پرتره‌ی رسمی دونالد ترامپ با چه دوربینی گرفته شده است؟

2 1,562

سال‌هاست که با شروع به کار رئیس جمهور جدید ایالات متحده، یک پرتره‌ی رسمی از او ثبت می‌شود تا در سایت رسمی ریاست جمهوری آمریکا مورد استفاده قرار گیرد. دونالد ترامپ نیز از این قاعده مستثنا نبوده و پرتره‌ای رسمی از او گرفته شده و در سایت ریاست جمهوری قابل مشاهده است. اما این پرتره با چه دوربین، لنز و تجهیزاتی ثبت شده است؟

خوشبختانه اطلاعات EXIF از پرتره‌ی رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده حذف نشده‌اند و می‌توان نوع دوربین و لنز استفاده‌شده را مشاهده کرد. ولی نکته‌ی عجیب این است که برای ثبت این عکس از کانن 1Ds Mark III استفاده شده است، دوربینی که 10 سال از عمرش گذشته است و برای اولین بار در سال 2007 عرضه شد! همین موضوع نشان می‌دهد که حتی برای ثبت پرتره‌ی رئیس‌جمهور آمریکا نیز نیازی به آخرین و بهترین تجهیزات نیست.

لنز استفاده‌شده برای ثبت این عکس Canon 70-200mm f/2.8L IS است. این لنز بر روی فاصله‌ی کانونی 145 میلی‌متر تنظیم شده بود. سرعت شاتر 1/320 ثانیه، دیافراگم f/2.8 و ایزوی 640 نیز مثلث نوردهی عکس را تشکیل می‌دهند که در اینجا نیز انتخاب ایزوی 640 کمی عجیب به نظر می‌رسد.

با بررسی نورپردازی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که پرتره‌ی آقای ترامپ با استفاده از یک فلاش که از پایین و سمت چپ تابانده شده است ثبت گردیده.

برای مقایسه در سال 2012 پرتره‌ی آقای اوباما با استفاده از کانن 5D Mark III و لنز 85mm f/1.2L گرفته شده بود. تنظیمات عکس نیز سرعت 1/125، f/7.1 و ISO200 را نشان می‌دهند. برای نورپردازی نیز از دو octabox در بالای سر بهره گرفته شده بود.

مقایسه‌ی تکنیک و تجهیزات دو عکاس می‌تواند جالب باشد. درحالی‌که برای عکاسی از آقای ترامپ دوربینی ۱۰ ساله، دیافراگم باز و ایزوی نسبتاً بالا مورد استفاده قرار گرفته است، پرتره‌ی آقای اوباما با دوربینی به‌روز، با دیافراگم نسبتاً بسته و ایزوی ۲۰۰ ثبت شده است. تکنیک‌های متفاوت نورپردازی نیز در نوع خود جالب‌توجه هستند.

2 نظرات
  1. محمود می‌گوید

    ممنون .واقعا مطلب و اطلاعات جالب توجهی بود .

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.