راهنمای نقاط فوکوس دوربین

0 4,826

نقاط فوکوس چیستند و چرا از اهمیت زیادی برخوردار هستند؟ اگر عکاسی را به تازگی آغاز نموده اید، احتمالا سوالاتی درباره تکنیک ها و تکنولوژهای جدید دارید. در این مطلب به برخی از متداول ترین سوالاتی که عکاسان درباره نقاط فوکوس دارند، پاسخ خواهیم داد.

نقاط فوکوس چیستند؟

نقاط فوکوس یا فوکوس خودکار (AF points)، نواحی ای درون کادر تصویر هستند که قادر به قفل شدن بر روی سوژه عکاسی شما هستند. وقتی از طریق ویزور به محیط اطراف نگاه می کنید، آنها را بصورت مجموعه ای از نقاط درون مربعی کوچک خواهید دید که طبق یک الگوی مشخص چیده شده اند.

همه دوربین ها تعداد نقاط فوکوس یکسانی دارند؟

تعداد این نقاط از هر دوربین به دوربین دیگر متفاوت است. با این حال، در سالهای اخیر در دوربین های جدید در حال افزایش بوده است که باعث شده، فوکوس بر روی سوژه های غیر مرکزی در صحنه آسان تر شود.

فوکوس خودکار تا چه حد دقیق است؟

سیستم های فوکوس خودکار پیشرفته، کاملا دقیق و سریع هستند که شما را قادر می سازند بر روی اجسامی که در حال حرکت هستند، به راحتی فوکوس کنید؛ البته این اتفاق همواره بصورت ۱۰۰ درصد صحیح انجام نمی شود.

اگر در حالت خودکار عکاسی می کنید، دوربین تمامی نقاط فوکوس را به کار خواهد گرفت تا بر روی نزدیک ترین شیء با کنتراست مناسب، قفل کند.

این ناحیه ممکن است چیزی نباشد که شما قصد داشتید آن را نمایش دهید، به همین دلیل توصیه می شود از حالت نیمه اتوماتیک یا کاملا دستی استفاده شود تا قادر باشید نقطه فوکوس را خودتان انتخاب کنید.

پس داشتن تعداد بیشتر نقاط فوکوس کار عکاس را ساده تر می کند؟

هر چقدر تعداد نقاط فوکوس خودکار دوربین شما بیشتر باشند، ساده تر می توان بر روی نقاط غیر مرکزی فوکوس را انجام داد؛ اما اگر از این سیستم به درستی استفاده نکنید، تعداد بیشتر نقاط فوکوس خودکار می تواند میزان اشتباهات شما را بیشتر کند!

در دوربین هایی که دارای تعداد زیادی نقطه فوکوس خودکار هستند، شما می توانید نواحی خاصی از آن نقاط را فعال کنید و یا اینکه تنها یک نقطه را انتخاب کنید.

چگونه می توانم نقطه فوکوس خودکار را انتخاب کرده یا تغییر دهم؟

این کار در هر دوربین روش متفاوتی دارد. بصورت نرمال لازم است که برای فعال کردن نقاط فوکوس اتوماتیک، دکمه ای را در پشت دوربین بفشارید، سپس با استفاده از دکمه چرخشی یا دکمه های ۴ جهته نقطه فوکوس را در کادر جابجا کنید.

چه حالتی از فوکوس خودکار را باید انتخاب کنم؟

اگر سوژه ثابت است، در دوربین کانن حالت One Shot و در دوربین نیکون حالت Single Shot را انتخاب کنید. این انتخاب بدین معناست که نقاط فوکوس، فوکوس را قفل کرده و تا زمان فشردن کامل دکمه شاتر (گرفتن عکس) آن قسمت را در فوکوس نگه می دارند.

اگر قصد عکاسی از سوژه های متحرک را دارید، در دوربین کانن، حالت AI Servo و در دوربین نیکون، حالت Continuous (متوالی) را انتخاب کنید. در این حالت تا زمانی که دکمه شاتر را در حالت نیم فشرده نگه دارید، عمل فوکوس در هر لحظه تکرار خواهد شد.

منبع: Lenzak

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.