مدیریت رنگ با استفاده از جدول رنگی استاندارد

0 3,119

حتما تا کنون با تفاوت رنگی دوربین‌ها و لنزهای مختلف مواجه شده‌اید. احتمالا، شاخص‌ترین این تفاوت‌ها، تفاوت رنگی دوربین‌های نیکون و کانن است. دوربین نیکون رنگ‌هایی طبیعی‌تر با اشباع رنگی کمتر به دست می‌دهد؛ در حالی که دوربین‌های کانن رنگ‌هایی جذاب‌تر با اشباع رنگی بیشتر بازتولید می‌کنند. این مسئله در برخی از کارهای حرفه‌ای که رنگ یکی از مشخصات اصلی آن است می‌تواند مشکلاتی به وجود آورد. برای مثال برای عکاسی از لباس‌های یک تولید‌کننده، نمی‌توانید رنگ‌ محصولات را به صورت دلخواه و سلیقه‌ای بازنمایی کنید، در این حالت به یک شاخص رنگی استاندارد نیاز دارید که رنگ‌ها را به درستی بازتولید کند.

متعارف‌ترین روش برای اصلاح رنگ، استفاده از جدول رنگی استاندارد ۲۴تایی است. هرچند شرکت‌های مختلفی جدول رنگی استاندارد تولید می‌کنند، اما کالرچکر پاسپورت شرکت ایکس‌رایت، پرطرف‌دارترین محصول در این زمینه است. این محصول چند‌کاره برای تصحیح رنگ‌های ثبت شده، اصلاح تراز سفیدی و کنترل کنتراست تصویر به کار گرفته می‌شود و کار با آن بسیار آسان است.

کالرچکر
کالرچکر ایکس‌رایت

اصلاح تراز سفیدی

تراز سفیدی یا وایت‌بالانس یکی از ابتدایی‌ترین اصلاحاتی است که در ویرایش عکس دیجیتال صورت می‌گیرد. اگر در شرایط نوری مختلف و به خصوص در زیر نورهای مصنوعی کم‌مصرف عکاسی کرده باشید، به خوبی می‌دانید که تنظیم درجه کلوین (دمای نور) به تنهایی نمی‌تواند تراز سفیدی را اصلاح کند. در این حالت شما نیازمند شاخص اصلاح سفیدی خارجی یا همان کارت خاکستری هستید. گاهی عکاس نیازمند تعادل سفیدی کمی‌ گرم‌تر یا سرد‌تر از حالت استاندارد است، در این حالت می‌تواند از شاخص‌های اصلاح‌شده‌ی قرار‌گرفته بر روی جدول تعادل تراز سفیدی بهره ببرد. استفاده از این شاخص به عکاس اجازه می‌دهد تا عکاس بتواند عکس‌هایی گرم‌تر یا سرد‌تر اما یک‌دست داشته باشد. این تعادل‌ها اغلب در عکاسی‌هایی مانند عکاسی غذا، عکاسی معماری و یا هر شکل دیگری از عکاسی که لزومی به اصلاح دقیق تعادل سفیدی ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کالرچکر
نمونه اصلاح تراز سفیدی با استفاده از کالرچکر

اصلاح رنگ

بیشترین کاربرد کالرچکر پاسپورت، اصلاح رنگ‌ دوربین است. برای اصلاح رنگ، کافی‌ است تا در شرایط نوری مشابه با موضوع عکاسی، ابتدا یک عکس با فرمت RAW از جدول رنگی ۲۴تایی کالرچکر ثبت کنید و به عکاسی خود ادامه دهید. پیش از ویرایش تصاویر، می‌بایست یک فایل DNG از عکس ابتدایی ذخیره کنید و آن را درون پنجره‌ی نرم‌افزار ارائه شده به همراه کالرچکر بیاندازید. نرم‌افزار به صورت خودکار جدول را در درون عکس پیدا می‌کند و یک پروفایل رنگی برای این شرایط نوری تولید می‌کند و از شما می‌خواهد تا آن را نام‌گذاری کنید. اکنون می‌توانید رنگ تمامی تصاویر مجموعه‌ی خود را با انتخاب این پ‍روفایل رنگی اصلاح کنید. بدین‌ترتیب فرایند اصلاح رنگ تمامی تصاویر که می‌تواند ساعت‌ها به طول بیانجامد، تنها در چند دقیقه انجام می‌شود.

باید به این نکته اشاره کرد که هرچند این ابزار از نظر تئوری رنگ‌ها را اصلاح می‌نماید، اما دقت اصلاح رنگ‌ها به عوامل مختلف بسیاری از قبیل توانایی بازنمایی رنگی منبع نوری، میزان دقت رنگی حسگر، جنس موضوع عکاسی، عمق رنگ پیکسل و… نیز بستگی دارد. درواقع، این نرم‌افزار می‌بایست با استفاده از ۱۸ رنگ و ۶ درجه‌ی خاکستری، بیش از یک‌میلیارد رنگ موجود در فضای رنگی Adobe RGB را اصلاح نماید.

 

کالرچکر
تشخیص جدول رنگی توسط نرم‌افزار کالرچکر
کالرچکر
نمونه عکس اصلاح شده توسط کالرچکر پاسپورت ایکس‌رایت

اصلاح کنتراست

در جدول ۲۴تایی اصلاح رنگ، شش تراز مختلف خاکستری وجود دارد که در واقع برای کنترل کنتراست مورد استفاده قرار می‌گیرند. کنترل کنتراست تصویر می بایست توسط کاربر صورت پذیرد و نرم‌افزار اراپه‌شده با کالرچکر این کار را انجام نمی‌دهد. این تمهید به این دلیل است که اغلب کاربران به تصاویری با کنتراست غیر استاندارد (اغلب کمتر از استاندارد) عادت دارند و کنتراست استاندارد موضوع کمی غیرواقعی به نظر می‌رسد. به بیان دقیق‌تر، کالرچکر بر مبنای فضای  RGB عمل نمی‌کند، در عوض در فضای HSL تنها اشباع و فام رنگ را تغییر می‌دهد و در روشنایی رنگ تغییری ایجاد نمی‌کند تا کاربر بتواند به دلخواه آن را تغییر دهد.

در صورت نیاز می‌توانید با استفاده از جدول زیر و تغییر در درجات خاکستری مانند روشنایی، سایه، های‌لایت، کنتراست، سفید و سیاه که همگی در بخش تنظیمات فایل خام وجود دارند به کنتراست استاندارد دست‌یابد.

کالرچکر
جدول ارزش رنگی و نوری هریک از رنگ‌های جدول کالرچکر پاسپورت ایکس‌رایت

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.