک لنز پنکیک است که طول بسیار کمی دارد و نصب آن روی دوربین بهخودیخود تجربهای جدید در عکاسی است.
– برای دیدن نمونه عکس فوق با ابعاد اصلی “اینجا” کلیک کنید!
اگر از دوربین غیرفولفریم کانن استفاده میکنید،Canon EF-S 24mm یکی از گرینههای بسیار مناسب جهت دستیابی به زاویه دید باز در عکسبرداری و تصویربرداری است.
یک لنز 50 میلیمتری دیگر از نیکون که کیفیت ساختی بالاتر از Nikon AF NIKKOR 50mm f/1.8D دارد و دارای موتور فوکوس است. این لنز باکیفیت در بازه قیمتی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان قرار دارد و وجود موتور فوکوس در آن به کاربران اجازه میدهد فاصله کانونی ۵۰ میلیمتر را روی تمام دوربینهای نیکون بههمراه فوکوس خودکار تجربه کنند.
این لنز امکان نصب روی بدنههای فول فریم را هم داراست. خرید چنین لنز باکیفیت، پرطرفدار و کارآمدی یک سرمایهگذاری مطمئن درزمینهٔ خرید لنز است.
Nikon AF-S 50mm f/1.8 G, 1/250 f/8.0, ISO 100
لنزی باکیفیت با قیمتی مناسب برای یک لنز با زاویه دید باز و امکان فوکوس خودکار که در بازه قیمتی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان قرار دارد. این لنز انتخاب مناسبی برای دارندگان دوربینهای غیر فول فریم است. زیرا بهعنوان یک لنز 35mm دارای زاویه دید و قیمتی مناسب است.
در نهایت
لنزهای زوم همراه دوربین صرفاً لنزهای همهکاره ای هستند که با هدف امکان تجربهی گسترهی قابل قبولی از فواصل کانونی واید تا تله به همراه دوربینها ارائه میشوند. اما هر فرد علاقمند به عکاسی دیر یا زود و با پیدا کردن سبک مورد علاقه خود در عکاسی یک یا چند لنز ثابت تهیه خواهد کرد. هدف این مطلب نشان دادن کیفیت و تاثیر لنزهای پرایم دارای قیمتی مناسب بود تا شاید شما را در انتخاب لنز بعدیتان یاری کند. لنزی که با هزینه ای بسیار کم قادر خواهد بود تفاوتی بزرگ در عکسهای ثبت شده با دوربینتان ایجاد کند.
مطلب جالبی بود. البته عکس آخری فکر میکنم نسخه FX لنز ۳۵ نیکون هست نه نسخه DX.
ممنون از تذکر بجا و به موقع شما،
اصلاح شد و عکس تغییر داده شد.
ممنون ازمطالب آموزنده اى که مینویسید
نمونه عکس هایى که براى لنز ٣۵ نیکون گذاشتید، نمونه عکس هاى fx هستند نه dx وهمچنین لنز ٣۵ کراپ، واید نیست بلکه نرمال است.
نمونه عکسها اصلاح شد و در حال حاضر تمامی نمونه عکس دقیقاً مربوط به خود لنزها هستند.
فاصله کانونی درج شده روی لنزها (هرچند مخصوص غیرفول فریمها باشند) با معیار فول فریم روی اونها درج میشه و 35mm با این معیار واید محسوب میشه.
البته کلمه “35mm” با کلمه “واید” جایگزین شد تا سوءتفاهمی پیش نیاد.
سلام. میشه در این مرود کمی توضیح دهید.
مثلا لنز DX 35mm رو یک سنسور کراپ با کدام لنز FX بر روی سنسور فول فریم فاصله ی کانونی برابری دارد؟
سلام
فاصله کانونی و مشخصات تصویر همون هست اما زاویه دید شما بسته تر و برابر با لنزی با فاصله کانونی بیشتر خواهد شد.
دقیقاً مثل زمانی که عکس رو با فول فریم بگیرید و کراپ کنید.
و اینکه گفته میشه فاصله کانونی باید در کراپ فاکتور (یا ضریب برش دوربین) ضرب بشه به معنای رسیدن به زاویه دید هست.
مثلاً یک لنز 35 میلیمتری روی یک دوربین کراپ دار نیکون زاویه دیدی برابر با 35×1.5 یعنی حدود 52.5 میلیمتر روی دوربین فول فریم خواهد داشت.
پس اگر یک لنز خیلی واید هست و اعوجاج میده به تصویر و برای پرتره مناسب نیست، روی یک دوربین با سنسور کوچکتر هم برای پرتره مناسب نیست!
چون فقط زاویه دیدش بسته شده و رسیدن به زاویه دید یک لنز پرتره، ملاک مناسب بودن برای پرتره نیست . . .
مثل این میمونه که شما با همون لنز واید روی یک فول فریم و با یک زاویه بازتر عکس پرتره بگیرید و بعد برش بزنید و بگید که حالا این عکس با لنز پرتره و فاصله کانونی تله گرفته شده، چون برش خورده!!!
سلام دوست عزیز ضریب برش نیکون 1.5 هستش و ضریب برش کانن 1.6 هستش
درستش اینطوری هستش
مثلاً یک لنز ۳۵ میلیمتری روی یک دوربین کراپ دار نیکون زاویه دیدی برابر با ۳۵×۱٫5 یعنی حدود 52.5 میلیمتر روی دوربین فول فریم خواهد داشت.)
درسته
تصحیح شد
البته 0.1 تاثیر چندانی در محاسبه نداره
بله چند روز پیش هم یک مقاله ی خوب با عنوان «آنچه باید درباره فاصله کانونی بدانید» نوشته بودید. و آنجا هم به این مسئله اشاره کرده بودید. ولی سوال من این نیست که یک لنز dx را بر روی فول فریم استفاده کنم. من الان یک D7100 دارم می خواستم یک لنز 50mm DX نیکون بگیرم که متاسفانه نیکون لنزی با این فاصله ی کانونی برای سنسورهای کراپ نداره. باوجه به بودجه ام مجبورم همون 35mm DX را از پیکسل انتخاب کنم. حالا می خواستم این لنز بر روی دوربین من، با کدام زاویه دید در لنز و دوربین های فول فریم برابری می کند؟ اگر 55میلی متر باشه، در واقع تصویری که مثلا این 35 میلمتر از پرتره ثبت می کند با 50میلیمتری که لنز fx ثبت می کند از خیلی نظر با هم تفاوت هایی دارند.درست است؟
اختلاف در حد پنج میلیمتر مقداری نیست که در زاویه دید به چشم بیاد!
زاویه دید شما تقریباً میشه همون 50 میلیمتر روی فول فریم، اما فقط زاویه دید یکی میشه و نباید انتظار داشته باشید که دقیقاً تصویری مشابه یک لنز 50 به شما بده.
اگر خلاصه بخوام بگم، حتی دو لنز 35 میلیمتری متفاوت هم تصویر یکسانی نمیدن، چه برسه به اینکه ضرب فاصله کانونی در کراپ فاکتور تصویر یک لنز تله دیگه رو بده .
اما اگر هدفتون عکاسی پرتره ست و بین این دو لنز مردد هستید، همون 50 رو بگیرید . . .
حتی اگر Nikon AF NIKKOR 50mm f/1.8D رو بگیرید هم روی دوربین شما فوکوس اتوماتیک خواهد داشت و خیلی براتون بصرفه تره .
ضمن اینکه این لنز روی فول فریم هم نصب میشه، اما لنز 35 میلیمتری که در متن معرفی کردیم مخصوص DX هست.
عذر میخوام من مدام سوال می پرسم ولی در این مورد یک نکته ی مبهمی برام باقی مونده است.
1- آیا میشه لنزهای DX را روی دوربین فول فریم استفاده کرد؟ اون وقت باید «تقسیم» بر 1.5 کنیم؟
2- وقتی یک لنز FX را روی دوربین کراپ استفاده می کنیم برای به دست آوردن زاویه دید باید ضرب در ضریب 1.5 کنیم؟یعنی لنز 50mmFX بر روی دوربین 7100 زاویه دید برابر 75میلیمتر ار می دهد. چون من بیشتر عکس خیابانی میگیرم فکر نکنم خوب باشه
3- از طرفی فکر کنم باید عدد اف لنز را هم در همون ضریب 1.5 ضرب کنیم؟
لنز DX روی فول فریم کاربرد نداره . . .
مشخصات همه لنزها با معیار فول فریم روی لنز درج میشه (حتی اگر لنز مخصوص غیرفول فریم باشه) پس در هنگام نصب روی فول فریم نیازی به محاسبه اعداد نیست.
فقط برای محاسبه زاویه دید روی دوربین کراپ باید این ضرب رو انجام داد و اونچیزی که در مورد 50 نوشتید درست هست. این مورد فقط مربوط به زاویه دید هست و دیافراگم همونی هست که روی لنز درج شده و هیچ ربطی به اندازه سنسور شما نداره . . . فقط و فقط سنسور کوچکتر دوربین کراپ دار نمیتونه کل تصویری که در پشت لنز ایجاد میشه رو ثبت بکنه و مثل اینه که عکس رو با فول فریم گرفتید و بعدش کراپ کردید!
برای عکاسی خیابانی زاویه دید بازتر شاید بهتر باشه . . . اما لنز 50 روی کراپدار آنچنان بسته نیست و میتونید عکسهای گرفته شده با اون روی بدنه کراپدار رو سرچ کنید . . . حتی برای منظره هم ازش استفاده میکنن!
.
این مطلب رو بخونید:
چرا هر عکاس باید یک لنز ۵۰ میلیمتری داشته باشد؟
ضرب شدن عدد دیافراگم را من تو خود وبلاگ پیکسل خوانده بودم.
مساله کمی پیچیده و تخصصیه!
وقتی شما با یک سنسور کراپ دار نتونید تصویر ایجاد شده در پشت لنز رو بطور کامل ببینید، یعنی نوری هم که از لنز گذشته رو بطور کامل جذب نکردید!
این به معنای در اختیار داشتن تصویری تاریک تر و گرفته شده با دیافراگم بسته تر نیست . . .
دیافراگم 1.8 روی هر سنسوری دیافراگم 1.8 هست و همخون روشنایی رو داره، اما در عمل میزان نوری که سنسور شما تونسته جذب بکنه به اندازه مثلاً دیافراگم 2.8 روی سنسور فول فریم هست. اما تصویر همون روشنایی و دیافراگم 1.8 رو داره!
درود بر سرور آینه چی و سپاس برای آگاهی نیک و آموزنده ی شما پیرامون لنز های جایگزین .
سلام
ممنون از لطف شما
مقاله عالی بود
یه سئوال
آیا در نماهای *800 هم میشه از این لنزها استفاده کرد؟
سلام
ممنون
.
متوجه سوال شما نشدم!
سلام . خیلی از لنز های پرایم لرزشگیر ندارند آیا این نقطه ضعف بزرگی هست و باید به هنگام خرید به آن دقت کرد؟
خیر!
این مورد به هیچ عنوان ضعف نیست!
چون لنزهای پرایم افنامبر بالاتری دارن و برای مثال وقتی شما با f/1.8 عکس میگیرید، سرعت شاتر هم بحدی بالامیره که اصلاً لرزش دست اهمیتی نخواهد داشت.
از طرف دیگه، وجود لرزش گیر روی فواصل کانونی تله اهمیت پیدا میکنه، در حالی که اکثر لنزهای پرام فواصل کانونی واید یا نرمال دارند.
سلام.برای دوربین کراپ چه لنزی مناسب عکاسی پرسنلی و پرتره هست؟77d دارم ولی چه لنزی تهیه کنم خوبه؟
سلام
بهترین انتخاب برای شما لنز Canon EF 50mm f/1.8 STM هست
این لنز بسیار ارزان و بسیار با کیفیت هست و روی دوربین شما برای پرتره بسیار بسیار مناسب هست
سلام ایا در این رنج قیمت لنز های واید تری برای دوربین های کراپ از کمپانی نیکون وجود داره ؟
ممنون
سلام
زیر 35 میلیمتر خیر!
سلام مدتی هست دنبال لنز نیکون برای سنسور کراپ میگردم(شاید بعدا بخوام به فول فریم مهاجرت کنم)
بین Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G و Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G که هردو قیمتی مشابه دارند
کدومشون بهتر میتونن پشت عکس رو محو کنند یا حتی درعکاسی از طبیعت !!!
کدومشون اعوجاج بیشتری دارن؟در کل منظورم اینه هرکدوم چه مزیتی و معایبی نسبت به همدیگه دارن؟ اگر ویژگی های هرکدوم رو بگید ممنون میشم اخه تازه کار هستم
سلام
اعوجاج در این فواصل کانونی اونهم روی دوربین غیرفول فریم دیده نمیشه . . .
هردو بوکه نسبتاً یکسانی ایجاد میکنن اما 50 فقط چون فاصله کانونیش کمی بیشتره پس زمینه فشرده تر میشه و عکس با قاب یکسان در 50 میلیمتری جلوه بهتری داره.
البته اونهم در حد زیادی نیست و آنچنان تفاوت چشمگیری محسوب نمیشه.
در کل به شما 35 رو پیشنهاد میکنم.
گرچه نمیتونید ازش روی فول فریم استفاده کنید، اما روی دوربین غیرفول فریم انتخاب بهتر و کاربردی تریه و خیلی راحت تر میتونید ازش برای ثبت منظره یا موقعیتهایی غیر از پرتره استفاده کنید.
همونطور که 50 روی فول فریم انتخاب پرکاربردتری به نسبت 85 میلیمتر هست.
سلام
تفاوت 50 نیکون اف 1.4 با 1.8 رو هم میفرمائید و اینکه ارزش هزینه برای نیکون 7100 رو داره ؟ 50 اف 1.4
سلام
به شکل تئوری فقط یک استاپ نور بیشتر دارید.
اما عملاً روی دوربینهای فول فریم در اف استاپ های پایینتر شارپنس بیشتری دارید و معمولاً سایه دور تصویر کمتره!
برای غیرفول فریم توصیه نمیشه . . .
ضمناً با وجود اینکه دوربین شما از سری D هم پشتیبانی میکنه، اما پنجاه میلیمتری سری G فوکوس دقیقتر و سریعتری به شما میده.
سلام
برای 6D لنز ثابت ۵۰ با f1.4 ارزش هزینه داره یا همون f1.8 مناسب هست؟
سلام
اگر منظورتون این هست که “آیا با بیش از دوبرابر هزینه به بیش از دوبرابر کیفیت میرسیم”
باید بگم خیر!
هزینه تون چند برابر هست اما کیفیت در حد کمتر از 10-15 درصد بالامیره و فقط یک استاپ نور بیشتر دارید که این مورد برای حرفهای ها ارزش هزینه کردن داره!
همونطور که با خرید لنز 50 اف 1.2 چند برابر بیشتر هزینه میکنید اما کیفیت در حد چند برابر افزایش یدا نمیکنه.
یعنی اصلاً جایی برای افزایش چند برابری کیفیت وجود نداره!!!
خیلی ممنون
دیافراگم
تیغه دیافراگم
گشودگی
😐
سلام سجاد جان دوربین nikon 7200d خریدم بدون لنز الان میخوام دو ملیون بدم به لنز برای مصارف عمومی کدوم لنزو انتخاب کنم؟ممنون میشم پاسخ بدید
سلام
قطعاً همون لنز 18-140 کارآمد ترین و مقرون به صرفه ترین لنز همه کاره ای هست که میتونید براش بگیرید!
برای لنز ثابت هم خودتون باید تصمیم بگیرید که چه فاصله کانونی براتون بهتره . . .
اقا سجاد ممنون میشم منو راهنمایی کنید
سلام..خواستم ببینم که من بین لنز ۵۰ فیکس و ۳۵ فیکس گیر کردم که کدومو بگیرم…دوربینمم d5300 نیکون هست و dx هست…هدفمم فقط پرتره هست نه چیز دیگه ای…خواهشا راهنمایی کنید ممنون
سلام
قطعاً پنجا میلیمتری!
بعد اقا سجاد…این لنز خوب روی دوربین من..دیافراگمش میشه ۲.۷
بنظرتون کم نیس واسه پرتره یا خوبه؟؟
بعدش که دیگ یعنی نمیتونم رو دیاف ۱.۸ تنظیمش کنم رو دوربین یا بازم میشه؟؟
دیافراگم ربطی به کراپ سنسور نداره…
حتی لنزهای فول فریم با دیافراگم بازتر، از جهاتی روی سنسورهای کراپدار نسبت به فول فریم عملکرد بهتری هم خواهند داشت!
با احتساب کراپ سنسور دوربین شما، پنجاه میلیمتر بهترین انتخاب شماست.
ببخشی خیلی سوال میپرسم من داش سجاد?
با سلام و ممنون از بررسی خوبتون
برای یه آدم تازه کار و برای عکاسی معمولی از خانواده و طبیعت( خانواده-خانواده و طبیعت ) چه لنزی پیشمهاد میدید؟
سلام. بستگی داره از به اینکه از چه دوربینی دارید استفاده میکنید. ولی لنزهای زوم با فاصله کانونی ۲۴-۷۰، ۱۸-۵۵ و ۱۸-۱۳۵ میتونند لنزهای مناسبی هم برای عکاسی از منظره و هم عکاسی خانوادگی باشه.
ممنون
دوربین d5600 نیکون
تفاوت این لنز ها در چی هست؟
تفاوت در مقدار زومشون هست. در عکاسی خاوادگی لنزهایی از ۵۰ تا ۱۵۰ میلیمتر بهترین زاویه دید رو دارند. ولی در عکاسی منظره بیشتر از لنزهای واید استفاده می شه که فاصله کانونیای کنتر از ۵۰ میلیمتر دارند. با توجه به اینکه دوربین شما بهترین انتخاب خرید لنز ۱۸-۵۵ و ۵۵-۲۰۰ با هم هست که مجموعا از لحاظ قیمتی هم کمتر یک میلیون میشه.
سپاس
میشه لینک این دو مورد لنز رو بدید؟
چون یه سری af-s داره و یه سری af-p
در وبسایت فروشگاه پیکسل و سرچ کنید!
با سلام و درود برشما آقا سجاد
بهترین لنز برای دوربین Canon 80d جهت فیلم گرفتن چه لنزی رو پیشنهاد میدین باتشکر از راهنماییهای شما
سلام
لنز همه کارهی همراهش یعنی 135-18 هم خیلی خوبه،
اما برای فیلمسازی یا ثبت نماهای بسته 50 میلیمتری اف 1.8 عالیه!
برای نمای باز هم 24 میلیمتر اف 2.8 بگیرید.
اما 50 میلیمتری در مجموع ارجح تره . . .
بعد آقا سجاد یه همکارم برای دوربین نیکون
لنز ۵۰ یا ۸۵؟
و
اف ۱.۸ یا ۱.۴؟ رو بگیره بهتره
میگه دوربینم بیشتر مواقع d7100 ولی برای فضای باز 810 میگیرم.
سلام
پیشنهاد نمیکنم از یک لنز هم روی فول فریم و هم غیرفول فریم اسفاده کنید،
اما 85 روی 7100 نتیجه جالبی نمیده و زاویه دید بشدت بسته میشه!
گرچه برای پرتره مناسب تره .
شاید اگر 50 بگیرید روی هردو جواب بهتری بده، حتماً سری G بگیرید،
و 1.4 بگیرید کمی از لحاظ شارپنس هم نتیجه بهتری خواهید داشت و مساله فقط 1 استفاپ دیافراگم بازتر نیست.
سلام و ممنون از توضیحات مفیدتون
یسوال
نیکون ۳۲۰۰d
برای عکاسی پرتره
لنز ۳۵میلیمتری بهتره یا ۵۰میلیمتری
عکاسی موردنظرم اینه یه شخص تمام قد ایستاده بشه عکس پرتره گرفت
راهنمایی کنید ممنون میشم
سلام. لنز ۵۰ میلی متر برای کارتون مناسبتر هستش.
سلام منیک لنز 50خریدم و روی نیکون7200بستم اما ،با چرخش حلقه یا رول دوربین عدد دیافراگم تغییر نمیکنهد
نمیفهمم مشکل از کجاست ،ممنون میشم راهنماییم کنین
سلام اگر مدل لنز رو بگید بهتر میشه کمکتون کرد. ولی لنزهای جدید اکثرا به صورت الکترونیکی و از طریق تنظیمات دوربین دیافراگمشون تنظیم میشه نه با استفاده از رینگ دیافراگم.
سلام
منم نیکون 7200 دارم .طبق تحقیق هایی که کردم گزینه هایی که پیشرو دارم برای خرید لنز پرایم موارد زیر هستند :
1-Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G قیمت : 5,400,000 تومان
2-Nikon AF 50mm f/1.4D قیمت : 4,191,000 تومان
لطفا با ذکر دلیل بگید کدوم بهتره؟
کدام باتری بیشتری مصرف میکنه؟
کدام زود تر فوکس میکنه ؟
کدام بوکه ی بهتری را ثبت میکند؟(Bokeh)
کدام جنس بدنه ی بهتری دارد؟
ممنون میشم تمام سوالاتمو جواب بدید تا بتونم خرید مناسبی داشته باشم
سلام. لنز ۵۰ میلیمتر F1.4G در کل لنز جدیدتری به حساب میآد و در مقایسه با لنز 50mm F1.4D ابعاد بزرگتری داره. این دو لنز از لحاظ بوکه تفاوت چندانی با هم ندارند، ولی لنز سری G دارای تیغههای دیافراگم با لبههای دایرهای شکله و بوکهها بدون لبه تیز و شبیه به دابره به ثبت می رسند. این در حالیه که در F1.4D بوکهها شش ضلعیاند. از لحاظ شارپنس و خطاهای رنگی دو لنز در دیافرگمهای مختلف عملکرد متفاوتی دارند ولی در کل شارپنس تصویری که لنز D ارایه می دهه بیشتره و خطاهای رنگی به نسبت کمتری داره (هر چند این تفاوت در تصویری در ابعاد ۵۰ در ۷۰ آنچنان قابل تشخیص نیست). از طرف دیگه لنز سری G با توجه به اینکه از موتوز فوکوس برخورداره خیلی سریعتر و دقیقتر روی سوژه فوکوس میکنه. بدنه هر دو لنز فلزی هستش ولی 50mm F1.4 G در برابر نفوذ رطوبت و گردوغبار از مقاومت بیشتری برخورداره. در مصرف باتری نیز فرق چندنانی بین دو لنز نیست.
سلام. مطالبتون عالی بود. بفرمائیید که برای بهترین فوکوس دز لنز پرایم در عکاسی پرتره چگونه است؟ چطور میشه عکسها رو با شارپ و وضوحی بهتری با دیافراگم پایین گرفت در صورتی ک با کوچکترین حرکت فوکوس تغییر یافتهو عکس تار میشود
سلام
من یه سوال از خدمتتون داشتم. دوربین d3200 دارم و میخواستم بدونم تفاوت لنزهای 35 و 50 و 85 برای عکس پرتره در چیه دقیقا. ضمن اینکه ایا با این لنزها میشه زوم هم کرد یا سه تاشون فقط یه فاصله کانونی ارائه میدن و دوربین رو باید نسبت به سوژه عقب جلو کرد. از طرف دیگه ایا مثلا لنز 35 بگیرم روی این دوربین میشه 50 میلی یا روی فول فریم ها میشه 50 و روی این دوربین این عدد ثابته؟
از طرف دیگه برای این دوربین یه لنز زوم واید و یدونه زوم بسته معرفی کنید. ممنونم از سایت خوبتون که به سوالات پاسخ میدین.
با تشکر
سلام بنظرتون nikon 5600D رو با یه لنز ارزون بگیرم بهتره مثلا همون لنز کیت 18-55 که باهاشه
یا 3500D با یه لنز خوب؟
میخوام برای مصارف عمومی یه لنز داشته باشم تاسقف 2 تومن
دوربینم nikon 3500D هستش