تاریخچه‌ای از کانن؛ بزرگ‌ترین سازنده‌ی دوربین‌های عکاسی

3 3,846

کانن یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای الکترونیک در جهان به شمار می‌رود. اگر کسی به دنبال خرید یک دوربین جدید باشد، شانس زیادی وجود دارد که دوربین مورد نظرش را در بین محصولات کانن بیابد. ولی محصولات این غول صنعتی تنها به دوربین‌های عکاسی محدود نمی‌شوند.

کانن در حال حاضر محصولاتی مانند دوربین‌های عکاسی دیجیتال حرفه‌ای و خانگی، دوربین‌های فیلم‌برداری خانگی، دوربین‌های فیلم‌برداری سینمایی، انواع لنزها، استپرها، پرینتر، دستگاه‌های فتوکپی، چاپگرهای تجاری و صنعتی و لوازم پزشکی را تولید می‌کند.

کانن نیز مانند نیکون کار خود را از توکیو آغاز کرد. این کمپانی در سال 1933 با نام “لابراتوار لوازم اپتیکال دقیق” تأسیس شد. باوجوداینکه این نام خیلی بزرگ و شیک به نظر می‌رسد، درواقع یک کارگاه در گوشه‌ای از توکیو بود که توسط Goro Yoshida گردانده می‌شد.

شاید به این مطلب نیز علاقه‌مند باشید: نیکون در آستانه‌ی صد سالگی: نگاهی به تاریخچه‌ی این کمپانی عظیم ژاپنی

Yoshida به‌شدت مجذوب مهندسی دقیق دوربین‌های آلمانی مانند Leica و Contax شده بود، ولی قیمت بسیار بالای آن‌ها را درک نمی‌کرد. او یک دوربین Leica 35mm را دِمونتاژ کرد و به این نتیجه رسید که هیچ چیزی درونش نیست که قیمت بالایش را توجیه کند. بنابراین تصمیم گرفت نسخه‌‌ای کپی‌شده از دوربین Leica را بسازد و در سال 1934 موفق شد اولین دوربین با شاتر سطح کانونی یا Focal Plane ژاپنی را به نمایش بگذارد.

Yoshida نام یکی از الهه‌های بودایی به نام Kwanon را بر روی اولین دوربین خود گذاشت

در حال حاضر کارگاهی که Yoshida در آن دوربین‌های Leica را کپی می‌کرد تبدیل به یک کمپانی چندملیتی غول‌آسا شده است که بیش از هر کمپانی دیگری دوربین می‌فروشد و اگر محبوب‌ترین برند در این صنعت نباشد، بدون شک یکی از محبوب‌ترین‌هاست. ما هم تصمیم گرفتیم تاریخچه‌ی کوتاهی از این کمپانی و وقایع و محصولات مهم آن را مورد بررسی قرار دهیم. با پیکسل همراه باشید.

 

1933

لابراتوار لوازم اپتیکال دقیق در توکیوی ژاپن تأسیس می‌شود.

 

1934

Kwanon، اولین دوربین 35 میلی‌متری با شاتر سطح کانونی ژاپن به نمایش درمی‌آید. Kwanon نام یکی از خدایان بودائی است.

1935

این کمپانی، نام تجاری Canon را ثبت می‌کند.

لوگوی کانن در سال 1935

1936

دوربین 35 میلی‌متری Hansa Canon، مجهز به شاتر سطح کانونی و با نصف قیمت Leica به بازار ارائه می‌شود. لنز استفاده‌شده در این دوربین ساخت Nippon Kogaku Kogyo (نیکون امروزی) بود.

1937

کمپانی Seikikōgaku kenkyūsho یا صنایع اپتیکال دقیق تأسیس شد.

 

1939

با توجه به فروش خوب دوربین‌های عکاسی، کمپانی تصمیم به تولید لنز دوربین گرفت و اولین لنزهای سری Serenar به بازار راه یافتند.

 

1940

اولین دوربین Indrirect X-Ray ژاپن تولید شد.

 

جنگ جهانی دوم

فعالیت‌های کمپانی برای پشتیبانی از ارتش ژاپن گسترش می‌یابد.

 

1945

پس از پایان جنگ و با استفاده از لوازم تولیدشده قبل و هنگام جنگ دوربین J II تولید می‌شود.

1946

دوربین Canon S II به بازار عرضه می‌شود و به‌شدت مورد توجه افسران متفقین که ژاپن را در اشغال داشتند قرار می‌گیرد. به همین دلیل در تعداد بالایی به فروش می‌رسد.

Canon S II در بین نیروهای متفقین به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد

1947

نام کمپانی به Canon Camera co. تغییر می‌کند.

 

1949

دوربین canon II B مقام اول را در نمایشگاه بین‌المللی دوربین سانفرانسیسکو کسب می‌کند.

 

1951

لنز Serenar 50mm f1.8 به تولید می‌رسد. این لنز تقریباً به‌طور کامل هاله‌‌های نور (lens flare) را از بین می‌برد و به دنبال ساخت چنین لنزهایی کانن در دهه‌ی 50 تبدیل به یک پیشرو در صنعت لنز می‌شود.

1952

کانن IVSb، اولین دوربین 35 میلی‌متری جهان با فلاش اسپیدلایت هماهنگ شده با شاتر تولید می‌شود.

 

1955

شعبه‌ی کانن در نیویورک تأسیس می‌شود.

 

1956

Canon 8T، یک دوربین سینمایی 8 میلی‌متری معرفی شد.

 

1959

Canon Flex، اولین دوربین SLR کانن معرفی شد.

اولین دوربین SLR کانن

1961

کانن دوربین‌های عکاسی فراوانی برای حرفه‌ای‌ها داشت، ولی می‌خواست گستره‌ی محصولات خود را به بازار غیرحرفه‌ای نیز گسترش دهند. به همین دلیل مدل Canonet را با فناوری Electronic Eye عرضه کردند که اجازه‌ی نورسنجی خودکار را می‌داد. تا سال 1963 کانن موفق به فروش یک‌میلیون Canonet شد.

1963

کانن توسعه‌ی فیبر نوری را آغاز می‌کند.

 

1964

اولین ماشین‌حساب الکترونیکی 10 دکمه‌ای توسط کانن عرضه می‌شود.

 

1965

کانن با عرضه‌ی Canofax 1000 وارد بازار دستگاه‌های کپی می‌شود.

 

1967

برای اولین بار، درآمد حاصل از صادرات، بیش از 50 درصد درآمد خالص کانن را تشکیل می‌دهد.

 

1969

نام کمپانی به Canon Inc. تغییر می‌کند.

 

1971

کانن F-1، یک اس‌ال‌آر سطح بالا به همراه لنزهای سری FD معرفی می‌شود. رقابت بین نیکون و کانن بر سر ساخت بهترین دوربین اس‌ال‌آر حرفه‌ای شدت می‌یابد. درحالی‌که نیکون در بین خبرنگاران محبوبیت زیادی داشت، کانن بیشتر بر روی عکاسی طبیعت تمرکز می‌کند.

از ابتدای دهه‌ی 70 رقابت بین نیکون و کانن برای ساخت بهترین SLR شدت گرفت

1974

کامپیوترهای اداری Canonac 100 و Canonac 500 معرفی شدند.

 

1975

کانن موفق به توسعه‌ی یک پرینتر لیزری می‌شود.

 

1976

در این سال AE-1 تولید شد. این مدل اولین دوربین مجهز به میکرو کامپیوتر بود و کنترل خودکار نوردهی در آن باعث شده بود غیرحرفه‌ای‌ها هم بتوانند مانند حرفه‌ای‌ها عکس‌های خوبی بگیرند. با عرضه‌ی این دوربین کانن موفق شد طی چند سال بازار دوربین‌های آماتور را در دست بگیرد.

AE-1 به شهرتی رویایی دست پیدا کرد و در بین عکاسان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای از محبوبیت زیادی برخوردار بود

1979

کانن مدل AF35M را معرفی می‌کند. این دوربین کامپکت تمام اتوماتیک به فوکوس خودکار نیز مجهز شده بود. در این سال‌ها کانن سعی در آسان‌تر کردن عکاسی داشت تا بتواند بازار مصرف‌کنندگان خانگی را در دست بگیرد. درحالی‌که سایر سازندگان بر روی عکاسان حرفه‌ای تمرکز کرده بودند، کانن کم‌کم بازار دوربین‌های خانگی را تسخیر کرد.

 

1983

کانن اولین دوربین از سری T را با نام T50 عرضه کرد. این مدل یک دوربین اس‌ال‌آر حرفه‌ای با امکانات پیشرفته‌ای مانند نوردهی خودکار بود. بعلاوه دارای موتوری برای جلو بردن فیلم بود و می‌توانست با سرعت 1.4 فریم بر ثانیه به‌صورت پیاپی عکاسی کند.

1987

دوربین EOS650 در کنار لنزهای سری EF معرفی شد. این دوربین به فوکوس خودکار مجهز شده بود و کانن را در مسیر استفاده از تکنولوژی‌های جدید در دوربین‌های اس‌ال‌آر قرار داد.

1989

دوربین EOS-1 با فوکوس خودکار و طراحی انقلابی معرفی شد. تا آن زمان بیشتر دوربین‌ها دارای ظاهری مربعی و با گوشه‌های تیز بودند، ولی کانن تصمیم گرفت از قوس‌ها و گوشه‌های نرم در طراحی این دوربین استفاده کند. نوآوری‌های به کار گرفته‌شده در طراحی این مدل هنوز هم در دوربین‌های کانن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

1992

کانن مدل اس‌ال‌آر EOS 5 را معرفی کرد. این دوربین به اولین سیستم فوکوس کنترل‌شده با چشم مجهز شده بود. این دوربین دارای 5 نقطه‌ی فوکوس بود که می‌توانستید با نگاه کردن به آن‌ها از درون منظره‌یاب آن‌ها انتخابشان کنید! این دوربین در ایالات‌متحده با نام EOS A2 فروخته می‌شد.

1993

کانن و IBM اولین کامپیوتر نوت‌بوک شخصی با پرینتر داخلی را می‌سازند.

 

1993

مدل (REBEL XS (EOS 500 پایه‌گذار سری Rebel از دوربین‌های اس‌ال‌آر کانن شد. این مدل‌ها دوربین‌های SLR را وارد دنیای عکاسی مبتدی کردند.

 

1994

تعداد پرینترهای فروخته‌شده از سری Inkjet از مرز 10 میلیون عبور می‌کند.

 

1995

EOS DCS 3، اولین دوربین دیجیتال کانن با همکاری کداک تولید می‌شود. این دوربین بیشتر برای علاقه‌مندان به عکاسی طراحی شده بود و نه حرفه‌ای‌ها.

 

1995

کانن لنز EF75-300mm f/4-5.6 USM، اولین لنز دوربین مجهز به لرزش‌گیر را معرفی کرد.

 

1996

اولین دوربین سری ELPH/IXUS با زوم 2 برابری معرفی شد. این دوربین از Advanced Photo System پشتیبانی می‌کرد که به‌صورت مشترک با کداک، فوجی، مینولتا و نیکون توسعه‌یافته بود. این سیستم جلوی جایگذاری اشتباه فیلم را می‌گرفت.

با استفاده از سیستم APS امکان جایگذاری اشتباه فیلم از بین رفت

1997

کانن با عرضه‌ی دوربین MV1 وارد دنیای دوربین‌های فیلم‌برداری دیجیتال می‌شود.

 

1998

مدل اس‌ال‌آر EOS-3 با سیستم فوکوس 45‌نقطه‌ای برای بازار حرفه‌ای عرضه شد.

2000

مدل PowerShot S100 DIGITAL ELPH، اولین دوربین دیجیتال کامپکت کانن به بازار عرضه شد.

 

2000

دوربین دیجیتال اس‌ال‌آر D30 با سنسور 3.2 مگاپیکسلی CMOS به بازار ارائه شد. این مدل را می‌توان اولین دوربین دیجیتال prosumer به‌حساب آورد و کانن توانست با درآمد حاصل از فروش آن دوربین‌های دیجیتال خود را گسترش دهد و برای چند سال یکه‌تاز دنیای عکاسی دیجیتال شود.

2001

کانن اولین محصولات Camera Direct را عرضه کرد که اجازه می‌دادند عکس‌ها را به‌صورت مستقیم با استفاده از پرینترهای Inkjet چاپ کنید.

 

2002

کانن مدل حرفه‌ای EOS-1Ds را با سنسور 35 میلی‌متری 11.1 مگاپیکسلی عرضه کرد. به لطف استفاده از سنسور فول‌فریم این دوربین با تمامی لنزهای EF سازگار بود و توانست برای چند سال توازن بازار دوربین‌های حرفه‌ای را به نفع کانن تغییر دهد.

2003

کانن EOS 300D، یک DSLR کوچک به بازار معرفی شد.

 

2007

مدل EOS-1Ds Mark III با سنسور فول‌فریم 21.1 مگاپیکسلی CMOS و حداکثر سرعت عکاسی پیاپی 5 فریم بر ثانیه معرفی شد.

 

2008

EOS 5D Mark II، اولین دوربین فول‌فریم DSLR با قابلیت فیلم‌برداری Full HD به بازار عرضه شد.

5D Mark II اولین دوربین DSLR با قابلیت فیلم‌برداری Full HD بود و حتی در برخی از تولیدات سینمایی نیز مورد استفاده قرار گرفت

2009

کانن EOS 7D با قابلیت فیلم‌برداری Full HD و عکاسی پیاپی 8 فریم بر ثانیه معرفی شد. این دوربین به دلیل قیمت مناسب و قابلیت‌های مشابه انواع حرفه‌ای در بین فیلم‌سازان مستقل و عکاسان نیمه‌حرفه‌ای محبوبیت زیادی پیدا کرد.

 

2011

کانن با ارائه‌ی سری Cinema EOS وارد بازار دوربین‌های سینمایی می‌شود.

 

2012

مدل EOS-1D X به بازار عرضه شد. این دوربین دارای سرعتی بسیار بالا بود و برای عکاسی ورزشی طراحی شده بود و به شکل وسیعی در المپیک 2012 مورد استفاده قرار گرفت.

2012

سری بدون‌آینه‌ی EOS M به بازار معرفی شد.

 

2013

کانن EOS 70D با سیستم فوکوس Dual Pixel به بازار عرضه شد. این سیستم فوکوس به‌خصوص در بین فیلم‌سازان مستقل محبوبیت زیادی پیدا کرد.

 

2014

با افزایش کیفیت دوربین گوشی‌های هوشمند، فروش دوربین‌های کامپکت با کاهش زیادی روبرو شد. به همین دلیل کانن اولین مدل کامپکت خود با سنسور یک اینچی به نام PowerShot G7 X را عرضه کرد که به فروش خوبی هم دست پیدا کرد.

2015

کانن مدل‌های EOS 5Ds و EOS 5Ds R را به بازار عرضه کرد. این دوربین‌ها دارای رزولوشن 50.6 مگاپیکسل هستند که هنوز هم بالاترین در بین دوربین‌های فول‌فریم به‌حساب می‌آید.

5Ds و 5Ds R همچنان بیشترین رزولوشن را در بین دوربین‌های فول‌فریم دارند.

2016

گسترش محبوبیت گوشی‌های هوشمند و بهبود قابل‌توجه کیفیت عکاسی این دستگاه‌ها، کمپانی‌های دوربین‌ساز را به‌شدت تحت فشار گذاشته است. کانن نیز در این زمینه مستثنا نبوده و با کاهش فروش زیادی در بخش دوربین‌های کامپکت روبرو شده است. ولی این کمپانی همچنان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی دوربین‌های عکاسی است و توانست در سال 2016 نیز سهم خود را از بازار دوربین‌های DSLR افزایش دهد. درحالی‌که فروش دوربین‌های DSLR با کاهش 7 درصدی در سال 2016 مواجه بود، فروش DSLR های کانن دچار افت نشد.

بااین‌حال کاهش فروش دوربین‌های کامپکت و افزایش ارزش یِن ژاپن موجب شدند که این کمپانی در سال 2016 با کاهش سود روبرو شود.

دوربین‌ها و لنزهای کانن در المپیک 2016

این کمپانی در سال 2016 مدل‌های جدید EOS M5، EOS 5D Mark IV، EOS 1300D، EOS 80D، G7 X Mark II و مدل پرچم‌دار 1D X Mark II را معرفی کرد. دوربین‌های سطح بالای این کمپانی مانند 1D X Mark II، 7D Mark II و 5Ds به‌صورت وسیعی در المپیک 2016 مورد استفاده قرار گرفتند.

3 نظرات
  1. محمود می‌گوید

    با تشکر از مقاله بسیار مفید و خلاصه و جامع تان در خصوص سیر تکاملی دوربین های عکاسی مارک کانن امیدوارم کسب و کارتان همیشه پر رونق باشد

  2. کیجانا می‌گوید

    سلام ممنون تلاشتون
    مطلب جالب بود.
    عکاسی حرفه ای هست که خیلیا با هر رشته و شغلی بهش علاقه دارن
    موفق باشید

  3. رها می‌گوید

    سلام من یه دوربین کنون 750 d خریدم ک ب من گفتن ساخته ی ژاپن هست اما روی کارتن دوربین زده تایوان و گفتن که موثتاژ تایوان هست به قیمت 3000000 تومن
    میخواستم بدونم گفتشون درست هست یا نه
    ممنون میشم جواب بدین

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.