نیکون در آستانه‌ی صد سالگی: نگاهی به تاریخچه‌ی این کمپانی عظیم ژاپنی

1 2,278

معمولاً وقتی سخن از دوربین‌های عکاسی به میان می‌آید، نیکون یکی از اولین نام‌هایی است که در ذهن افراد تداعی می‌شود. این کمپانی پرآوازه در سال 2017، صدمین سالگرد تاسیس‌اش را جشن می‌گیرد و در حالی 100 ساله می‌شود که همچنان از موثرترین و قدرتمندترین کمپانی‌ها در زمینه‌ی اپتیک و تصویربرداری به حساب می‌آید.

این کمپانی در سال 1917 و از به هم پیوستن سه کمپانی اپتیک ژاپنی شکل گرفت و Nippon Kogaku K.K نام داشت. مرکز مدیریت این کمپانی در توکیو قرار داشت و خیلی زود به خاطر کیفیت بالای لنزهایشان به شهرت رسیدند. این کمپانی سال‌های اولیه‌ی عمر خود را صرف ساخت انواع میکروسکوپ، دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ‌ها کرد و حتی لنزهای اولین دوربین‌های کانن نیز ساخت این کمپانی بودند.

اولین لوگوی نیکون

در حال حاضر نیکون یک امپراتوری صنعتی چندملیتی است که محصولاتی مانند دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای و خانگی، تجهیزات اندازه‌گیری دقیق، لنز دوربین، میکروسکوپ، تجهیزات پزشکی، دوربین‌های دوچشمی، دوربین‌های نظامی و استپرهای فوتولیتوگرافی را تولید می‌کند.

نیکون که از معروف‌ترین برندهای دوربین در جهان است، همواره به خاطر کیفیت ساخت بالا و پاسخگویی به نیازهای مشتریان شناخته می‌شود و این اصول را همواره‌ سرلوحه‌ی کارش قرار داده‌ است. ما هم تصمیم گرفتیم تاریخچه‌ی کوتاهی از این کمپانی که در آساتانه 100 سالگی‌اش قرار دارد را از ابتدای تأسیس تاکنون در اختیار مخاطبین پیکسل قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا مهم‌ترین وقایع و محصولات در تاریخ این کمپانی را به‌صورت خلاصه مرور کنیم:

 

1917

کمپانی Nippon Kogaku K.K از ترکیب سه سازنده‌ی ژاپنی و به مرکزیت توکیو به وجود آمد.

 

1918

ساخت کارخانه‌ی Oi Dai-ichi به پایان می‌رسد و تحقیقات و توسعه در زمینه‌ی تولید شیشه‌های اپتیکال آغاز می‌شود.

 

1921

اولین دوربین‌های دوچشمی نیکون ساخته می‌شوند.

 

1925

اولین میکروسکوپ نیکون، با نام JOICO به بازار راه پیدا می‌کند.

1931

نیکون اولین تلسکوپ خود را در موزه‌ی علوم توکیو نصب می‌کند. این تلسکوپ که در زمان ساختش بزرگ‌ترین قطر را در جهان داشت تا سال 2005 نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

1932

نام Nikkor برای لنزهای دوربین کمپانی انتخاب و ثبت می‌شود.

 

جنگ جهانی دوم

با شروع جنگ جهانی دوم فعالیت‌های این کمپانی برای ساخت تجهیزات اپتیکال نظامی گسترش می‌یابد و به 30 خط تولید با 2000 کارمند می‌رسد.

 

1945

با پایان جنگ جهانی دوم، تمرکز کمپانی دوباره به سمت تولید دوربین، میکروسکوپ، دوربین‌های دوچشمی و تجهیزات اندازه‌گیری دقیق سوق پیدا می‌کند.

 

1946

نام Nikon برای ساخت دوربین‌های عکاسی کوچک به ثبت می‌رسد.

 

1948

اولین دوربین عکاسی نیکون به نام Nikon I به بازار ارائه می‌شود.

اولین دوربین Nippon Kogaku K.K ابتدا با نام Nikon معرفی شد، ولی برای این که بتوانند از این نام برای محصولات بعدی نیز استفاده کنند آن را به Nikon 1 تغییر دادند

1949

سهام کمپانی در بورس‌های توکیو و اوزاکا برای فروش ارائه می‌شود.

 

1954

اولین میکروسکوپ Stereoscopic نیکون به بازار ارائه می‌شود. این میکروسکوپ تنها مدل ساخته‌شده در ژاپن بود که از فنّاوری three-step variator استفاده می‌کرد. به‌این‌ترتیب فوکوس در اثر زوم دچار تغییر نمی‌شد.

 

1955

اولین میکروسکوپ Phase Contrast نیکون ساخته می‌شود که اجازه‌ی مشاهده‌ی سلول‌ها و باکتری‌های بدون رنگ را می‌داد.

 

1959

نیکون مدل F به بازار ارائه می‌شود. این مدل اولین دوربین نیکون بود که به‌صورت وسیعی به فروش رسید و با وقوع جنگ ویتنام در دهه‌ی 60 در بین عکاسان خبری به شهرتی رؤیایی رسید. نیکون F یک دوربین SLR با قابلیت تعویض لنز بود.

نیکون F در دهه‌ی 60 میلادی به شهرتی رویایی دست پیدا کرد

1963

دوربین NIKONOS، به‌عنوان دوربینی برای تمامی شرایط آب و هوایی به بازار ارائه شد. این دوربین در مقابل فشار، آب و خوردگی مقاوم بود.

1968

شعبه‌ی اروپایی نیکون در شهر آمستردام تأسیس شد.

 

1980

دوربین SLR نیکون F3 به بازار معرفی می‌شود. این دوربین به حالت تقدم دیافراگم الکترونیکی مجهز شده بود. طراحی آن توسط طراح ایتالیایی Giugiaro انجام گرفته بود و تأثیر زیادی بر دوربین‌های بعد از خودش گذاشت.

1981

شعبه‌ی نیکون در ایالات‌متحده تأسیس شد.

 

1983

دوربین کامپکت L35AF به بازار معرفی شد. این مدل اولین دوربین کامپکت نیکون به حساب می‌آید و به فوکوس خودکار مجهز شده بود و در ایالات‌متحده با نام One-touch شناخته می‌شد.

 

1986

مدل SLR نیکون F-501 به بازار ارائه شد. این مدل اولین دوربین SLR نیکون بود که از فوکوس خودکار بهره می‌گرفت.

نیکون F-501 با قابلیت فوکوس خودکار

1988

نام کمپانی به Nikon Corporation تغییر داده شد.

لوگوی نیکون در سال 1988

1995

در این سال دوربین‌های عکاسی دیجیتال E2 و E2s با همکاری فوجی به بازار ارائه می‌شوند، این دوربین‌های SLR از لنزهای سری F پشتیبانی می‌کردند.

 

1997

دوربین‌های دیجیتال CoolPix 100 و CoolPix 300 به بازار ارائه می‌شوند. این دو دوربین اولین مدل‌های کامپکت دیجیتال نیکون بودند.

1999

دوربین دیجیتال اس‌ال‌آر D1 به بازار ارائه می‌شود. این دوربین کیفیت عکاسی عالی را با عملکردی سریع ترکیب می‌کرد و به‌نوعی اولین دوربین دیجیتال حرفه‌ای با قیمت قابل‌قبول به‌حساب می‌آمد. D1 خیلی سریع به دوربین موردعلاقه‌ی خبرنگاران تبدیل شد و موجب محبوبیت دوربین‌های DSLR گردید.

2003

نیکون لوگوی جدیدش را معرفی می‌کند.

2004

مدل SLR نیکون F6 به بازار معرفی شد. این دوربین توانایی‌های دوربین‌های سری F نیکون را با قابلیت‌های پیشرفته‌ی جدید ترکیب کرد.

 

2007

نیکون در چند سال ابتدایی قرن 21، در زمینه‌ی دوربین‌های دیجیتال از کانن عقب افتاده بود و با عرضه‌ی مدل D3 توانست دوباره توازن را برقرار کند. این دوربین دارای حداکثر ایزوی 6400 بود و از سیستم فوکوس 51 نقطه‌ای بهره می‌گرفت. بد نیست بدانید D3 اولین دوربین DSLR فول‌فریم نیکون نیز به‌حساب می‌آید.

مدل D3 دوباره نیکون را به صحنه‌ی رقابت بازگرداند

2010

نیکون D3S و D3X و لنزهای NIKKOR به‌صورت رسمی در ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

2011

با معرفی مدل‌های 1 J1 و V1، نیکون وارد بازار دوربین‌های بدون آینه با لنز قابل تعویض می‌شود.

 

2012

مدل پرچم‌دار D4 به بازار ارائه می‌شود. این دوربین دارای عملکردی عالی در نور کم بود و سرعت بسیار بالایی داشت و برای برآورده کردن نیاز عکاسان ورزشی طراحی شده بود.

 

2013

مدل کامپکت CoolPix A با سنسور DX به بازار ارائه می‌شود. این دوربین اولین مدل کامپکت نیکون با سنسور DX بود.

CoolPix A، اولین دوربین کامپکت نیکون با سنسور DX

2013

نیکون 1 AW1، اولین دوربین ضدآب و ضد شوک جهان با لنز قابل تعویض به بازار ارائه شد.

 

2015

موزه‌ی نیکون تأسیس شد.

موزه‌ی نیکون

2016

نیکون در سال 2016 محصولات برجسته‌ی زیادی را به بازار ارائه کرد. طبق رسم همیشگی در سال برگزاری المپیک، پرچم‌دار جدید خود، D5 را رونمایی کردند. دوربین مبتدی D3400 به بازار ارائه شد و سری اکشن KeyMission با سه مدل مختلف معرفی شدند. مدل D500 نیز در بازار دوربین‌های کراپ طوفانی را به راه انداخت.

2016 برای نیکون سال خوبی بود. دوربین‌های این کمپانی مانند D3300، D5500 و D7200 در گروه قیمتی خود بهترین‌ها بودند و بیشتر منابع معتبر، خرید آن‌ها را توصیه کردند. بعلاوه مدل D500 توانست در سایت DPreview به دو عنوان “دوربین سطح بالای سال” و “محصول سال” دست پیدا کند.

نیکون D500 توانست عنوان “محصول برگزیده‌ی سال” سایت DPreview را کسب کند

در رده‌بندی سایت DxoMark نیز نیکون D810 همچنان پس از سونی a7R II در رده‌ی دوم قرار دارد و حتی محصولات جدیدتر کانن و پنتاکس نیز نتوانستند بر روی جایگاه آن تأثیری بگذارند.

افزایش فروش گوشی‌های هوشمند و بهتر شدن کیفیت دوربین این دستگاه‌ها کمپانی‌های سازنده‌ی دوربین را به‌شدت تحت‌فشار گذاشته است. بااین‌حال نیکون سال مالی موفقی را پشت سر گذاشت و با وجود کاهش فروش، شاهد افزایش 54 درصدی سود و افزایش 23.8 درصدی در درآمد عملیاتی بود.

قیمت سهام این کمپانی نیز افزایش ثابتی را تجربه کرد. پیش‌بینی‌های مالی نشان می‌دهند که نیکون در سه‌ماهه‌ی اول 2017 نیز با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد، هرچند که بازار دوربین‌های دیجیتال همچنان در حال کوچک‌تر شدن است.

1 نظر
  1. پرهام می‌گوید

    خیلی عالی بود مقاله تون و البته جامع

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.