هنگام خرید آیفون دست دوم باید به چه نکاتی توجه کنید؟

1 3,386

اپل گوشی‌های خود را با کیفیت بالایی می‌سازد و در شرایط مناسب این گوشی‌ها می‌توانند چندین سال به کار ادامه دهند. به همین دلیل هم بازار خرید و فروش آیفون‌های دست دوم بسیار داغ است و خرید یک آیفون دست دوم می‌تواند راهی کم‌هزینه‌تر برای ورود به اکوسیستم اپل باشد. در کل آیفون‌ها دستگاه‌های مقاوم و خوش‌ساختی هستند و اگر به خوبی از آن‌ها نگهداری شده باشد نباید از خرید انواع دست دوم نگرانی داشته باشید. ولی باید چند نکته را در نظر بگیرید تا بتوانید از سلامت و کارکرد آیفون دست دوم مطمئن شوید و از خرید خود لذت ببرید.

  1. اولین قدم، بازدید ظاهری

اولین موردی که باید در نظر داشته باشید این است که به سراغ یک آیفون دست دوم ارزانقیمت با بدنه‌ی خراب و پر از خط و خش نروید. همیشه سعی کنید آیفونی را بخرید که همچنان ظاهر براق و شیک اولیه را دارد، زیرا نشان می‌دهد صاحب قبلی از آن به خوبی مراقبت کرده است.

  1. شماره‌ی سریال و IMEI را کنترل کنید

یکی از راه‌های اطمینان از صحت دستگاه و دزدی نبودن گوشی، کنترل شماره سریال و IMEI گوشی از داخل سیستم‌عامل و مقایسه‌ی آن با بدنه‌ی گوشی و روی جعبه‌ است. برای پیدا کردن کد IMEI می‌توانید *#06# را شماره‌گیری کنید یا از مسیر Setteings>General>About آن را بیابید. این شماره باید با کد حک شده بر روی بدنه و جعبه‌ی گوشی یکسان باشد.

  1. مطمئن شوید Activation Lock فرد دیگری بر روی گوشی فعال نباشد

برای این کار به مسیر Settings>icloud بروید و چک کنید که گزینه‌ی Find My Phone روشن نباشد. در صورتی‌که این گزینه روشن باشد گوشی با پسورد کاربر قبلی قفل شده است و نخواهید توانست آن را با اطلاعات خود فعال‌سازی کنید. البته می‌توانید شماره‌ی IMEI یا شمراه سریال را در این سایت نیز وارد کنید تا از وضعیت گوشی مطلع شوید. در صورتی‌که گوشی با پسورد کاربر قبلی قفل شده باشد یا دزدی است یا کاربر قبلی فراموش کرده است اطلاعات خود را از روی آن پاک کند.

  1. مطمئن شوید گوشی خیس نشده است

مهم نیست گوشی دست‌دوم همچنان گارانتی داشته باشد یا خیر، زیرا صدمات ناشی از برخورد آب و رطوبت توسط گارانتی پوشش داده نمی‌شوند، حتی برای گوشی‌های ضدآب. بنابراین قبل از خرید مطمئن شوید که گوشی در اثر خیس شدن صدمه ندیده باشد.تمامی مدل‌های آیفون دارای نمایشگر رطوبت هستند که از داخل شیار سیم‌کارت قابل دیدن است. اگر این نشانگر که با حروف اختصاری LCI شناخته می‌شود به رنگ قرمز باشد یعنی خیس شده است. در حالت عادی این نشانگر به رنگ سفید یا نقره‌ای است. پس به این مورد حتماً توجه کنید.

  1. دوربین گوشی را امتحان کنید

دوربین گوشی‌های هوشمند از مهم‌ترین امکانات آن‌ها به شمار می‌روند، پس حتماً با دوربین گوشی چند عکس و چند ویدیو ثبت کنید تا از عملکرد و کیفیت آن مطمئن شوید.

  1. باتری گوشی را چک کنید

به‌احتمال‌زیاد فروشنده گوشی را برای مدتی طولانی مثلاً یک روز در اختیار شما نخواهد گذاشت تا از عملکرد باتری آن مطمئن شوید. اگر می‌توانید یک روز آن را آزمایش کنید که بسیار عالی است، می‌توانید مطمئن شوید که باتری کارش را به‌خوبی انجام می‌دهد. اگرنه می‌توانید آیفون مورد نظر را به وای‌فای متصل نمایید، بلوتوثش را روشن کنید و با آن چند دقیقه فیلم‌ بگیرید. درصورتی‌که باتری با سرعت عجیبی تخلیه شد یا پشت گوشی شروع به گرم شدن کرد بهتر است از خرید آن اجتناب کنید.

  1. وای‌فای، بلوتوث و جی‌پی‌اس را امتحان کنید

یکی از آزمایش‌های مهم این است که مطمئن شوید آیفون مورد نظرتان به‌خوبی به اینترنت وصل می‌شود، می‌تواند از طریق بلوتوث اطلاعات را ارسال کند و جی‌پی‌اس آن به‌خوبی قادر به مکان‌یابی است. اگر از گوشی به‌خوبی مراقبت شده باشد همه‌ی این قابلیت‌ها باید به‌درستی کار کنند.

  1. جک هدفون و پورت شارژ را چک کنید

به‌سادگی مطمئن شوید که جک هدفون کار می‌کند و پورت لایتنینگ قادر به شارژ گوشی و انتقال اطلاعات است. مطمئن شوید که به‌محض اتصال گوشی به شارژر عملیات شارژ بدون تأخیر آغاز شود و دچار اتصالی نیز نباشد.

  1. از سلامت دکمه‌ها مطمئن شوید

البته اگر مراحل قبلی را که ذکر کرده‌ایم انجام داده باشید احتمالاً از دکمه‌ها نیز استفاده کرده‌اید، ولی یک بار دیگر با دقت تمامی دکمه‌های هوم، پاور، ولوم و … را امتحان کنید. مطمئن شوید که دکمه‌ها به نرمی و بدون تأخیر عمل می‌کنند.

  1. از کیفیت تماس و اسپیکر مطمئن شوید

از اسپیکر گوشی موسیقی پخش کنید و مطمئن شوید که صدایی رسا و باکیفیت تولید می‌کند. همچنین با کسی به‌صورت تلفنی تماس بگیرید و با استفاده از گوشی و اسپیکر با او صحبت کنید تا از کیفیت مناسب میکروفن و اسپیکر مطمئن شوید.

  1. Touch ID و 3D Touch را بیازمایید

سنسور تشخیص اثرانگشت، به‌خصوص در مدل‌های اخیر آیفون سرعت و دقت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اثرانگشت خود را بر روی گوشی تعریف کنید و با قفل کردن و باز کردن آن با استفاده از انگشتتان از سلامت سنسور مطمئن شوید. مدل‌های سری 6S و ۷ آیفون دارای قابلیت لمس سه‌بعدی نیز هستند. این سیستم قادر است مقادیر مختلف فشار انگشت را درک کند و گزینه‌های مختلفی را در اختیار کاربر قرار دهد. با امتحان فشارهای مختلف بر روی اپ‌ها از عملکرد صحیح لمس سه‌بعدی مطمئن شوید.

  1. صفحه‌نمایش را برای یافتن پیکسل‌های سوخته مورد آزمایش قرار دهید

برای این کار می‌توانید از عکس‌هایی با رنگ یکدست سبز، قرمز، زرد، مشکی و سفید استفاده کنید. درصورتی‌که به چنین عکس‌هایی دسترسی ندارید می‌توانید از این سایت برای تشخیص پیکسل‌های سوخته استفاده کنید.

  1. مطمئن شوید تمامی لوازم گوشی داخل جعبه قرار دارند

می‌توانید از قبل این مورد را جستجو کنید و مطمئن شوید که چه لوازمی باید در جعبه‌ی آیفون قرار داشته باشند. ولی معمولاً لوازمی مانند کابل USB به لایتنینگ، شارژر، ایرپاد، کاتالوگ و پین خروج سیم‌کارت باید داخل جعبه باشند. اگر آیفون ۷ می‌خرید مطمئن شوید که تبدیل لایتنینگ به جک ۳٫۵ میلی‌متری نیز داخل جعبه باشد.

1 نظر
  1. رضایی می‌گوید

    ممنون بابت انتشار مطالب مفید

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.