مزایای دوربین D3400 نیکون نسبت 1300D کانن

چند دلیل برای انتخاب دوربین D3400 برای شروع عکاسی

0 2,311

ورود به دنیای هیجان‌انگیز دوربین‌های DSLR همیشه با کمی نگرانی همراه است. در اینکه تجهیزات و دوربین‌های پیشرفته قیمتی بالاتر دارند شکی نیست، اما گاهی اوقات قیمتی که برای یک دوربین DSLR می‌پردازید حتی از دوربین‌های کامپکت پیشرفته نیز ارزان‌تر خواهد بود. اقتصادی‌ترین دوربین DSLR که می‌توانیم بخریم چیست؟ مناسب‌ترین DSLR برای شروع عکاسی کدام است؟ این سؤالی‌هایی است که بارها و بارها در طول روز از ما پرسیده می‌شود. ما هم بلافاصله با شنیدن این سؤال، دو دوربین DSLR هم‌رده Canon 1300D و Nikon D3400 را معرفی می‌کنیم و خودمان را آماده پاسخ این سؤال می‌کنیم: کدام‌یک از این دو بهترند؟!» اگر صرفاً با دوربینتان قصد دارید عکاسی کنید، جواب سؤال کاملاً مشخص است: Nikon D3400. این جواب نه بر اساس جبهه‌گیری‌های متعصبانه بین نیکون و کانن، بلکه بر اساس مشخصات فنی و آزمودن‌های سایت DxOMark به دست آمده است. در ادامه با جزییات بیشتری این دو دوربین را با هم مقایسه می‌کنیم.

هر دو دوربین d3400 نیکون و 1300D کانن در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شدند و به سرعت به دو تا از پرفروش‌ترین دوربین‌های بازار تبدیل گشتند.

سایز و تفکیک‌پذیری سنسور:

کانن 1300D به یک سنسور ۱۸ مگاپیکسلی با ابعاد ۲۲.۳×۱۴.۹ میلی‌متر و یک پردازنده Digic 4+ مجهز است. در طرف دیگر D3400 نیکون از یک سنسور ۲۴ مگاپیکسلی ۲۳.۵×۱۵.۶ میلی‌متری و پردازنده Expeed 4 برخوردار است. سنسور بزرگ‌تر و تفکیک‌پذیری بیشتر در دوربین نیکون، باعث شده که این دوربین عمق رنگی و داینامیک رنج بیشتری داشته باشد و در شرایط نوری مختلف عملکرد بهتری را از آن انتظار داشت هم چنین کنترل بیشتری بر عمق‌میدان داشت. به علاوه با توجه به برتری پردازنده Expeed 4 نسبت به Digic 4+، حساسیت ایزوی و سرعت عکس‌برداری پی‌در‌پی D3400 را به ترتیب می‌توان تا ۲۵۶۰۰ و ۵ فریم بر ثانیه افزایش داد. این در حالی است که حداکثر حساسیت ایزوی دوربین 1300D کانن ۶۴۰۰ و حداکثر فریم‌ریت عکاسی 3fps می‌باشد.

فیلتر low Pass

فیلتر Low Pass یا آنتی الیاسینگ یک قطعه اپتیکی است که در مقابل سنسور قرار می‌گیرد تا از بروز پدیده موآر جلوگیری شود. موار زمانی اتفاق می‌افتد که جزئیات یا خطوط ریز منظم و ریزی در تصویر باشد و تصویر آن به صورت خطوط یا فرم‌های درهم‌تنیده به ثبت می‌رسد. وجود این فیلتر شارپنس تصویر را کم می‌کند و عملکرد سنسور را در نور کم تا حدودی کاهش می‌دهد. نیکون D3400 به این نوع فیلتر مجهز نیست و در نتیجه تصویری با وضوح بیشتر به نسبت به 1300D کانن ارائه می‌دهد.

ابعاد، وزن و استحکام بدنه

وزن و ابعاد و استحکام بدنه دوربین یکی از فاکتورهایی است که هنگام خرید دوربین باید به آن توجه کرد. به خصوص زمانی که بیشتر قصد دارید بر روی دست عکاسی کنید. نیکون d3400 حدوداً ۱۰۰ گرم از رقیب خود 1300D سبک‌تر است. علاوه‌ بر این در ساخت بدنه D3400 از پلاستیک و فلز ساخته شده که برای آن استحکام بیشتری را نسبت به D3100 که تماماً از پلاستیک ساخته شده به همراه داشته است. از طرف دیگر D3400 از ابعاد کوچک‌تری برخوردار است. تمام این ویژگی‌ها باعث شده تا دوربین D3400 در موقعیت‌های پرتحرک و سیار دوربین مناسب‌تری نسبت به 1300D باشد.

نقاط فوکوس و رزولوشن صفحه‌نمایش

در مقایسه نقاط فوکوس نیز دوربین D3400 نسبت به رقیب کانن در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد. D3400 به ۱۱ نقطه فوکوس فازی مجهز است. در طرف دیگر 1300D کانن ۹ نقطه فوکوس دارد. با این تفاسیر با دوربین D3400 نیکون می‌توان در بخش‌های بیشتری و با دقت بالاتری بر روی سوژه فوکوس کرد. نمایشگر دوربین نیکون رزولوشنی معادل ۹۲۱ هزار نقطه دارد، این عدد برای دوربین 1300D کانن ۹۲۰ هزار نقطه است و در این زمینه این دو دوربین تفاوت چندانی با یک‌دیگر ندارند.

با توجه به بررسی‌های بالا (حساسیت رنگی، داینامیک رنج، حساسیت ایزوی بالاتر و وزن و ابعاد کمتر) در بیشتر ژانرهای عکاسی انتخاب دوربین d3400 نیکون نسبت به 1300D کانن، منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

اگر بررسی بالا با اطلاعات شما در تناقض است و یا سؤالی در رابطه با این مطلب دارید، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.