استیو جابز قصد داشته پس از کناره گیری از سمت مدیر اجرایی، بر روی خلق یک تلویزیون متمرکز شود

0 1,399

هنگامی که استیو جابز در تاریخ 24 آگوست 2011 به دلیل شدت بیماری، از سمت مدیر اجرایی اپل کناره گیری کرد، هرگز نمی خواست شرکتش را ترک کند، او در عوض قصد داشت  تلویزیونی خلق کند که برند اپل رویش حک شده باشد. این ها اظهارت «والت ماسبرگ»، خبرنگار فعلی «ری/کد» است که آن زمان در وال استریت ژورنال فعالیت می کرد. در بخشی از مصاحبه ای که منتشر شده، استیو جابز تلویزیون مورد نظرش را «معرکه» خطاب کرده است.

استیو قصد داشت همچنان خود را مشغول نگاه دارد. رسانه ها در آن زمان، اشاره ی مبهمی به این موضوع کردند اما در حقیقت او خواست به من بفهماند که می خواهد در پروژه های استراتژیکی درگیر باشد و قصد داشت یک محصول خاص را برای خودش نگه دارد.من گفتم خب، چه چیزی؟

گفت: تلویزیون…. فکر میکنم راهش را پیدا کرده ام، چیز معرکه ای می شود. چند ماه دیگر به من سر بزن تا آن را به تو نشان دهم.

«ماسبرگ» می گوید که استیو جابز هیچگونه جزئیاتی را در رابطه با جاه طلبی تازه اش با او در میان نگذاشت و اشاره ای هم به سخت افزار یا نوع برنامه نویس اش نکرد؛ اما او بر این باور است که جابز تجربه یک مجموعه یکپارچه تلویزیون و نرم افزار را در سر داشته است. نویسنده «ری/کد» اضافه می کند که استیو جابز برای این پروژه بسیار هیجان زده بود و اعتقاد داشت که این کار خلق دوباره تلویزیون به حساب می آید. با این همه، بنیانگذار اپل هیچکاه شانس پیگیری رویای تلویزیونی اش را پیدا نکرد و کمتر از دو ماه پس از این مصاحبه در تاریخ 5 اکتبر 2011، به دلیل ابتلا به سرطان لوزالمعده در گذشت.

پس از مرگ جابز، اپل قدم هایش را در صنعت تلویزیون محکم تر برداشت، اما هر بار با شکست مواجه شد و نتوانست آن تلویزیونی که رهبر سابقش تجسم کرده بود را بیافریند. کمپانی مورد بحث اخیرا هم قصد داشت سرویسی مشابه اپل موزیک اما برای برنامه های تلویزیونی ایجاد کند؛ سرویسی متشکل از 25 کانال تلوزیونی که کاربران برای استفاده از آن، ماهیانه مبلغی بین 30 تا 40 دلار را پرداخت کنند، اما در نهایت، زمانی که نوبت به مذاکرات با رسانه های مربوطه رسید، اجرای طرح ناتمام ماند. پس از آن، زمزمه هایی هم دراین رابطه به گوش رسیدند که اهالی کوپرتینو قصد دارند یک تلویزیون با برند اپل تولید کنند، اما این بار این خود شرکت بود که این کار را از لیست اهدافش خط زد، چراکه دریافت، فناوری تلویزیون بسیار پیشرفت کرده و آنها نمی توانند ویژگی نوآورانه ای به آن بیافزایند و در نهایت قادر نیستند محصولی متمایز از سایر برند ها تولید کنند.

سرانجام، تمام اتفاقات و ایده های اجرا نشده و طرح های ناکام، اپل را بر آن داشت تا تمام تمرکزش در عرصه تلویزیون را به اپل TV منعطف کند. اکتبر گذشته بود که کمپانی مورد بحث، آخرین مدل از گجت یاد شده را معرفی کرد که در حال حاضر به اپ استور دسترسی کامل دارد و از سیری هم پشتیبانی می کند. تیم کوک، مدیر اجرایی اپل چندین بار عنوان کرده که «آینده صنعت تلویزیون در دست اپلیکیشن هاست». این شرکت قصد دارد اپل TV را به پلت فرمی تبدیل کند که برنامه سازان و تولید کنندگان محتوای تلویزیونی خود را با آن تطبیق دهند و با این کار، اپل دیگر به دنبال کسب مجوز پخش برنامه های شان نخواهد بود.

 

منبع: آیفونچی

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.