دوربین تاریخ‌ساز لایکا زیر چکش حراجی

2 1,342

یکی از عکس‌های معروف در تاریخ جهان، صحنه برافراشتن پرچم شوروی سابق در بالای ساختمان رایشتاگ (Reichstag) در برلین است. این عکس که نویددهنده‌ی تسخیر پایتخت آلمان نازی توسط نیروهای شوروی بود، توسط عکاس ارتش سرخ، یوگنی خالدی (Yevgeni Khaldei)، با یک دوربین لایکا گرفته‌شد. حالا قرار است این دوربین در تاریخ 30 نوامبر امسال با برآورد 390 تا 580 هزار دلار در هنگ‌کنگ به زیر چکش حراجی بنهامز (Bonhams) رود.

برافراشتن پرچم در راینشتاگ
برافراشتن پرچم در راینشتاگ

مصائب زیادی در گرفتن این عکس وجود داشته و نسخه‌های متفاوتی از آن، حتی رنگی، به چاپ رسیده است. یوگنی خالدی بعدها اظهار داشت برای ثبت این تصویر از عکس «برافراشتن پرچم در ایوو جیما (Iwo Jima)» الهام گرفته است. عکس نامبرده صحنه‌ی برافراشتن پرچم آمریکا در یکی از جزایر ژاپن را نشان می‌دهد و توسط جو روزنتال (Joe Rosenthal) گرفته‌شده است.

این دوربین لایکا مدل III بوده و دارای لنز Elmer f/3.5 50mm است. این دوربین از طرف یوگنی خالدی در سال 1995 به موزه یهودی نیویورک اهدا شد. مشخص نیست که خود این موزه اقدام به فروش این دوربین کرده یا خیر.

Leica III + Elmar f/3.5 50mm
Leica III + Elmar f/3.5 50mm

منبع: DPReview

2 نظرات
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    جناب آقای صبا … مدت کوتاهی است که مطلب های ترجمه شما را پیگیر هستم . کاش عکس خود را هم در وبلاگ قرار داده بودید تا بیشتر با شما آشنا میشدیم . مطلب های خوبی را انتخاب و ترجمه ای روان بر آن ها میگذارید . سپاس

    1. هومن می‌گوید

      چشم، در اسرع وقت.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.