۱۰ تفاوت اصلی کانن R5 و R6

1 5,438

معرفی هم‌زمان دوربین‌های کانن EOS R5 و کانن EOS R6 این سؤال را در ذهن بسیاری افراد ایجاد کرده که تفاوت‌های این دو دوربین در چه مواردی هستند؟ باوجوداینکه ابعاد و ظاهر این دو دوربین بسیار شبیه یکدیگر است، اما در باطن تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. به‌صورت خلاصه، کانن R5 مناسب کسانی است که به دنبال عکاسی با رزولوشن بالای ۴۵ مگاپیکسلی و همچنین فیلم‌برداری با رزولوشن بسیار بالای 8K هستند. از سوی دیگر، کانن R6 دوربینی با کاربری عمومی‌تری بوده و از یک حسگر ۲۰ مگاپیکسلی بهره می‌برد که قابلیت فیلم‌برداری 4K را در اختیار کاربر قرار خواهد داد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این دو دوربین و بیان ویژگی‌های هریک و تفاوت‌هایشان با یکدیگر خواهیم پرداخت.

کانن EOS R5 در برابر کانن EOS R6 ، حسگر و رزولوشن

بزرگ‌ترین تفاوت این دو دوربین را می‌توان حسگر‌های به‌کاررفته در آن‌ها دانست. کانن R5 از یک سنسور با رزولوشن ۴۵ مگاپیکسل بهره می‌برد. درحالی‌که حسگر به‌کاررفته در R6 دارای رزولوشن ۲۰.۱ مگاپیکسلی بوده و بسیار شبیه به حسگر موجود در دوربین کانن 1D x III است.
هر دو حسگر دارای ابعاد یکسانی هستند اما دارای کیفیت‌های متفاوتی می‌باشند. نکته تحسین‌برانگیز در مورد حسگر کانن R5 آن است که محدودیت‌های معمول در حسگرهای رزولوشن بالا همچون محدودیت در عکاسی پیاپی را ندارد. هر دو این دوربین‌ها می‌توانند تا با سرعت 12fps با استفاده از شاتر مکانیکی و با سرعت 20fps با شاتر الکترونیکی به‌صورت پیاپی عکاسی کنند.

کانن EOS R5 در برابر کانن EOS R6 ، عملکرد در نور کم

باوجوداینکه کانن EOS R5 دارای رزولوشن بالاتری است، اما عملکرد کانن R6 در نور کم بهتر می‌باشد. R6 دارای گستره حساسیت ایزویی بین ۱۰۰ تا ۱۰۲۴۰۰ است که قابلیت افزایش به ۵۰ تا ۲۰۴۸۰۰ را نیز دارد. این میزان در R5 برابر ۱۰۰ تا ۵۱۲۰۰ است که در حالت افزایش‌یافته به ۱۰۲۴۰۰ خواهد رسید. درست است که بازه گسترده‌تر حساسیت ایزو لزوماً به معنای عملکرد بهتر در شرایط کم‌نور نیست اما حساسیت ISO بالاتر می‌تواند منجر به نویز پایین‌تری در حساسیت‌های یکسان شود.

کانن EOS R5 در برابر کانن EOS R6 ، طراحی و هندلینگ

در نگاه اول هر دو دوربین دارای ابعاد یکسانی هستند اما با نگاه به مشخصات فنی آن‌ها متوجه خواهید شد که کانن R5 به میزان بسیار ناچیزی از R6 عریض‌تر می‌باشد. در مورد وزن هم R5 دارای وزن ۶۵۰ گرمی(بدون باتری و کارت حافظه) بوده و کانن R6 دارای وزن ۵۹۸ گرم می‌باشد. در بخش بالایی R5 یک نمایشگر OLED کوچک برای نمایش اطلاعات تعبیه شده که در R6 جای خود را به دکمه چرخان می‌دهد.
در بخش پشتی دوربین همه‌چیز تقریباً یکسان بوده و دکمه‌هایی مشابه در هر دو دوربین وجود دارد. هیچ‌کدام دارای تاچ بار نبوده و هرکدام دارای یک جوی‌استیک برای کنترل نقاط فوکوس می‌باشند.

کانن EOS R5 در برابر کانن EOS R6 ، منظره یاب الکترونیکی

مشخصاً یکی از مهم‌ترین بخش‌های دوربین‌های بدون آینه، منظره یاب الکترونیکی آن‌هاست. دوربین برتر در این بخش بدون شک کانن R5 است. در هر دو دوربین از پنل ۰.۵ اینچی برای منظره‌یاب دوربین استفاده شده است که پوششی ۱۰۰ درصدی را برای شما به همراه خواهند داشت. اما تفاوت‌ها در رزولوشن و همچنین نرخ به‌روزرسانی مشخص خواهند شد. منظره‌یاب R5 دارای رزولوشن ۵.۷۶ میلیون نقطه‌ای با نرخ بروزرسانی ۱۲۰ فریم‌برثانیه بوده و کانن R6 دارای منظره‌یابی با رزولوشن ۳.۶۹ میلیون نقطه و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه می‌باشد.

کانن EOS R5 در برابر کانن EOS R6 ، قابلیت‌های فیلم‌برداری

با توجه به حسگرهای فوق‌العاده متفاوت به‌کاررفته در این دوربین‌ها، تفاوت‌های آن‌ها در بخش فیلم‌برداری نیز بسیار گسترده خواهد بود و دوربین برتر این بخش هم بدون شک، کانن R5 خواهد بود. دوربین R6 قادر به فیلم‌برداری 4K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه بوده و در حالت فول اچ‌دی نیز می‌تواند تا با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه به ضبط ویدیو بپردازد که امکان فیلم‌برداری اسلوموشن را برای شما فراهم می‌کند.
از سوی دیگر کانن R5 از قابلیت فیلم‌برداری 8K برخوردار است که در کمتر دوربینی وجود دارد. دوربین‌هایی که دارای این کیفیت می‌باشند اکثراً دارای قیمت‌های بسیار بالایی بوده و برای کار با آن‌ها علاوه بر دوربین، نیاز به تجهیزات گران‌قیمت دیگری نیز خواهید داشت. فیلم‌برداری 8K این دوربین از نوع داخلی است و در حالت 4K ProRes به‌صورت خارجی می‌باشد که آن را برای ویرایش و بک‌آپ گرفتن بسیار مناسب ساخته است.

کانن EOS R5 در برابر کانن EOS R6 ،ادیت در داخل دوربین

یکی دیگر از موارد قابل‌توجه، امکان ادیت داخلی در دوربین کانن R5 است. این دوربین به دلیل برخورداری از فناوری Dual Pixel Raw که نخستین بار در کانن 5D Mark IV دیده شده بود می‌تواند تا تصاویر را ازنظر نور و فوکوس در داخلی دوربین اصلاح و ادیت نماید. این امکان به دلیل برخوردار R5 از دو فتو دیود در سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel دوربین است که توانایی ادیت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

کانن EOS R5 در برابر کانن EOS R6 ، اتصالات

از دیگر تفاوت‌های جزئی این دو دوربین می‌توان به آپشن‌های اتصالی آن‌ها اشاره کرد. هر دو دارای بلوتوث با مصرف کم انرژی هستند و قابلیت اتصال به دستگاه‌های هوشمند را دارند. کانن R5 قابلیت اتصال به وای فای با فرکانس‌های 5Ghz و 2.4Ghz را دارد درحالی‌که کانن R6 تنها قادر به اتصال به فرکانس 2.4Ghz را دارد. این بدان معناست که R6 دارای سرعت پایین‌تری در انتقال اطلاعات از طریق وای‌فای است.

کانن EOS R5 در برابر کانن EOS R6 ، درگاه‌های کارت حافظه

کانن R5 به دلیل رزولوشن بالاتر در عکاسی و فیلم‌برداری و به طبع آن حجم بالاتر در اطلاعات دریافتی، نیاز به‌سرعت بالاتری در ذخیره‌سازی اطلاعات داشته و به همین دلیل دارای یک درگاه SD از نوع UHS-II و یک درگاه CFexpress می‌باشد. از سوی دیگر کانن R6 نیاز به چنین سرعت بالایی نداشته و به همین دلیل تنها دارای دو درگاه کارت حافظه SD UHS-II می‌باشد.

کانن EOS R5 در برابر کانن EOS R6 ، عمر باتری

با توجه به سایز و ابعاد یکسان، هر دو دوربین از باتری کانن LP-E6NH استفاده می‌کنند. اما بااین‌وجود عمر باتری این دوربین‌ها یکسان نبوده و R6 در این بخش عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. کانن R6 می‌تواند با یک بار شارژ باتری تا ۵۱۰ شات را به‌وسیله نمایشگر و ۳۸۰ شات را از طریق منظره‌یاب ثبت کند. در سوی دیگر کانن R5 با یک بار شارژ می‌تواند تا ۴۹۰ شات را از طریق نمایشگر و ۳۲۰ شات را از طریق منظره‌یاب ثبت کند. توجه شود که اینی اعداد بر اساس استاندارد CIPA تعیین شده و ممکن است در شرایط واقعی بسته به نوع استفاده شما میزان عمر باتری متفاوت باشد.

کانن EOS R5 در برابر کانن EOS R6 ، مخاطب هدف

کانن R5 و R6 با وجود شباهت‌های ظاهری، دارای تفاوت‌های عمیقی در توانایی و عملکرد هستند و همین مورد باعث‌شده تا مخاطب هدف آن‌ها به‌کلی متفاوت باشد. R6 دوربینی است که برای استفاده‌هایی همچون عکاسی عروسی، عکاسی ایونت، عکاسی ورزشی و یا استفاده عکاسانی که به‌صورت تفریحی عکاسی می‌کنند و نیم‌نگاهی نیز به قابلیت‌های فیلم‌برداری دارند.
در سمت دیگر کانن R5 قرار دارد که با توجه به رزولوشن و قابلیت‌هایش، استفاده‌های حرفه‌ای‌تری داشته و مناسب کسانی است که تمایل به عکاسی و همچنین فیلم‌برداری با رزولوشن بسیار بالا دارند.

منبع: techradar

1 نظر
  1. علیرضا عظیمی می‌گوید

    البته هر دو دوربین dual pixel هستند

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.