ربات Bolt X، غول صنعت فیلم‌سازی

0 3,831

اگر اندکی در زمان فیلم‌های سینمایی به نحوه فیلم‌برداری دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد که برخی صحنه‌ها امکان فیلم‌برداری شدن با استفاده از تجهیزات معمول و عرف را ندارند. با کمی جست‌وجو در فضای اینترنت متوجه می‌شوید که واقعاً همین‌طور بوده و برخی سکانس‌ها با استفاده از ربات‌هایی فیلم‌برداری می‌شوند که امکان حرکت سریع، دقیق و روان را در اختیار تیم فیلم‌برداری قرار می‌دهند. Bolt X برترین ربات در این زمینه است که توسط کمپانی Mark Roberts Motion Control ساخته می‌شود و در بسیاری از فیلم‌های سینمایی معروف هالیوودی مورداستفاده قرارگرفته است.

معرفی ربات Bolt X                              

محصول فوق را می‌توان دستگاهی با قابلیت حرکتی بسیار سریع دانست که دارای تحمل وزن ۲۰ کیلوگرم است. به‌این‌ترتیب تقریباً هر دوربینی را می‌توانید برای استفاده روی آن سوار کنید. این در حالی است که سرعت جابه‌جایی آن برابر با ۹.۷ متر بر ثانیه خواهد بود که معادل ۳۵ کیلومتر بر ساعت می‌باشد. طول بازوی این محصول برابر با ۳.۱ متر است که آن را تبدیل به بلندترین بازوی رباتیک در بین محصولات این کمپانی کرده است.

اصلی‌ترین ویژگی این محصول آن است که شما را قادر می‌کند به‌گونه‌ای کاملاً جدید فیلم‌برداری کنید و بتوانید دوربین را از زوایای جدید و با سرعت دلخواه خود حرکت دهید. بازوی ۳.۱ متری این محصول نیز در این امر یارای شما خواهد بود. علاوه بر بازو، خود ربات نیز قابلیت جابه‌جایی دارد که این کار از طریق ریل‌هایی که برای آن تعبیه‌شده است صورت می‌گیرد.

علاوه بر فیلم‌های سینمایی، استفاده از این محصول در ویدئوهای تبلیغاتی نیز کاربرد بسیاری دارد. علت آن هم توانایی بالای آن در فیلم‌برداری از سوژه‌های متحرک است. استفاده از این ربات در کنار دوربینی با قابلیت فیلم‌برداری اسلوموشن، ترکیبی ایده‌آل برای چنین فعالیت‌هایی خواهد بود.

بازوی ۳ متری، بولت ایکس را قادر ساخته تا به ارتفاع ۳.۵ متری دسترسی داشته باشد. بدین ترتیب بازه جابه‌جایی آن از منفی ۱.۵ متر تا ۳.۵ متر خواهد بود که بازه جابه‌جایی ۵ متری را برای آن به ارمغان آورده است. بنابراین می‌توانید در ویدئوهایی که نیاز به تغییر ارتفاع بالا دارند نیز روی این محصول حساب بازکنید.

ماشینی با این قابلیت‌ها پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و نیاز به برنامه‌ای قدرتمند برای کنترل خواهد داشت. بنابراین کمپانی سازنده برای آن نرم‌افزاری تهیه کرده است که امکان برنامه‌ریزی دستگاه را با دقت بسیار بالایی در اختیار شما قرار خواهد داد. بنابراین دست کاربر در نوع و زاویه حرکتی دستگاه بسیار باز خواهد بود.

طبعاً چنین دستگاهی دارای تولید انبوه نبوده و برای داشتن آن باید به‌صورت اختصاصی ثبت سفارش کنید و مبلغی بیش از ۳۰۰ هراز دلار را برای آن بپردازید. البته همانند بسیاری دیگر از تجهیزات فوق حرفه‌ای و تخصصی صنعت عکاسی و فیلم‌برداری، می‌توانید برای کار با این محصول آن را اجاره کرده و استفاده کنید، هرچند که رقم اجاره آن نیز پایین نخواهد بود!

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.