معرفی Nik Collection بهترین پلاگین لایتروم و فتوشاپ

0 3,017

برنامه لایتروم، یکی از بهترین نرم‌افزارهای ویرایش عکس است. بی‌دلیل هم نیست که چند سالی هست که این برنامه برای عکاسان حرفه‌ای تبدیل به انتخاب اولشون شده و خیلی جاها می‌بینیم که اصلا جایگزین فتوشاپ شده. اما خود همین برنامه لایتروم هم می‌تونه به عنوان یک برنامه ویرایش عکس پایه یا هاست، از نرم‌افزارهای جانبی یا پلاگین‌های مخصوص به خودش هم استفاده کنه که امکانات اون رو  تا حد خیلی زیادی گسترش می‌دن. یکی از بهترین پلاگین‌ها برای برنامه لایتروم، مجموعه نرم‌افزارهای Nik Collection است.

برنامه‌های Nik Collection که سال‌ها قبل توسط شرکتی به همین نام (یعنی همین اسم Nik) ارائه می‌شد، پس از سال‌ها حضور موفق و شهرت و محبوبیت در حوزه نرم‌افزارهای ویرایش عکس، بوسیله توسط گوگل خریداری شد. اون روز‌ها، هنوز کسی ایده‌ای نداشت که چرا گوگل این برنامه رو خریده. البته بگم، اون روز‌ها همین شرکت گوگل یک برنامه ویرایش عکس خیلی جالب و ساده هم داشت به نام Snapseed که اگر بگردین، احتمالا نسخه کامپیوتری اون رو روی اینترنت پیدا می‌کنین. گوگل این مجموعه و شرکت Nik رو خرید برای همون یه برنامه و اون برنامه، همون برنامه Snapseed هست که الان روی موبایل‌های اندرویدی می‌تونین ازش استفاده کنین.


اما این خرید، یه سودی هم برای ما عکاسان داشت. اونم اینکه به لطف همون یه برنامه، برنامه‌های دیگه این مجموعه، هم به صورت رایگان در دسترس همه قرار گرفت. یعنی کل پلاگین‌های Nik رایگان شد و می‌تونستین اون رو از روی وب‌سایت خود گوگل دانلود کنین. به همین دلیل نسخه‌های از برنامه Nik Collection رو احتمالاً در اینترنت پیدا می‌کنین که به صورت کاملاً قانونی و رایگان برای نصب روی نرم‌افزارهای Photoshop یا Bridge در دسترس هستند. من لینک نسخه رایگان این برنامه که البته قانونی هم هست، توی صفحه همین آموزش می‌ذارم که اگر خواستید از اونجا دانلود کنین.
اما متاسفانه این نسخه از نرم‌افزار رو نمی‌تونید روی لایتروم هم نصب کنین. یعنی اون موقع که رایگان بود، امکان پشتیبانی از لایتروم رو نداشت. بنابراین اگر صرفاً کاربر برنامه فتوشاپ هستید، می‌تونین نسخه قانونی و رایگانی رو که حدود دو سال پیش توسط گوگل ارائه می‌شد از اونجا دانلود کنین. البته خوب، یک سری امکانات جدید هم توی اون نیست دیگه. چون گوگل بعد از اینکه اون رو رایگان کرد، دیگه توسعه نداد و برای همین هم امکانات جدید این برنامه‌ها رو توی اون نسخه نمی‌بینین.

اما عرضه رایگان مجموعه نرم‌افزاری Nik Collection خیلی طول نکشید. معلوم بود که چنین برنامه‌ای با اون قابلیت‌های پیشرفته، نباید همونجا کارش تموم بشه. برای همین هم یکسال بعدش، شرکت DxO اون رو خرید. ما شرکت DxO رو از بررسی‌های تخصصی‌ش روی لنز‌ها و دوربین‌های پیشرفته می‌شناسیم. اما این شرکت، خودش یک نرم‌افزار حرفه‌ای ویرایش عکس داره به نام DxO Lab که یه چیزی تو مایه‌های فتوشاپ هست. DxO رسما برنامه‌های Nik رو از گوگل خرید تا از تکنولوژی اختصاصی این مجموعه به نام U-Point (که شبیه به Range Mask در فتوشاپ و لایتروم جدید است) تو نرم‌افزار اختصاصی خودش یعنی DxO Lab استفاده کنه. اگرچه استفاده هم کرد و DxO Lab همین الان داره از این قابلیت استفاده می‌کنه، اما این شرکت تصمیم گرفت همچنان سری نرم‌افزارهای Nik Collection رو ادامه بده. یعنی روش کار کنه و قابلیت‌های جدید بیاره توش و مجدداً به صورت فروشی ارائه کند. مثلا یکی از تغییرات، همین بود که بتونه از لایتروم پشتیبانی کنه و یه سری تغییرات دیگه.


به همین دلیل هم اگر امروز دنبال برنامه Nik Collection بگردید، احتمالاً به وب‌سایت DxO می‌رسید که این مجموعه نرم‌افزاری رو با قیمت 69 دلار برای فروش گذاشته است. خوشبختانه تمامی این برنامه‌های این مجموعه رو می‌تونید به مدت 30 روز، به صورت قانونی و کاملا رایگان دانلود و استفاده کنین، تا ببینید از اون خوشتون میاد یا نه. البته مثل اغلب نرم‌افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ و لایتروم و بقیه، برخی از وب‌سایت‌ها نیز نسخه غیر قانونی Nik Collection رو برای دانلود گذاشتن که شاید بخواین به اونها هم سر بزنین.

بهرحال اگر حتماً می‌خواهید این سری نرم‌افزارها رو روی لایتروم نصب کنین و با لایتروم از اونها استفاده کنین، می‌تونید این نسخه جدید رو نصب کنین و در صورتیکه کار با فتوشاپ براتون راحت‌تر هست، همون نسخه رایگان که لینک اون رو در سایت معرفی کردم براتون کافی خواهد بود.

اما پس از این توضیحات، به سراغ این برنامه می‌ریم تا ببینیم هر کدام از نرم‌افزارهایی که در این مجموعه قرار دارند، چه کاری انجام می‌دهند و چقدر برای ما کارآمد هستند. من توی این مجموعه آموزشی، بیشتر سعی می‌کنم از لایتروم به عنوان برنامه پایه استفاده کنم. البته هر دو روش رو کامل توضیح می‌دم تا از هر کدوم راحتین استفاده کنین. اما خوب لایتروم جدید‌تره و احتمالا توی آموزش‌های کمتری اون رو می‌بینین. بریم ببینیم این مجموعه نرم‌افزاری چه تاثیری می‌تونی توی عکاسیمون بذاره!

منبع: Digimage

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.